همه آنچه باید درباره واکسن آنفلوآنزا بدانید

این مسئله که واکسن آنفلوانزا می‌تواند به‌مرورزمان اثر خود را از دست بدهد تا حدودی درست است. به‌طورکلی توصیه می‌شود قبل از ماه سپتامبر (شهریور) واکسن آنفلوانزا زده نشود و بهتر است تا هفته آخر شهریور صبر کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سال گذشته آنفلوانزا زودتر از موعدی که انتظار داشتیم اوج گرفت و در ماه سپتامبر، تعداد موارد ابتلا بالاتر از معمول بود که می‌تواند به این معنا باشد که امسال هم زودتر آنفلوانزا شایع شود. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که واکسن آنفلوانزا بزنید. اگر هر گونه سؤالی در مورد واکسن آنفلوانزا دارید در این مطلب همراه ما باشید تا جوابتان را بگیرید.

بیشتر بخوانید:

چرا باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنیم؟

بهترین زمان برای زدن واکسن آنفلوانزا کی است؟

به‌طورکلی توصیه می‌شود در ماه‌های شهریور یا مهر واکسن بزنید. اما مهم‌ترین مسئله این است که بالاخره واکسن آنفلوانزا را بزنید تا از خودتان در برابر این بیماری محافظت کنید.

اگر خیلی زود واکسن بزنید، آیا ممکن است پیش از پایان فصل شیوع آنفلوانزا، اثرات آن از بین برود؟

این مسئله که واکسن آنفلوانزا می‌تواند به‌مرورزمان اثر خود را از دست بدهد تا حدودی درست است. به‌طورکلی توصیه می‌شود قبل از ماه سپتامبر (شهریور) واکسن آنفلوانزا زده نشود و بهتر است تا هفته آخر شهریور صبر کنید.

البته طبق دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) استثناهایی وجود دارد:

تقریباً نیمی از افرادی که به دلیل آنفلوانزا در بیمارستان بستری و دچار عوارضی می‌شوند دارای بیماری قلبی‌اند. داشتن بیماری قلبی، ریسک عوارض ناشی از آنفلوانزا را افزایش می‌دهد و آنفلوانزا هم ریسک حمله قلبی یا سکته مغزی را بالا می‌برد

. زنان بارداری که در سه‌ماهه سوم بارداری خود به سر می‌برند می‌توانند در ماه ژوئیه (تیر) و اوت (مرداد) واکسن آنفلوانزا بزنند تا مطمئن شوند که بعد از زایمان ایمنی لازم را دارند.
. بچه‌هایی که نیاز دارند دو دوز واکسن آنفلوانزا بزنند باید اولین دوز خود را به‌محض ارائه واکسن به بازار دریافت کنند و دوز دوم را نیز حداقل چهار هفته بعد بزنند.
 . واکسیناسیون در ژوئیه یا اوت می‌تواند برای بچه‌هایی که در سنین مدرسه هستند و ممکن است در سپتامبر یا اکتبر دیگر به پزشک مراجعه نکنند هم مناسب باشد.


در منطقهٔ ما در حال حاضر آنفلوانزایی وجود ندارد؛ آیا می‌توانم دیرتر واکسن بزنم؟

بهترین کار این است که پیش از شیوع آنفلوانزا در کشورتان واکسینه شوید. پیش‌بینی زمان فعالیت ویروس آنفلوانزا نه‌تنها سخت است؛ بلکه یادتان باشد که حدود دو هفته زمان می‌برد تا واکسن اثر کامل خود را بگذارد.

بنابراین هرچند شاید در کشور یا شهر شما هنوز موردی از آنفلوانزا وجود نداشته باشد؛ اما این ویروس می‌تواند هر زمانی فعالیت خود را شروع کند. ایده‌آل این است که شما در پایان ماه اکتبر به طور کامل واکسینه شده باشید تا وقتی ویروس آنفلوانزا در اطراف شما فعال می‌شود شما در مقابل آن ایمن باشید.

آیا زمانی هم هست که برای زدن واکسن آنفلوانزا دیر شده باشد؟

هرگز برای واکسینه شدن در برابر آنفلوانزا دیر نیست. تا زمانی که این ویروس هنوز شایع است، می‌توانید واکسن بزنید و ایمن شوید، حتی در ماه‌های بهمن و اسفند! امسال باید زودتر واکسن آنفلوانزا بزنید؛ اما اگر به هر دلیلی نتوانستید و این زمان به تأخیر افتاد باز هم می‌توانید واکسینه شوید.

امسال واکسن آنفلوانزا تا چه اندازه مؤثر خواهد بود؟

هر ساله سازمان غذا و دارو (FDA)، ترکیبات واکسن آنفلوانزا را مرور و به‌روزرسانی می‌کند تا این واکسن‌ها بهترین اثر را بر گونه‌های پیش‌بینی‌شده ویروس آنفلوانزای شایع در فصل پیش رو داشته باشند.

اینکه واکسن ساخته شده تا چه اندازه مؤثر واقع شود بستگی به جریان این رقابت دارد! در سال گذشته مشخص شد افرادی که واکسن آنفلوانزا دریافت کرده بودند حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد کمتر احتمال داشت به دلیل بیماری آنفلوانزا یا عوارض مرتبط آن، نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان پیدا کنند.

آیا می‌توانم واکسن آنفلوانزا و واکسن کووید - ۱۹ را هم‌زمان بزنم؟

بله می‌توانید. هر چند تزریق هم‌زمان این دو واکسن اثرگذاری آنها را تغییر نمی‌دهد؛ اما احتمال عوارض جانبی آن را بالاتر می‌برد، مثل خستگی و بدن‌درد، سردرد یا تب خفیف.

معمول‌ترین عوارض جانبی واکسن آنفلوانزا کدام‌اند؟

درد و قرمزی در ناحیه تزریق، سردرد، تب، تهوع، بدن‌درد و خستگی از شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن آنفلوانزا هستند. این علائم به‌طورکلی بسیار خفیف‌اند و در عرض یکی دو روز برطرف می‌شوند.

چه کسانی نباید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها همه افراد باید واکسن آنفلوانزا بزنند به‌استثنای موارد زیر:

. بچه‌های زیر ۶ ماه: این بچه‌ها هنوز سیستم ایمنی کاملی ندارند و نمی‌توانند واکنش لازم را نسبت به واکسن نشان بدهند.
. افرادی که آلرژی‌های خطرناک و شدید به واکسن آنفلوانزا یا ماده‌ای موجود در این واکسن‌ها دارند (مثلاً ژلاتین، آنتی‌بیوتیک‌ها یا دیگر ترکیبات). البته واکنش آلرژیک شدید نسبت به واکسن آنفلوانزا بسیار نادر است

. برخی از افرادی که دچار اختلال نادری به نام سندرم گیلن‌باره هستند نباید واکسن آنفلوانزا بزنند

امسال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) برای افرادی که به تخم‌مرغ آلرژی دارند، تغییری در دستورالعمل خود ایجاد کرده است. امروزه بیشتر واکسن‌های آنفلوانزا همچنان از یک فرایند واکسن‌سازی بر اساس تخم‌مرغ استفاده می‌کنند و حاوی مقدار اندکی از پروتئین‌های تخم‌مرغ مثل اوالبومین هستند.

اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها بر خلاف سال‌های گذشته اعلام کرده که همه واکسن‌های تولید شده (چه بر پایه تخم‌مرغ و چه غیر از آن) برای افرادی که به تخم‌مرغ آلرژی دارند مناسب هستند. در واقع این سازمان دیگر توصیه‌های ایمنی سال‌های قبل را در این مورد ارائه نکرده است.
. هر کسی که تب بالایی دارد.

آیا درست است که زدن واکسن آنفلوانزا باعث می‌شود آنفلوانزا بگیرید؟

رایج‌ترین دلیلی که باعث می‌شود خیلی از افراد تمایلی به زدن واکسن آنفلوانزا ندارند این است که تصور می‌کنند بعدازاین واکسیناسیون دچار آنفلوانزا می‌شوند.
چند دلیل برای این طرز فکر وجود دارد؛ برخی از افراد بعد از زدن واکسن دچار علائمی شبیه علائم آنفلوانزا می‌شوند؛ زیرا از دیگر ویروس‌های تنفسی مثل رینوویروس‌ها که مربوط به سرماخوردگی معمولی است مریض شده‌اند. همچنین این احتمال وجود دارد که مدت کوتاهی بعد از زدن واکسن آنفلوانزا مریض شوند (کاملاً تصادفی)، زیرا همان‌طور که گفتیم دو هفته زمان می‌برد تا سیستم ایمنی بدن با کمک واکسنی که دریافت شده در برابر ویروس‌ها ایمن شود.

واکسن‌های آنفلوانزا از نظر میزان اثرگذاری گوناگون هستند، بنابراین افرادی که واکسینه می‌شوند باز هم ممکن است بیمار شوند. اما اگر این اتفاق هم بیفتد، طبق تحقیقات، واکسینه بودن فرد کمک می‌کند شدت علائم کمتر باشد.

اگر دچار بیماری خاصی هستم می‌توانم واکسن آنفلوانزا بزنم؟

اگر در گروه ‌های‌ریسک قرار دارید، اتفاقاً خیلی مهم است که واکسن آنفلوانزا بزنید؛ چون ممکن است در صورت بیمار شدن دچار عوارض خطرناکی شوید.
افرادی که های‌ریسک (پرخطر) محسوب می‌شوند:

. افراد سالمند: با افزایش سن، سیستم ایمنی ضعیف شده و کمتر می‌تواند در مقابل ویروس‌ها از شما دفاع کند و احتمال دارد در معرض عوارض شدیدتری قرار بگیرید. بیشتر افرادی که به دلیل آنفلوانزا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند افراد ۶۵ سال به بالا هستند.

. کودکان: کودکان زیر ۵ سال و خصوصاً آنهایی که کوچک‌تر از دو سال دارند در گروه‌ پرخطر قرار می‌گیرند. بچه‌هایی که دچار عوارض نورولوژیکی هستند باز هم بیشتر در معرض خطرند.

. مبتلایان به آسم: حتی اگر شما دچار آسم کنترل شده باشید، باز هم راه‌های تنفسی حساسی دارید و ویروس آنفلوانزا می‌تواند یک حمله شدید آسم یا پنومونی در شما ایجاد کند. این اتفاق در کودکانی که به دلیل آنفلوانزا بستری می‌شوند فاکتور مهمی است و در خیلی از افراد بزرگسال نیز موجب بستری‌شدن می‌شود.

. مبتلایان به بیماری قلبی: تقریباً نیمی از افرادی که به دلیل آنفلوانزا در بیمارستان بستری و دچار عوارضی می‌شوند دارای بیماری قلبی‌اند. داشتن بیماری قلبی، ریسک عوارض ناشی از آنفلوانزا را افزایش می‌دهد و آنفلوانزا هم ریسک حمله قلبی یا سکته مغزی را بالا می‌برد.

. زنان باردار: طی بارداری و خیلی زود بعد از زایمان، سیستم ایمنی شما به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که باعث افزایش ریسک عوارض ناشی از آنفلوانزا می‌شود. همچنین اگر به دلیل آنفلوانزا تب بالایی داشته باشید، ممکن است جنین داخل شکمتان آسیب ببیند.

. مبتلایان به سرطان: اگر اخیراً دچار سرطان شده باشید یا در گذشته به دلیل لنفوم یا لوکمی تحت درمان قرار گرفته باشید بیشتر احتمال دارد سیستم ایمنی شما هم اکنون ضعیف باشد.

. افرادی که در مراکز مراقبتی یا خانه سالمندان اقامت دارند: در این مکان‌ها افراد بیشتر در معرض آنفلوانزا و عوارض آن هستند؛ زیرا ویروس به‌راحتی در این اماکن منتقل می‌شود

انتهای پیام/

کد خبر: 1198069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =