تغییر سرفصل‌های دوره کاردانی دانشگاه آزاداسلامی/ ۱۳۰ رشته بازنگری می‌شوند 

رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی از تغییر سرفصل‌های دوره‌های کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با نیاز بازار کار خبر داد و گفت: امسال از ۷۰۰ رشته‌ای که داریم حدود ۱۳۰ رشته را بازنگری خواهیم کرد.   

سید حاتم مهدوی‌نور؛ رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به رشد و توسعه شتاب زده هوش مصنوعی در جهان اظهار کرد: با تاسیس مدرسه عالی تربیت مربی علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی و امنیت شبکه و...آموزش داده می‌شود ضمن اینکه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی هم اخیرا مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده را راه‌اندازی کرد.  

بیشتر بخوانید:

تأسیس مدرسه عالی تربیت مربی مهارتی در دانشگاه آزاد/ ۲۰ درصد آموزش‌ها در دانشگاه آزاد مهارتی است

وی ادامه داد: در حوزه هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی هم افزایی های خوبی صورت گرفته که ما در گام اول باید بتوانیم نیروی متخصص این حوزه را تربیت کنیم و تحویل جامعه دهیم.

آموزش ۲۰ هزار نفر دوره در حوزه هوش مصنوعی

مهدوی‌نور با اشاره به اینکه مدرسه عالی تربیت مربی علوم کامپیوتر از سال ۱۴۰۱ شروع به کار کرده است، افزود: این مدرسه چندین دوره را هم برگزار کرده و بنا داریم تا در سال تحصیلی جدید و تا اوائل شهریور سال آینده ۲۰هزار نفر دوره را در حوزه هوش مصنوعی آموزش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول این دوره ها برای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار میشود اما برنامه ریزی کرده ایم تا در مراحل بعدی این دوره ها به دانشگاه آزاد محدود نشود و هرجایی که نیاز به مربی در این حوزه داشت ما بتوانیم نیروی مورد نیاز را تربیت کنیم.

به دنبال کیفی‌سازی رشته‌های مهارتی هستیم

رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۹ تا کنون در راستای توسعه رشته‌های مهارتی، حدود ۲ هزار رشته محل به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و اجرایی شد اما امروز به دنبال کیفی سازی رشته‌های مهارتی هستیم و فعلا برنامه توسعه‌ای نداریم مگر رشته‌های خاصی که واحدها بر اساس آمایش پیشنهاد دهند در واقع اگر در واحدی، رشته ای دانشجو ندارد آن رشته باید جمع آوری و به واحد دیگر منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تغییر سرفصل‌های دوره کاردانی هستیم، تصریح کرد: باید بتوانیم متناسب با نیاز صنعت، بازار کار و جامعه این سرفصل‌ها را بازنگری کنیم و امسال از ۷۰۰ رشته‌ای که داریم حدود ۱۳۰ رشته را بازنگری خواهیم کرد.

رشته جدید «حکمرانی روستایی» به جمع رشته‌های دانشگاه آزاد اضافه می‌شود / راه‌اندازی رشته «تولید و ساخت کاشی» در یزد

مهدوی‌نور با اشاره به رشته جدید حکمرانی روستایی که تا به حال در دانشگاه تدریس نشده است، گفت: امروز بسیاری از مسوولانی که برای کار در روستا حضور پیدا میکنند تحصیلات یا تخصص لازم برای موقعیت کاری که در آن قرار میگیرند را ندارند بنابراین در این راستا رشته حکمرانی روستایی را تعریف کرده ایم و با تایید وزارت علوم آموزش‌ها برای تربیت نیروی متخصص آغاز می‌شود.  

وی افزود: در حال حاضر هم در بحث صنعت ورود پیدا کرده ایم به طور مثال در واحد یزد با توجه به ظرفیتهای عظیمی که در حوزه کاشی وجود دارد در حال طراحی رشته تولید و ساخت کاشی هستیم البته افزودن چنین رشته‌هایی باید به تایید وزارت علوم برسد و به محض تایید رشته‌هایی که پیش‌بینی کرده‌ایم به جمع رشته های دانشگاهی ما افزوده میشوند.

رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: طرح هایی همچون پویش به دانشجو کمک خواهد کرد تا حین تحصیل وارد بازار کار شود چراکه یکی از مشکلات ما دانشجویانی هستند که از دبیرستان مستقیما وارد دانشگاه میشوند و به دلیل اینکه هنوز در فضای دبیرستان هستند اهمیت بسیاری از دروس را نمی دانند و پس از اینکه وارد بازار کار شدند تازه ارزش درس را میفهمند که اگر بیشتر توجه میکردند موفق تر بودند.

وی تصریح کرد: پویش ابتدا یک فعالیت عملی برای دانشجوست که مهارت یاد بگیرد و دوم اینکه سبب میشود درس های دانشگاهی را با علاقه دوچندانی آموزش ببیند به دلیل آنکه کاربرد این دروس را در بخش عملی یا صنعت از نزدیک لمس می‌کند.  

حل مشکل بیمه و مالیات طرح پویش/ واحدهای دانشگاهی به بخشنامه‌ها دقت کنند

مهدوی‌نور با بیان اینکه طرح پویش یک طرح نوپا در دانشگاه آزاد اسلامی است، افزود: یکی از مشکلاتی که ما با برخی واحدهای دانشگاهی داریم این است که کمتر با بخشنامه ها آشنا هستند ما برای حل مشکل بیمه و مالیات طرح پویش از بستر طرح کارآموزی یا کارورزی در محیط واقعی کار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه در این راستا ما یک کتابچه هم برای تلفیق نگاشته‌ایم تا به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شود، ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای به کارگاه‌هایی که شرایط خاص دارند این مجوز را داده که فرد بتواند تا سقف ۱۸ ماه در کارگاهی دوره کارآموزی بگذراند بدون اینکه مشمول بیمه و مالیات شود و یا اینکه تعهدی برای کارفرما ایجاد کند.

رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: البته شرط این موضوع این است که در سامانه ویژه‌ای که تعریف شده کارگاه ثبت نام انجام داده باشد و ما نیز یک کتابچه تدوین کرده‌ایم و به واحدهای دانشگاهی ارسال کرده ایم که اگر در طرح پویش دچار مشکل شدند قوانین را درست مطالعه کنند و در خصوص مشکل خود از ما سوال کنند.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح پویش هیچ مشکلی وجود ندارد ضمن اینکه دولت هم از این طرح حمایت می‌کند، تصریح کرد: دولت از این طرح حمایت می‌کند تا این پروژه‌ها مشمول بیمه و مالیات نشوند.

مهدوی‌نور ادامه داد: اگر کارگاه‌ها در این سامانه ثبت نام کنند نه مشکل بیمه و نه مشکل مالیات دارند و تعهدی هم برای کارفرما ایجاد نمی‌شود البته سازمان فنی و حرفه ای یک سری شرایط برای کارگاه ها از جمله ایمنی را تعریف کرده که باید رعایت شوند.

وی با اشاره به طرح جذب هیئت علمی وابسته نیز گفت: صنعتگرانی که در این طرح جذب میشوند با توجه به مهارت و شناختی که از بازار کار دارند می‌توانند این تجربیات را به خوبی به دانشجو منتقل کنند و مهمتر از همه اینکه تبدیل به یک الگو برای دانشجو خواهند شد.

رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با تیم جدید با قوت به حوزه مهارت ورود پیدا کرده که ان‌شاءالله به بالندگی و پویایی هر چه بیشتر دانشگاه منجر خواهد شد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1198875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =