تخلف دانشگاه خواجه نصیر در محاسبه نمرات مردودی در معدل دانشجویان/ دیوان عدالت اداری بارها این مصوبه را باطل کرده است

تخلف دانشگاه خواجه نصیر در محاسبه نمرات مردودی در معدل دانشجویان به ابطال این مصوبه از سوی دیوان عدالت اداری انجامید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری بخشی از شیوه‌نامه اجرایی دوره دکتری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را ابطال کرد.

بیشتر بخوانید:

تخلف دانشگاه شیراز در تصویب تبصره یک آیین‌نامه

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در آبان ماه ۱۳۹۵ شیوه‌نامه اجرایی دوره دکتری (ph.D) «آموزشی-پژوهشی» و «پژوهش‌محور» را تصویب کرد. بر اساس تبصره یک ماده ۱۳ این شیوه‌نامه، میانگین کل نمرات دانشجو بر اساس کلیه واحدهای اخذ شده (اعم از نمرات دارای نمره قبولی و یا ردی) محاسبه می‌شود. در صورتی که میانگین کل نمره‌های دانشجو در دوره آموزشی به ۱۶ نرسد، دانشجو می‌تواند با نظر استاد راهنما و تأیید گروه آموزشی فقط در یک نیمسال تحصیلی حداکثر تا ۶ واحد درسی از دروس اخذ شده با نمره کمتر از ۱۶ (و یا درس دیگری از لیست دروس تعیین شده در ابتدای دوره) را برای ترمیم میانگین کل (جبران معدل) در یک نیمسال اخذ و با موفقیت بگذراند. در غیر این صورت اجازه شرکت در ارزیابی جامع را نداشته و از ادامه تحصیل محروم می‌شود.

این شیوه‌نامه مورد شکایت قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع شد. در این شکایت آمده است که تعیین ضوابط، معیارها و استانداردهای علمی موسسات آموزش عالی بر اساس قانون، از جمله وظایف وزارت علوم است. در این راستا،

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی مجاز نیست آیین‌نامه‌ای خلاف مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم تصویب و اجرا کند. به همین دلیل، این مصوبه خارج از حدود اختیارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است.

بر اساس آیین‌نامه دوره تحصیلی دکتری تخصصی (ویژه دانشگاه‌های سطح یک و ۲ دولتی) که در سال ۹۷ تصویب شد، حکمی در مورد تاثیر نمره‌های مردودی دانشجو در میانگین نمرات کل مقرر نشده است. به همین دلیل، تبصره یک ماده ۱۳ شیوه‌نامه اجرایی دکتری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خلاف آیین‌نامه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم است.

دیوان عدالت اداری قبلا مصوبه اثر نمره‌های مردودی را ابطال کرده بود

در ادامه این شکایت آمده است که دیوان عدالت اداری پیش‌تر در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مصوبه اثر نمره‌های مردودی درس‌های دانشجو در محاسبه میانگین کل را ابطال کرده بود.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بررسی شکایت و پاسخ دانشگاه، تبصره ۱ ماده ۱۳ شیوه‌نامه اجرایی دوره دکتری (Ph.D) آموزشی - پژوهشی و پژوهش محور دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی  مصوب آبان ماه ۱۳۹۵ شورای این دانشگاه که شامل محاسبه نمرات مردودی دانشجویان در میانگین کل نمرات است، خارج از حدود اختیار بوده و از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

گفتنی است، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه‌های دیگری مانند دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی سهند پیش‌تر مرتکب این تخلف شده‌اند. ایسکانیوز در گزارش‌های دانشگاه‌ها مجاز به محاسبه نمرات مردودی در معدل دانشجویان نیستند و تخلف چندین باره دانشگاه‌ها برای محاسبه نمرات مردودی در معدل دانشجویان به بررسی این موارد پرداخته است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1193291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =