افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد با غذا دادن به آن‌ها / لزوم توجه جدی به مدیریت پسماند

یک دامپزشک گفت: غذا دادن به سگ‌های ولگرد باعث می‌شود که هم خودشان آسیب ببینند و هم به طبیعت آسیب برسانند.

ایمان معماریان دامپزشک و کارشناس حیات وحش در گفت‌گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص غذا دادن به سگ‌های ولگرد گفت: غذا دادن به سگ‌های ولگرد باعث می‌شود که هم خودشان آسیب ببینند و هم به طبیعت آسیب برسانند. یکی از مهمترین و آسانترین راه‌ مقابله با این مشکل مدیریت پسماند است؛ یعنی جلوگیری از دسترسی حیوانات به منابع غذایی انسانی که متاسفانه در ایران به درستی اجرا نمی‌شود. مدیریت غیراصولی پسماند و در دسترس بودن آن‌ها  علاوه بر این که باعث آلودگی و پدیدار شدن حشرات، پستانداران ریز و موش‌ها می‌شود، می‌تواند باعث افزایش جمعیت گونه‌های اهلی رها شده مانند سگ‌ها و گربه‌ها نیز بشود.

بیشتر بخوانید:

قطع انگشت یک شهروند در اثر حمله سگ در قوچان

وی افزود: برای جلوگیری از افزایش سگ‌های ولگرد مهم‌ترین اقدام فرهنگ‌سازی است؛ اتفاقی که در طی این سال‌ها، نیفتاده است چون یا سعی شده این مشکل نادیده گرفته شود و یا رویکردهای غیر علمی داشته‌اند. اگر مردم بدانند که جایگاه سگ و گربه کجاست، آن وقت می‌توانند به کنترل جمعیت این حیوانات کمک کنند. جایگاه سگ و گربه کنار انسان است به عنوان حیوان خانگی یا حیوان کار آن وقت می‌توانند سودمند باشند در غیر این صورت هم مشکل ایجاد می‌کنند و هم مشکل برایشان ایجاد می‌شود. وقتی مردم این را بدانند می‌شود راه‌های مدیریت پسماند را به آن‌ها آموزش داد و هر شهروندی این را وظیفه خودش می‌داند که پسماندهایش را مدیریت کرده و از طرفی از غذا دادن به این حیوانات خودداری کند.

معماریان اظهار کرد: افزایش سگ‌های ولگرد آسیب‌های زیادی دارد که بخشی از این آسیب‌ها به خودشان باز می‌گردد چون اگر این حیوانات تحت نظارت، کنترل و مدیریت انسان نباشند، هم بیمار می‌شوند و هم به یکدیگر بیماری انتقال می‌دهند. تقریبا هیچ سگ و گربه ولگردی نیست که سالم و خوشحال در این شرایط زندگی کند. بخش دیگر این آسیب‌ها آسیب‌هایی است که به حیوانات حیات وحش چه شهری و چه خارج از شهر وارد می‌شود.

وی ادامه داد: سگ‌های ولگردی که در حومه شهر هستند، می‌توانند به طور مستقیم با شکار، انتقال بیماری، جفت شدن با گونه‌های مختلف مثل گرگ و شغال و یا خوردن شکار بقیه حیوانات به دیگر گونه‌های حیوانی نیز آسیب بزنند. از طرفی چون این حیوانات تحت نظارت دامپزشک قرار نمی‌گیرند؛ می‌توانند به انواع بیماری‌های انگلی مبتلا شوند و با انتقال این بیماری‌ها به انسان، برای انسان‌ها نیز مشکل‌ساز شوند.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1197666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =