غیرقانونی بودن شرط سنی ۲۴ سال برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان/ آموزش و پرورش اختیار تعیین شرط سنی برای جذب دانشجو ندارد

دیوان عدالت اداری بخشی از دفترچه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ دانشگاه فرهنگیان شامل شرط سنی ۲۴ سال برای استخدام رسمی آزمایشی وزارت آموزش و پرورش را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری بخشی از دفترچه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ دانشگاه فرهنگیان شامل شرط سنی استخدام رسمی آزمایشی وزارت آموزش و پرورش را ابطال کرد.

بیشتر بخوانید:

مسئولیت تامین معلم باید از آموزش و پرورش سلب شود

دفترچه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱، شامل شرایط و ضوابط دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این آزمون است. در این دفترچه آمده است؛ بر اساس شرایط و ضوابط اختصاصی پذیرش دانشجوی متعهد خدمت در رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، حداکثر سن مجاز برای تحصیل در رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش، ۲۴ سال تمام است.

این بخش از دفترچه آزمون سراسری مورد شکایت قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع شد.

وزارت آموزش و پرورش اختیار تعیین شرط سنی برای پذیرش دانشجو ندارد

در این شکایت آمده است که وزارت آموزش و پرورش بر اساس قانون، اختیاری در زمینه تعیین شرایط سنی ندارد. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بدو ورود به استخدام رسمی آزمایشی وزارت آموزش و پرورش در می‌آیند و از این نظر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری خواهند بود. 

قانونگذار در بندهای ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری صرفاً حداقل و حداکثر سنی را برای شرایط استخدام رسمی تصریح کرده و هیچ شرط اضافه‌ای را بیان نداشته است. همچنین نه در این بند و نه در سایر بندهای قانونی، هیچگونه محدودیت دیگری برای شرایط سنی اعلام نکرده و به صورت ایجابی یا اختیاری نیز هیچ مجوزی به دستگاه‌های اجرایی برای تعیین شرایط سنی استخدام و اعمال محدودیت در سقف شرایط سنی اعطا نکرده که قانون در این خصوص کاملاً صریح و بدون ابهام است.

همچنین در این شکایت تصریح شده است که در اساسنامه مراکز تربیت معلم سن داوطلبان حداقل ۱۷ و حداکثر ۲۲ اعلام شده ؛ اما در مصوبه وزارت آموزش و پرورش حداکثر سن ۲۴ سال ذکر شده است. از آنجایی که حداکثر سن اعلام شدن در اساسنامه مراکز تربیت معلم با حداکثر سن مصوبه وزارت آموزش و پرورش مغایرت دارد و نمی‌تواند مورد استناد باشد.

در پایان این شکایت ذکر شده است که چنین تصمیماتی موجب بی عدالتی و نابرابری شده و منجر به نادیده گرفته شدن استعدادها و توانایی‌های جوانان این مرز و بوم می‌شود که از این منظر مصداق بارز تبعیض ناروا بوده و مغایر با اصل سوم قانون اساسی است و از جهاتی باعث اعمال محدودیت حق بر آموزش می شود. همچنین مصوبه مورد شکایت، نافی اصل ۲۸ قانون اساسی مبنی بر حق آزادی انتخاب شغل است.

پاسخ وزارت آموزش و پرورش به شکایت

وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این شکایت اعلام کرد که تعیین حداقل و حداکثر سن شرکت‌کنندگان در آزمون‌های استخدامی بر اساس قانون در اختیار دستگاه‌های اجرایی است و وزارتخانه در این زمینه اقدامی مغایر با قانون انجام نداده است.

دیوان عدالت اداری پس از بررسی شکایت و پاسخ وزارت آموزش و پرورش، حکم به ابطال این مصوبه داد. در این حکم آمده است که براساس بند (الف) ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶، حداکثر سن استخدام مشخص شده و مقرره مورد شکایت با وجود استناد به ماده مذکور، حداکثر سن استخدام را ۲۴ سال تعیین کرده که مغایر با سن مقرر در ماده ۶ قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش بوده و استناد به ماده ۴۳ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز نمی‌تواند دلیلی بر تعیین حداکثر سن به میزان ۲۴ سال باشد و حکم ماده مزبور در مقام تعیین شرایطی علاوه بر شرایط مقرر در ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری وضع شده و مغایرتی با شرایط تعیین شده در ماده اخیرالذکر ندارد.

پیش‌بینی حداکثر سن ۲۴ سال باعث محروم شدن بسیاری از افرادی که دارای شرایط عمومی استخدام هستند، می‌شود.

به همین دلیل، شرط سنی استخدام رسمی آزمایشی وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ خلاف قانون و خارج از اختیارات این نهاد بوده و ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      چه اشکالی داره کسی که چهل سال داره بره دانشگاه فرهنگیان چه بسا خیلی خیلی بیشتر از ۲۴ ساله بتونه از عهده کار بر بیاد بعضی ها خیلی علاقه دارن به معلمی چه اشکالی داره سن ۴۵ سالگی معلم بشه