خدمات خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در ایام اربعین/ از مرخصی تشویقی و تسهیلات رفاهی به کارکنان و دانشجویان تا خدمات رسانی واحدهای مرزی به زائران

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از مولودهای انقلاب اسلامی، هرساله همگام با سایر نهادها میزبان زائران اباعبدالله الحسین(ع) در حماسه اربعین حسینی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حرکت میلیون ها نفر از نقاط مختلف جهان برای زیارت اربعین نشانه عظمت، حقانیت و ثمردهی انقلاب اسلامی است و نشان می‌دهد انقلاب ما فراتر از آن که یک انقلاب شیعی صرف باشد یک انقلاب دینی با پیام جهانی است.

انقلاب اسلامی برگی از نهضت حسینی است. در طول تاریخ نهضت های متعددی شکل گرفته است اما انقلاب اسلامی تبلوری از اراده مکتب اهل بیت برای ایجاد معادلات نو بر مبنای جهان بینی توحیدی در برابر شرکت مدرن است. حرکت اربعین ریشه در تاریخ دارد اما این حجم از زائران و شکوهی که در حال حاضر دارد به لطف انقلاب اسلامی بیشتر شده است.

در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از مولودهای انقلاب اسلامی، هرساله همگام با نهادهای کشوری مرتبط با مراسم اربعین، خود را برای میزبانی خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور از مدت‌ها پیش آماده کرده و با همکاری دیگر نهادها با تمام توان برای خدمت به زائران اباعبدالله تلاش می‌کنند.

در این گزارش قصد داریم برخی از خدمات و تسهیلات دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای مرزی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) در پیاده روی اربعین را تشریح کنیم.

صدور مرخصی تشویقی برای کارکنان و اساتید

براساس این دستورالعمل روزهای ۱۲، ۱۳و ۱۴ شهریور برای کارکنان و اساتید زائر شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین مرخصی تشویقی لحاظ خواهد شد و مسوولان واحدها می‌بایست همکاری لازم را برای استفاده کارکنان از مرخصی استحقاقی به عمل آورند.

در تبصره دیگری از این دستورالعمل تأکید شده است: نحوه هماهنگی و اعزام کارکنان باتوجه به مصادف بودن این ایام با ایام ثبت‌نام باید به صورتی باشد که فعالیت های جاری اداری و ارباب رجوع با اختلال مواجه نشود.

صالحی‌آرا میزان وام درنظرگرفته شده برای کارکنان، دانشجویان و اساتید را ۶ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با بانک عامل محدودیتی در اختصاص وام وجود ندارد و به همه افرادی که مشتاق حضور در این حماسه عظیم هستند تعلق می‌گیرد ضمن اینکه اگر اقساط وام سال گذشته هم به اتمام نرسیده باشد مجددا به متقاضی، وام تعلق میگیرد و ممانعتی وجود ندارد.

به گفته او کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی از طریق سامانه ساجد و دانشجویان عزیز هم از طریق سامانه آموزشیار برای دریافت تسهیلات اقدام کردند.

تسهیلات 6 میلیون تومانی برای زائران دانشگاهی

بر اساس بندهای این دستورالعمل به منظور تسهیل در عزیمت زائرین دانشگاهی، صندوق رفاه مبلغ شصت میلیون ریال به زائران متقاضی که در سامانه‌های ساجد و آموزشیار ثبت‌نام کرده‌اند به صورت قرض‌الحسنه و در اقساط ۱۵ ماهه پرداخت خواهد شد. جزییات و نحوه پرداخت بر اساس قوانین و مقررات صندوق رفاه است.

ایجاد شرایط وام برای دانشجویان بدهکار شهریه

دانشجویان در صورتی که از سایر وام‌های صندوق رفاه و وزارت علوم استفاده کرده‌ و تا کنون نیز تسویه نکرده‌اند مشمول این وام خواهند شد ضمن اینکه صندوق رفاه لازم است زمینه استفاده از وام زیارت اربعین را برای دانشجویان بدهکار شهریه هم فراهم کند.

 زائرانی که از تسهیلات وام قرض‌الحسنه سفر معنوی اربعین استفاده می‌کنند لازم است پس از بازگشت حداکثر تا تاریخ 1402/07/30 نسبت به ارائه و بارگذاری تصویر گذرنامه ممهور به مهر ورود و خروج در ایام اربعین، در سامانه ساجد اقدام کنند.

برنامه بدرقه زائران

استان ایلام با هماهنگی ستاد اربعین دانشگاه و بسیج دانشجویی نسبت به راه‌اندازی موکب در واحد مهران برای ارائه خدمات فرهنگی و پشتیبانی(اقامتی-پذیرایی) اقدام کند.

همچنین استان‌های خوزستان(مرز شلمچه)، کرمانشاه(مرز خسروی-قصر شیرین) و کردستان(مرز باشماق) باید نسبت به برپایی موکب در پایانه‌های مرزی صرفا با کمک خیرین اقدام کنند.

طرح رفعت

رئیس ستاد اربعین حسینی دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون جزئیات طرح رفعت با اشاره به طراحی شعار«۲۵+۲۵» برای اربعین امسال، گفت:  در دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۲۵هزار دانشجوی عراقی داریم و در یک برنامه بلندمدت بنا داریم ۲۵هزار دانشجوی ایرانی را در طرح رفعت همراه کنیم به این صورت که هر دانشجوی عراقی، میزبانی یک یا چند دانشجوی ایرانی را برعهده می‌گیرند.

صالحی‌آرا تصریح کرد: طرح رفعت به این معناست که هر یک از دانشجویان عراقی دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند یک یا چند نفر از همکلاسی‌های خودشان و دانشجویان ایرانی را به راهپیمایی عظیم اربعین با خود به همراه ببرند و به نوعی میزبانی بکنند.

وی افزود: اکثریت دانشجویان عراقی ما یا خودشان و یا پدرانشان در مسیر راهپیمایی اربعین دارای موکب هستند و ما هم به دنبال این هستیم تا از این فرصت بهره ببریم و یک همدلی با شکوه را رقم بزنیم و دانشجویان عراقی ما دانشجویان ایرانی را از لحاظ اسکان، پذیرایی و همراهی در طول مسیر میزبانی بکنند.  

رئیس ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حسن این طرح بر این است که دانشجویان عراقی ما از نقطه شروع راهپیمایی و در داخل کشور این میزبانی، همدلی و همراهی را آغاز می‌کنند، خاطرنشان کرد: ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی هم برای ایجاد این هماهنگی‌ها جلسات مختلفی را با معاونت بین‌الملل دانشگاه و همچنین تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که دانشجوی بین‌الملل دارند از جمله استان خوزستان برگزار کرد و با تعدادی از گروه‌های دانشجویی عراقی ملاقات کردیم که بسیار مورد استقبال آنان قرار گرفت. 

اعزام رایگان زائران اربعین دانشگاه آزاد اسلامی تا پایانه‌های مرزی و بالعکس

همانطور که ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد تمامی زائران اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان جهت عزیمت به پیاده‌روی اربعین می‌بایست ابتدا در سامانه سماح samah.haj.ir سازمان حج و زیارت به عنوان جایگزین ویزای خروج از کشور ثبت‌نام کنند که اعزام ایمن و رایگان زائران(اساتید، کارکنان و دانشجویان) به وسیله اتوبوس و یا قطار به مبادی خروجی و بالعکس امسال در دستور کار ستاد اربعین دانشگاه آزاد قرار گرفت و خانواده دانشگاه با هماهنگی به عمل آمده با ستاد مرکزی اربعین با چند دستگاه اتوبوس به صورت رایگان به مرز اعزام شدند.
 

برپایی موکب آنلاین دانشگاهیان و دوره‌های رایگان ویژه اربعین

دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، همزمان با اربعین حسینی برای سومین سال متوالی اقدام به برپایی موکب دانشگاهیان و برگزاری دوره های رایگان ویژه اربعین به صورت برخط کرده است. این واحد به عنوان واحد مجازی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد امسال نیز همچون سال های گذشته، با هدف ترویج رویداد عظیم جهان تشیع وآگاهی بخشی در این زمینه، موکب برخط(آنلاین) واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی را برگزار کند.

در این موکب، با در نظر گرفتن هدف اصلی اربعین که حرکتی برای تمرکز ظرفیت های شیعیان به منظور پیشرفت و تعالی جهان اسلام در ذیل گفتمان جهان اسلام قوی است، در سه حوزه آموزش، فراخوان«گام های ماندگار» و فراخوان «یادداشت راهبردی»، خدمات ارائه می شود.

خدمات‌رسانی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در عمود ۷۷۰

بسیج دانشجویی نیز با هماهنگی ستاد اربعین نسبت به راه‌اندازی موکب برون‌مرزی در عمود ۷۷۰ و شهر کربلای معلی با ارائه خدمات پشتیبانی، فرهنگی و درمانی و با کمک خیرین اقدام می‌نماید.

 واحد قم در عمود ۱۱۲۰ به ارائه خدمات فرهنگی و درمانی و بسیج دانشجویی نیز در عمود ۵۶۴ به ایجاد کارخانه یخ‌سازی با کمک خیرین اقدام خواهد کرد.

اعزام ایمن و رایگان زائران(اساتید، کارکنان و دانشجویان) به وسیله اتوبوس و یا قطار توسط دانشگاه آزاد اسلامی به مبادی خروجی و بالعکس از دیگر خدماتی است که در این دستورالعمل بر آن تأکید شده است. 

برپایی ایستگاه‌های صلواتی در واحدهای دانشگاهی، پخش نوحه‌های عزاداری و فراهم کردن امکان پذیرایی از مراجعان، دعوت از مداحان و سخنرانان در نقاط مرزی و برون مرزی جهت بصیرت‌افزایی و با همکاری دفاتر نهاد رهبری از اهم مواردی است که در بخش اقدامات فرهنگی به آنها اشاره شده است. 

در همین زمینه مسوول خواهران موکب بین‌المللی دانشجویان امت محمد(ص) دانشگاه آزاد اسلامی گفت: موکب بین‌المللی دانشجویان امت محمد(ص) به همت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد کشور در ششمین سال از حضور خود در اربعین حسینی از پنجم تا چهاردهم شهریورماه در مسیر پیاده روی نجف به کربلا و در عمود ۷۷۰ برپا خواهد شد.

به گفته او موکب بین‌المللی دانشجویان امت محمد(ص) در ششمین سال از حضور خود در اربعین حسینی از پنجم تا چهاردهم شهریورماه در مسیر پیاده روی نجف به کربلا و در عمود ۷۷۰ برپا خواهد شد.   

مسوول خواهران موکب بین‌المللی دانشجویان امت محمد(ص) دانشگاه آزاد تعداد خادمین موکب را حدود ۱۲۰نفر برشمرد و گفت: روزانه محفل قرآن خوانی با حضور زائرین حسینی را ان شاالله خواهیم داشت و از دیگر فعالیت های مهم بخش بین الملل که برای رسیدن به اربعین تمدن ساز است یادآوری نامه امام زمان (عج) و وظایفی است که در این نامه بر عهده مسلمانان گذاشته اند.  

وی با بیان اینکه در موکب امت محمد(ص) علاوه بر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تعدادی از دانشجویان دیگر کشورها نیز حضور دارند، تصریح کرد:  سعی شده است این نامه در قالب عهد بستن با امام زمان (عج) به زائرین اباعبدالله داده شود. هرساله در بخش بین الملل موکب دانشجویان امت محمد(ص) حضور افرادی از کشورهای جهان اسلام را داریم و امسال نیز سعی بر این شده است که از کشورهای بیشتری دعوت به حضور شود و ان شاالله قرار است علاوه بر فعالیت های همگانی بخش بین الملل، توضیحاتی درباره پیشرفت های کشورهایشان و ارتباط گیری با هم زبانان خود که از سراسر جهان در راهپیمایی اربعین حسینی حضور دارند انجام بدهند.

برپایی نمایشگاه شهدای جهان اسلام در بخش بین‌الملل موکب امت محمد(ص)

ایمانی افزود: از دیگر اقدامات بخش بین‌الملل، برپایی نمایشگاهی از شهدای جهان اسلام و اقدامات متنوع دیگر را نیز خواهیم داشت ضمن اینکه در بخش کودک نیز سعی بر این شده است تا علاوه بر ایجاد خاطره خوش برای کودکان با بازی های کودکانه مفهوم هایی درباره امام زمان، وحدت کشورهای اسلامی، اربعین را با نقاشی، درست کردن سربند توسط خود کودکان و... را به کودکان منتقل کنیم.

 مسوول خواهران موکب بین‌المللی دانشجویان امت محمد(ص) دانشگاه آزاد اضافه کرد: بخش ویژه ای نیز در قسمت کودکان با عنوان آتلیه کودک ان شاالله خواهیم داشت که در آنجا کودکان با دوکاراکتری که طراحی شده است می‌توانند عکس یادگاری بگیرند.

وی با بیان اینکه اغلب خادمین بخش پزشکی موکب، دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از کل کشور هستند، ادامه داد: در بخش پزشکی با توجه به تجربه های سال‌های قبل پیش بینی می‌کنیم که ان شاالله بتوانیم روزانه بالای ۵۰۰ نفر خدمت‌رسانی در سطح اولیه همچون معاینات پزشکی، فشارخون، قندخون، تزریقات، توصیه‌های تغذیه‌ای و... به زائران پیاده روی حسینی را داشته باشیم.

 ایمانی تصریح کرد: علاوه بر بخش‌های بین الملل، فرهنگی، کودک و پزشکی ان شاالله امسال هیئت و پذیرایی با وعده های غذایی و ایستگاه صلواتی را نیز خواهیم داشت که پیش‌بینی می‌کنیم روزانه ۵ هزارپرس غذای گرم بین زائرین توزیع شود.

توزیع روزانه ۵ هزار پرس غذای گرم در موکب بین‌المللی دانشجویان امت محمد(ص)

مسوول خواهران موکب بین‌المللی دانشجویان امت محمد(ص) دانشگاه آزاد بیان کرد: ما هر ساله تجهیزات آشپزخانه و تعدادی آشپز را با خود به همراه می‌بریم و با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم و بهره مندی از ظرفیت خیرین به دنبال این هستیم تا در هر سه وعده صبحانه ناهار و شام به زائرین خدمات رسانی داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری پویش های مختلف برای جمع آوری کمک های مردمی نیز خاطرنشان کرد: پویشی تحت عنوان «مرهم زائر» در زمینه جمع آوری کمک های مردمی در خصوص تهیه اقلام دارویی موکب را برگزار کردیم که داروهایی که تاریخ انقضا و قابلیت استفاده را داشتند از خانواده هایی که تمایل به مشارکت داشتند جمع آوری کردیم.  

ایمانی در پایان افزود: پویش «نذر اربعین» را هم برای جمع‌آوری سایر کمک های مردمی برگزار کردیم تا صرف بخش‌های مختلف خدمات‌رسانی موکب امت محمد(ص) شود.  

پخت روزانه ۳ هزار پرس غذا برای زائران اربعین در دانشگاه آزاد ایلام

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم تعداد زوار اربعین امسال بیش از سال گذشته باشد با یکی از خیِّران جلساتی را برگزار کردیم و مقرر شد تجهیزات توسط این خیّر در دانشگاه آزاد ایلام مستقر و روزانه ۳ هزار پرس غذای گرم پخت شود.

وی با بیان اینکه امسال نیز هم در ایلام و هم در مرز مهران آمادگی ارائه خدمات به زوار اربعین حسینی را به صورت شبانه‌روزی داریم، ادامه داد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم تعداد زوار امسال بیش از سال گذشته باشد با یکی از خیران جلساتی را برگزار کردیم و مقرر شد این خیر در دانشگاه آزاد ایلام مستقر و روزانه ۳ هزار پرس غذای گرم پخت شود.

راه‌اندازی نانوایی صلواتی برای زائران اربعین در دانشگاه آزاد ایلام

ناصری خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شده برای اربعین امسال یک باب نانوایی نیز راه‌اندازی شود تا در این ایام نان داغ و تازه برای زوار ابا عبدالله الحسین (ع) پخت شود.

ناصری اضافه کرد: ۲۶ سوئیت برای این زائرسرا پیش بینی کرده ایم ضمن اینکه ۱۰ هکتار پارکینک و رستوران هم برای این پروژه درنظر گرفته شده است و با راه‌اندازی این زائرسرا شاهد یک مجموعه اقامتی رفاهی بی نظیر خواهیم بود که در مهران نمونه آن را نداریم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام افزود: زائرسرای مهران علاوه بر ارائه خدمات به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در بحث درآمدزایی هم مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت چرا که مهران ظرفیت بسیار خوبی دارد و حداقل سالانه ده میلیون نفر تردد انجام می‌شود. ضمن اینکه محوطه دانشگاه آزاد مهران نیز به صورت شبانه روزی ظرفیت پذیرش بیش از صد خودرو را دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام تصریح کرد: سال گذشته به طور میانگین بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر را در طول شبانه روز اسکان دادیم امسال هم پیش بینی همین تعداد را داریم ضمن اینکه پایانه مرزی مهران از هم اکنون مملو از جمعیت است.

خدمات‌رسانی دانشجویان دانشگاه آزاد ایلام در موکب‌های مرزی «شهدای دانشجو» و «شهیدالقدس»

مهدی سنجری؛ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام هم با بیان اینکه پویش اربعین تمدن‌ساز در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم برگزار شد، گفت: موکب هسته بین‌الملل ناحیه بسیج دانشجویی ایلام نیز با عنوان شهیدالقدس راه‌اندازی شده که رویکرد تمدنی و فرهنگی دارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام افزود: از طریق این موکب دانشجویان دیگر کشورها از جمله افغانستان، پاکستان و عراق که در ایران تحصیل می‌کنند گرد هم می‌آیند تا هم بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و هم اینکه این دانشجویان به عنوان سفیران انقلاب اسلامی در کشورهای خود فعالیت کنند. 

وی با بیان اینکه فعالیت این موکب تا پایان روز اربعین ادامه خواهد داشت، گفت: به طور میانگین از هر دانشگاه ده نفر دانشجو به عنوان خادم در موکب قرارگاهی حضور دارند و در مجموع حدود ۶۰ خادم برادر و ۲۰ خادم از خواهران هستند ضمن اینکه در موکب بین الملل نیز ۳۰ نفر از خواهران و ۳۰ نفر از برادران خدمات‌رسانی می‌کنند.

سنجری با اشاره به برگزاری پویش «اربعین تمدن‌ساز» توسط سازمان بسیج دانشجویی، خاطرنشان کرد: این پویش در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم در حال برگزاری است و همه کاروان‌های دانشجویی یک پرچم منقش به تصویر شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را در مسیر پیاده‌روی به همراه دارند. 

خدمت رسانی موکب سلامت دانشگاه آزاد زاهدان در مرز میرجاوه

مهدی دولتی؛ معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تشکیل ستاد اربعین در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: با هماهنگی بسیج دانشجویی استان دو دستگاه اتوبوس و بالغ بر 80 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان به همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین اعزام شدند.

دولتی با اشاره به راه‌اندازی موکب شهدای دانشگاه آزاد اسلامی در پلیس راه زاهدان، افزود: این موکب که همه ساله در این  مکان برپا میشود به زائرانی که قصد خروج از زابل و زاهدان را دارند خدمت رسانی می‌کند. 

وی تصریح کرد: پلیس راه زاهدان همه ساله محل توقف و استراحت زائران بسیاری است که نیاز به پذیرایی، فضای استراحت و خدمات بهداشتی دارند. در این موکب همکارانمان در دانشگاه آزاد اسلامی در سلف دانشگاه نسبت به تامین وعده‌های غذایی از جمله ساندویچ و نوشیدنی اقدام می‌کنند. 

برپایی موکب شهیدمطهری بسیج دانشجویی زاهدان در مرز میرجاوه

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان به موکب شهید مطهری بسیج دانشجویی واقع در مرز میرجاوه نیز اشاره کرد و گفت: صفر تا صد اقدامات و خدمات این موکب توسط بسیج دانشجویی و با همکاری هلال احمر صورت می‌گیرد. 

وی با اشاره به اینکه اغلب زائران مرز میرجاوه از پاکستان و یا افغانستانی های مقیم ایران هستند،خاطرنشان کرد: معمولا در این قسمت نیازی به اسکان نیست اما زائرسرایی متعلق به آستان قدس رضوی در این منطقه مرزی وجود دارد و در اختیار زوار قرار می‌گیرد. 

اسکان روزانه ۳۰۰ نفر در موکب چذابه دانشگاه آزاد اسلامی

علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان هم با بیان اینکه برای اربعین امسال در مرزهای چذابه و شلمچه ۲ موکب با عنوان موکب مردمی شهدای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند، گفت: در موکب چذابه روزانه ۳۰۰ نفر اسکان داده می‌شوند.

به گفته او در موکب شلمچه پذیرایی (عصرانه ، چای ، قهوه ، شربت) و در موکب چذابه پذیرایی شربت به همراه وعده های غذایی صبحانه ، ناهار و شام با توجه به کمک های جمع آوری شده، تدارک دیده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با بیان اینکه تا کنون در موکب‌های شلمچه و چذابه دانشگاه آزاد ۶ هزار وعده غذایی گرم بین زائران توزیع شده است، گفت: خدمات موکب‌های دانشگاه آزاد اسلامی از جمله اسکان(روزانه و شبانه) و پذیرایی در مرزهای شلمچه و چذابه تا دو روز پس از اربعین ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امکان اسکان شبانه برای زائرین همچنان فراهم است، ادامه داد: برنامه‌های فرهنگی موکب‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز از جمله پخش تیزر و کلیپ از طریق ویدئو پروژکتور، اقدامات حوزه عفاف و حجاب و برپایی نماز جماعت صبح، ظهر و عشا و...نیز کماکان به قوت خود باقی است و با استقبال گسترده زائران مواجه شده است.  

اسکان زوار اربعین در مهمانسرای واحد کرمانشاه/ پارکینگ مرکز قصر شیرین در اختیار خانواده دانشگاه آزاد قرار گرفت

افشین غنی‌زاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: پارکینگ‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کرمانشاه برای استفاده عموم زوار در اختیار قرار گرفت اما پارکینگ مرزی ما با توجه به اینکه ظرفیت محدودی دارد صرفا برای استفاده خانواده دانشگاه آزاد اسلامی است.

غنی‌زاده تصریح کرد: در واحد کرمانشاه اولویت اسکان مهمانسرایی را به زوار دانشگاه آزاد اسلامی داده ایم و برای عموم نیز امکان استفاده از فضاهای قابل اسکان از جمله مسجد دانشگاه فراهم شده است.  

وی با اشاره به اینکه در واحد مرزی ما واقع در مرکز قصر شیرین برای همکاران دانشگاه آزاد اسلامی امکان اسکان تا حد توان و پارکینگ فراهم شده است، افزود: با توجه به اینکه مرکز قصر شیرین دانشگاه آزاد یک مرکز کوچک است که ساختمان آن بعد از زلزله نیز آسیب دیده است امکان اسکان مهمانسرایی در این واحد وجود ندارد اما طبق سنوات گذشته همکاران منزل خود را در اختیار زوار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دادند.

اسکان شبانه‌روزی ۷۰۰ زائر اربعین در موکب دانشگاه آزاد کنگاور

محمدمهدی شهرستانی مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه هم گفت: یک موکب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور راه‌اندازی شده که خدمات حوزه اسکان زائران اربعین را به عهده دارد و ظرفیت این موکب نیز اسکان شبانه‌روزی حدود ۷۰۰زائر است.

وی افزود: یک موکب در دانشگاه آزاد کنگاور راه‌اندازی شده که با توجه به اینکه در مسیر کمربندی شهر واقع شده این موکب پشتیبانی و خدمات حوزه اسکان را به عهده دارد و ظرفیت اسکان آن به صورت شبانه‌روزی حدود ۷۰۰زائر است ضمن اینکه پذیرایی شربت، چایی و... توسط ایستگاه صلواتی مستقر در واحد هم انجام می‌شود. 

شهرستانی تصریح کرد: موکب دوم واقع در میدان آزادگان برای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده در واقع زائرانی که قصد خروج از کرمانشاه را دارند آخرین میدان شهر، میدان آزادگان است و در این ایستگاه خدمات پذیرایی از دهم شهریورماه آغاز می‌شود و تا پانزدهم ادامه دارد.   

وی افزود: موکب سوم هم با عنوان «رقیه بنت‌الحسین(ع)» در شهرستان قصر شیرین و مرز خسروی استقرار یافته که در واقع آخرین موکب کرمانشاه بعد از پایانه، موکب دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری و مشارکت بسیج دانشجویی است.  

خدمات‌دهی مهمانسرای واحد ماکو به زائران خارجی

محمدرضا ولیلو؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه با اشاره به اینکه مهمانسرای واحد ماکو در مرز بازرگان آماده خدمات‌دهی به زائران خارجی است، گفت:پارکینگ ۹ هکتاری دانشگاه آزاد اسلامی واقع در مرز تمرچین نیز در اختیار زائران اربعین حسینی(ع) قرار می‌گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از مرز تمرچین این استان ۷۰هزار زائر تردد داشتند، امسال هم با تدابیر اندیشیده شده از سوی استانداری مقرر شده حدود ۵۰۰هزار زائر از مرز تمرچین تردد و به زیارت کربلا بروند که برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه تصریح کرد: در واحد پیرانشهر دانشگاه آزاد اسلامی که در مرز تمرچین واقع شده حداکثر امکانات در محوطه دانشگاه فراهم شده ضمن اینکه دانشگاه آزاد در مرز تمرچین دارای یک زمین ۹هکتاری است که با هماهنگی استانداری برای پارکینگ در خدمت زائران قرار داده خواهد شد و برنامه داریم تا سالهای بعد امکانات رفاهی خوبی را در این منطقه برای خدمات دهی به زائران مستقر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استانداری آذربایجان غربی فضاسازی رسانه‌ای این همایش بزرگ را به ایسکانیوز این واحد سپرده است و دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی ما در مرز مستقر شده و کل فضای رسانه‌ای توسط این عزیزان مدیریت خواهد شد.

برپایی موکب بین‌المللی دانشگاه آزاد ارومیه برای جاماندگان اربعین

در همین خصوص هوتن حسابی؛ مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به راه‌اندازی یک موکب‌ بین‌المللی در داخل شهر و نیز یک موکب بین راهی مقابل دانشگاه اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد ارومیه کنار جاده و در مسیر زائران قرار گرفته است روبه‌روی دانشگاه و کنار جاده یک موکب را برپا کرده‌ایم که ضمن برخورداری از استراحتگاه با چایی، شربت و... هم از زائران پذیرایی می‌شود.

وی ادامه داد: در داخل شهر و در خیابان امام(ره) نیز موکب بین‌المللی را برای مردمی که از زیارت اربعین جامانده‌اند راه اندازی کرده ایم و خادمان این موکب از کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و آذربایجان هستند که همه روزه پس از اقامه نماز مغرب و عشا با پخت و آماده سازی غذای محلی خود به زائران خدمات رسانی می‌کنند.  

حسابی با بیان اینکه در کشور عراق هم ایستگاه‌هایی برای استراحت، پذیرایی و خدمات رسانی به زائران تعبیه کرده ایم، خاطرنشان کرد: موکب بین الملل ما به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه و شهرداری ارومیه برپا شده است.

حسابی با بیان اینکه خدمت‌رسانی به زائران اربعین آغاز شده است، گفت: خدمات‌رسانی موکب دانشگاه تا یک روز پیش از اربعین ادامه خواهد داشت اما فعالیت موکب بین‌الملل ما تا چند روز پس از اربعین و آخر هفته نیز ادامه پیدا می‌کند.

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال در موکب دانشگاه پذیرای بیش از هزار نفر و در موکب جاماندگان به حدود ده هزار مشتاق ابا عبدالله الحسین(ع) خدمات‌رسانی کنیم.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1197037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =