آخرین تحولات اوکراین| ستاد کل ارتش آمریکا: کی‌یف در زمستان هم به درگیری ادامه خواهد داد

تاکید غرب بر ادامه حمایت از کی‌یف و نه صلح در اوکراین، عدم اعتماد زلنسکی به ترامپ، تردید کنگره آمریکا در ادامه حمایت مالی از اوکراین، وعده لندن و برلین برای ارسال سلاح برای کی‌یف و درس ارتش آمریکا از جنگ با روسیه، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بر تعهد خویش برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در اوکراین تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| آلمان هیچ برنامه‌ای برای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز F-۱۶ ندارد

در جریان این دیدار که در حاشیه هفته بلندپایه مجمع عمومی این سازمان جهانی انجام شد، گوترش و زلنسکی درباره تأثیر درگیری‌ نظامی در اوکراین بر امنیت جهانی غذا و هسته‌ای گفتگو کردند. دبیرکل سازمان ملل خود را نسبت به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای شناخته شده بین‌المللی آن متعهد دانست. وی  بر حمایت سازمان ملل از همه تلاش‌ها برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در چارچوب منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های مربوطه مجمع عمومی تاکید کرد.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا که کشورش همچنان در جهت تامین تسلیحاتی و مالی کی‌یف برای ادامه درگیری تلاش کرده و هیچ اقدامی برای برقراری صلح انجام نمی‌دهد، در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که تنها روسیه بر سر راه رسیدن به صلح در مناقشه نظامی در اوکراین ایستاده است.  بایدن گفت: «تنها روسیه مانع صلح می‌شود، زیرا قیمت مسکو برای صلح، تسلیم شدن اوکراین است».

رهبر آمریکا تاکید کرد که روسیه مسئول آغاز درگیری در اوکراین است و تنها مسکو قدرت پایان دادن به این جنگ را دارد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و هفتاد و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

 لاوروف به نیویورک سفر کرده است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بامداد امروز، چهارشنبه، در راس هیئت روسی برای شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد. واسیلی نبنزیا، نماینده دائم  روسیه در سازمان ملل و آناتولی آنتونوف، سفیر این کشور در آمریکا در فرودگاه از وزیر خارجه استقبال کردند.

لاوروف عصر امروز، در نشست شورای امنیت درباره اوکراین در بالاترین سطح شرکت خواهد کرد.  علاوه بر این، لاوروف در نشست روسای آژانس‌های روابط خارجی کشورهای بریکس شرکت خواهد کرد و با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

سخنرانی وزیر خارجه روسیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای روز شنبه، ۲۳ سپتامبر، برنامه ریزی شده است.

درخواست رئیس جمهور چک برای ادامه حمایت از اوکراین

پیتر پاول، رئیس‌ جمهوری چک، بامداد امروز در سخنرانی خود در مناظره سیاسی عمومی هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار ادامه حمایت از اوکراین و تضمین صلح پایدار در این کشور شد.

پاول گفت: "جمهوری چک تا زمانی که لازم باشد در دفاع از اوکراین حمایت خواهد کرد. تضمین صلح پایدار و عادلانه ونه فقط توقف درگیری ضروری است. برای اینکه صلح پایدار باشد، نباید بر اساس سازش ناعادلانه یا شرایط تحمیل شده توسط طرف پیروز باشد.»

رهبر چک معتقد است، کشورها، در پس زمینه درگیری در اوکراین، "مجبور هستند نیروهای مسلح خود را تقویت کرده و بودجه نظامی را افزایش دهند". پاول همچنین خواستار ایجاد فهرستی از خسارات ناشی از درگیری نظامی به اوکراین، بازسازی آن پس از جنگ و محاکمه مسئولین جنایات جنگی شد.

حمایت قزاقستان از ابتکارات برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین 

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان در مناظره سیاسی عمومی در چارچوب هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که این کشور از ابتکارات پیشنهادی در جهت حل و فصل سیاسی بحران اوکراین حمایت می‌کند.

توکایف تاکید کرد: "قزاقستان از همه تلاش‌ها و طرح‌هایی که توسط دولت‌ها و گروه‌های مختلف کشورها در حمایت از حل سیاسی بحران اوکراین پیشنهاد شده، بسیار قدردانی می‌کند و ضروری می‌داند که دیپلماسی و گفت‌وگو باید  در جستجوی راه‌حل‌های اختلافات بین‌المللی، از جمله مناقشه اوکراین حاکم باشد."

زلنسکی از ترامپ خواست تا طرح خود برای حل بحران اوکراین را افشا کند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین اعلام کرد که با طرح دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور سابق آمریکا برای دستیابی به صلح در اوکراین ظرف ۲۴ ساعت آینده آشنا نیست و خواستار افشای جزئیات آن شد.

زلنسکی در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان در پاسخ به سئوالی درباره نظرش نسبت به پیشنهاد صلح ترامپ گفت: «من نمی‌دانم جزئیات طرح او چیست، چرا آنها را به اشتراک نمی‌گذارد که دیگران بدانند منتظر چه چیزی باید باشند. هنوز بیش از یک سال دیگر به انتخابات آمریکا باقی مانده و  اگر او ایده‌های جالبی دارد، می‌تواند آنها را به اشتراک بگذارد.»

وی با تاکید بر اینکه تنها طرحی را خواهد پذیرفت که خروج نیروهای روسیه را پیش بینی کرده باشد، افزود: «در غیر این صورت، پیشنهاد او در راستای صلح جهانی نیست.»

زلنسکی در پاسخ به این سئوال که آیا این بدان معناست که اوکراین هنوز برای به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر مناطق از دست رفته آماده مذاکره نیست، پاسخ داد: «خیر، من آماده چنین کاری نیستم.»

خودداری مک‌کارتی از تضمین تخصیص ۲۴ میلیارد دلاری به زلنسکی 

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا (از حزب جمهوری‌خواه) اعلام کرد که در دیدار روز پنجشنبه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین، به او تضمینی در خصوص دور جدید کمک مالی نمی‌دهد و در عین حال خواستار پاسخگویی وی در مورد چگونگی استفاده از کمک‌های آمریکا خواهد شد.

مک‌کارتی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در دیدار با زلنسکی تعهدات مالی را بر عهده خواهد گرفت، گفت: «آیا زلنسکی به نمایندگی کنگره انتخاب شده؟ آیا او رئیس جمهور ماست؟ من هیچ قولی به او نمی دهم. من از او سؤال خواهم کرد - پاسخگویی در قبال پولی که قبلاً صرف کرده‌ایم کجاست، برنامه او برای رسیدن به پیروزی چیست. من فکر می کنم این چیزی است که مردم آمریکا می خواهند بدانند.»

رئیس مجلس نمایندگان تایید کرد که قرار است روز پنجشنبه و با ورود زلنسکی به واشنگتن، دیداری بین اعضای کنگره با رئیس جمهوری اوکراین  انجام شود.

مک‌کارتی تأکید کرد: «آنچه روسیه با حمله به اوکراین انجام داد، یک اشتباه و یک ظلم است. ما می خواهیم این درگیری پایان یابد. من همچنین از ابتدا گفته‌ام که ما خواهان پاسخگویی مقامات کی‌یف برای هر دلاری است که از  پول مالیات‌دهندگان آمریکایی به آنجا فرستاده شده است. من می خواهم برنامه زلنسکی برای رسیدن به پیروزی را بشنوم.» 

نماینده کنگره: زلنسکی فرماندار ایالت ۵۱ آمریکا نیست که درخواست کمک مالی می‌کند

مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا بامداد امروز، چهارشنبه به این واقعیت اشاره کرد که علیرغم اینه اوکراین بخشی از ایالات متحده نیست، رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی به خود اجازه می‌دهد تا از جو بایدن، بدون درآوردن لباس‌های ورزشی خود، درخواست کمک مالی کند.

خانم گرین در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت: «زلنسکی فرماندار ایالت ۵۱ آمریکا نیست، اما جو بایدن در جیب اوست. در جیب شلوار ورزشی او. کمترین کاری که او می‌توانست انجام دهد این است که وقتی پول ما را می‌خواهد حداقل کت و شلوار رسمی بپوشد.»

این نماینده کنگره آمریکا در عین حال یادآور شد: حتی اگر زلنسکی لباس خود را عوض کند، من به ارسال بسته جدید کمک به اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا رای نمی‌دهم.

روز گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت که ولادیمیر زلنسکی برای گدایی پول و تسلیحات جدید از کشورهای غربی به ایالات متحده سفر کرده است.

وعده نتانیاهو به زلنسکی برای ادامه کمک انسان دوستانه به اوکراین 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شب گذشته، سه شنبه در دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، به وی اطمینان داد که دولتش به ارائه کمک‌های انسان دوستانه به کی‌یف ادامه خواهد داد.

نتانیاهو در صفحه خود در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) نوشت: من با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ملاقات کردم و به صراحت اعلام کردم که اسرائیل به کمک به اوکراین در زمینه مسائل بشردوستانه از جمله در مبارزه با مین‌های ضد نفر ادامه خواهد داد..

به نوبه خود، دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از این دیدار یادآور شد که گفتگو بین نتانیاهو و زلنسکی "در فضایی دوستانه انجام شد."

به گزارش روزنامه اسرائیل هایوم، پس از یک نشست گسترده با حضور هیئت‌های اسرائیلی و اوکراینی، نتانیاهو و زلنسکی به گفتگوی رو در رو ادامه دادند که  به گفته منابع خبری، این بخش از قبل برنامه ریزی نشده بود و در نتیجه به نظر می رسد که دو سیاستمدار زبان مشترک پیدا کردند.

لغو دیدار روسای جمهوری لهستان و اوکراین به دلیل اختلاف بر سر واردات غلات

رسانه‌های لهستانی گزارش دادند که دیدار ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان، که قرار بود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شود، لغو شده است.

طبق این اطلاعات، مشخص شده که دودا از ملاقات با رهبر اوکراین در آینده امتناع نمی کند. با این حال، مذاکرات شکست خورده باید بر تحریم عرضه غلات اوکراین تأثیر می گذاشت و می توانست نقش مهمی در بحران کنونی داشته باشد.

پیش از این، رئیس جمهور لهستان گفت که به دفاع از منافع کشورش در موضوع عرضه غلات اوکراین ادامه خواهد داد و تاکید کرد که لهستان با لغو محاصره غلات اوکراین موافقت نخواهد کرد.

اوکراین برخی محصولات کشاورزی لهستان را تحریم خواهد کرد

تاراس کاچکا، معاون وزیر اقتصاد و رئیس اتاق بازرگانی اوکراین اعلام کرد که کی‌یف طی چند روز آینده در واکنش به تحریم یکجانبه واردات غلات اوکراینی، واردات چندین نوع از محصولات کشاورزی لهستان را ممنوع خواهد کرد. به گفته وی، این تحریم واردات پیاز، گوجه فرنگی، کلم و سیب را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گفته معاون وزیر اوکراین، دلیل اصلی شکایت در سازمان تجارت جهانی (WTO) این است که ثابت کند لهستان «حق چنین اقداماتی را ندارد».

حدود ۷ هزار سرباز اوکراینی در آلمان آموزش نظامی دیده‌اند

وزارت دفاع آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، حدود ۷ هزار سرباز اوکراینی در آلمان آموزش دیده‌اند. طبق این اطلاعات،در حال حاضر نیز ۹۰۰ نیروی نظامی اوکراینی در آلمان در حال گذراندن دوره آموزشی هستند.

در عین حال، این وزارتخانه یادآور شد که تا پایان سال پیش بینی می‌شود که ۱۰ هزار سرباز اوکراینی تحت آموزش قرار گیرند.

یک ماموریت آموزشی برای نیروهای نظامی اوکراین در چندین کشور اروپایی، از جمله لهستان و آلمان، توسط اتحادیه اروپا در ماه اکتبر گذشته تصویب شد. همانطور که قبلاً اعلام کرده شده، در سال جاری ۳۰ هزار نظامی اوکراینی در این چارچوب آموزش خواهند دید.

انگلیس بدون توجه به تغییر خط مشی سایر کشورها به حمایت از کی‌یف ادامه می‌دهد

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس، در سخنرانی خود در نشست شورای روابط خارجی در نیویورک تاکید کرد که بریتانیا بدون توجه به تغییر مواضع برخی کشورهای غربی در نتیجه انتخابات ملی، به کمک‌های خود به اوکراین ادامه خواهد داد.

وی گفت: «موضع گیری لندن درباره اوضاع اوکراین تزلزل ناپذیر است. احزاب اصلی اپوزیسیون ما هم به اندازه حزب [محافظه کار] که دولت را تشکیل داده، متعهد به کمک به اوکراین هستند. این که سایر کشورها چه انتخابی کنند، به خود آنها مربوط است. اما هر کاری که انجام دهند، موضع بریتانیا همچنان بدون تغییر باقی خواهد ماند.» 

کلورلی همچنین مدعی شد که تنها بخش کوچکی از مردم بریتانیا مخالف کمک نظامی به اوکراین هستند.

وعده انگلیس به اوکراین برای ارسال ده‌ها هزار گلوله توپ 

گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد که لندن ده‌ها هزار گلوله توپخانه را به کی‌یف منتقل خواهد کرد.

شاپس گفت: «امروز ما تعهد تزلزل ناپذیر بریتانیا به اوکراین را نشان داده و حمایت نظامی بیشتری از جمله وعده ده‌ها هزار گلوله توپخانه دیگر را به کی‌یف ارائه کردیم.»

وزیر دفاع تاکید کرد که برای تضمین اینکه اوکراین قبل از شروع هوای سرد زمستانی همه تجهیزات لازم برای محافظت از خود را داشته باشد، لندن در زمینه دفاع هوایی، آموزش نظامی و "توانایی حمله به فواصل طولانی" از کی‌یف حمایت خواهد کرد.

اسپانیا قول داده خودروهای زرهی و موشک به اوکراین بفرستد

وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرد که مقامات مادرید آمادگی خود برای ارسال موشک های دفاع هوایی و خودروهای زرهی به اوکراین را تایید کرده‌اند.

مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا در نشست گروه تماس ایجاد شده توسط کشورهای غربی برای هماهنگی کمک های نظامی به اوکراین در پایگاه آمریکایی رامشتاین در آلمان شرکت کرد.

در بیانیه وزارت دفاع آمده است: وزیر روبلز در این نشست به همتایان خود در مورد "وضعیت تامین موادی که اسپانیا با آن به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهد" با اشاره به اعلام ارسال خودروهای زرهی جدید، قایق‌های بادی، انواع موشک‌های هوایی و سطحی دفاع، کامیون‌های نظامی و ماشین آمبولانس، اطلاع داد.

وزارت دفاع افزود: اسپانیا «تعداد نیروهای نظامی اوکراینی که در سال جاری در این کشور دوره آموزشی خواهند دید را دو برابر خواهد کرد».

وزیر ارتش آمریکا: از درگیری نظامی در اوکراین درس گرفته‌ایم

کریستین وورموث، وزیر ارتش آمریکا (نیروی زمینی) اعلام کرد که نیروهای مسلح ایالات متحده درس‌هایی از درگیری نظامی کنونی در اوکراین آموخته و اکنون تاکید بیشتری بر توسعه قابلیت‌های ضد پهپادی شده است.

وی گفت: «یکی از درس‌هایی که ما از درگیری در اوکراین آموختیم این است که دفاع هوایی همچنان بسیار مهم خواهد بود، ما به تجهیزاتی با قابلیت مانور بالا  نیاز داریم که بتوانند در برابر هواپیماهای بدون سرنشین دفاع کنند. نکته دیگری که باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم و قبلاً هم به آن توجه کرده‌ایم؛ تضمین کار تیم‌های ما با پهپادها و کار برای مقابله با  حملات پهپادی است.»

وورموث همچنین تاکید کرد که به دلیل درگیری در اوکراین، نیروهای مسلح آمریکا وضعیت انبارهای تسلیحاتی خود را با دقت بررسی می‌کند.

ستاد کل ارتش آمریکا: کی‌یف در زمستان هم به درگیری ادامه خواهد داد

ژنرال مارک میلی، رئیس کمیته روسای ستاد نیروهای مسلح ایالات متحده، شب گذشته پس از نشست گروه تماس در مورد اوکراین در رامشتاین آلمان، ابراز اطمینان کرد که کی‌یف قصد ندارد درگیری نظامی را در فصل زمستان متوقف کند.

وی به خبرنگاران گفت: «من هیچ قصدی از سوی اوکراینی‌ها برای توقف جنگ به دلیل رسیدن فصل زمستان ندیده‌ام، آنها یک ابتکار راهبردی برای ادامه [ضد حمله] دارند.» ژنرال میلی همچنین مدعی شد که اوکراین توانسته در ضد حمله خود به موفقیت‌هایی دست یابد. با این حال، او اعتراف کرد که عملیات ضد تهاجمی کی‌یف کندتر از برنامه پیش می رود.

به نوبه خود، لوید آستین، رئیس پنتاگون نیز پس از نشست گروه تماس در مورد اوکراین، تاکید کرد که متحدان کی‌یف بر "تامین امنیت بلندمدت" اوکراین متمرکز هستند. به عقیده وی، در حال حاضر ضروری ترین نوع تسلیحات برای کی‌یف، سامانه های پدافند هوایی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =