تعمیق روابط چین با سوریه در چارچوب ابتکار کمربند و جاده / چرا همکاری با دمشق برای پکن مهم است؟

جیانوی هن با اشاره به قرار داشتن سوریه در امتداد «ابتکار یک کمربند و یک جاده» بیان می‌کند: چین تمایل زیادی برای مشارکت در بازسازی سوریه دارد و از همین رو پکن خواهان مشارکت استراتژیک و تعمیق روابط با دمشق است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چین که در ماه‌های اخیر نشانه‌هایی از تمایل به افزایش نفوذ خود در خاورمیانه به نمایش گذاشته است، این بار با دعوت رسمی از بشار اسد -رئیس جمهور سوریه- کارت جدیدی را در خصوص سیاست خاورمیانه‌ای خود رو کرد. شی جین پینگ -رئیس‌جمهور چین- در دیدار روز گذشته خود با بشار اسد ضمن ابراز علاقه برای ارتقاء سطح روابط دو کشور، برای مشارکت در بازسازی سوریه اعلام آمادگی کرد. بدون تردید مشارکت و حضور چین در سوریه تاثیر به سزایی در روند بازگشت سوریه به عرصه جهانی و سرعت یافتن بازسازی این کشور خواهد داشت. این در حالی است که به نظر می‌رسد آمریکا همچنان خواهان تضعیف و تجزیه سوریه است. گروه بین الملل ایسکانیوز به منظور بررسی آثار سفر بشار اسد به چین و اهداف پکن از دعوت رئیس جمهور سوریه، مصاحبه‌ای با خانم دکتر «جیانوی هن» -استاد دانشگاه مطالعات بین‌الملل شانگهای- انجام داد.

بیشتر خوانید:

تجزیه سوریه همچنان هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی / بهبود جایگاه منطقه‌ای دمشق طرح دشمنان را خنثی خواهد کرد

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- رئیس جمهور سوریه به دعوت همتای چینی خود وارد این کشور شد. فکر می‌کنید این سفر چه تاثیری بر آینده روابط دو کشور خواهد داشت؟

سفر رئیس جمهور سوریه به چین دورترین سفر برون مرزی او از زمان آغاز جنگ داخلی است که نه تنها وضعیت باثبات فزاینده در سوریه را نشان می‌دهد، بلکه نشان دهنده عزم راسخ او برای تعمیق روابط با چین است. رئیس جمهور بشار در این سفر مورد استقبال گرم دولت چین قرار گرفت و دو طرف از ایجاد یک مشارکت استراتژیک خبر دادند و بر تعمیق همکاری در چارچوب طرح کمربند و جاده توافق کردند. در آینده، اعتماد متقابل سیاسی بین دو کشور بیش از پیش تقویت خواهد شد و روابط اقتصادی دو طرف تعمیق بیشتری خواهد یافت.

- دمشق همواره اعلام کرده که سه کشور ایران، روسیه و چین در اولویت بازسازی این کشور قرار دارند. آیا دولت چین برنامه‌ای برای مشارکت در بازسازی کشور سوریه خواهد داشت؟

 بازسازی سوریه به سرمایه‌گذاری زیرساختی و تجهیزات زیادی نیاز دارد و چین یک شریک مهم برای ساخت و ساز در سوریه محسوب می‌شود. علاوه بر این، چین تمایل زیادی برای مشارکت در بازسازی سوریه دارد؛ زیرا سوریه کشوری در امتداد «ابتکار یک کمربند و یک جاده» است. سال‌ها جنگ و آشفتگی در سوریه شرکت‌های چینی را از سرمایه‌گذاری در این کشور منصرف کرده است. چین امیدوار است که وضعیت سیاسی در سوریه به ثبات برسد. رئیس جمهور اسد در این سفر بسیاری از مقامات مسئول در امور اقتصادی را با خود همراه کرده است و بنابراین همکاری‌های اقتصادی بین دو طرف یک موضوع کلیدی برای گفتگوها بوده است.

- بدون تردید همراهی کشوری مثل چین تاثیر به سزایی در بازگشت این کشور به عرصه جهانی خواهد گذاشت. نظر شما در این خصوص چیست؟

در حال حاضر سوریه به صورت تدریجی در حال خروج از انزواست. بسیاری از کشورهای عربی نیز روابط خود را با سوریه بهبود بخشیده و سوریه به اتحادیه عرب بازگشته است. چین از بازگشت سوریه به جامعه بین المللی استقبال می کند و امیدوار است که سوریه بتواند چشم انداز دیپلماتیک جدیدی را باز کند. تعمیق همکاری بین چین و سوریه در خدمت منافع مشترک دو طرف است. اگرچه چین یک قدرت بزرگ محسوب می‌شود اما وضعیت مشارکت بین دو طرف برابر است و بنابراین بحث وابستگی یک طرف به دیگری موضوعیت ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =