تولید الگوهای تربیتی مدارس در دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی/ ۱۵ دانشکده از مهرماه در فاز اول راه‌اندازی می‌شود

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در آینده متناسب با قرآن و عترت الگوهای متنوعی از رویکردهای تربیتی را در مدارس‌ سما تجربه خواهیم کرد که این الگوها را در دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی تولید و خلق خواهیم کرد.

محمدعلی نادی؛ معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه جلسه توجیهی برای ۸ استان منتخب کشور به منظور راه‌اندازی دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی و در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به اینکه دو تحول اساسی در معاونت علوم تربیتی و مهارتی در حال رخ دادن است، اظهار کرد: تحول اول در واقع یک تحول نرم افزاری و فکری است که به مسائل و مشکلات در نظام تعلیم و تربیت فعلی پاسخ می‌دهد.  

رشته‌های علوم انسانی با مهارت بیگانه‌اند/ تحقق عینی آموزش‌های مهارتی در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی

وی ادامه داد: ما در واقع با الگو دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی مسائل و مشکلات فعلی را با تربیت نیرو و راهکاری که در دانشگاه برای این مشکلات درنظر گرفته می‌شود، مرتفع خواهیم کرد.  

نادی در خصوص تحول دوم هم با اشاره به اینکه ما پیشتر سازمان سما را داشتیم، اضافه کرد: در بحث ساختاری معاونت آموزش‌های عمومی و ریاست سازمان سما مطرح بود که در واقع این کلید واژه سبب شده بود تا سمای ما جدای از دانشگاه تصور شود در صورتی که مدارس سما بخشی از دانشگاه هستند و برخی ماموریت‌های دانشگاه را انجام می‌دهند و در راستای اهداف دانشگاه گام برمی‌دارند.

وی با تاکید بر اینکه عرصه تربیتی مدارس ما هستند، تصریح کرد: در حوزه معاونین استانی هم کلیدواژه ما از معاونین سما به معاونین امور مدارس تغییر کرده است.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با کلیدواژه سما در واقع برندسازی صورت گرفته و شخصیت بیرونی مدارس دانشگاه آزاد اسلامی را با عنوان سما می‌شناسند.

ارائه الگوهای متناسب با قرآن و عترت در مدارس سما

وی تصریح کرد: در آینده متناسب با قرآن و عترت الگوهای متنوعی از رویکردهای تربیتی را در مدارس‌مان تجربه خواهیم کرد که این الگوها را در دانشکده‌های تعلیم تربیت اسلامی تولید و خلق خواهیم کرد چرا که جریان خلق دانش ما در دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی اتفاق می افتد.  

نادی با بیان اینکه جریان دانشی از دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی به مدارس منتقل خواهد شد، اضافه کرد: در این صورت دو اتفاق رخ می دهد یکی اینکه اساتید عرصه ما به مدرسه منتقل می‌شوند و تعامل برقرار می‌کنند و هم ارکان داخل مدرسه به عنوان افراد با تجربه با اساتید ما در قالب شوراها و تربیت دانشجو تعامل خواهند داشت.  

وی گفت: استاد ما در دانشکده تعلیم و تربیت به عنوان استاد پایه مباحث نظری را آموزش می‌دهد و سپس استاد عرصه در مدرسه واقعیت‌های میدانی را در قالب مهارت‌های هم زمان و هم راستا و بدون اینکه فقط یک ارزیاب باشد به دانشجو ارائه می‌دهد در واقع استاد خودش همراه و بخشی از موقعیت است.  

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در چنین فضایی بی‌شک مهارت‌هایی که دانشجو کسب می‌کند بسیار با دانشجویی که صرفا دوره کارورزی را سپری می‌کند و هیچ ورودی به محیط واقعی کار ندارد، متفاوت است. 

وی با اشاره به راه‌اندازی دانشکده‌های تعلیم و تربیت، ادامه داد: در سال اول برنامه سند تحول و تعالی ۵ ساله دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۵ استان دانشکده‌های استانی راه‌اندازی می‌شود و باقی استان‌ها در فاز دوم فعال می‌شوند.  

نادی تصریح کرد: ۱۵ استان باقی مانده را بسته به آمادگی عرصه‌هایی که مقرر شده ایجاد کنند، تعداد اعضای هیات علمی مورد نیاز و امکانات ضروری برای آغاز کار در فاز بعدی راه اندازی خواهیم کرد.  

وی با اشاره به اینکه این دانشکدگان از مهرماه راه اندازی می‌شوند، بیان کرد: ۷ گروه استانی که در جلسه اول توجیهی حضور داشتند ساختمان‌های خود را مشخص و رشته‌ها را تفکیک کرده اند و هفته آینده نیز دوره‌های توانمندسازی را برای اینها آغاز خواهیم کرد.  

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: شرایط پذیرش دانشجو در دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی با شرایط فعلی دانشگاه تفاوتی ندارد اما در سطح کارشناسی به احتمال بسیار زیاد شاخص‌هایی تعریف خواهد شد.  

احتمال اعمال تغییرات در نظام پذیرش دانشکدگان تعلیم و تربیت

وی افزود: در حال حاضر عمده رشته هایی که در مقطع کارشناسی داریم بدون آزمون هستند اما در آینده با توجه به رویکرد احتمال دارد که برخی رشته های ما به فضای با آزمون بازگردند.

نادی تصریح کرد: پس از جلسه با معاونین، در بحث تغییر و تحول در نظام پذیرش هم وارد می‌شویم که ما باید شاخص‌هایمان را به مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد ارائه دهیم تا بتوانیم اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: برای بهمن ماه در مقطع کارشناسی می‌توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم اما در سطح ارشد و دکتری تابع رویه های معمول هستیم.  

انتهای پیام/  

کد خبر: 1192969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =