جانمایی ۵ منطقه ساحلی برای احداث نیروگاه برق هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از نخستین سامانه شتابدهنده‌ الکترون توان بالا گفت: اکنون برق هسته‌ای به یکی از اولویت‌های بسیاری از ملت‌ها و کشورها تبدیل شده و ۵ منطقه ساحلی را برای احداث این پروژه‌ها جانمایی کرده‌ایم.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از نخستین سامانه شتابدهنده‌ الکترون توان بالا « CELV-۸ » در استان قزوین، اظهار کرد: سامانه شتابدهنده‌ الکترون توان بالا « CELV-۸ » موجب کیفیت‌بخشی و افزایش دوام محصولات به‌ویژه در حوزه پلیمری خواهد شد و نقش بسیاری موثری در کیفیت محصولات و کاهش وزن آن‌ها خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

ایران بیانیه مشترک وزرای خارجه گروه ۷ را محکوم کرد

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه موجب تفاوت‌های چشمگیر در کیفیت محصولات خواهد شد، گفت:‌ ایمنی سیم‌ و کابل‌هایی پرتودهی شده بیشتر است و مانع آتش‌سوزی سیم‌ها و کابل‌ها در ساختمان‌ها خواهد شد.

اسلامی تصریح کرد: فناوری پرتودهی در صنعت خودروسازی و هواپیماسازی، حوزه هسته‌ای و صنعت هوافضا دارای کاربردهای متنوعی بوده و یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن افزایش دوام و ارتقای کیفیت سیم و کابل‌های مورد استفاده در این بخش‌ها است. پرتودهی؛ کلاس و کیفیت محصولات را ارتقا می‌دهد و گام بزرگی در حوزه صنعت پلیمر کشور به شمار می‌آید.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: پرتودهی در زمینه افزایش کیفیت و کارایی ‌لاستیک و تایر موثر است زیرا زمانی که این محصولات پرتودهی می‌شوند از وزن محصولات کاسته و بر کیفیت، قوام و دوام، اطمینان و عمر محصولات می‌افزایند و در مقابل از استهلاک آن‌ها می‌کاهند و نیز منجر به کاهش مصرف سوخت خودروها می‌شوند.

معاون رییس‌جمهور بیان کرد: مزایای استفاده از فناوری پرتودهی در چنین صنایعی فوق‌العاده متنوع و متفاوت است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به طراحی و ساخت این سامانه‌ها، قابلیت استفاده از آن‌ها در حوزه کشاورزی و پرتودهی غلات نیز وجود دارد و موجب افزایش ماندگاری محصولات خواهد شد.

اسلامی گفت: امروز را باید روز آغاز فعالیت رسمی سایت‌های پرتودهی کشور به‌شمار آورد؛ بر اساس سند جامع سازمان؛ احداث، تجهیز و نصب این پروژه در طول مدت زمان یک‌سال انجام شده و اکنون شاهد بهره‌برداری و راه‌اندازی از این مجتمع هستیم.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های این مرکز تداوم دارد و سعی می‌کنیم در ماه‌های آتی سامانه‌های پرتودهی مورد نیاز در صنایع گوناگون را طراحی و تولید کرده و به مرحله بهره‌برداری برسانیم و در مناطق مختلف کشور نصب کنیم.

اسلامی با بیان اینکه سامانه‌ها بر اساس نیاز کشور طراحی و تولید می‌شود؛ گفت: در مناطق مختلف کشور و بر اساس شرایط هر کدام، سامانه‌های گوناگون پرتودهی تولید و نصب خواهد شد.

وی درباره تاثیر فعالیت این مراکز در افزایش اشتغالزایی توضیح داد: در استان قزوین و با دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تفاهم‌نامه‌ای داشتیم تا از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در صنعت هسته‌ای استفاده کنیم که اکنون تعدادی از آن‌ها در حال گذراندن فرایند آزمون و مصاحبه برای همکاری با سازمان انرژی اتمی ایران هستند و پس از آن همکاری خود را آغاز خواهند کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که مرکز پرتودهی صنعتی قزوین دارای سطح عملی و پژوهشی بسیار بالایی است و باید دانست در بسیاری از پژوهش‌ها به پرتودهی محصولات نیاز است که پژوهشگران می‌توانند از ظرفیت‌های پژوهشی این مرکز بهره‌مند شوند.

وی عنوان کرد: در طول یک سال گذشته به وعده‌های خود در استان قزوین وفا کرده‌ایم؛ این سامانه در استان قزوین طراحی و تولید شده و اکنون بهره‌برداری از این سامانه موجب شگفتی بسیاری از افراد شده است. از این پس آزمایشگاه‌ها در این مرکز تجهیز خواهند شد. نیروهای علمی سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت توسعه کاربرد پرتوها با دانشگاه قزوین مشغول همکاری هستند و سامانه‌های شتابگر این مرکز مورد استفاده دانشجویان رشته هسته‌ای و شتابگرها در دانشگاه قزوین قرار می‌گیرد.

جانمایی ۵ منطقه ساحلی برای احداث نیروگاه برق هسته‌ای

رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره توسعه تولید برق هسته‌ای در کشور نیز عنوان کرد: در این سازمان برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است، در ماه‌های گذشته شرکت‌ها انتخاب و مکان‌های مناسب برای احداث نیروگاه‌های برق اتمی شناسایی و جانمایی شده‌اند. زمین‌های مورد نظر را در اختیار گرفته‌ایم و عملیات اجرایی برخی از سایت‌ها نیز آغاز شده است. با الگوهای مالی تعریف شده و تمهیدات در نظر گرفته شده و در راه تحقق هدف سهم ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور گام برداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: اکنون برق هسته‌ای به یکی از اولویت‌های بسیاری از ملت‌ها و کشورها تبدیل شده است و شاهد رقابت بسیار بزرگی در این زمینه هستیم. در ایران نیز ۵ منطقه ساحلی را برای احداث این پروژه‌ها جانمایی کرده‌ایم و عملیات اجرایی برخی از آن‌ها آغاز شده است. در این راستا عملیات اجرایی واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر با سرعت خوبی دنبال می‌شود و خوشبختانه نیروگاه شماره یک بوشهر در حال تولید برق پایدار و پاک و تزریق آن به شبکه سراسری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =