هشدار نهادهای بین المللی درمورد احتمال وقوع حادثه اتمی در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی درباره تبعات افزایش تحرکات نظامی اخیر در نزدیکی نیروگاه زاپوریژیا و احتمال وقوع حادثه اتمی هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رافائل گروسی طی سخنانی که یک نسخه آن در تارنمای آژانس اتمی منتشر شد اظهار داشت: بازرسان آژانس که در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اوکراین (ZNPP) مستقر هستند گزارش داده‌اند که طی هفته گذشته انفجارهای متعددی را شنیده‌اند که نشانه‌ای از افزایش فعالیت‌های نظامی در منطقه است.

بیشتر بخوانید

آمریکا موشک بالستیک قاره‌پیما به هوا پرتاب کرد

وی هشدار داد که این تحرکات می‌تواند تهدیدی بالقوه برای ایمنی و امنیت هسته ای در نیروگاه زاپوریژیا باشد.

مدیرکل آژانس وضعیت کلی نیروگاه را به لحاظ ایمنی، متزلزل و ناپایدار توصیف کرد و افزود: از شنبه گذشته، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدود ده‌ها انفجار طی چند روز گذشته شنیده‌اند که البته هیچ آسیبی به نیروگاه وارد نشده است.

وی اضافه کرد: گزارش‌هایی که من از کارشناسان خود دریافت می‌کنم نشان می‌دهد که انفجارها با فاصله از نیروگاه رخ داده است. با این وجود، من عمیقا نگران خطرات احتمالی برای نیروگاه در این زمان پرتنش هستم.

گروسی هشدار داد: همه در برابر یک حادثه هسته‌ای متضرر خواهند شد و من می‌خواهم همه اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از وقوع آن اتخاذ شود.

نیروگاه اتمی زاپوریژیا دارای شش واحد نیرو با ظرفیت کل ۶ گیگاوات و بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است. در پایان فوریه ۲۰۲۲، نیروهای روسی کنترل این تأسیسات را به دست گرفتند و از آن زمان یگان‌های ارتش اوکراین با استفاده از پهپاد، گلوله‌های توپخانه سنگین و راکت منطقه نیروگاه هسته‌ای را به صورت دوره‌ای بمباران می‌کنند.

ژوئن گذشته، وزارت امور خارجه روسیه به اوکراین در مورد حوادث احتمالی در نیروگاه زاپوریژیا هشدار داد و از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا همه موارد حمله به این تأسیسات را ثبت کند. این درحالیست که مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ماه‌هاست در تلاش است تا راه حلی برای کاهش احتمال وقوع فاجعه هسته‌ای ناشی از بمباران این نیروگاه در زمان ضدحمله اوکراین بیابد، زیرا این احتمال وجود دارد که جنگ در نزدیکی ایستگاه و شش رآکتور آن ادامه یابد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1197294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =