مسئله امروز آموزش عالی «عدالت» است/ حکمرانی نخبگانی با تشکیل انجمن‌های علوم انسانی حکمی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه مسئله اصلی امروز ما عدالت آموزشی است، گفت: اگر انجمن های علمی علوم انسانی حکمی را راه اندازی کنیم حکمرانی نخبگانی ساختارمند پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در آیین رونمایی از برنامه های درسی بازنگری شده علوم انسانی و هنر و همچنین مراسم تقدیر از مدیرگروه های کشوری که در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با تشکر از اساتیدی که در این بازنگری مشارکت داشتند به ۱۰ اصل تعالی علوم انسانی و هنر اشاره و اظهار کرد: این اصول سه پیش فرض دارد و اصل اول اینکه تحول علوم انسانی پروسه ای و نه پروژه ای است و در واقع وضع الان علوم انسانی ما قطعا بهتر از سال‌های گذشته است.

مافیای کنکور از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آسیب دیده است

وی ادامه داد: پیش فرض دوم تعالی، علوم انسانی حکمرانی پذیر است و سوم اینکه ظرفیت تعالی علوم انسانی هم از جهات مختلف وجود دارد.

خسروپناه افزود: اصل اول تعالی علوم انسانی، ضرورت توجه به حکمرانی تعالی علوم انسانی و اجتماعی است یعنی اگر تعالی می‌خواهیم باید سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری مورد توجه قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اصل دوم حکمرانی نخبگانی و حکمرانی شبکه ای در استقرار تحول است در واقع حمایت از حاکمیت و تسهیلگرایی حاکمیت غیر از آن است که حکمرانی هرمی را بپذیریم. 

وی خاطرنشان کرد: در آغار راه باید از حکمرانی نخبگانی استفاده کنیم و کار به دست عالم دانا بیفتد بعد از این مهم نخبگان خود شبکه ایجاد می‌کنند.

خسروپناه اضافه کرد: اصل سوم تحول جامع نگر است. تحول استادان علوم انسانی ارکانی دارد و حتما تحول باید جامع نگر باشد اگر به همه جوانب توجه نکنیم در تحول علوم انسانی موفق نیستیم.

وی با بیان اینکه دال مرکزی تحول علوم انسانی استادان هستند، گفت: اصل چهارم تشکیل انجمن های علمی علوم انسانی حکمی است و ما باید این انجمن ها را کم کم راه اندازی کنیم که اگر شکل بگیرد حکمرانی نخبگانی ساختارمند پیش میرود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: توامان بودن تحول در فلسفه و نظریه های علوم انسانی اصل پنجم است. شما یک نفر نظریه پرداز مدرن را نام ببرید که نظریه پرداز علوم انسانی باشد اما دستی در فلسفه نداشته باشد بنابراین یا فیلسوف است و یا فلسفه شناس. 

وی با اشاره به اینکه باید در تحول علوم انسانی، فلسفه و نظریه علوم انسانی را با هم پیش ببریم،گفت: اصل ششم توامان بودن تحول ثمربخش زودبازده با تحول بلند و آینده نگر است در واقع ما با ده ها مسئله objective مواجهیم که باید به این مسئله ها بپردازیم. 

خسروپناه افزود: اگر تحول میخواهیم الان مسئله مهم کاربردی ما بحث عدالت آموزشی است و در موضوع مصوبه کنکور نمایندگان مجلس از مصوبه کنکوری شورا انتقاد می‌کنند و می‌گویند خلاف است در صورتی که هیچ کدام از طرفین درگیر تئوری عدالت آموزشی ندارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر کارکرد تحول علوم انسانی را دانشجوهای ما نبینند آرام آرام تحول در نظریه های بنیادین علوم انسانی هم افول میکند بنابراین هم به نظریه بنیادی هم نظریه کاربری باید توجه شود.

وی اضافه کرد:تعامل دانشکده های الهیات، علوم انسانی ،قرآن و ادبیات با علوم اجتماعی اصل بعدی است در واقع ادبیات فارسی ما مملو ار نکات روانشناختی و جامعه شناختی و حکمت است که متاسفانه این تعامل اصلا وجود ندارد.

خسروپناه خاطرنشان کرد: نقشی که ادبیات، هنر، معماری و دین در تحول علوم انسانی داشته بسیار مهم است که در قرن ۱۸ اتفاق افتاد و در واقع تحولات حوزه علوم انسانی ریشه در این موارد دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما نقش تحول علوم انسانی خودمان در ادبیات را نادیده گرفته ایم،ادامه داد: اصلاح آیین نامه ترفیع و ارتقا اصل دیگر تحول در علوم انسانی است اینکه اصرار کنیم حتما استادان علوم انسانی مقاله آی اس آی داشته باشند اشتباه است ، مهمتر اینکه مقالات علوم انسانی ما باید کارآمد باشد و اینکه تعداد مقالات را ملاک قرار بدهیم هم خطا است.

باید از عالم‌آزاری پرهیز و نگاه کیفی داشته باشیم

وی این قبیل شاخصه ها را به نوعی عالم آزاری دانست و بر نگاه کیفی تاکید کرد و ادامه داد: وقتی استادی موفق شد یک تحول ایجاد کند آیا ارزش ندارد که یک استادتمام شود؟بنابراین آیین نامه ارتقا باید به سمت کیفی سازی حرکت کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سیطره کمیت بر کیفیت از آفات کشورهای شرقی است، تصریح کرد: کاربست نظریه های استادان در اداره کشور و کتب درسی اصل نهم است. 

وی خاطرنشان کرد: حرف نو استادان باید شنیده شود و مقالات آنها به دانشجویان معرفی شود تا بدانند چه اساتید فرهیخته ای در کشور داریم.

حجت الاسلام خسروپناه تصریح کرد: اصل دهم تکریم استادان علوم انسانی است. متاسفانه امروز حرمتی که برای اساتید پزشکی و غیر علوم انسانی قائل میشوند یک صدم آن را در علوم انسانی نمی بینیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بحث مالی یک بعد است اما مهمتر اینکه در حکمرانی نخبگانی اساتید علوم انسانی باید مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه موضوعاتی در جامعه همچون مصرف بی رویه نان موضوعات علوم انسانی هستند،گفت: اساتید علوم انسانی میتوانند جامعه را اداره کنند نه پزشکی و مهندسی البته همه در جایگاه خود مکرمند اما تکریم علوم انسانی یعنی اداره کشور با اساتید علوم انسانی است که باید به کار گرفته شوند.

گفتنی است در پایان این مراسم از برنامه های درسی بازنگری شده علوم انسانی و هنر با حضور دکتر طهرانچی؛ رییس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رونمایی و از اساتید و مدیران گروه های کشوری که در این بازنگری مشارکت داشتند، تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1194240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =