تجربه تلخ افزایش قیمت ارز در بورس تکرار می‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با توجه به اظهارات وزیر اقتصاد، امروز شاهد تکرار تاریخ به مانند مصوبه سال ۱۳۹۷ هییت دولت هستیم، گفت: در آن مصوبه تاکید شده بود با وجود افزایش نرخ ارز اجازه تغییر قیمت‌ها را نخواهیم داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، همت قلی‌زاده با بیان اینکه مسئله دلار زدایی داخلی یک مسئله حاصل از کم سوادی یا سهل انگاری نسبت به منابع  کشور نیست، گفت: این کار عین خدمت به کشور و مقاوم کردن اقتصاد در مقابل تهدیدات برون زا مانند بحث تحریمهای اقتصادی  است. در این خصوص در طول سنوات اخیر مثالهای متعددی وجود دارد که عرضه محصولات داخلی به نرخهای جهانی گره خورد به عنوان یک مثال بنیادی باید به تحولات سال ۱۳۸۶ اشاره کرد که در ان سال مبنای قیمت گذاری محصولات پترو پالایشی به قیمتهای جهانی گره خورد. به صورت خلاصه و در یک جمله میتوان اذعان کرد ما در سال ۱۳۸۶ با منابع نفتی کشور شوخی کردیم.

بیشتر بخوانید:

بورس قرمز ماند / افت ۵ هزار و ۹۷۴ واحدی شاخص کل

وی با اشاره به اینکه در این سال خاص،  ۴۰ همت  از ارقام نفت وارد بودجه  عمومی دولت شد، گفت: سال ۱۳۸۶ سال شکست ساختاری اقتصادی ایران بود. از طرف دیگر با توجه به اظهارات تازه  وزیر اقتصاد در خصوص تغییر مبنای قیمت گذاری در بورس کالا امروز شاهد تکرار تاریخ به مانند مصوبه سال ۱۳۹۷ دولت هستیم که در آن تاکید شده بود با وجود افزایش نرخ ارز اجازه تغییر قیمت‌ها را نخواهیم داد.

بنیان‌گذاری دلاریزه شدن اقتصاد ایران از سال ۱۳۷۷

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: موضوع دلارزدایی داخلی از یک فلسفه فکری، محاسباتی و برنامه‌ای زاییده شد که براساس شرایط داخلی اقتصاد ایران است. در بیانات رهبری نیز اشاره شد که برخی شرکت‌های دولتی وجود دارند که منابع آنها داخلی است اما محصولاتشان براساس دلار تلگرامی به فروش می‌رسد که به معنای رسمیت دادن به پول دشمن است.

وی افزود: مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم یک جعبه سیاه است. دولت مردان سابق گفته‌اند که در سال ۱۳۸۶ اتفاقی رخ داده که از آن به عنوان سکته اقتصادی یاد می‌کنیم. از سال ۱۳۶۹ فکری در اقتصاد ایران به وجود آمد مبنی براینکه ما به مردم بیش از حد ضرورت یارانه در حوزه های مختلف می‌دهیم. این موضوع به صورت شفاهی بود. تا سال ۱۳۷۷ که در مقاله های اقتصادی، ادبیات یارانه و یارانه پنهان دیده شد.

قلی‌زاده ادامه داد: این اتفاق زمینه دلاریزه شدن اقتصاد داخلی ایران را فراهم کرد. این مسئله با مبادلات بین‌المللی اقتصاد ایران متفاوت است. ذی نفعان تورم و حمایت آنان از دلاریزه شدن اقتصاد ایران پنجره فرصتی اقتصاد ایران را از بین برد. با این اتفاق هزینه اقتصادی خانوارهای ما دلاری شده، در حالی که درآمدها به شکل ریالی سرکوب شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1197557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =