کنکور ۳ سال آینده به روال قبل برگزار می‌شود / لزوم توجه ویژه دولت نسبت به همسان سازی حقوق بازنشستگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال سال‌های قبل از کنکور ۱۴۰۲ برگزار شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی صبح امروز مجلس به ریاست عبدالرضا مصری آغاز شد که موارد کاری آن به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید:

نمایندگان به تقاضای بررسی اولویت دار طرح یک فوریتی کنکوری مجلس رأی دادند / هاشمی وزیر ورزش شد

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۰۶/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت از گزارشگران فساد (اعاده شده از شورای نگهبان)

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه تجارت (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه تصویب معاهده (کنوانسیون) سازمان ملل متحد راجع به استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین المللی

گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد عدم اجرای قانون اصلاح و تغییر اساسنامه بانکهای دولتی توسط هیأت وزیران با توجه به گذشت ۱۶ سال از تصویب قانون توسط مجلس شورای اسلامی

لایحه برنامه هفتم توسعه از هفته آینده در دستور کار صحن علنی قرار می گیرد

مجتبی یوسفی از  بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه از هفته آینده خبر داد و گفت: این لایحه از روز دوشنبه هفته آینده (۳ مهرماه ۱۴۰۲) در نشست علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تحریم فعالان رسانه‌ای ایران از سوی غرب ادعای آزادی بیان را زیر سوال برد

علی خضریان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: تحریم برای همه ما ایرانیان موضوع تازه و ناشناخته‌ای نیست و عادت کرده‌ایم دشمن در حوزه ضعف و عصبانیت به سرانجام نرسیدن نیاتش تحریم نشان دهد اما جریان غرب به رهبری آمریکا اخیراً با تحریم رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای ضمن اقرار به تضعیف پروژه تحریم‌های اقتصادی خود به اقدامات نمادین روی آورده است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدعیان اصلی و لیبرال‌ها در آزادی بیان این ادعا را زیر سوال برده است، آنها معتقد بودند هیچ امری نمی‌تواند این آزادی را سلب کند اما امروز با تحریم فعالان رسانه‌ای ما و رسانه‌هایی چون پرس‌تی وی، تسنیم و فارس نشان داده این ادعا در واقعیت شعاری بیش نیست و آنجایی که با دیوار سفت واقعیت مواجه می‌شود رفتار و کردار دیگری از خود سر می زند.

کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها تصویب شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با ۱۲۵ رأی موافق، ۸۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن با کلیات این طرح موافقت کردند.

علی خضریان در مخالفت با کلیات این طرح با بیان اینکه نباید اقدامی کنیم که آبی برای مردم نداشته باشد و صرفا نانی برای انتخابات باشد، گفت: در این طرح اصلاحی نیز سوابق تحصیلی دانش آموزان مورد نیاز است و کار جدیدی صورت نگرفته که بخواهیم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تغییر دهیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه باید مقابل مافیای کنکور بایستیم، اظهار داشت: در آزمون تشریحی امکان تقلب کمتر می شود و برگزاری آزمون در مدرسه ای غیر از مدرسه محل تحصیل دانش آموز، راه تقلب را می بندد و معلم هایی که برگه ها را تصحیح می کنند اطلاعی از اسامی دانش آموزان ندارند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین در پایان صحبت های خود تغییرات فعلی در جریان اصلاح قانون را به دلیل گذشت زمان، قابل اعمال در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ ندانست.

محمدمهدی زاهدی در نشست علنی روز (دوشنبه، ۲۷ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو، گفت: من به دلایل مختلف با ورود مجلس به مسئله کنکور در این مقطع زمانی مخالف هستم چرا که بعد از ورود شورایعالی انقلاب فرهنگی به این مهم مصلحت نیست مجلس به آن ورود کند و قطعا شورای نگهبان در مورد آن موضع گیری خواهد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس در دوره گذشته نامه ای را خدمت مقام معظم رهبری فرستادند که در آن نامه دو محور وجود داشت، یکی از محورها این بود که روش تست زنی و کنکور سبب شده که دانش آموزان حتی از دوره ابتدایی به بحث تست زنی ورود کنند که این مسئله قدرت ابتکار، خلاقیت و نوآوری آن ها را کاهش داده است.

وی تاکید کرد: امروز مجلس باید تصمیم انقلابی و کارشناسانه بگیرد، آیا ما می خواهیم کنکور همچنان باشد و مافیای کنکور در پشت صحنه به فعالیت خود ادامه دهند یا خیر؟ و آیا می خواهیم به این موضوع رأی دهیم که فرزندانمان با درک عمیق مطالب درسی خود را نشان دهند؟ ممکن است بفرمایید که امکانات آموزشی تهران و شهرهای بزرگ در شهرهای کم برخوردار و روستاها وجود ندارد و این باعث ایجاد بی عدالتی می شود لذا باید به این سوال درست پاسخ داد که پاسخ به این سوال را اینگونه مطرح می کنم؛ اولا محتوای درسی ملاک خواهد بود و ثانیا ما براساس آنچه که با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان شورای سنجش و پذیرش صحبت کردیم بنا است برای مناطق مختلف ارزیابی های متفاوتی اعمال شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به عبارتی دیگر ضریب هایی به افراد در موقعیت های مختلف داده می شود همچنین قرار نیست نمرات درسی معمولی داده شود بلکه نمرات باید استاندارد شود. نمرات استاندارد یعنی نمراتی که در پی آزمون کتبی به دست آمده اند و سوالات کتبی و تشریحی است و سوالات اسکن شده و به شهرهای مختلف داده می شود و قرار نیست معلم همان مدرسه یا شهر سوالات را تصحیح کند.

زاهدی مطرح کرد: اگر یک سوال توسط دو معلم در دو شهر مختلف تصحیح شد و نمرات اختلاف جدی داشتند آن سوال به معلم ثالثی برای تصحیح داده خواهد شد بنابراین تمام نکات ایمنی در حوزه تصحیح اوراق مورد توجه قرار گرفته است و با ضریبی که داده خواهد شد مطمئنا به نفع مناطق محروم خواهد بود.

معین الدین سعیدی در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: ما با در نظر گرفتن این طرح یا تأثیر قطعی معدل را کاهش می‌دهیم و یا از بین می‌بریم.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس افزود: متأسفانه در موارد متعدد این طرح دغدغه‌هایی مبنی بر اینکه ما باید صدای مردم را در این بخش بشنویم، نمی‌بینم لذا این طرح به واقع به دغدغه‌های مردم پاسخ نمی‌دهد. عملاً این طرح باعث تغییرات اساسی در قانون و همچنین عملکرد سازمان سنجش نمی‌شود.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این طرح متأسفانه ما بچه‌های مردم را در موضوع حذف تأثیر قطعی معدل سر کار می‌گذاریم.

سعیدی با بیان اینکه شرایط رقابت در بازار سراسری بر اساس عدالت نیست، گفت: ماده الحاقی هیچ‌کدام از ابهامات و مشکلات در این بخش را برطرف نکرد و باید تأثیر قطعی معدل حذف شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید در جزئیات طرح الحاقی فوق اصلاحاتی صورت گیرد، در حال حاضر ما با کلاس‌های درس خالی مواجه هستیم لذا با در نظر گرفتن قانون جوانی جمعیت بسیاری از معلمان کلاس‌های درس را ترک کرده و این کلاس‌ها بدون معلم اداره می‌شود.

وی افزود: اگر با این طرح مخالفیم بر این اساس است که تأثیر قطعی معدل در این طرح از بین نرفته است. این طرح به مطالبه و تقاضای جوانان و ملت ایران پاسخ نمی‌دهد لذا حتماً باید در جزئیات طرح فوق ملاحظات مردم و دانش‌آموزان مناطق محروم لحاظ شود.

محمد رشیدی نیز در موافقت با کلیات این طرح با تاکید بر اینکه باید صدای مردم را بشنویم و نگران جوانانی باشیم که تشویش ذهنی دارند، گفت: چند ماه است که پیامک های میلیونی و مراجعات متعدد از سوی جوانان داریم لذا ما به عنوان نماینده آن ها، مسئول دنبال کردن نگرانی های آن ها هستیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: مجلس پیش از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه نوبت قانون در این خصوص داشت که اگر نیاز به اصلاحاتی بود باید باز همه در مجلس انجام می شد.

وی در ادامه وزیر علوم را به عنوان متولی و مسئول پذیرش دانشگاه ها، موافق طرح فعلی کمیسیون آموزش دانست و گفت: همچنین این اصلاح باعث اهمیت دادن به هر دو بعد دروس تخصصی و عمومی می شود.

رشیدی ادامه داد: از سوی دیگر نمی توان یک برگه سوال را برای کل کشور در یک مقطع تحصیلی ایجاد کرد که همان سختی های کنکور را به همراه خواهد داشت ضمن اینکه ملاک قبولی نباید صرفا آزمون باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان اظهارات خود با تاکید بر رعایت عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: کیفیت آموزش در همه نقاط ایران یکسان نیست و دانش آموزی در دورترین روستای ایران آموزشی را که یک دانش آموز در پایتخت می بیند را ندارد از این رو نباید یک آزمون در سراسر کشور ملاک باشد.

محمدتقی نقدعلی در موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو گفت: جایی که مجلس قانون‌گذاری کرده شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید ورود کند و دراین خصوص مجلس سال ۹۲ مصوبه‌ای داشته که به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدم دارد و امروز مجلس می‌خواهد مصوبه قبلی خود را به تعبیر نایب رئیس مجلس اصلاح کند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادامه داد: متأسفانه ماه‌ها است که با اعصاب و روان دانش‌آموزان بازی شده و صدها پیام و تماس از طرف دانش‌آموزان به نمایندگان مجلس گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه قطعاً تأثیر معدل در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اهمیت دارد، گفت: اما بدون فراهم بودن زیرساخت‌ها و به شکل فوری نباید این تصمیم مهم را اتخاذ کرد. تأثیر قطعی معدل در مصوبه کمیسیون آموزش به شورای سنجش و پذیرش واگذار شده است.

نقدعلی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش‌آموزانی که معدل ۲۰ گرفته‌اند به این دلیل که تراز معدل‌گیری متفاوت است مجبور به ترمیم معدل هستند و مصوبه شورا کاملاً تبعیض‌آمیز است. همچنین آزمون‌های نهایی به قدری سخت شده که گویا کنکور جدیدی برای افرادی که توان پرداخت مبالغ کلان و حضور در مدارس غیرانتفاعی دارند برقرار شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: چرا مجلسی که عدالت شعار آن است نباید به این موضوع ورود کند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند هدفی را که دارد دنبال و تأمین کند.

وی یادآور شد: آیا در مدارسی که مبالغ کلان از دانش‌آموز می‌گیرند عدالت رعایت می شود و معدل به حق به دانش‌آموز تعلق می‌گیرد لذا انتظار داریم نمایندگان با موافقت با مصوبه کمیسیون آموزش، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ملغی کنند.

علی بابائی کارنامی در موافقت با کلیات طرح فوق ضمن محکوم نمودن تحریم‌های ظالمان بر علیه مسئولین کشور گفت: به سردمداران غربی می‌گوییم که از تاریخ درس گرفته و دست از این اقدامات بردارند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس با اشاره به حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل به واقع رئیس جمهور در سخنرانی خود خط بطلانی علیه نظام سلطه خواهد کشید.

وی تصریح کرد: برخی در شرایط فعلی این طور وانمود می‌کنند که مجلس در جاهایی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر است نباید ورود کند. در پاسخ به این ادعاها باید گفت که اتفاقاً شأن مجلس همین است؛ مجلس هرجا احساس کند حقی از مردم گرفته می‌شود باید به آن مسئله پرداخته و آن موضوع را برطرف کند.

بابائی کارنامی تأکید کرد: با این حال باید تأکید کنم که نظر مجلس و شورای انقلاب فرهنگی در این بخش با هم مغایرتی ندارد. به واقع در کوتاه مدت پایه‌های درسی دهم و یازدهم از مصوباتی که در شرایط فعلی در حال اجرا است ضرر می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: ما می‌خواهیم ابتدا به کلیات طرح فوق رأی دهیم و حتماً در جزئیات نظر نمایندگان اخذ خواهد شد، با این حال عزیزان و نمایندگان با بررسی‌های اجمالی به این نتیجه رسیدند که در کوتاه مدت طرحی را در این بخش بیاورند بنابراین از نمایندگان تقاضا داریم بحث‌های کارشناسی مجلس را با بحث‌هایی که در جامعه با آن مواجه می‌شویم، قاطی نکنند.

دیپلماسی عزتمندانه موجب آزادسازی ۲۵ میلیارد دلار از منابع ایران به کشور شد

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به آزادسازی دو تن از زندانیان گفت: در راستای آزادی زندانیان ایرانی دست نیروهای امنیتی را می‌بوسیم.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس ادامه داد: خواهش می‌کنیم زندانیان آزاد شده روایت شکنجه‌هایی را که متحمل شدند را روایت کرده و آنها را به صورتی کتابی دربیاورند تا این موارد در تاریخ به یادگار بماند و مشخص شود که برای این عزیزان چه اتفاقی افتاده است.

وی افزود: فرق بین دیپلماسی التماسی و دیپلماسی عزتمندانه در این است که ما به یاد می‌آوریم در بحث مذاکرات وقتی موضوعات را با التماس پیش می‌بردند تنها مسئولین وقت توانستند یک میلیارد دلار منابع را آزاد کنند که بخواهند در ادامه مباحث مذاکرات را به جلو پیش ببرند اما آنچه که در دیپلماسی عزتمندانه مدنظر است این است که ۲۵ میلیارد دلار از منابع ایران آزاد و به کشور بازگردانده می‌شود البته بر اساس آنچه که گفته شده ۶ تا ۷ میلیارد دلار از این منابع به حساب‌های واسط نشسته است.

حاجی دلیگانی در ادامه ضمن تشکر از نیروهای امنیتی و فراجا بیان کرد: از کسانی که در این بخش زحمت کشیده‌اند تا آرامش و امنیت در کشور برقرار شود، تشکر می‌کنیم.

محدودیت های اعمال شده در زمینه صادرات کیوی برخلاف توافقات است

حسن محمدیاری در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی، گفت: منع تبعیض در برخورداری از حقوق یک امر پذیرفته شده بین المللی و رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در قانون اساسی پیش بینی شده اما متاسفانه عضویت در برخی از کمیسیون ها، فراکسیون ها و هیات رئیسه باعث شده تا ما از سوی مسئولین اجرایی کمتر مورد توجه قرار بگیریم.

نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم به ما مراجعه و شکوه می کنند خصوصا در خصوص امور روزمره خود، ادامه داد: دولت امروز به تخصیص اعتبارات و تکمیل پروژه های نیمه تمام اساسا توجه نمی کند، مردم از ما به عنوان نماینده خود و انعکاس دهنده منویات آن ها انتظار دارند هیات رئیسه با اقتدار رفتار و مطالبات نمایندگان را پیگیری کند.

وی ادامه داد: روز گذشته با آقای قالیباف دیدار و اعلام کردم که مردم در مناطق کم برخوردار به ما مراجعه می کنند و می گویند هیات رئیسه باید مسئولین اجرایی را وادار به کار نماید اما نتیجه پیگیری ها یک برگه نامه با امضای رئیس دفتر رئیس مجلس است که قابل قبول نیست.

محمدیاری عنوان کرد: مشکلات حوزه برنج و کیوی امروز کشاورزان را بسیار آزار داده، درخواست دارم مطالب را به رئیس کمیسیون کشاورزی ارجاع دهید. سال گذشته با وزارت جهاد کشاورزی توافق شد تا محدوده صادرات را توسعه دهند اما در سال جاری برخلاف توافق صورت گرفته محدودیت هایی اعمال شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: در مناطق شمالی خصوصا شهرستان های تالش و آستارا با سیل مواجه شده ایم و بخش اعظمی از مزارع مردم زیر سیل رفته است اما از سویی دیگر تنگناهایی در زمینه صادرات کیوی اعمال شده که اساسا قابل قبول نیست، امیدواریم هیات رئیسه کمک کند و مسئولین اجرایی را وادار نماید تا به تعهدات خود عمل نمایند به ویژه سازمان برنامه و بودجه.

محمدیاری افزود: در ۲ سال اخیر دو رئیس در سازمان برنامه و بودجه منصوب شده اما یک بار نیز نتوانستند آن ها را در اتاق خود ملاقات کنم. آیا این در دولت انقلابی قابل قبول است که مسئولین پاسخگوی مردم نباشند؟ جایگاه قانونی شما به عنوان هیات رئیسه می تواند تاثیرگذار باشد.

تغییرات مکرر در قانون کنکور خاطر داوطلبان را مشوش می‌کند

عبدالرسول پورعباس در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، بیان کرد: در دوره‌های مختلف مجلس حساسیت‌هایی برای برگزاری آزمون‌های سراسری وجود داشت و همچنین نقش مجلس در بهبود شرایط به خوبی ایفا شد. از این بابت خوشحالم که تحت نظارت مجلس سازمان سنجش توانست کارهای خود را به خوبی پیش ببرد.

وی اظهار کرد: در دو سال گذشته تقریبا چهار نوبت موضوع پذیرش و سنجش در جامعه مطرح شده است. در سال ۱۴۰۰ اولین مصوبه، در سال ۱۴۰۱ اولین اصلاحیه و در تیرماه همین سال دومین اصلاحیه صورت گرفت. در این مدت یکی از آسیب‌های مخربی که برای دانشگاه‌ها ایجاد شده است شرایط تغییرات مکرر نحوه برگزاری سنجش و پذیرش بوده  است. در مجلس شورای اسلامی نیز از سال‌های ۷۷، ۸۷، ۹۲ و ۹۵ قوانینی را پیرامون نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: داوطلبی که می‌خواهد آزمون سراسری دهد باید از سه سال قبل از آزمون خود را آماده کند و این تغییرات مکرر باعث ایجاد تشویش خاطر در داوطلبان خواهد شد. براساس مصوبه قانونی مجلس، موظف هستیم یک سال قبل از آزمون اطلاع رسانی کنیم. همچنین طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ما موظفیم تا ۳۱ شهریور هر سال اطلاع رسانی داشته باشیم. باتوجه به این دو مورد شرایط زمانی فعلی برای تغییر مجدد مناسب نیست.دغدغه ای که در این ارتباط وجود دارد به تفاوت فاحشی که برای شرایط تحصیلی داوطلبی در شهرهای مختلف وجود دارد، باز می گردد.

رئیس سازمان سنجش کشور خاطر نشان کرد:  برای اطمینان خاطر نمایندگان اعلام می‌کنم در حال حاضر ما سه منطقه ۱، ۲ و ۳ داریم که داوطلبان به نسبت جمعیتی که در آن مناطق وجود دارد، به رقابت می‌پردازند. لذا اگر نمره یک منطقه بالا یا پایین باشد تاثیری در منطقه دیگر ندارد. ضمن اینکه منطقه ۲ و منطقه ۳ بر مبنای ۸۰ درصد نمره آزاد به رقابت می پردازند. بنابراین تمام ظرفیت های کشور به نسبت مناطق ۱، ۲ و ۳ تقسیم می شود.باید زمان کافی به داوطلبان داده شود تا خود را با شرایط تطبیق دهند.

وی افزود: نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در حدود ۷ ماه دیگر برگزار می شود و نوبت دوم نیز ۹ ماه دیگر برگزار خواهد شد. دانش آموزان برنامه ریزی خود را برای مطالعه دروس تخصصی و عمومی انجام داده اند.از سال های  ۷۷، ۸۶ و ۹۲  در همه این قوانین تاثیر قطعی معدل پیش بینی شده است. این طرح مشخص نمی کند که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باطل شده است فلذا در اجرا با چهار تعارض اساسی مواجه خواهیم شد که مشخص نیست کدام یک را اجرا کنیم.

کنکور سه سال آینده به روال قبل برگزار می‌شود

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه، ماده دو طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب کردند.

این ماده با پیشنهاد مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم تغییر پیدا کرد و به شرح زیر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

ماده ۲- تبصره (۵) ماده (۵) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش مکلف است تمام زیرساخت‌های لازم جهت اعمال تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند و تا موعد یاد شده کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال کنکور سال‌های قبل از سال‌ ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

همچنین نمایندگان ماده یک این طرح را حذف کردند که در آن آمده بود: « ماده ۱- بند (الف) ماده (۱) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۶/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود:

الف- سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس عمومی و تخصصی دوره متوسطه دوم است که دروس آن توسط شورای عالی آموزش و پرورش مشخص می شود. آزمون دروس مزبور براساس اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.»

این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان اجرا می شود.

مردم ثابت کردند که با اغتشاشگران و ایادی شیطان همراهی نمی‌کنند/ دشمنان سعی در تکرار آشوب‌های گذشته داشتند

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به جامعه اطلاعاتی و امنیتی کشور گفت: جامعه اطلاعاتی و امنیتی کشور تلاش چندین ماهه نظام سلطه و ایادی و شیاطین را خنثی کردند.

وی افزود: دشمنان ما یک سال تلاش کردند که این ایام را آشوب‌زده کرده و آشوب‌های گذشته را تکرار کنند اما دستگاه‌های امنیتی کشور به حمدالله توانستند انواع بمب اعم از کوکتل مولوتف، مواد انفجاری و سلاح‌های مختلف از مخفیگاه ایادی شیطان کشف کنند. مردم شریفمان ثابت کردند که با اغتشاشگران و ایادی شیاطین همراهی نمی‌کنند و این مسئله هم شعور و بصیرت مردم عزیزمان و هم قدرت و اقتدار و اشراف اطلاعاتی دستگاه‌های امنیتی‌مان را به دنیا اعلام کرد.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به نمایندگی از شما نمایندگان عزیز از مردم شریف و بصیر ایران اسلامی تقدیر و تشکر می‌کنم و هم از زبان شما به فرزندان گمنام این ملت و سربازان گمنام امام زمان (عج) و جامعه اطلاعاتی کشور خداقوت عرض می‌کنم.

برنامه هفتم توسعه از دوشنبه هفته آینده به صورت دو شیفت در دستورکار قرار می گیرد

عبدالرضا مصری در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر محمدرضا صباغیان بافقی در خصوص علل تاخیر در دستورکار قرار گرفتن برنامه هفتم توسعه، گفت: با توجه به اینکه یکشنبه هفته آینده تعطیل است بنابراین اگر برنامه هفتم در دستورکار قرار می گرفت مجلس باید روز شنبه نیز جلسه علنی برگزار می کرد اما چون هنوز در دستورکار نیامده است تصمیم گرفتیم از دوشنبه هفته آینده برنامه در دستورکار قرار بگیرد و از همان روز نیز جلسات پیوسته به صورت دو شیفت برگزار شود.

نمایندگان طرح حمایت از گزارشگران فساد را اصلاح کردند

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده ۱۵ طرح یک فوریتی حمایت از گزارشگران فساد اعاده شده از شورای نگهبان موافقت کردند.

به موجب ماده ۱۵ طرح مذکور عبارت «هرگونه افشا و انتشار علنی مفاد گزارش به وسیله گزارشگر ممنوع است و در صورت ارتکاب مطابق قانون مجازات می شود» به عبارت «افشای علنی و یا انتشار علنی مفاد گزارش به وسیله گزارشگر در صورتی که منجر به اثبات فساد نشود جرم است و مرتکب به یکی از مجازات های درجه ۶ و در صورتی که در سایر قوانین مجازات شدیدتری برای آن تعیین شده باشد به مجازات شدیدتر محکوم می شود» اصلاح می شود.

همه نمایندگان نفع جامعه کنکوری و جوانان را در نظر دارند

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی پس از بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درخصوص طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، گفت: یکی از فعالترین روزهای مجلس امروز بود، همه نمایندگانی که موافق و یا مخالف صحبت کردند و پیشنهاد دادند منافع جوانان این مرز و بوم را دنبال می کنند، اما تشخیص این منفعت با نظر افراد است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخواست دارم تلقی جامعه کنکوری این نباشد که اگر نماینده ای نظر مخالف داده، منافع آنها را در نظر نگرفته است، بلکه همه به نحوی با برداشت خود حرفی را می زند که به نفع جامعه کنکوری می داند.

همچنین علی بابائی کارنامی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: بر اساس اصل ۵۸ قانون اساسی شأن مجلس شورای اسلامی باید حفظ شود بنابراین نباید جایگاه مجلس زیر سوال برود چرا که مردم در جریان مذاکرات هستند و مجلس هر تصمیمی که بگیرد جای تأمل دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در پاسخ به تذکر این نماینده بیان کرد: زمانی اخطار به رأی گذاشته می‌شود که در رأی نمایندگان تأثیرگذار باشد و در حال حاضر اخطار جنابعالی مدخلیتی ندارد. این موضوعی که مطرح کردید مجلس محل نقد و نظر است و با دیگر جاها متفاوت است. نمایندگان در اظهارنظر آزاد هستند و نظرات خود را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: شأن نماینده مجلس با تریبون، صحبت، نطق و نظر است لذا همکاران ما قصدشان زیرسوال بردن شئون مجلس نیست و حرف خود را بیان می‌کنند، از یک سو هم دولت نظر خود را ارائه می‌کند.

نایب رئیس مجلس بیان کرد: بعضی از دوستان که معتقدند شأن مجلس رعایت نشده است بر اساس اصل ۵۷ و ۵۸ قانون اساسی که برخی از نمایندگان تذکر دادند معتقد هستند استقلال قوا فقط مربوط به سه قوه نیست بلکه دستگاه‌های دیگری همچون مجمع تشخیص، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی ، شورای نگهبان و ... هر کدام یک شئون و استقلالی دارند و تدبیر کلی حضرت آقا نیز این بوده است که اگر در موضوعی از موضوعات فرهنگی که در حیطه شورای عالی انقلاب فرهنگی است مجلس ورود کرد و قانونگذاری کرده است شورا ورود نکند و اگر شورا زودتر ورود کرد و تصمیمی اخذ کرد، مجلس ورود نکند.

وی افزود: امروز هم که این موضوع و اصلاحیه تبصره ۵ ماده ۲ مطرح شد با استناد به این بوده است که چون مجلس در سال ۹۲ ورود کرده است و شورا نیز اخیراً تصمیم گرفته است مجلس برای اصلاح مصوبه قبلی خود که سبقت وارد داشته و یا تنافی با سیاست‌های کلی نظام و شأن مستقل شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و اگر هر کدام از ما به فهم خودمان تشخیص دهیم موضوعی برخلاف سیاست‌های مصوب و ابلاغی مقام معظم رهبری است برخودمان ورود خلاف دستور مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان که آن را قانون اساسی تعیین کرده که از شئون رهبری است جایز نمی‌دانیم و حرام می‌دانیم که ورود کنیم لذا تشخیص ما این بوده است که این موضوع خلاف نیست که ورود کرده‌ایم.

تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی باید به قرارداد معین تغییر کند

سید کاظم موسوی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: مجلس امروز یک اقدام خارق العاده در ارتباط با کنکوری ها انجام داد، لذا بنده به نوبه خود از این مسئله تشکر دارم. این مسئله به نوعی پیامی را در زمینه سوالات جوانان و نونهالان عزیزمان داد که همواره به ما پیامک زده و عنوان می کنند که ما مظلوم واقع شده ایم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس یازدهم تصریح کرد: به واقع امروز مجلس این موضوع را احیا کرد و یک پاسخ مناسبی به دغدغه این عزیزان داد.

وی با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مجلس یازدهم، مجلس انقلابی است، افزود: همچنین مجلس ، مجلس قانونگذاری است، لذا بالاترین مرکز قانونگذاری در کشور مجلس است که امام راحل در این زمینه فرمودند مجلس بالاتر از قوای دیگر و امورات دیگر کشور است، لذا بدین جهت ما باید قدر و منزلت و جایگاه مجلس را داشته باشیم.

موسوی با بیان اینکه اخیرا استکبار جهانی دست به تحریم خبرگزاری هایی همچون تسنیم، فارس و پرس تی وی زده است، بیان کرد: به واقع اگر همه ایران مورد تحریم استکبار جهانی قرار گیرند، کاری از پیش نخواهند برد، چرا که شیشه به هر میزان که خردتر شود، تیزتر خواهد شد، لذا این بدعهدی ها از آمریکایی ها و استکبار جهانی برای ما یک امر پیش پا افتاده است.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: رئیس جمهور نماد جمهوری اسلامی ایران است و ان شالله اظهارات خوبی را در این مجمع بیان خواهند کرد و به مشکلات مسلمانان و جهان اسلام می پردازد و این بخشی از قدرت نظام، اسلام، شهدا و قدرت نفس مسیحای مقام معظم رهبری است.

موسوی با بیان اینکه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی باید به قرداد معین تغییر کند، بیان کرد: اینها باید بدانند که مجلس همواره پشت سر این عزیزان است، همچنین حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری برای ما حائز اهمیت است.

لایحه تجارت جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه تجارت جهت تأمین نظر شورای نگهبان آن را اصلاح کردند. این برای سومین بار بود که لایحه برای اصلاح بین مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد داشت.

بر اساس آنچه که در صحن قرائت شد گفتار اول ارکان شرکت ماده ۵۲۴ به شرح زیر اصلاح شد:

ارکان شرکت تجارتی عبارت است از؛

۱- مجامع عمومی

۲- مدیر یا هیأت مدیره

۳- مدیرعامل

۴- بازرس یا بازرسان.

همچنین الیاس نادران در اخطاری براساس اصل ۸۵ و ۷۴ قانون اساسی، گفت: قانون تجارت از مجلس هفتم در دستورکار قرار گرفته و هر بار به اشکال مختلف در کمیسیون مشترک، کمیسیون خاص و یا کمیسیون های تخصصی بررسی شده که در نهایت به صورت اصل ۸۵ درآمد و به شورای نگهبان رفت اما این شورا به دلیل حجم بالای آن اعلام کرد که این موضوع قابلیت بررسی به صورت اصل ۸۵ را ندارد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در نهایت قانون تجارت به ۵ کتاب تبدیل شد که ۳ کتاب آن در صحن به تصویب رسید و به شورای نگهبان رفت، عنوان کرد: شورای نگهبان نیز ایراد اصل ۷۴ گرفت و اعلام کرد کل لایحه باید به صورت یکجا به تصویب برسد تا به یکپارچگی آن نظر بدهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون شیوه رسیدگی به نوعی است که با تفسیر هیات رئیسه از آئین نامه کار پیش می رود، اظهار داشت: اینکه هیچ کس درباره اصلاح قانون برای تامین نظر شورای نگهبان نظر ندهد و یا پیشنهادی ثبت نشود، عملا سلب حقوق نمایندگان بوده و صرفا مصوبات کمیسیون به تصویب می رسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به بررسی قانون حمایت از گزارشگران فساد اعاده شده از شورای نگهبان، عنوان کرد: ایرادات این شورا در کمیسیون رفع شد اما در صحن صرفا از روی آن روخوانی می شود و رویه کار مشخص نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار با بیان اینکه ما فعلا در میان کار هستیم و موضوع مطرح شده ارتباطی با قانون اساسی ندارد، گفت: در مواردی که موضوعات خلاف صریح قانون اساسی نیست و یا مسکوت است، رویه ملاک می شود که از گذشته همین شیوه بوده است اما من موضوع را به هیات رئیسه انتقال می دهم تا اگر مستندی بر اثبات عدم سازگاری با قانون اساسی و یا حقوق نمایندگان وجود دارد برطرف شود.

وزارت دفاع در نصب مجدد پل شناور شهر ملاثانی باوی جهت جلوگیری از بروز خطرات جانی تسریع کند

سید کریم حسینی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر دفاع درباره نصب مجدد پل شناور شهر ملاثانی باوی گفت: این پل محل عبور مردم به ویژه کشاورزان، دانش آموزان و معلمان برای تردد میان دو طرف شهر است که اگر تا اول مهر ماه نصب نشود، خطر جانی خواهد داشت و مسئولیت هرگونه خطری که به دلیل تردد با قایق ایجاد شود، با شما است.

نماینده مردم اهواز و باوی و حمیدیه و کارون در مجلس یازدهم در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اتمام شهریور ماه گفت: طبق وعده داده شده باید مطالبات گندمکاران به آنها پرداخت شود.

وی در ادامه نسبت به قیمت بالای نوشت افزار و عدم نظارت کافی و موثر در این حوزه انتقاد کرد و افزود: همچنین مطالبه جدی بازنشستگان لشگری و کشوری، متناسب سازی حقوق و توجه به معیشت آنها است، ضمن اینکه باید پاداش بازنشستگان فرهنگی در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز پرداخت شود.

حسینی در ادامه تاکید کرد: توجه به حقوق و مزایای کارمندان و کارگران در برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۳ ، اصلاح نظام پرداخت و اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت از دیگر مطالبات مردم است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در پایان در تذکری خطاب به وزرای کشور و نیرو خاطرنشان کرد: باید هر چه سریعتر پروژه های شهری و حفاری اهواز که بلاتکلیف مانده است، تعیین تکلیف شود.

اسامی نمایندگانی که شاسی بلند دریافت نکرده اند را اعلام کنید

سید جلیل میرمحمدی میبدی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از وزیر میراث فرهنگی به دلیل ثبت جهانی قلعه شاه عباسی شهر میبد در تذکر شفاهی خود گفت: انتظار می رود جاده باستانی آل مظفر برای ثبت جهانی با قید فوریت در دستور کار قرار گیرد و همچنین درخواست می شود شهر تفت به عنوان باغ شهر ثبت ملی شود، چرا که پرونده این موضوع نیز تشکیل شده است. همچنین باغ صدری به عنوان یک اثر باستانی منحصربه فرد برای ثبت جهانی شدن در دستور کار قرار گیرد. ضمناً قلعه های دیگری نیز وجود دارد که درخواست می شود آنها نیز ثبت ملی و پس از آن ثبت جهانی شوند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس یازدهم افزود: مجلس بارها درخصوص شاسی بلندها مورد اتهام قرار گرفته است، بنابراین درخواست دارم حداقل اسامی نمایندگانی که شاسی بلند دریافت نکرده اند را اعلام کنید تا اینگونه مورد اتهام قرار نگیرند.

وی بیان کرد: تکمیل پروژه آب در شهرستان های میبد و تفت برای مساکن اقدام ملی باید اعتبار آن اختصاص یابد که انتظار می رود وزرای نیرو و مسکن چنین اقدامی را در دستور کار خود قرار دهند.

این نماینده مردم در مجلس خطاب به معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در سفری که رئیس جمهور به استان یزد داشتند، درخواست هایی از سوی مردم برای وام های گوناگون نظیر ازدواج، اشتغال و... صورت گرفته است. در همین راستا نیز پیامک هایی برای این افراد ارسال شده، اما تاکنون هیچ اقدامی برای پرداخت این وام ها صورت نگرفته است، بنابراین انتظار می رود اعتبار لازم را برای پرداخت این وام ها در اختیار بانک های مورد نظر قرار دهید.

میرمحمدی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: بسیاری از معلمان غیرانتفاعی در آزمون استخدامی اخیر شرکت کردند، اما هنوز نتایج آن اعلام نشده است و بلاتکلیف مانده اند، لذا انتظار می رود سریعاً تکلیف این عزیزان مشخص شود.

وی بیان کرد: مصوبات سفر رئیس جمهور به یزد به ویژه برای آبرسانی به روستاهای نفت و میبد زودتر عملیاتی شود و امیدواریم این مصوبات هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

وضعیت موجود در زاینده‌رود ناپایدار است

مهدی طغیانی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به هیأت رئیسه مجلس درباره مسئله مهم نجات رودخانه زاینده‌رود گفت: در حال حاضر ما با بحران‌های بزرگی زیست محیطی در کشور مانند زاینده‌رود و دریاچه ارومیه مواجه هستیم. این موضوعات به عنایت ویژه مجلس نیاز دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه وضعیت موجود در زاینده‌رود ناپایدار است، افزود: متأسفانه در این مورد اقدام جدی از سوی مجلس مشاهده نمی‌شود، در زاینده‌رود ما شاهد شیوع بیماری‌های سرطانی در اثر خشکی تالاب گاوخونی و فرونشست زمین و نابودی معیشت کشاورزان هستیم.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود که مجلس در این بخش مسئولیتی دارد یا خیر، ادامه داد: باید مشخص شود که وضعیت نظارتی مجلس درباره اقدامات وزارت نیرو، جهاد و سازمان برنامه و بودجه چیست. اصلاً عملکرد سازمان برنامه و بودجه محل تأمل است. باید مشخص شود این سازمان چه برنامه‌ای برای وضعیت بهبود زاینده‌رود دارد. همچنین باید مشخص شود که سازمان برنامه و بودجه کجای معرکه قرار گرفته اس.

طغیانی با بیان اینکه متأسفانه در این بخش از وزارت نیرو هیچ اقدام جدی و مثبتی نمی‌بینیم، تأکید کرد: همچنین شفافیت استفاده از منابع رودخانه و انسجام در تصمیم‌گیری‌ها حائز اشکالاتی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه همچنان بارگذاری‌ها اتفاق می‌افتد، ادامه داد: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی همچنان اقدام به بارگذاری در فلات مرکزی می‌کند و سه شهرک جدید مصوب کرده است که باید مشخص شود آب این مناطق قرار است از کجا تأمین شود، حال این سوال مطرح است که مگر این موارد ممنوع نیست لذا آب این بارگذاری‌های جدید جمعیتی از کجا قرار است تأمین شود. بنده از ریاست مجلس خواهش می‌کنم به این مسئله به سرعت ورود کرده و مشکلات زیست محیطی زاینده رود و دریاچه ارومیه را مورد بررسی قرار دهد.

ضرورت اصلاح زیرساخت های آستارا برای جلوگیری از آسیب دیدگی شدید در جریان بروز سیل ها

غلامرضا مرحباء در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با اشاره به سیل ویرانگر اخیر آستارا، گفت: این حادثه صدها خانواده را آواره کرد و به تمام تجهیزات شهری، اعم از زیرساخت ها آسیب زد که از جمله آن قطع آب شرب شهری و قطع برق روستاها بود.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به از بین رفتن پل اصلی شهر و آسیب دیدن برخی از پل های فرعی، اولویت را رسیدگی به مردم آسیب دیده و جبران خسارت عنوان کرد و گفت: لازم است هرچه سریع تر نسبت به تعیین تکلیف وضعیت آسیب دیدگان رسیدگی شود که البته استاندار و فرماندار به صورت میدانی در حال رسیدگی هستند اما لازم است زیرساخت ها به گونه ای اصلاح شود که در تکرار سیل ها، چنین آسیب هایی را شاهد نباشیم.

رئیس قوه قضائیه به داد کشاورزان رودبار برسد

مهرداد گودرزوندچگینی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: از ریاست قوه قضائیه می‌خواهم درخصوص ظلم وارده به کشاورزان رودبار، رستم آباد، توتکابن ورود کند.

نماینده مردم رودبار در مجلس ادامه داد: سازمان آب منطقه‌ای بدون توجه به به کشاورزانی که ۵۰ سال سابقه کشاورزی در بستر رودخانه را دارند، همچنین بدون توجه به سند مالکیت افراد بستر رودخانه را برای خود سند مالکیت زده است.

وی بیان کرد: بیش از ۵۰۰ نفر از کشاورزان منطقه سرگردان هستند و نمی‌توانند تک تک طرح شکایت کنند، این موضوع به زمان و بودجه‌ مناسب نیاز دارد از این رو از رئیس قوه قضائیه می‌خواهم گروهی به شهرستان رودبار اعزام کنند تا با بررسی حریم رودخانه سفیدرود موضوع زمین مردم در حریم این رودخانه را تعیین تکلیف کنند.

گودرزوند خطاب به وزیر نیرو اظهار داشت: با وجود اینکه دو سد بزرگ استان گیلان، سفیدرود و آیت‌الله بهجت آب استان گیلان را تأمین می‌کند، شهرهای توتکابن، منجیل، رستم آباد و تعدادی از روستاهای منطقه دارای شبکه های آبرسانی فرسوده هستند از این رو دستور پیگیری بدهید.

شورای عالی معادن سیاست های دولت را اجرایی نمی کند

علی اصغر خانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: واقعه دردناک و تاسفبار معدن طرزه و جان باختن ۶ معدنکار مظلوم و زحمتکش را به خانواده بزرگ البرز شرقی تسلیت عرض می کنم و خواستار پیگیری این موضوع از سوی مسئولان هستم.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس یازدهم در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی افزود: نزدیک به ۳ ماه است که کشاورزان محصول گندم خود را تحویل دولت داده اند، ولی مطالبات خود را به صورت کامل دریافت نکرده اند، تعدادی از کشاورزان تاکنون موفق به دریافت مابه التفاوت خود نیز نشده اند. مطالبات کشاورزان گندمکار هر چه سریعتر پرداخت شود.

وی خطاب به وزیر نفت گفت: برای گازرسانی به منطقه سرکویر و پل ابریشم دستور صریح به مدیرعامل شرکت ملی گاز دادید، اما تا به امروز از سوی آقای چگینی هر چند که دستور به صورت کتبی صادر شده، در این خصوص اقدام جدی صورت نگرفته است. مقرر شده بود گازرسانی در این مناطق محروم شروع شود، ضروری است هر چه سریعتر در این مناطق اقدامات لازم انجام شود.

خانی خطاب به وزیر صمت گفت: خبرهای خوبی از معاونت معدنی این وزارتخانه به گوش نمی رسد، متاسفانه شورای عالی معادن و معاونت معدنی وزارتخانه به جای تصمیمات ملی و کلان در حوزه معدن، تصمیمات منطقه ای می گیرند. شورای عالی معدن سیاست های دولت خدمتگزار را انجام نمی دهد! در حالی که قسمتی از درآمد کشور از طریق معادن تامین می شود.

دولت نسبت به همسان سازی حقوق بازنشستگان توجه ویژه ای داشته باشد

الهویردی دهقانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر راه و شهرسازی، گفت: علیرغم اینکه بین شرکت ملی مس و وزارتخانه راه و شهرسازی اجرای کریدور شمال به جنوب که مورد تاکید مقام معظم رهبری است به توافق رسیده و قراردادهای آن نیز منعقد شده است از اجرای آن امتناع می ورزند.

وی افزود: متاسفانه اوایل شهریورماه سال جاری یک تصادف در همین محل جان ۱۲ نفر از هموطنانمان را در آذربایجان شرقی گرفت همچنین در این محل بیش از ۳۰ نفر در ۳ الی ۴ سال اخیر جان خود را از دست داده اند و تعدادی هم زخمی شده اند اما تاکنون وزیر هیچ اقدامی در این رابطه انجام نداده است و انگار جان مردم برایشان اهمیتی ندارد. اگر در یک کشور دیگری چنین اتفاقی می افتاد وزیر استعفا می داد بنابراین انتظار می رود اقدام جدی در این رابطه از سوی وزیر راه و شهرسازی صورت پذیرد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزرای کشور، اطلاعات و صمت گفت: ۴ روز پیش در معدن طلای اندریان یک درگیری مسلحانه اتفاق افتاده است که امنیت شهر را زیر سوال برده و مردم را به وحشت انداخته است لذا از مسئولان امنیتی، استانی و کشوری انتظار می رود که به این ماجرا ورود کنند و اجازه ندهند اراذل و اوباش با استفاده از سلاح های جنگی به خانه های مردم هجوم ببرند و جان، مال و ناموس مردم را مورد تعرض قرار دهند بنابراین برخورد جدی با این خاطیان داشته باشید.

وی ادامه داد: دولت نسبت به همسان سازی حقوق بازنشستگان توجه ویژه ای داشته باشد.

مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان را به معلمان بسپارید

کیومرث سرمدی واله در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود ضمن تشکر از رئیس جمهور برای دیدگاه های فساد ستیزانه گفت: قصه پرغصه صندوق فرهنگیان تمامی ندارد، صندوقی که تاسیس شد تا در زندگی معلمان تاثیر مثبت داشته باشد، در دولت قبل میلیارد ها تومان پول معلمان به باد رفت، اکنون نیز در حالی که رتبه بندی به صورت کامل اجرا نشده است، پاداش یا اضافه کار چند میلیونی معاون صندوق باعث تلخ کامی معلمان و صاحبان اصلی این صندوق شده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس یازدهم افزود: هر جا سخن از حقوق نجومی می شود، کلمه برکناری مانند پتکی بر سر مردم دلخوری ایجاد می کند و بی اعتمادی به بار می آورد، این پاداش را چه کسی نوشته و تایید کرده است؟ چرا به اعتبار نظام ضربه می زنند؟ صندوق ذخیره فرهنگیان را به خود معلمان بسپارید تا به صورت صحیح مدیریت شود.

وی ادامه داد: تذکر من درخصوص پاداش پایان خدمت کارکنان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت خصوصاً در شهرستان اسدآباد است، وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه توجه کنند که گرفتاری این عزیزان زیاد است، هر مقدار که پرداخت پاداش پایان خدمت این افراد به تاخیر می افتد، ارزش ریالی آن کمتر و مشکلات آنها باقی می ماند.

سرمدی در پایان با بیان اینکه به وزیر آموزش و پرورش بارها درخصوص نوسازی و توسعه مدارس تذکر داده ام، تصریح کرد: شهرک سید احمد اسدآباد با ۱۵ هزار نفر جمعیت، یک متر فضای آموزشی ندارد، چندین سال است که مدرسه نیمه تمام آنجا رها شده و عملاً فکری برای آن نمی شود. استخر دانش آموزی شهرستان با ۹۰ درصد پیشرفت و کانون فرهنگیان با پیشرفت بیش از ۹۵ درصد رها شده، تقاضا داریم این پروژه ها تکمیل شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =