نقش تربیت تقریبی در کاهش چالش‌های بین‌المللی‌سازی دانشگاه/ ۲ نفر از دانشجویان دستگیر شده در اغتشاشات سال گذشته تبعه افغانستان بودند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد از فعالیت ۵ دفتر تقریب مذاهب اسلامی در واحدهای این استان خبر داد و گفت: هر چقدر روی مسائل فرهنگی و تربیت تقریبی بیشتر کار کنیم دانشجویان خارجی هم قرابت بیشتری با فرهنگ ما پیدا خواهند کرد و به تبع چالش‌های امنیتی کمتری نیز خواهیم داشت.

محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه چالش های بین المللی سازی دانشگاه با توجه به کشور مبدا متفاوت است، اظهار کرد: به طور مثال چالش هایی که دانشجویان عراقی ما در دانشگاه دارند با چالش هایی که دانشجویان افغانی و یا چینی دارند متفاوت است.  

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی جذب بیش از ۳۰ هزار دانشجو در واحدهای خراسان رضوی

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد پذیرای دانشجویان خارجی از ۸ملیت مختلف است، ادامه داد: حدود ۹۳درصد این دانشجویان از کشورهای عراق و افغانستان هستند و ما بقی هم از کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، چین، پاکستان و کشورهای آفریقایی همچون گینه در کشور ما تحصیل می‌کنند.  

مرادی تصریح کرد: کشورهایی که قرابت فرهنگی بیشتری با ما داشته باشند به مراتب چالش های ما هم در دانشگاه با دانشجویان تابع این کشورها کمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در ارتباط با دانشجویان افغانی با چالش های چندان جدی مواجه نیستیم، اضافه کرد: در خصوص دانشجویان عراقی با توجه به تفاوت های فرهنگی و البته زبانی با مشکلات بیشتری مواجه هستیم؛  به طور مثال دانشجوی افغانی به دلیل اینکه زبانش فارسی است عمدتا تکالیفش را خودش انجام می‌دهد اما دانشجوی عراقی به دلیل ضعف در زبان فارسی و یا برخورداری از تمکن مالی عمدتا تکالیفش را برون سپاری میکند که در این مورد با کلاهبرداری ها و سوءاستفاده هایی از این دانشجویان مواجه بوده ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد با اشاره به قرابت های فرهنگی و زبانی بین ایران و افغانستان، خاطرنشان کرد: با اتفاق ناگوار و تلخ زلزله افغانستان، ما در دانشگاه برای همدردی با این دانشجویان مراسم یادبود باشکوهی برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه کشورهایی که کنسولگری آنها در مشهد استقرار دارد در روند بین المللی شدن دانشگاه هم تاثیر بسیار مثبتی دارد، اضافه کرد: ارتباط بسیار خوبی هم با اداره امور اتباع وزارت کشور و استانداری داریم و سال گذشته کمترین چالش را با دانشجویان خارجی داشتیم. 

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص چالش های امنیتی بین المللی سازی دانشگاه هم گفت: متاسفانه در اغتشاشات سال گذشته دو تن از دستگیرشدگان دانشجویان تبعه کشور افغانستان بودند که البته اینها در ایران دیپلم خود را دریافت کردند و شهریه ریالی هم میپردازند و در نهایت با اخطار و تذکرات لازم ماجرا ختم شد.  

وی خاطرنشان کرد: در موردی دیگر ما در دانشگاه آزاد مشهد شاهد تنش‌ها و رخ دادن اتفاقاتی بین چند دانشجوی پسر عراقی و یک دانشجوی دختر ایرانی بودیم که البته این ماجرا نیز مدیریت و حل شد.

پرچم‌داری دانشجویان خارجی در راهپیمایی اربعین و اردوهای راهیان نور نتیجه تربیت تقریبی است 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد با تاکید بر اینکه اگر ما به دنبال بین المللی سازی دانشگاه ها هستیم باید به طور ویژه به روی مسائل فرهنگی کار کنیم، ادامه داد: اگر در زمینه‌های فرهنگی و تربیت تقریبی برنامه داشته باشیم این دانشجویان خارجی تبدیل به مبلغان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای خود خواهند شد؛ همانطور که امروز در برنامه هایی چون اربعین و راهیان نور پرچم داری می‌کنند.  

وی با تاکید بر اینکه برای حل چالش‌های بین المللی‌سازی دانشگاه باید مباحث بین فرهنگی تقویت شود، اظهار کرد: کلاس های دانشجویان خارجی هم باید با سایر دانشجویان دایر شود و جداگانه نباشد چرا که در برخی دانشگاه ها تعداد دانشجویان خارجی که افزایش پیدا میکند کلاس های مجزا برای آنان برگزار می‌شود و این صحیح نیست.  

مرادی تصریح کرد: در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد دانشجویان افغانی، عراقی، ایرانی، چینی و... همگی در یک کلاس هستند و زبان فارسی را هم باید یاد بگیرند و پایان نامه آنها هم باید به زبان فارسی باشد.

وی ادامه داد: همچنین در راستای تقویت مباحث بین فرهنگی تمامی اردوهای مان را هم مختلط برگزار میکنیم که همه دانشجویان عراقی ایرانی چینی و... با هم در این اردوها شرکت می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد با اشاره به فعالیت های دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در راستای تقویت ارتباطات بین فرهنگی خاطرنشان کرد: این دفتر علاوه بر برگزاری اردوها، برای وقایع تاریخی و فرهنگی هم برنامه دارد و به طور مثال آیین یادبودی را برای همدردی با دانشجویان افغانستانی در زلزله اخیر برگزار کرد.

وی با اشاره به اینکه با برگزاری چنین برنامه هایی نگاه دانشجویان افغان به کشورمان بسیار تغییر کرده است؛ بیان کرد: امروز اولویت اول افغانستانی ها برای ثبت نام دانشگاه آزاد مشهد است.

مرادی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که اگر استاد خوبی از افغانستان داشته باشیم حتما جذب کنیم و پیگیری های آن در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر روی مسایل فرهنگی و تربیت تقریبی بیشتر کار کنیم دانشجویان خارجی هم قرابت بیشتری با فرهنگ ما پیدا خواهند کرد و به تبع چالش‌های امنیتی کمتری خواهیم داشت.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد با اشاره به استقرار ۵دفتر تقریب مذاهب اسلامی در استان خراسان رضوی، تصریح کرد: فعالیت های این دفاتر در کاهش چالش های ما بسیار موثر بوده و هست.  

وی در خصوص فرآیند جذب دانشجویان خارجی و اینکه آیا این دانشجویان گزینش می‌شوند یا خیر هم گفت: فرآیند پذیرش به طور کلی بر مبنای مصاحبه علمی و فرهنگی صورت میگیرد و به این صورت نیست که همه متقاضیان لزوما جذب شوند اما مسایل امنیتی این حوزه توسط اداره امور اتباع و استانداری بررسی می‌شود و در نهایت دانشجویانی که ویزا دریافت کردند برای صلاحیت علمی به ما مراجعه می‌کنند.  

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1197645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =