میزان تولید مرغ ۱۰ درصد بیش از نیاز کشور است / ۸ و نیم میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرداد ماه

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به طور میانگین در تیرماه اخیر آمار جوجه ریزی حدودا ۱۰ میلیون و نیم و درمرداد ماه نیز ۸ میلیون و نیم قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که به دنبال آن، ثبات قیمت در بازار حاکم است.

محمد جعفری معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خصوص افزایش تولید و ثبات تقاضا در بازار مرغ اظهار کرد: به طور میانگین در تیرماه اخیر آمار جوجه ریزی حدودا ۱۰ میلیون و نیم و درمرداد ماه نیز ۸ میلیون و نیم قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که به دنبال آن، ثبات قیمت در بازار حاکم است.

محمد جعفری،معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه تنها راه کنترل قیمت، افزایش تولید است، در پاسخ به امکان گرانی مجدد مرغ در روزهای آتی بیان کرد: با توجه به این که قیمت مرغ ، یک قیمت مصوب از سوی وزارت جهاد کشاورزی است، افزایش قیمت این کالا چندان معلوم نیست، زیرا قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضا است؛ در صورتی که عرضه کم و تقاضا زیاد باشد، قیمت آن کالا بالا خواهد رفت.

وی ادامه داد: اما اگر عرضه کنترل شود به دنبال آن می توانیم نیاز بازار را رفع و قیمت را کنترل کنیم. به همین منظور طی برنامه‌های موجود وزارت خانه برای کنترل عرضه و قیمت مرغ ، میزان جوجه ریزی ها هر ماه در سطح کشور بالا می‌رود تا جایی که حداقل ۱۰ درصد بالاتر از حد نیاز کشور است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در حال حاضر عرضه مرغ بالاست و تقاضا در بازار ثابت است به همین دلیل قیمت مرغ پایین آمده. برنامه ما  در حوزه‌ی تولید برای کنترل قیمت ،افزایش تولید است، با افزایش تولید خود به خود نیاز بازار هر چه قدر هم که کشش داشته باشد،  پاسخ داده می شود و قیمت افزایش پیدا نمی‌کند.

جعفری افزود: در استان خراسان رضوی به طور معمول حدودا ۴۰۰ الی ۵۰۰ تن تولید مرغ دارد و نیاز بازار پاسخ داده می‌شود. همچنین در استان قیمت مرغ نسبت به شهر،های دیگر پایین‌تر از قیمت مصوب عرضه می‌شود، زیرا میزان عرضه بالاتر از تقاضا است.

وی در خصوص رفع نیاز استان با توجه به نزدیکی ایام سوگواری اربعین و شهادت امام رضا(ع) گفت: در ایامی که مصرف از حد معمول بالاتر می رود، ما با عرضه و تولید ۶۰۰ تن مرغ می‌توانیم پاسخ‌گوی بازار در دهه‌ آخر صفر باشیم؛ علاوه بر این با توجه به وضعیت بازار در این ایام قطعا در راستای تنظیم بازار اگر نیاز باشد مرغ‌های منجمد در بازار عرضه خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: تصمیم گیری در خصوص نرخ مصوب از سمت ستاد تنظیم بازار کشور است و قیمت را ما تعیین نمی‌کنیم. مرغ قیمت دستوری دارد که در حال حاضر قیمت کیلویی۷۳۰۰۰ تومان ابلاغ شده است، در صورتی که در چند ماه گذشته  قیمت مرغ کیلویی ۴۵۰۰۰ تومان بود، که در آینده ممکن است این  قیمت ۹۰ هزار تومان یا ۲۰۰ هزار تومان بشود؛ زیرا هزینه های تولید در حال تغییر است.

وی ادامه داد: ما شاهد افزایش قیمت افزودنی‌ها و نهاده‌های دامی و طیور هم هستیم که چنین عواملی موثر در تغییر قیمت مرغ می‌باشند؛ در حال حاضر سویا حدود ۳ هزار تومان قیمت دولتی‌اش افزایش داشته است که قطعا در قیمت‌های تمام شده تاثیر خواهد گذاشت.

جعفری در پایان گفت : اگر فروشگاهی مرغ را بیشتر از ۷۳۰۰۰ تومان به فروش برساند، تخلف کرده است و بازرسی اصناف موظف است از طریق بازرسی ها و گزارشات مردمی با واحدهای متخلف و گران فروش برخورد نماید.

خبرنگار: زهرا علیزاده

کد خبر: 1194523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =