تأسیس مدرسه عالی تربیت مربی مهارتی در دانشگاه آزاد/ ۲۰ درصد آموزش‌ها در دانشگاه آزاد مهارتی است

رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مدرسه عالی تربیت مربی مهارتی زیر نظر معاونت علوم تربیتی و مهارتی شکل گرفته که در این مدرسه دوره هایی تعریف و به واحدها بخشنامه و ابلاغ می‌شود. اعضای هیئت علمی در این دوره ها شرکت می‌کنند و در نهایت از شرکت کنندگان آزمونی گرفته می‌شود و اگر پذیرفته شوند شرایط مربی‌گری را دارا می‌شوند.  

سید حاتم مهدوی نور؛ رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به سند ششم توسعه اظهار کرد: طبق این سند ۳۰درصد آموزش‌ها باید مهارتی باشند که این نسبت در دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۲۰ درصد است. 

بیشتر بخوانید: 

دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی زمینه‌ساز اشتغال جوانان می‌شود

وی با اشاره به وجود ۷هزار آزمایشگاه و ۶ هزار کارگاه در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: علاوه بر این ظرفیت، ما تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و همچنین راه‌اندازی کارگاه های سیار را در برنامه داریم ضمن اینکه اگر واحدی تجهیزات و امکانات ندارد میتوانیم تجهیزات واحدهای دیگر را برای مدتی موقت که دوره آموزشی برگزار می‌شود به این واحدها منتقل کنیم.

مهدوی نور خاطرنشان کرد: بسیاری از اساتید دانشگاه آزاد جزو اساتید ماهر هستند و اغلب در یک حرفه مهارت دارند علاوه بر این ما برای تربیت اساتید ماهر در دانشگاه آزاد اسلامی، مدرسه عالی تربیت مربی مهارتی را تاسیس کرده‌ایم و اساتید ما در این مدرسه از آموزش‌های لازم برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به طرح آموزش اساتید دانشگاه آزاد در خارج از کشور افزود: برنامه ما بر این اساس است که درس‌های مهارتی را صرفا افراد ماهر و استادکار تدریس کنند. در دروس معارف اسلامی نیز هر استادی که متقاضی تدریس باشد باید از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مجوز دریافت کند در غیر این صورت اجازه تدریس نخواهند داشت که برای درس‌های مهارتی نیز دقیقا چنین فرآیندی را در پیش گرفته‌ایم و اساتید باید مدرک مربی‌گری داشته باشند.

رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: مدرسه عالی تربیت مربی زیر نظر معاونت علوم تربیتی و مهارتی شکل گرفته که در این مدرسه دوره هایی تعریف و به واحدها بخشنامه و ابلاغ می‌شود و اعضای هیئت علمی در این دوره ها شرکت می‌کنند و در نهایت از شرکت کنندگان آزمونی گرفته می‌شود و اگر پذیرفته شوند شرایط مربی‌گری را پیدا می‌کنند. 

وی با بیان اینکه در برگزاری دوره ها صرفا به مهارت های فنی توجه نمی کنیم بلکه مهارت‌های ضروری برای تدریس و انتقال مفاهیم را هم مورد توجه قرار داده ایم، ادامه داد: در رشته‌هایی که در سطح کشور نمی‌توانیم مربی عالی داشته باشیم به طور مثال در زمینه موتورهای کشتی اگر زمینه ای فراهم شود که هیئت علمی ما به خارج از کشور اعزام شود و بتواند آن دانش را یاد بگیرد و سپس بتواند به مهارت آموزان و دانشجویان ما منتقل کند گام بسیار بزرگی را برداشته ایم. 

مهدوی‌نور بیان کرد: اگر بتوانیم رشته هایی که در داخل کشور مشکل استادکار ماهر دارند انتخاب و اعضای هیئت علمی که تمایل دارند به خارج از کشور اعزام و سپس متعهد شوند که بازگردند و برای دانشگاه آزاد اسلامی خدمت کنند گلچین کنیم؛ سطح مهارتی دانشگاه را دست‌کم یک پله ارتقا داده‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه این اعزام با هزینه و حمایت دانشگاه آزاد اسلامی صورت خواهد گرفت،تصریح کرد: برای اعزام باید به این نکته توجه شود که کدام کشور در کدام فناوری سرآمد است به طور مثال در حوزه خودرو، خودروهای چینی جایگاه خوبی در بازار پیدا کرده اند که اگر بتوانیم با چند شرکت خودروسازی وارد تفاهم شویم و چند استاد به عنوان مربی اعزام کنیم و سپس اینها در داخل کشور نیروی کاری تربیت کنند که خدمات پس از فروش شرکت ها را تامین کنند؛ هم به ارتقا سطح مهارت کشور کمک کرده ایم و هم شرکت طرف قرارداد منتفع خواهد شد.

رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در حوزه کشتی‌سازی با کشورهایی چون آلمان ، روسیه یا چین میتوان وارد تعامل شد و در کل باید برای انتخاب کشور نوع فناوری بررسی شود ضمن اینکه ما نگاه به آینده نیز داریم بدین صورت که باید آینده نگری کنیم که در کشور چه فناوری‌هایی قرار است وارد شود و پیش از اینکه تکنولوژی وارد کشور شود ما نیروی ماهر برای آن تربیت کرده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مهارت در نظام آموزش عالی نه فقط دانشگاه آزاد بلکه در کل دانشگاه‌های کشور به مثابه یک نهال می‌ماند که تازه کاشته شده و جوانه زده که باید فرصت بدهیم تا این جوانه رشد کند و محصول نهایی و خروجی آن را مردم ببینند؛ بنابراین برای اینکه بر فرهنگ ضدمهارتی کشور غلبه کنیم به زمان احتیاج داریم.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1198817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =