آخرین تحولات اوکراین| ژنرال میلی: ضد حمله به کی‌یف در دستیابی به اهدافش کمک نمی‌کند

به عقیده اردوغان صلح در اوکراین هیچ بازنده‌ای ندارد، مخالفت زلنسکی با واگذاری مناطقی به روسیه، پیش بینی ترامپ درباره شکست کی‌یف، تقویت رهبری روسیه در بازار گندم جهان و به گفته لاوروف غرب در حال جنگ با روسیه است، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با گروه رسانه‌ای Funke پیش بینی کرد که درگیری نظامی در اوکراین به این زودی پایان نخواهد یافت. 

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| آمریکا در حال انتقال سلاح‌های خطرناک به اوکراین است

 استولتنبرگ درباره درگیری درازمدت در اوکراین هشدار داده و تأکید کرد که کی‌یف اگر جنگ را متوقف کند، این کشور دیگر وجود نخواهد داشت. به عقیده وی، صلح تنها در صورتی امکان پذیر است که "روسیه سلاح های خود را زمین گذاشته و خاک اوکراین را ترک کند.

در این راستا، رئیس ائتلاف آتلانتیک شمالی از آلمان و سایر متحدان این اتحاد خواست تا هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند.

استولتنبرگ پیشتر تاکید کرده بود که پیروزی روسیه در درگیری با اوکراین ناتو را آسیب پذیرتر می‌کند. در ماه جولای نشست سران ناتو برگزار شد که در آن رهبران کشورهای متحد گرد هم جمع شده درباره  ادامه کمک نظامی به اوکراین و چشم انداز عضویت آن در این ائتلاف تبادل نظر کردند. پس از این اجلاس، رهبران ناتو بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن روسیه جدی‌ترین و اصلی‌ترین تهدید علیه امنیتی ناتو در منطقه یورو آتلانتیک نامیده شد. 

این در حالی است که چند روز قبل، راب بائر، رئیس کمیته نظامی پیمان آتلانتیک شمالی یادآور شد که دلیل عدم موفقیت نیروهای مسلح اوکراین در میدان نبرد، کمبود مهمات، تلفات سنگین و ظرفیت پایین تولیدات دفاعی کشورهای عضو ناتو است. 

ری مک‌گاورن، کارشناس سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز بعید ندانست که ناتو ممکن است در صورتی که کی‌یف در تلاش‌های خود برای پیشرفت در ضد حمله شکست بخورد، به فکر اعزام نیرو به اوکراین بیفتد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و هفتاد و دومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اردوغان: هیچ بازنده‌ای در روند صلح در اوکراین وجود نخواهد داشت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ضیافت شامی که توسط کمیته راهبری ملی ترکیه-آمریکایی (TASC) در نیویورک برگزار شد، تاکید کرد که این کشور به تلاش‌های خود برای حل و فصل مناقشه اوکراین از راه دیپلماتیک ادامه می‌دهد. وی همچنین ابراز اطمینان کرد که هیچ بازنده‌ای در روند صلح وجود ندارد.

اردوغان گفت: موضع گیری ما کاملاً روشن است، ما به موفقیت  راه دیپلماتیک در این راستا اطمینان داریم. ما با این باور به تلاش های خود ادامه می‌دهیم که صلح در اوکراین بازنده‌ای نخواهد داشت.»

رهبر ترکیه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است.

زلنسکی پایان درگیری در اوکراین از طریق انتقال مناطق را رد کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین تاکید کرد که درگیری نظامی در این کشور با انتقال بخشی از سرزمین‌هایش پایان نخواهد یافت.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CBS، در پاسخ به این سئوال که آیا برای صلح آماده است بخشی از این سرزمین را به طرف روسی واگذار کند، گفت: "خیر، این سرزمین ماست و آن را به کسی نخواهیم داد".

علاوه بر این، به گفته زلنسکی، ضد حمله ارتش اوکراین پس از پایان شرایط جوی مساعد همچنان ادامه خواهد یافت. او گفت: "ما باید پیش روی کنیم.  شرایط آب و هوایی، رسیدن فصل پاییز و چنین بهانه‌هایی را فراموش کنید. آنها در اهداف ما تاثیر نخواهد داشت."

در ماه آگوست پارلمان اعلای اوکراین نیز قطعنامه‌ای را تصویب کرد که طبق آن هرگونه امتیاز دهی ارضی به طرف روسی برای پایان دادن به درگیری مردود دانسته شده است. 

کاخ سفید: آمریکا همچنان حمله اوکراین به خاک روسیه را تشویق نمی‌کند

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، مدعی شد که ایالات متحده حملات اوکراین به اهدافی واقع در خاک روسیه را تشویق نمی‌کند، زیرا چنین اقداماتی ممکن است منجر به تشدید درگیری شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز ما همچنان اوکراین را برای حمله به سرزمین‌های به رسمیت شناخته شده داخلی روسیه تشویق نمی‌کنیم.

کربی در عین حال یادآور شد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین خودش تصمیم می‌گیرد که به کجا حمله کند.

این مقام کاخ سفید گفت: ما به آنها سلاح می دهیم، اما تصمیم نهایی با آنهاست. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که نمی‌خواهیم شاهد استفاده از سلاح‌های آمریکا برای حمله به داخل خاک روسیه باشیم. تشدید درگیری ها به طور مستقیم به مردم اوکراین و امنیت ملی ایالات متحده آسیب می رساند.

اعتراف به افزایش تعداد جمهوری خواهانی که از کمک به اوکراین انتقاد می‌کنند

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با  روزنامه دیلی تلگراف همچنین اعلام کرد که هر دو اتاق کنگره آمریکا آماده ادامه کمک به اوکراین هستند. 

او گفت: «رئیس‌جمهور جو بایدن مطمئن است که حمایت ما از رهبران هر دو اتاق [کنگره] همچنان بالاست.» البته به گفته کربی، تعداد فزاینده‌ای از جمهوری‌خواهان جناح راست بسیار پر سر و صدا" در مجلس نمایندگان با تخصیص بودجه اضافی برای کمک به کی‌یف مخالفند و از هزینه‌ها و کمک‌های آتی به اوکراین انتقاد میکنند. 

پیش از این روزنامه هیل گزارش داده بود که تردید رو به رشدی در میان جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص لزوم تایید درخواست دولت بایدن برای تخصیص بودجه اضافی برای کمک نظامی به اوکراین بوجود آمده است.

نماینده کنگره: دولت بایدن باید برای صلح در اوکراین تلاش کند

مارجوری تیلور گرین (نماینده جمهوری خواه از ایالت جورجیا) عضو مجلس نمایندگان آمریکا بامداد امروز، دوشنبه، در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) ابراز عقیده کرد که دولت ایالات متحده باید برای حل و فصل وضعیت اوکراین تدابیری اتخاذ کند، نه اینکه ادامه درگیری نظامی را تامین مالی کند.

این قانونگذار تاکید کرد: تنها موضع آمریکا در قبال اوکراین باید ترویج صلح باشد و نه تامین مالی جنگی که هر روز مردم در آن کشته می شوند و اقتصاد اروپا را تضعیف کرده است. 

وی یادآور شد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین این هفته به واشنگتن می‌آید و مجلس نمایندگان قرار است در مورد این طرحی که شامل ۳۰۰ میلیون دلار اضافی برای کیف است، رأی‌گیری کند. خانم گرین افزود: «او (زلنسکی) در حال حاضر بیش از ۱۱۳ میلیارد دلار از مالیات دهندگان آمریکایی دریافت کرده است. من هرگز به ارسال یک پنی به اوکراین رای ندادم و این هفته هم به آن رای نخواهم داد، به خصوص وقتی زلنسکی در تیشرت سبز خود چنین رفتار نامناسبی دارد. پیراهنی که انگار همین اکنون از میدان جنگ بازگشته و در عین حال به جو بایدن می‌گوید که او باید چه کار کند و چه کار نکند.»

ترامپ: اوکراین در درگیری با روسیه شکست خواهد خورد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق جمهوری خواه آمریکا در مصاحبه با شبکه NBC اعلام کرد که اوکراین در درگیری نظامی با روسیه در حال شکست خوردن است، اما رسانه‌های آمریکایی در مورد آن چیزی نمی‌نویسند. 

ترامپ گفت: «من این را به شما می گویم: چیزی در حال رخ دادن است که اصلاً برای اوکراین خوب نیست. زیرا رسانه ها دیگر درباره جنگ گزارش نمی دهند. رسانه های دروغ پرداز ما دیگر درباره جنگ گزارش نمی دهند.  شما پیام های زیادی پیدا نخواهید کرد. این بدان معناست که اوکراین در حال شکست خوردن است.»

این سیاستمدار گفت: «ضد حمله بهاری اوکراین هرگز اتفاق نیفتاد زیرا آنها با دیواری از سلاح و مین روس‌ها برخورد کردند و پشت آن متوقف شده‌اند.»

 رئیس سابق کاخ سفید تاکید کرد که قاطعانه طرفدار پایان درگیری در اوکراین است.

ترامپ: اوکراین می‌توانست با واگذاری برخی مناطق از درگیری با روسیه جلوگیری کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با NBC این نظریه را نیز بیان کرد که مقامات کی‌یف می توانستند از تشدید درگیری با روسیه جلوگیری کنند، اگر آنها با واگذاری بخشی از سرزمین‌ها موافقت می‌کردند. او گفت: «آنها می‌توانند با از دست دادن سرزمین‌ها در مقیاسی کوچکتر از آنچه روسیه تاکنون ضمیمه خاک خود کرده است، به توافق صلح برسند. می‌شد به توافق رسید و هیچ کس هم کشته نمی‌شد.»

به عقیده رئیس جمهور سابق آمریکا، چنین توافقی به مقامات کی‌یف اجازه می دهد تا اوکراین را نجات دهند، ولی این را نمی خواستند.

ژنرال میلی: ضد حمله به کی‌یف در دستیابی به اهدافش کمک نمی‌کند

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه با شبکه CNN ، اعتراف کرد که حتی در مطلوب ترین سناریو، ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین به کی‌یف در دستیابی به اهداف آنها کمکی نخواهد کرد. 

وی یادآور شد: ضد حمله، در عین حالی که مهم است، دارای اهداف عملیاتی و تاکتیکی بسیار محدود است. حتی اگر آنها به طور کامل محقق شوند، اجازه نمی‌دهند روس‌ها به طور کامل از خاک اوکراین رانده شوند، که این هدف راهبردی گسترده‌تر زلنسکی است.

میلی از  پیش بینی دقیق تر در این زمینه خودداری کرد، اما ابراز عقیده کرد که ادامه ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین بسیار طولانی و دشوار خواهد بود.

شولتز شرط آغاز مذاکرات صلح را خروج نظامیان روس از اوکراین نامید

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان معتقد است که شرط آغاز مذاکرات صلح درباره وضعیت اوکراین، خروج نیروهای روسی از خاک این کشور است است.

به گفته وی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باید دستور خروج نظامیان روسیه را بدهد.

در عین حال، مسکو بارها تاکید کرده زمانی که کی‌یف ممنوعیتی را در سطح قانونگذاری برای مذاکره اعمال کرده،گفتگو غیرممکن است. پوتین هفته گذشته بار دیگر تاکید که خود کی‌یف باید آمادگی برای مذاکره با مسکو را اعلام کند. 

انهدام سه پهپاد مهاجم اوکراینی در جنوب غربی کریمه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طرف اوکراینی بار دیگر تلاش کرد با هواپیماهای بدون سرنشین به اهدافی در خاک روسیه حمله کند؛ ولی سامانه‌های پدافند هوایی در حال انجام وظیفه در طول شب گذشته سه پهپاد را در آسمان مناطق جنوب غربی شبه جزیره کریمه منهدم کردند. 

تاکید رئیس جمهور فنلاند بر لزوم حفظ روابط با روسیه 

رئیس جمهور فنلاند، سائولی نینیستو، معتقد است که کشورهای غربی باید روابط قابل اعتمادی را با روسیه در پس زمینه بحران اوکراین و پس از پایان آن حفظ کنند. 

او در مصاحبه با روزنامه نیویورک گفت: "منظورم برقراری نوعی دوستی قوی نیست، بلکه توانایی تحمل و حتی درک کمی یکدیگر است."

رئیس جمهور فنلاند همچنین یادآور شد که برای جلوگیری از درگیری های مسلحانه جدید، برقراری اعتماد بین طرفین ضروری است.

لاوروف: آمریکا همزمان با مدیریت درگیری در اوکراین، علیه روسیه جنگ می‌کند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده در حال جنگ با روسیه هستند و به همین دلیل به اوکراین تسلیحات و مهمات ارسال کرده و همچنین اطلاعات نظامی کیف را تامین می‌کنند. 

وی گفت: مهم نیست که آنها چه می‌گویند، واقعیت این است که آنها این جنگ را مدیریت کرده، سلاح، مهمات، اطلاعات را تامین می‌کنند. بنابراین آنها در حال جنگ با ما هستند.

البته به عقیده او،  ارسال موشک های دوربرد غرب به کی‌یف به هیچ وجه ماهیت آنچه در اوکراین در حال رخ دادن است را تغییر نمی دهد. لاوروف گفت: من در موقعیتی نیستم که در مورد اظهارات آنها نظر بدهم، آنها هفت جمعه در هفته دارند. <…> اما این اقدام ماهیت آنچه در اوکراین اتفاق می افتد را تغییر نخواهد داد، این یک واقعیت است. آنچه در حال رخ دادن است این است که اوکراین برای سال‌ها آماده شده تا با استفاده از دستان مردان خود، ولی با سلاح غرب بجنگد تا یک شکست استراتژیک به روسیه تحمیل کند. البته این اتفاق نخواهد افتاد.

کانادا ۲۴.۵ میلیون دلار به اوکراین برای سیستم دفاع هوایی اختصاص می‌دهد

خبرگزاری رویترز با اشاره به مقامات وزارت دفاع کانادا گزارش داد که این کشور قصد دارد ۳۳ میلیون دلار کانادا (حدود ۲۴.۳ میلیون دلار آمریکا) به اوکراین اختصاص دهد تا این کشور بتواند سیستم های دفاع هوایی لازم را برای خود تامین کند. 

این آژانس یادآور شد: «امروز، ویلیام بلر، وزیر دفاع ملی، اعلام کرد که کانادا به مشارکت تحت رهبری بریتانیا برای ارائه قابلیت‌های دفاع هوایی با اولویت بالا به اوکراین کمک خواهد کرد».

 وزارت دفاع کانادا اعلام کرد که از ابتدای سال ۲۰۲۲، اوتاوا بیش از ۸ میلیارد دلار کانادا به کی‌یف ارسال کرده که بیش از ۱.۸ میلیون دلار آن برای حمایت نظامی در نظر گرفته شده است.

بلومبرگ: رکورد برداشت، رهبری روسیه در بازار گندم را تقویت کرده است

آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد که رکورد برداشت گندم برای دومین سال متوالی، رهبری روسیه در بازار جهانی محصولات کشاورزی را تقویت کرده است. 

این مطالب یادآور شده: «دومین رکورد متوالی برداشت گندم در روسیه موقعیت این کشور را به عنوان صادرکننده شماره یک تقویت می‌کند.»

طبق این گزارش ، عرضه غلات از روسیه در حال حاضر به سطوح بی سابقه‌ای رسیده است. در عین حال، تاجران روسی به تدریج بر «مشکلات مالی و لجستیکی» که پس از شروع درگیری در اوکراین با آن مواجه شدند، غلبه می‌کنند. گندم روسیه رقیب زیادی ندارد. در حال حاضر روسیه تعیین کننده قیمت است.

بلگراد: اتحادیه اروپا هرگز از صربستان مانند اوکراین حمایت نکرده است

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان روز یکشنبه در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز به این واقعیت اشاره کرد که مقامات بلگراد از روند سریع الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا بسیار ناامید شده‌اند. 

به گفته ووچیچ، اتحادیه اروپا با آغاز روند پذیرش کی‌یف به صورت شتاب زده، از آن حمایتی می‌کند که هیچیک از کشورهای حوزه بالکان هرگز نداشتند.

این نشریه یادآوری کرده، اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا را ارائه کرد و چهار ماه بعد وضعیت نامزد دریافت کرد. در عین حال، بلگراد پس از ارائه درخواست خود، بیش از چهار سال منتظر آغاز مذاکرات برای عضویت در انجمن بود. صربستان از سال ۲۰۱۲ نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =