رکود بازار دارایی‌ها در ۵‌ ماه نخست سال

آمارها نشان می‌دهد بازار دارایی‌ها در ۵‌ماه گذشته با رکود مواجه شده و تقریبا اغلب بازارها به جز بازار ارز با افت محسوس قیمت مواجه شده‌اند. به این معنا که در ۵ماه گذشته بازده واقعی سرمایه‌گذاران در بازار دارایی‌ها شامل طلا، ارز، مسکن و بورس منفی بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به‌نظر می‌رسد در ۵‌ماه نخست امسال، وضع به‌گونه‌ای بوده که ورق به ضرر سوداگران برگشته و نزول قیمت‌ها و رکود بازار دارایی‌ها موجب شده، سود سفته‌بازان کاهش یابد.

بیشتر بخوانید:

آخرین اخبار درباره افزایش حقوق کارگران / نگاهی به وعده جدید دولت

طلا، ارز، مسکن و بورس ازجمله بازارهایی هستند که صاحبان نقدینگی به‌صورت سنتی از آنها به‌عنوان ابزار پوشش تورم استفاده می‌کنند؛ به این معنا که با سرمایه‌گذاری در این بازارها تلاش می‌کنند از کاهش ارزش پس‌اندازهایشان در مقابل تورم جلوگیری کنند.

از ابتدای سال ۱۳۹۷بازار دارایی‌ها در ایران با رشد بسیار زیادی مواجه شد و این روند رو به رشد تا اوایل سال‌ جاری هم ادامه داشت. مهم‌ترین بازاری که در این دوره با رشدهای افراطی مواجه شده بازار ارز بوده است. حالا اما تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد در ۵‌ماهه نخست امسال ورق برگشته است و سرمایه‌گذاری در بازار دارایی‌ها، دیگر صرفه اقتصادی ندارد و هیچ‌کدام از این دارایی‌ها نتوانسته‌اند رشدی متناسب با تورم یا شاخص قیمت مصرف‌کننده داشته باشند.

به‌ نظر می‌رسد اعمال سیاست‌های انقباضی دولت، عامل اصلی این نزول و رکود در بازار دارایی‌ها بوده است. این موضوع در عین حال موجب شده حجم سفته‌بازی در این بازارها کاهش یابد چرا که دیگر خرید و فروش در این بازارها صرفه اقتصادی ندارد.

با این حال برخی کارشناسان اعتقاد دارند در صورت افزایش کسری بودجه دولت، این امکان وجود دارد که سیاست‌های انقباضی به سیاست‌های انبساطی تغییر جهت دهد و منجر به تغییرات معناداری در بازار دارایی‌ها شود.

رکود در بازار دارایی‌ها

آن طور که آمارها نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده که بیانگر نرخ تورم است از ابتدای سال تاکنون ۱۳.۶درصد افزایش یافته، اما در این مدت هیچ بازاری نتوانسته ابزاری برای پوشش تورم باشد؛ به این معنا که بازده هیچ بازاری متناسب با نرخ تورم ۵ماهه نبوده است.

طبق اطلاعات موجود، در این مدت قیمت اغلب دارایی‌ها به جز ارز با نزول مواجه شده است. در این میزان، بیشترین میزان افت، مربوط به نیم سکه بوده است که با ۱۹.۵درصد کاهش نسبت به ابتدای سال از ۱۸.۵میلیون تومان به ۱۴.۹میلیون تومان در پایان مرداد ‌ماه رسید.

بعد از نیم‌سکه، سکه گرمی و طلای ۱۸عیار با بیشترین میزان افت مواجه شده‌اند و قیمت هر کدام به‌ترتیب ۱۳.۲و ۱۲.۳درصد کاهش یافته است. قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در ابتدای سال ۲میلیون و ۶۴۰هزار تومان بود که این رقم در پایان مرداد به ۲میلیون ۳۱۵هزار تومان رسید.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد قیمت ربع سکه ۱۱.۶درصد و سکه طرح قدیم ۱۱.۳درصد نزول کرده است.

این داده‌ها نشان می‌دهد، سوداگرانی که ابتدای سال ‌جاری در بازارهای طلا و سکه سرمایه‌گذاری کرده‌اند با زیان مواجه شده‌اند.

همچنین مقایسه قیمت خودروهای داخلی در پایان مرداد نسبت به ابتدای سال بیانگر آن است که میانگین قیمت خودروهای داخلی در این مدت ۹.۸درصد در بازار آزاد افت کرده است. در این مدت تنها بازاری که با افزایش قیمت مواجه شده است بازار ارز است. طبق دادهای موجود قیمت یورو از ابتدای سال تاکنون ۳.۲درصد و قیمت دلار ۱.۴درصد افزایش داشته است.

بازار سهام نیز اقبال چندانی نسبت به سایر بازارها نداشته و در ۵ماهه امسال با ۱.۱درصد افت مواجه شده است.

در مورد قیمت مسکن نیز با توجه به توقف انتشار آمار معاملات مسکن از مراجع رسمی، اطلاعی در دست نیست، اما شواهد میدانی از نزول نرخ‌ها در این بازار حکایت دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =