ضرورت مهرورزی سازمان‌های بیمه‌گر با بیماران هموفیلی

*احمد قویدل

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  گزارش مادر یکی از بیماران از اولین مشاهدات استفاده فرزندش از داروی نوین هموفیلی اشک بر چشمان خواننده جاری می‌کند. کودکی که با پورت دائمی دریافت کننده دارو های تزریقی عادی مهار کننده با نیمه عمر ۴ تا ۱۲ ساعته  است، روش درمانش با یک تزریق زیر پوستی با طول عمر ۱۵ روزه تا یک ماهه، تغییری شگرف می‌کند. البته باید صبور باشیم و ببینیم با بسته شدن آن شیر پورت های دارو در بدن این قبیل بیماران چقدر منفعت متوجه سازمان‌های بیمه گر خواهد شد و به موازات آن کیفیت زندگی بیماران چگونه بهبود خواهد یافت؟

همه می‌دانیم و می‌بینیم که علم به ثانیه در حال پیشرفت است و در سایه آن دارو های جدیدی برای مهار و درمان قطعی انواع بیماری‌ها با تلاش متخصصان و کارشناسان تولید می‌شود.‌ بی‌تردید محروم کردن بیماران از دسترسی به این دارو ها اساسا انسانی نیست.

روش‌هایی مانند بستن فهرست دارویی کشور با استدلال حمایت از تولید داخلی از بهره‌مندی به موقع بیماران از این داروها جلوگیری می‌کند. سازمان‌های بیمه‌گر پایه در کشور ما آن قدر دولتی  هستند که متاسفانه استقلال لازم را در رابطه با تصمیم‌گیری در رابطه با دارو های نوین ندارند.‌

این در حالی است که منافع سازمان‌های بیمه‌گر و منافع بیماران در رابطه با کیفیت دارو ها مشترک است و دریک فرآیند طبیعی بدون مداخلات تاثیرگذار سیاست‌مداران می‌تواند منجر به اخذ تصمیمات درستی در این سازمان‌ها شود که  به نفع این سازمان‌ها و بیماران است.

آنچه در رابطه با هملیبرا اتفاق افتاد، انعکاسی از عمل به مسئولیت اجتماعی توسط مسئول یک سازمان بیمه‌گر بود که اتفاقا نماینده وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه نیز بود. در حالی که دکتر ناصحی در گفت‌وگو با رسانه ملی از حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از این داروی نوین خبر داد، والدین و بیماران برای امضاء دکتر حیدر محمدی با شعار " حیدر امضاء" مقابل سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت تجمع کردند. نتیجه این مطالبه‌گری در سایه ناصحی که مسئولیت اجتماعی را درک کرد به نفع بیماران رقم خورد.

به نظر می‌رسد سازمان‌های بیمه‌گر  پایه کشور به جای اینکه مجری چشم و گوش بسته نامه‌های مسئولین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو  باشند، با ایجاد بخش‌های تحقیقات و توسعه و در فرآیند تحت پوشش بیمه قرارگرفتن داروها و طبعا خارج شدن داروهای غیرموثر از شمول بیمه و جایگزین کردن داروهای موثر تاثیرگذار به مسیولیت اجتماعی خود عمل کنند.

ثبت داده و داده پردازی یکی از کلیدهای هوشمند ورود مسئولانه سازمان‌های بیمه‌گر به حوزه حمایت از داروهای نوین است. برای نمونه برای تداوم حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از همین داروی هملیبرا، در گام نخست استخراج اسامی بیماران هموفیلی با مشکل مهار کننده شدید را درگام اول استخراج و هزینه دارویی سالیانه آنها را استخراج کرده و در یک گزارش مدون علمی با هزینه داروی هملیبرا مقایسه و در حمایت از داروهای نوین به نفع سازمان‌های بیمه‌گر و طبعا بیماران پیشگام باشند.

انتشارات سازمان‌های بیمه‌گر باید نشر دهنده  این نوع محتوا و اطلاعات باشند که را هگشای تصمیم‌های اصولی شوند. اگر سازمان‌های بیمه‌گر پایه کشور به صرف منشاءهای دولتی و یا در قرار داشتن در حوزه نفوذ دولت در رابطه با مصرف بهینه بودجه‌های خود احساس مسئولیت حرفه‌ای نکنند، بلایی که بر سر صنعت خودروسازی آمده است بر سر صنایع داروسازی خواهد آمد.  بیمار و سازمان‌های بیمه‌گر ضرر می‌کنند و  صنایع دارویی فارغ از رقابت توسعه لازم را پیدا نخواهند کرد.

*مدیر عامل سابق کانون هموفیلی ایران

انتهای پیام/

کد خبر: 1193079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =