کنکوری‌هایی که می‌خواهند معلم شوند، بخوانند/ شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

شرایط و ضوابط اختصاصی پذیرش دانشجوی متعهد خدمت در رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و رشته‌های مشترک با دانشگاه‌های دولتی کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرایط و ضوابط اختصاصی پذیرش دانشجوی متعهد خدمت در رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و رشته‌های مشترک با دانشگاه‌های دولتی کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد.

بیشتر بخوانید:

شرط سنی دانشگاه فرهنگیان برداشته شد؟

در راستای اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به استناد بند ‹ب› ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ماده ۱ قانون متعهدین خدمت خدمت به وزارت آموزش و پرورش (مصوب ۹ خرداد ۶۸ مجلس شورای اسلامی) و ماده ۲۰ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش برای تأمین و تربیت بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز آموزشی خود، متناسب با مبانی و ارزش‌های اسلامی و نیاز دوره‌های مختلف تحصیلی در مقطع کارشناسی پیوسته برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، از میان متقاضیان واجد شرایط آزمون سراسری سال۱۴۰۲ ،دانشجو معلم می‌پذیرد.

متقاضیان در صورت احراز صلاحیت‌های عمومی(گزینش)، اختصاصی و سایر شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه و اطلاعیه‌های بعدی آزمون مزبور، می‌توانند پس از انتخاب رشته و موفقیت در مراحل بررسی صلاحیت‌های عمومی، اختصاصی و همچنین کسب بالاترین نمره کل علمی در مقایسه با سایر متقاضیان آزمون در کد رشته‌های انتخابی، در صورت اعلام قبولی نهایی، ادامه تحصیل دهند.

 شیوه پذیرش

۱ -پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی به صورت بومی پذیری است. گزینش نهایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور، در هریک از کد رشته محل‌ها با توجه به دامنه پذیرش که در ستون (پردیس/ مخصوص داوطلبان بومی/محل خدمت) درج شده، صورت می‌پذیرد.

۲ -متقاضیان رشته‌های موردنیاز آموزش و پرورش دقت کنند چنانچه در یک کد رشته محل دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بومی استانی درج شده باشد همه متقاضیان بومی آن استان می‌توانند در صورت تمایل با رعایت سایر شرایط و ضوابط مربوط، آن را انتخاب کنند. اگر بومی شهرستانی درج شده باشد همه داوطلبان بومی آن شهرستان و بخشهای تابعه، مجاز به انتخاب کد رشته محل هستند. لیکن اگر از یک شهرستان فقط یک بخش در دامنه پذیرش درج شده باشد داوطلبان همان بخش و دهستان های مربوطه، مجاز به انتخاب کد رشته محل جهت استفاده از سهمیه بومی منطقهای خواهند بود.

۳ -در کد رشته محل‌هایی که برای یک استان درج شده است محدودیتی برای انتخاب کد رشته محل توسط داوطلب بومی آن استان وجود ندارد لیکن در گزینش نهایی اولویت اول با داوطلبانی خواهد بود که بر اساس دامنه پذیرش مندرج برای آن کد رشته محل، بومی بخش، شهر یا شهرستان و بخشهای تابعه آن تلقی می‌شوند. چنانچه در یک کد رشته محل که پذیرش در آن، به صورت بومی شهرستان یا بخش درج شده است ولی داوطلب واجد شرایط بر اساس دامنه پذیرش وجود نداشته باشد ظرفیت خالی مانده آن کد رشته محل به داوطلبان بومی همان استان که کد رشته محل مزبور را انتخاب کرده‌اند اختصاص می‌یابد.

نکات مهم

نیاز آموزشی(محل خدمت) مندرج در ستون (پردیس/ مخصوص داوطلبان بومی/محل خدمت) تحت هر شرایطی برای پذیرش استانی تغییر نمی‌یابد. پذیرفته‌شدگان نهایی مکلفند به مدت دو برابر طول تحصیل، تعهد خدمت محضری به آموزش و پرورش سهمیه خدمتی بسپارد.

تعیین محل خدمت کد رشته – محل‌هایی که به صورت استانی، شهرستانی و یا در یک بوم (چند شهر/شهرستان/ منطقه) است در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط(استان سهمیه خدمتی) خواهد بود که بعد از فراغت از تحصیل به استناد ماده ۳ قانون متعهدین خدمت، به صورت قطعی اعلام خواهد شد. عدم مراجعه به محل خدمت تعیین شده، به منزله استنکاف از ایفای تعهد خدمت تلقی خواهد شد. تعیین محل صدور حکم آزمایشی در بین مناطق آموزشی تابعه جهت برقراری حقوق در طول تحصیل، در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان محل خدمت است.

شرایط وضوابط اختصاصی مندرج دراین دفترچه برای رشته هاd دانشگاه فرهنگیان برای رشته تحصیلی بهداشت مدارس که در دانشگاه های علوم پزشکی و با همکاری دانشگاه فرهنگیان پذیرش می شوند نیز حاکم خواهد بود.

با توجه به هدف عملیاتی (۵) برنامه زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی تعلیم و تربیت ر سمی عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه ۹۶۵ مورخ ۱۷ تیر ۹۸  شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین تبصره (۴) ماده واحده« نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه ۸۳۳ مورخ ۲۷/۸/۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، براساس نیاز« برای بوم خدمت» که به صورت استانی خواهد بود صورت می پذیرد. بنابراین بعد از طی فرایند استخدامی، خارج شدن نیرو (فرد قبول شده) از بوم خدمت به منزله قطع رابطه استخدامی بوده و ابقای ردیف برای بوم استان خواهد بود .بنابراین درخواست جابه جایی به هر دلیلی به سایر استان ها و یا دستگاه های اجرای کشور ویا در سطح همان استان، موجب قطع رابطه استخدامی آنان خواهد شد.

چنانچه متقا ضی مجاز به انتخاب کد ر شته محل‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی بوده و اقدام به انتخاب کد ر شته محل‌های دانشگاههای مزبور را به کند، بر اساس ضوابط و مقررات از میان واجدین شرایط در آزمون بر اساس اولویت‌های انتخابی تا دو (۲ (برابر ظرفیت پذیرش، برای انجام مصاحبه تخصصی و احراز صلاحیت‌های عمومی و تخصصی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به آموزش و پرورش معرفی خواهند شد. معرفی متقاضی جهت انجام مصاحبه تخصصی و گزینش به منزله قبول نهایی فرد در دانشگاههای مذکور تلقی نمی‌شود.

چنانچه صلاحیت‌های عمومی و تخصصی متقاضی معرفی شده، بعد از انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی مورد تأیید آموزش و پرورش قرار گیرد، سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس ضوابط مربوط و لحاظ کردن اولویت برمبنای دامنه پذیرش بومی(بخش/شهرستان/استان و توضیحات کد رشته محل مندرج در دفترچه آزمون) و با در نظرگرفتن نمره علمی نهایی داوطلب در مقای سه با سایر داوطلبان، گزینش نهایی را انجام خواهد داد. بنابراین موفقیت در مصاحبه اختصا صی و بررسی صلاحیت‌های عمومی به‌منزله قبولی فرد برای دانشگاهای مزبور تلقی نمی‌شود. 

کسب نمره علمی بالاتر در مقایسه با سایرداوطلبان درکد رشته انتخابی(طبق ضوابط سازمان سنجش آموزش کشور) و با رعایت شرایط و ضوابط اختصاصی آموزش و پرورش الزامی است.

داوطلبانی که صلاحیت‌های تخصصی و یا عمومی آنان مورد تأیید آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرد از فرایند گزینش نهایی برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی حذف خواهند شد.

شرایط عمومی

تابعیت جمهوری اسلامی ایران

اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

داشتن سلامت کامل روانی، جسمانی و توانایی انجام وظایف محوله

نداشتن سابقه محکومیت جزائی یا کیفری مؤثر

عدم اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات و الکل و هر نوع مواد اعتیادآور

عدم وابستگی تشکیلاتی، هواداری از احزاب وسازمان ها و گروه‌های غیرقانونی

داشتن گواهینامه پایان دوره پیش دانشگاهی(داوطلبان نظام آموزشی قدیم) یا دیپلم متوسطه دوم (نظام آموزشی جدید)

درصورت معرفی داوطلب به آموزش و پرورش، انجام مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت های عمومی از افرادی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی(نظام آموزشی قدیم) ویا دیپلم (نظام جدیدآموزشی) باشند تحت هر شرایطی(بجز تجدیدهای امتحانات نهایی شهریورسال ۱۴۰۲ به شرط ارائه گواهی لازم ازمنطقه)، مجاز نخواهد بود.

بعداز اعلام نتایج نهایی ازسوی سازمان سنجش آموزش کشور، چنانچه پذیرفته شدگان نهایی فاقد گواهینامه پایان دوره پیش‌دانشگاهی (داوطلبان نظام آموزشی قدیم) یا دیپلم متوسطه دوم (نظام آموزشی جدید) بوده ویا پذیرفته شدگان ذکور مشکل نظام وظیفه عمومی داشته باشند قبولی آنان " کان لم یکن" تلقی خواهدشد.

رعایت شئونات اسلامی و معلمی در طول تحصیل در دانشگاه الزامی است . 

شرایط اختصاصی

کسب حداقل نمره کل نهایی علمی ۶۰۰۰و بالاتر جهت مجاز شدن برای انتخاب رشته در گروه آزمایشی مربوط در آزمون سراسری خواهد بود. 

کسب حداقل نمره کل نهایی علمی ۵۵۰۰ برای پذیرش قاریان وحافظان قرآن و استعداد برتر ملی الزامی است.

نداشتن هیچگونه رابطه استخدامی یا تعهد خدمت(دائم یا موقت) به نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی، (از آغاز تا پایان دورهی تحصیل در دانشگاه)

با توجه به رای شماره ۱۳۴۳ و۱۳۴۴ مورخ ۳۰ مرداد ۹۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، حداقل معدل کل ۱۴ در دوره متوسطه دوم (معدل سه پایه اول،دوم و سوم) تعیین می‌شود. 

حداقل معدل کل، تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد داشت.

سن مجاز

 به موجب ماده ۲۰ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوب جلسه ۷۰۴ مورخ۶۰ دی ۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، داشتن حداکثر سن ۲۴ سال تمام جهت تحصیل رشته مورد نیاز آموزش و پرورش الزامی است. (متولدین ۱ مهر ۷۸ به بعد می توانند متقاضی بشوند).

محاسبه سن هر داوطلب با توجه به مندرجات اصل شناسنامه‌ای است که به استناد آن در آزمون ورودی ثبت‌نام میکند، بنابراین تغییراتی که پس از ثبت‌نام در آزمون، در مدارک هویتی، به ویژه تاریخ تولد داوطلب به وجود آمده باشد معتبر نیست و در صورت پذیرفته شدن در آزمون، در هر مرحل‌های، قبولی وی لغو خواهد شد.

انجام خدمت سربازی ویا سوابق کاری (دولتی وغیردولتی) و موارد دیگر، تحت هیچ شرایطی به سقف سنی داوطلب افزوده نمی شود.

حداکثر سن ورود به دانشگاه های مزبور، تحت هرشرایطی تغییر نخواهد داشت.

بومی بودن داوطلب درهریک از کد رشته محل های اعلام شده ازسوی آموزش و پرورش درصورت وجود مجوزهای قانونی برای استخدام، محل صدور حکم استخدام آزمایشی همان بخش، شهر واستان بومی داوطلب بوده که در ستون محل خدمت دفترچه آزمون درج شده است.

مسئولیت ساماندهی وبه کارگیری، بعد از فراغت از تحصیل به عهده اداره کل استان سهمیه خدمتی خواهد بود. براین اساس تغییر سهمیه استان محل خدمت در طول تحصیل وقبل از شروع به کار و ایفای تعهد، تحت هر شرایطی اعم از تأهل،تجرد، بُعد مسافت،تکفل،سرپرستی خانواده، فوت والدین وغیره ... ممنوع است. 

به موجب رای شماره ۱۳۴۳ و۱۳۴۴ مورخ ۳۰ مرداد ۹۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تعیین خدمت متعهدین خدمت پس از فراغت از تحصیل با آموزش و پرورش خواهد بود بنابراین، درصورت عدم نیاز درمحل مندرج دردفترچه آزمون، اداره کل آموزش و پرورش استان مجاز به تعیین محل خدمت جدید درسطح همان استان خواهد بود.

دانشجویان دوره روزانه وغیرروزانه (نوبت دوم وشبانه) پیام نور،دانشگاه آزاد اسلامی، مجازی، پردیس، غیرانتفاعی دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی و پذیرفته شدگان روزانه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به شرط نداشتن منع نظام وظیفه عمومی، می‌توانند رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش را انتخاب کنند. بدیهی است درصورت قبولی، باید ازرشته قبلی خود انصراف داده و فرم انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه /پردیس جدید محل قبولی خود (در زمان پذیرش) ارائه کنند درغیراین صورت قبولی آنان "کان لم یکن" تلقی خواهدشد. 

دانشجویان دارای تعهد خدمت به دستگاه های اجرایی و دانشجویان بورسیه به شرطی مجاز به ثبت‌نام خواهند بود که علاوه بر اخذ فرم انصراف قطعی، نسبت به تعیین تکلیف تعهد و موافقت دستگاه مربوطه را (تا زمان ثبت نام در محل قبولی جدید) اخذ کرده باشد.

علاوه بر حداقل کارایی لازم برای رشته های تحصیلی مندرج دردفترچه شماره۲ (آزمون مزبور، برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی به استناد بند (ز) ماده (۴۲ (قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین نامه اجرایی ماده مزبور(تصویب نامه شماره ۴۴۱۷۸/۸۸۳۸۳-۲۳/۴/۱۳۸۹ هیأت دولت) و با توجه به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع دادنامه شماره ۱۳۱۲ مورخ ۹ مرداد ۹۷،(با تأیید پزشک معتمد واجدشرایط آموزش و پرورش با ملاک ها و معیارهای ذیل الزامی است.

توانایی و مهارت گفتاری (توانایی رعایت مخارج تمام حروف و ادای کلمات و عبارات، بهطور کامل و صحیح و نداشتن لکنت زبان به هر میزان)

قدرت بینایی

قدرت بینایی(قدرت دید هر چشم حداقل پنج دهم یا هر دو چشم بدون عینک و لنز، (حداقل ده بیستم) و نداشتن کوررنگی و انحراف چشم

پس از اصلاح با عینک ولنز، داشتن دید۱۰/۱۰ هرچشم وداشتن دید حداقل ۲۰/۱۶دردو چشم، الزامی است

هر نوع نقص میدان بینایی در یک یا هردوچشم

دوربینی غیر قابل درمان ونیستاگموس شدید هردو چشم

ضایعات وسیع،شدید وغیرقابل درمان در هردو قرنیه

کور رنگی( برای رشته های آموزش ابتدایی ورشته های گروه هنر و رشته هایی که شناخت رنگ وطیف نوری در آن ها ضروری است، ممنوع بوده و در بقیه رشته‌ها بلامانع است)؛

 نابینایی در یک چشم.

قدرت شنوایی

توانایی شنیدن صداها و اصوات معمولی، نداشتن نقص شنوایی،(کمشنوایی داوطلب نباید بیش از ۳۰ دسیبل باشد)؛

قد، وزن

با توجه به مقتضیات هراستان ومتناسب با وظایف شغل معلمی به تشخیص اداره کل آموزش وپرورش استان مربوط، طبق ضوابط ومقررات که درمرحله مصاحبه تخصصی وانجام معاینات پزشکی،مورد سنجش قرارمی گیرد.

حداقل قد لازم برای داوطلبان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، مطابق ضوابط مربوط به داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی است.

تغییر شکل مادرزادی یا اکتسابی اندام ها و نداشتن کراهت منظر در اثر سوختگی، سوانح یا دیگر عوامل در صورت یا قسمت های ظاهری و نمایان بدن

نداشتن نقص عضو مشهود و موثر د رانجام وظایف حرفهای معلمی براساس تشخیص پزشک معتمد واجدشرایط .

عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج از قبیل دیابت- سیروز کبدی- آسم- نارسایی کلیه- بیماری های قلبی- اسکروز آن پلاک- پارکینسون و بیماری های خونی نظیر لوسمی- کم خونی شدید مقاوم به درمان، تالاسمی ماژور و هرنوع بیماری شناخته شده موثر درانجام وظایف معلمی به تشخیص پزشک معتمد واجدشرایط.

سایر موارد

بیماری‌های که براساس تشخیص پزشک متعمد آموزش وپرورش مانع انجام وظایف حرفه ای باشد

احراز سلامت روانی براساس نظر روان شناس متخصص ومتعمد آموزش وپرورش دارای نظام روان شناسی ازسازمان نظام روان شناسی ومشاوره جمهوری اسلامی ایران

درجذب دانشجویان متعهد خدمت علاوه برشایستگی معلمی، مواردی همچون انگیزه خدمتی، تعهد، روحیه صبر، ایثار وفداکاری ملاک عمل خواهدبود.

برخورداری از استعداد، علاقه و انگیزه معلمی، عامل بودن به اخلاق و رفتار متناسب با شأن و جایگاه معلمی، برخورداری از قدرت تعامل با دیگران و آشنایی با تعالیم دینی، به ویژه قرآن کریم.

نخبگان علمی و مهارتی، مخترعان، مبتکران، برگزیدگان المپیادهای علمی، فرهنگی،هنری، ورزشی، حافظان کل قرآن و مهارتی، جشنواره خوارزمی در شرایط علمی برابر، براساس کد رشته محل انتخابی، از اولویت پذیرش برخوردار خواهندشد.

بهره مندی ازامتیاز مربوط به مدارک امتیاز آور درمصاحبه اختصاصی صرفاً درانجام مصاحبه قابل محاسبه واحتساب است و بعداز اتمام زمان مصاحبه، به مدارک ارائه شده جدید داوطلب، امتیازی تعلق نخواهد گرفت.

احراز توانایی در مهارت های پایه و علوم فناوری اطلاعات

استخدام قطعی فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درصورت تأیید قطعی صلاحیت های آنان و اخذ مدرک کارشناسی در رشته ای که تعهد محضری به آموزش وپرورش سپرده، امکان پذیر خواهد بود.

داشتن حداکثر ۲۸ سال دربدو استخدام قطعی بعداز فراغت ازتحصیل

برخورداری ازحسن شهرت، عامل بودن به اخلاق ورفتارنیکو ومتناسب با شان وجایگاه معلمی

به موجب ماده۷ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹/۷/۶۳ و تکلیف مقرر درتبصره۱ ماده ۶ قانون اصلاح موادی از وظیفه عمومی مصوب ۱۶ دی ۹۰ مجلس شورای اسلامی، فارغ التحصیلان ذکور دانشگاه های وابسته به آموزش وپرورش قبل از اشتغال به کار درآموزش وپرورش و صدور حکم استخدام رسمی– قطعی، مکلف به گذراندن دوره آموزش رزم مقدماتی هستند. درصورت عدم مراجعه برای گذراندن دوره آموزش رزم مقدماتی، هرمشکلی درراستای تبدیل وضعیت استخدامی به عهده خود فرد خواهد بود.

ضوابط تحصیل دوره مشترک (مدارک دوگانه)

دوره مشترک (مدرک دوگانه)؛ دوره آموزشی که با مشارکت دانشگاه فرهنگیان ودانشگاه های برتر دولتی که طبق مقررات وزارت علوم،تحقیقات وفناوری فعالیت می‌کنند دررشته های تحصیلی موردنیاز آموزش وپرورش در دوره کارشناسی برگزار می شود.

تمامی مراحل انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی گزینش قبل از ورود به دانشگاه وهمچنین در طول تحصیل، همانند متقاضیان دانشگاه فرهنگیان، برای داوطلبان این گونه رشته های نیز حاکم است.

با توجه به مصوبه شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم،تحقیقات وفناوری، پذیرفته شدگان باید بخشی از واحدهای درسی مربوط به دانش تربیتی عام و دانش تخصصی محتوایی را طبق برنامه درسی توافق شده در دانشگاه مشارکت کننده و واحدهای درسی دانش محتوایی- تربیتی، مهارتی وکارورزی را دردانشگاه فرهنگیان بگذرانند. ارائه دروس اختیاری توسط هردو دانشگاه امکان پذیر خواهد بود.

تحصیل در دانشگاه مشارکت کننده و دانشگاه فرهنگیان به ترتیب ذیل خواهدبود:

بعداز اعلام نتایج آزمون ازسوی سازمان سنجش آموزش کشور، پذیرفته شدگان ملزم هستند در دانشگاه مشارکت کننده ثبت نام و به مدت دو سال تحصیل کنند.

 دانشجویان پس از گذراندن واحدهای درسی دانش تربیتی عام و دانش تخصصی محتوایی در دانشگاه مشارکت کننده و تایید صلاحیت های عمومی آنان توسط هسته گزینش وزارت آموزش وپرورش، جهت گذراندن سایر واحدهای درسی دانش محتوایی- تربیتی مهارتی وکارورزی از سوی دانشگاه مشارکت کننده با مکاتبه به همراه پرونده تحصیلی به دانشگاه فرهنگیان جهت ادامه تحصیل معرفی خواهند شد و از دانشگاه مشارکت کننده منفک می‌شوند.

پس از تحصیل دردانشگاه مشارکت کننده، درصورت عدم امکان ادامه تحصیل فرد در دانشگاه فرهنگیان به هردلیلی(نداشتن شرایط گزینش، صلاحیت های علمی یا عدم تمایل شخص)،دانشجو باتایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه مشارکت کننده می تواند در همان دانشگاه در رشته تحصیلی مرتبط دوره خود(درصورت کسب نمره درسال پذیرش دررشته تحصیلی مرتبط اعلامی توسط سازمان سنجش آموزش کشور) رابه پایان رسانده ودانش آموخته شود. 

 دانشگاه فرهنگیان به شرط تایید صلاحیت های عمومی گزینش وکیفیت تحصیلی از معرفی شدگان ثبت نام بعمل خواهد آورد. اخذ تعهد محضری وپرداخت حقوق کارآموزی به دانشجویان، مطابق ضوابط مربوط از زمان اشتغال به تحصیل درپردیس های دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

در زمان تحصیل درپردیس های دانشگاه فرهنگیان، ضوابط دانشگاه مزبور بر آنان حاکم خواهدبود. چنانچه به هردلیلی امکان ادامه تحصیل دراین دانشگاه فراهم نشود امکان برگشت به دانشگاه قبلی وجود ندارد.

تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه فرهنگیان به صورت شبانه روزی است. - محل خدمت افرادی که موفق به فراغت از تحصیل به شیوه مدرک دوگانه می شوند همان منطقه آموزش وپرورش مندرج دردفترچه شماره(۲) آزمون مزبور خواهدبود.

طول مدت تحصیل دانشجو در دانشگاه مشارکت کننده حداکثر ۶ نیمسال تحصیلی است. درمواردخاص تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه مشارکت کننده تا ۷ نیمسال تحصیلی قابل افزایش است.

دانشجو درطول مدت تحصیل تابع مقررات وآیین نامه های اداری،آموزشی وانضباطی دانشگاه محل تحصیل خود و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و می بایست از ضوابط ومقررات دانشگاه تبعیت کند.

در طول مدت تحصیل در هردو دانشگاه،گزینش مستمر از دانشجویان به عمل خواهدآمد. چنانچه دانشجو درطول تحصیل دردانشگاه فرهنگیان، انصراف ویا اخراج شود مکلف است علاوه بر پرداخت هزینه های اموزشی دانشگاه مشارکت کننده، دوبرابر حقوق دریافتی از آموزش وپررورش و دو برابر هزینه های آموزش دانشگاه فرهنگیان را نیزپرداخت کئد.

گواهینامه موقت و دانشنامه فارغ التحصیلان بعداز اتمام تعهد خدمت مطابق ضوابط مربوط با امضای روسای دودانشگاه صادر خواهد شد.

چنانچه ظرفیت تخصیص یافته برای پذیرش در دانشگاه مشارکت کننده تحت هرشرایطی تکمیل نشود یا دانشگاه مشارکت کننده به هر دلیل از دوره مشترک انصراف دهد، دانشگاه فرهنگیان می تواند به تشخیص خود، پذیرفته شدگان را درصورت دارا بودن نمره علمی لازم،به سایر دانشگاهای مشارکت کننده درسطح کشور انتقال دهد و پذیرفته شدگان حق هیچگونه اعتراضی را نخواهند داشت درغیر این صورت قبولی آنان لغو خواهد شد. این افراد بعد ازلغو قبولی در دوره مشترک، درصورت موافقت دانشگاه مشارکت کننده می توانند بدون تعهد به آموزش وپرورش به صورت دانشجوی عادی درهمان دانشگاه تحصیل کنند، در غیر این صورت قبولی آنان" کان لم یکن" تلقی خواهد شد.

تذکرات

پذیرفته شدگان مکلفند درمحل قبولی بارعایت ضوابط مربوط ثبت نام کنند درصورت تایید صلاحیت های عمومی گزینش وصدور فرم تاییدیه انفرادی، درطول نیمسال اول تحصیلی،(به غیر از پذیرفته شدگان دوره مشترک) به میزان دوبرابر مدت تحصیل که (حداقل آن کمتراز ۵ سال نخواهدبود.) باید به آموزش وپرورش تعهد خدمت محضری بسپارند که پس از دانش آموختگی به میزان دوبرابر مدت تحصیل خود، درمحل تعیین شده توسط وزارت آموزش وپرورش خدمت کنند تحصیل آنان دردانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی منوط به سپردن تعهد محضری خواهد بود مدت تحصیل دانشجو - معلمان جزء سوابق خدمت (حداکثر۴سال دوره کارشناسی) آنان محسوب می‌شود.

پرداخت حقوق کارآموزی درطول تحصیل تحت هرشرایطی، صرفاً حداکثر برای ۴سال مجاز خواهدبود. اخذ تعهد، استخدام و بکارگیری افراد، متناسب با رشته‌ها و نیازهای اعلام شده در هراستان و مشروط به حفظ شرایط پذیرش، احراز شرایط و کسب صلاحیت‌های حین تحصیل دردانشگاه و سپردن تعهد محضری رسمی مبنی بر «عدم جابهجایی برون استانی، حداقل به مدت دهسال»، خواهد بود.

به موجب تبصره ذیل ماده ۶ قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش وپرورش مصوب ۸ خرداد ۶۹ مجلس شورای اسلامی،هزینه های شبانه روزی ( هزینه خوابگاه و غذا) وفق ضوابط مربوط از حقوق پرداختی کسر خواهدشد.

عدم ثبت نام درمحل قبولی تحت هرشرایطی (حداکثر تا قبل از شروع نیمسال تحصیلی جدید بعد از اعلام قبولی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور)، به منزله انصراف و استنکاف از تحصیل تلقی شده و قبولی فرد "کان لم یکن " تلقی خواهد شد.

تحصیل دانشجویان پذیرفته شده دردانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به صورت شبانه روزی است. دانشجویان در طول مدت تحصیل خود علاوه برگذراندن واحدهای درسی، موظف هستند تعدادی دروس مهارتی و تربیتی و پودمان های نظام نامه فرهنگی -تربیتی را با توجه به طراحی کلان برنامه درسی دانشگاه و ساحت های شش گانه مرتبط با سند تحول بنیادین را بگذرانند.

همچنین، شرکت در فعالیت های فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه محل تحصیل نیز بارعایت ضوابط ومقررات مربوط الزامی است. با توجه به شرایط خاص پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، انتقال دانشجو به سایردانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی وغیر دولتی وبالعکس ممنوع است.

به موجب ماده ۴ قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش وپرورش مصوب ۸ خرداد ۶۹ مجلس شورای اسلامی، تسلیم گواهینامه یا ریز نمرات و تأییدیه تحصیلی به متعهدین به هر عنوان که متعهد قبل از انجام یا لغو تعهد بتواند از مزایای آن بهره‌مندشود ممنوع است.

ادامه تحصیل متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، به استناد مفاد ماده ۴ قانون متعهدین خدمت وسایرضوابط ومقررات مربوط صرفاً در رشته‌های مورد نیاز آموزش وپرورش، درصورت موافقت با ادامه تحصیل وصدور فرم مربوطه از سوی اداره کل آموزش وپرورش محل خدمت و سپردن تعهد خدمت جدید، امکان پذیرخواهدبود.

جهت ادامه تحصیل در رشتههای کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان، داشتن حداقل سه سال سابقه خدمت آموزشی و یا اداری درآموزش وپرورش الزامی خواهدبود. با توجه به مفاد ماده ۶۰ ،۶۱ و۷۰ قانون مدیریت خدمات کشوری و ممنوعیت اعطای مأموریت آموزشی، ادامه تحصیل بعد از اشتغال به کار درمدارس، صرفاً در خارج از ساعت اداری موظف، امکان پذیر خواهد بود.

تغییررشته وگرایش، تغییر اولویت انتخابی،تغییر دوره تحصیلی، انتقال وجابه جایی دربین دانشگاه ها وبالعکس دربدو ورود ویا در طول تحصیل تحت هیچ شرایطی امکان پذیرنخواهدبود. ضمناً چنانچه دانشجویی تحت هرشرایطی دردوره کاردانی متوقف شودبه علت عدم نیاز به خدمات آنان درآموزش وپرورش، جذب و استخدام آنان امکان پذیر نخواهد بود.

اشتغال به تحصیل همزمان درهریک از دوره های تحصیلی دردانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ومجازی درزمان ثبت‌نام، شروع به تحصیل وحین تحصیل مجاز نبوده و تخلف محسوب خواهدشد.

پذیرفته شدگان رشته های تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی که عنوان رشته آنها دبیری ناست، ملزم به گذراندن دروس تربیتی هستند.

از متقاضیان رشته های تحصیلی موردنیاز آموزش و پرورش که جزء معرفی شدگان چندبرابر قرار گیرند در صورتی مصاحبه به عمل خواهد آمد که دارای شرایط وضوابط مندرج در این دفترچه بوده و ویژگی‌های جسمانی آنان نیز توسط پزشک معتمد واجدشرایط و سلامت روانی توسط روان شناس متخصص و معتمد آموزش وپرورش، صرفاً درمهلت مقرر درزمان انجام مصاحبه مورد تأیید قرارگیرد.

مصاحبه اختصاصی وبررسی صلاحیت های عمومی از شرایط قانونی از مراحل آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی است انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت های عمومی صرفاً درمهلت مقرر مندرج در اطلاعیه‌های اعلام شده ازسوی سازمان سنجش آموزش کشور امکان پذیر است. انجام مصاحبه مجدد و یا تمدید مهلت اعلام شده به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود.

عدم حضور در مراحل انجام مصاحبه تخصصی وبررسی صلاحیت های عمومی، تحت هر شرایطی (بعد از معرفی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور) به منزله انصراف ازرشته های مورد نیاز آموزش و پرورش تلقی خواهد شد.

محل تحصیل پذیرفته شدگان پس از ثبت نام قطعی، توسط مدیریت امور پردیس ها در واحدهای تابعه (مراکز آموزش عالی و یا ساختمان وابسته به پردیس) در سطح استان تعیین خواهد شد.

لاس های که به حدنصاب لازم(حداقل۱۸ نفر) برای تشکیل درپردیس محل قبولی نرسد، سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان به تشخیص خود نسبت به جابه جایی پذیرفته شدگان درسطح پردیس‌های کشور اقدام خواهد کرد. پذیرفته‌شدگان حق هیچگونه اعتراضی را نخواهند داشت در غیر این صورت قبولی آنان" کان لم یکن" تلقی خواهدشد.

انتقال و جابه جایی در بین پردیس های دانشگاه فرهنگیان به جزء مشمولین ممنوع است. تحصیل دردانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی به صورت شبانه روزی است . چنانچه دانشجو به دلایل موجه( به تشخیص دانشگاه ) ویا برخی محدودیت ها در خوابگاه ساکن نباشد مکلفند همانند سایر دانشجویان خوابگاهی در فعالیت های فرهنگی و فوق برنامه درچارچوب ضوابط ومقررات مربوط و برنامه های شبانه روزی تعریف شده، مطابق نظام نامه فرهنگی دانشگاه مشارکت کنند. در رشته‌های تحصیلی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی که دارای چند زمینه تخصصی هستند و دردفترچه آزمون زمینه تخصصی رشته، مشخص نشده است.

دانشگاه متناسب با نیاز آموزش وپرورش با در نظر گرفتن بومی بودن در سهیه خدمت و وضعیت علمی دانشجویان، نسبت به تعیین زمینه تخصصی اقدام خواهد کرد بعد ازتعیین زمینه تخصصی توسط دانشگاه، تغییر زمینه تخصصی تحت هرشرایطی مجاز ناست. بدیهی است انتخاب دروس اختیاری ازبین جدول دروس مندرج در جداول رشته عمومی با نظر وتأیید گروه آموزشی (متناسب با نیاز آموزش وپرورش) امکان پذیر خواهدبود.

قبولی در رشته های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی به صورت قطعی تلقی می‌شود چنانچه دربرخی از رشته های خاص دانشگاههای مزبور صلاحیت های عمومی واختصاصی داوطلب بعداً مورد تأیید قرار بگیرد به دلیل تکمیل بودن ظرفیت پذیرشها، عدم امکان ایجاد کلاس،به استناد ماده (۱) قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش وپرورش برای پذیرش در رشته جدید عدم نیاز برای آنان اعلام شده وترتیب اثر داده نخواهد شد.

چنانچه صلاحیت‌های عمومی و تخصصی داوطلب، پس از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری محرز شود، حقی برای آن داوطلب ایجاد نمی کند. درعین حال درصورت وجود ظرفیت پذیرش درکدرشته محل مربوط، حداکثرتا قبل از شروع نیسمال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ،امکان اقدام وجود خواهد داشت.

طبق مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش،درپایان دوره کارشناسی از دانشجومعلمان، آزمون صلاحیت معلمی مطابق با آئین نامه مربوطه به عمل می آید وبراساس نتایج حاصله، گواهی صلاحیت حرفه ای درسطوح مختلف صادر می‌شود.

چنانچه فردی با ارائه اطلاعات نادرست پذیرفته شود و یا متعاقب آن مشخص گردد که شرایط لازم را نداشته است در هرمرحله از ثبت نام، تحصیل ویا استخدام آزمایشی وقطعی، قبولی وی لغو می گردد وحسب مورد، مکلف به پرداخت خسارت های ناشی از آن خواهد بود. پوشش اسلامی مطابق ضوابط دانشگاه فرهنگیان ودانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی الزامی بوده و دانشجویان درطول مدت تحصیل تابع قوانین ومقررات دانشگاه خواهند بود.

صدور احکام کارگزینی و ابلاغ اشتغال به کار معلمان بعد از فراغت ازتحصیل جهت تدریس در مدارس، مشروط به ادای سوگند معلمی و امضای سوگندنامه معلمی خواهد بود. متن امضاء سوگندنامه در پرونده دانشجومعلمان نگهداری می‌شود.

مسئولیت رعایت شرایط وضوابط عمومی واختصاصی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲از سوی کلیه داوطلبان متقاضی و همچنین مقررات نظام وظیفه عمومی (داوطلبان ذکور)در مراحل مختلف آزمون مزبور، به عهده آنان خواهد بود. علاوه بر شرایط وضوابط اختصاصی مذکور، رعایت شرایط عمومی و سایر ضوابط کلی آزمون مندرج دراین دفترچه ویا دفترچه شماره(۱،(که کلیه داوطلبان ملزم به رعایت آن بوده، الزامی است. شرایط وضوابط مغایر با موارد فوق الذکر که در دفترچه شماره (۱(ویا اطلاعیه های قبلی سازمان سنجش آموزش کشور(برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی) درج شده باشد، لغو می‌شود.

معرفی داوطلب از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به آموزش و پرورش جهت بررسی صلاحیت‌های عمومی، اختصاصی و همچنین بررسی ویژگی‌های جسمانی به منزله قبولی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی تلقی نمی‌شود. درصورت تأیید صلاحیت‌های افراد معرفی شده از سوی آموزش و پرورش، گزینش علمی نهایی آنان، براساس نمره کل نهایی که کسب کردهاند و با درنظرگرفتن اولویتهای انتخابی آنان، توسط سازمان سنجش آموزش کشور صورت خواهد گرفت. مسئولیت درج اشتباه اطلاعات و یا عدم درج اطلاعات در مهلت مقرر برای تعیین اولویتهای انتخاب رشته، محل تولد، محل اخذ مدرک سه سال آخر تحصیل دوره متوسطه دوم، سهمیه ایثارگری(۲۵ %ویا ۵  %) و یا استفاده از تسهیلات نخبگان، صرفاً بر عهده داوطلب خواهد بود فلذا بعد از اعلام نتایج آزمون سراسری و در راستای صیانت ازحقوق سایر داوطلبان آزمون، به موارد یاد شده، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =