اجرای مدل تربیتی علمی-حکمی در کودکستان‌های اسلامی«تاک»/ اولین کودکستان در دانشگاه آزاد مشهد راه‌اندازی می‌شود  

سرپرست مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) گفت: علاوه بر راه‌اندازی کودکستان‌های تاک در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شده یک الگوی تربیتی، بومی و دینی نیز پیاده‌سازی شود و برخی استان‌ها از جمله مشهد، جایابی خود را انجام داده اند و اگر کار به همین شیوه پیش برود اولین کودکستان تاک را با مشهد آغاز خواهیم کرد.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و با توجه به رسالت دانشگاه در حوزه مسوولیت اجتماعی و قانون خانواده و جوانی جمعیت، هیئت امنا دانشگاه سال گذشته با تشکیل مرکز تربیت اسلامی کودک(تاک) تحت نظر دانشگاه آزاد اسلامی و با رویکرد اسلامی و تربیتی و مدیریت مستقل مالی موافقت کردند. 

بیشتر بخوانید:

راه‌اندازی کودکستان‌های «تاک» در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/ دوره تربیت‌مربی کودک مردادماه برگزار می‌شود

تاک به عنوان یک مرکز علمی، تربیتی و فرهنگی، غیرخصوصی و غیردولتی است و از حیث سیاستگذاری، نظارت، اجرایی و مالی تحت قواعد دانشگاه آزاد اسلامی و ذیل معاونت علوم تربیتی و مهارتی فعالیت خواهد کرد.

با توجه به اینکه حدود یکسال از راه‌اندازی مرکز تاک سپری شده برای اطلاع از روند راه‌اندازی کودکستان‌های تاک در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، شرایط ثبت‌نام و نوع خدماتی که در این کودکستان‌ها ارائه می‌شود؛ گفت‌وگویی داشتیم با عاصمه قاسمی؛ مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی که دکتر محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، وی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) منصوب کرد:

سرپرست مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز تربیت اسلامی کودک(تاک) از سال گذشته کلید خورد و ابتدا ذیل معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی شکل گرفت و با تدبیر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این معاونت به علوم تربیتی و مهارتی تبدیل شد و تاک هم مانند سازمان سما ذیل این معاونت قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای خویش مسوولیت اجتماعی قائل است، تصریح کرد: بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بیانگر این مسوولیت اجتماعی است و دانشگاه بیش از آن که نقش آموزشی داشته باشد باید افرادی در تراز فرهنگی جامعه را تربیت کند.

قاسمی ادامه داد: در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه های مختلف تعلیم و تربیت ورود پیدا کرده و اخیرا هم به مقطع پیش از دبستان یا همان کودکستان ورود کرده و در واقع شکل‌گیری تاک نیز با این ایده شروع شد که کودکستان‌ها صرفا مکانی نیستند که خدمات رفاهی و نگهداری از فرزندان در آنجا ارائه شود بلکه کودکستان‌ها برای دانشگاه آزاد یک محیط تعلیمی و تربیتی هستند که اثرگذارند و این اثرگذاری در مراحل بعدی که مدرسه و دانشگاه است همچنان باقی می ماند.

وی خاطرنشان کرد: در مرکز تاک که در معاونت علوم تربیتی و مهارتی شکل گرفته علاوه بر راه اندازی و تاسیس کودکستان ها در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شده یک الگوی تربیتی، بومی و دینی نیز پیاده‌سازی شود و فرآیند آموزش و تربیت فرزندانمان پیش از مدرسه را با یک الگوی علمی و حکمی دقیق دینی انجام دهیم تا زمانی که فرزندانمان وارد مدرسه و پس از آن دانشگاه میشوند در چارچوب های صحیح علمی و همچنین چارچوب‌های مطابق با هنجارهای دینی و ملی ما رشد کنند.

مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی افزود: از سال گذشته که مرکز تاک تأسیس و آیین نامه آن توسط رییس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد؛ احصا کمیت و کیفیت کودکستان‌های موجود دانشگاه آزاد انجام شد ضمن اینکه گروه های مطالعاتی در تاک شکل گرفت و روی الگوهای موجود تربیت کودک در ایران و جهان بررسی ها و مطالعاتی را انجام دادند تا بتوان الگویی که قرار است در کودکستان‌های تاک پیاده شود الگویی باشد که خلا الگوهای پیشین را رفع کند و درعین حال یک مدل جدید برای تربیت کودک باشد.

گذراندن دوره‌های تربیت مربی کودک برای حضور در تاک ضروری است/برگزاری اولین دوره در مردادماه 

وی با اشاره به برگزاری دوره تربیت مربی کودک هم گفت: اولین دوره در مردادماه برگزار شد که گذراندن این دوره برای حضور در کودکستان‌های تاک ضروری است.

قاسمی ادامه داد: این دوره مقدمات کار با کودکان و فرآیند تعلیم و تربیت در کودکستان‌ها را به مربیان آموزش می‌دهد و سرفصل‌هایی چون تعامل با کودک،تربیت سالم و پویا، تعامل با کودکان استثنایی در کودکستان‌ها، مراقبت‌های جنسی مبتنی بر حیا و عفاف، بازی و نمایش خلاق و...را شامل می‌شود.

آموزش مبتنی بر خلاقیت و بازی در تاک دنبال می‌شود 

وی اضافه کرد: هدف ما این نیست که مثل مدرسه با کتاب و دفتر فرزند را روبه رو کنیم بلکه به دنبال این هستیم تا با بازی، نمایش، خلاقیت، تفکر و فعالیت‌های جمعی بتوانیم مفاهیم و ارزش های دینی و ملی مان را منتقل کنیم و هویتی که شکل میگیرد مبتنی بر هویت ایرانی اسلامی باشد.

سرپرست مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) تصریح کرد: در این دوره که به صورت مجازی برگزار شد علاقمندان اعم از مادران علاقمند به تربیت کودک از سرتاسر کشور شرکت داشتند و با راه‌اندازی کودکستان‌های تاک شرکت کنندگان این دوره ها در اولویت جذب قرار دارند.

وی با بیان اینکه برنامه ما بر این است تا دوره های بعدی را با همکاری سایر نهادهای آموزشی برگزار کنیم تا اعتبار دوره‌ها نیز افزایش یابد، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با وجود اینکه یک نهاد آموزشی مستقل به شما میرود اما با تاکید رییس دانشگاه مبنی بر اینکه با توجه به مسوولیت اجتماعی راه اندازی کودکستان ها یک ضرورت برای کشور  به شمار میرود، به این حوزه ورود پیدا کرد. 

چه کسانی می‌توانند وارد تاک شوند؟

قاسمی در خصوص شهریه کودکستان‌های تاک هم گفت: با توجه به تاکیدات دکتر طهرانچی در کودکستان های دانشگاه آزاد اسلامی بحث انتفاع و سود مطرح نیست بلکه آنچه که اهمیت دارد سرمایه گذاری فرهنگی و تربیتی است و تمام واحدهای دانشگاهی باید برای راه اندازی این کودکستان‌ها اهتمام داشته باشند.

جامعه هدف کودکستان‌های تاک، فرزندان هم دانشجویان، هم فرزندان اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی و هم خانواده هایی شهری که واحد دانشگاهی در آن قرار دارد را شامل می‌شود.

مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از واحدهای ما اقدام به جایابی و تشکیل تیم ها کرده اند ، ادامه داد: شکل‌گیری گروه های تخصصی علمی برای تولید محتوا و ارائه الگو درباره چگونگی آموزش فرزندان، تولید محتوا برای تربیت مربی، مطالعه و تدوین فضا و امکانات آموزشی، نوع معماری کودکستان همه مواردی است که در تاک در حال پیگیری است.

کودکستان به عنوان یک برنامه علمی وارد پژوهشیار می‌شود


وی بیان کرد: اقدام دیگری که در مرکز تاک پیگیری میشود این است که کودکستان به عنوان یک موضوع علمی مقرر شده که به روی آن بحث و بررسی شود و در پژوهشیار به عنوان یک برنامه علمی با زمینه های پژوهشی مرتبط وارد شود و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما در این حوزه و یا سایر حوزه های مرتبط محتوای تربیت کودک، تربیت مربی، امکانات و فضای آموزشی، مکان و معماری آموزشی و...  بتوانند کار پژوهشی انجام دهند.

شورای تاک؛ عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری 

قاسمی به شورای تاک هم اشاره و اظهار کرد: شورای تاک نیز که از اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل شده، مهم ترین شورایی است که در خصوص تمام فرآیندها و فعالیت های تاک تصمیم گیری خواهد کرد و به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه متخصصین حوزه تعلیم و تربیت هم در این شورا حضور دارند، تصریح کرد: گروه‌های محتوایی و در واقع گروه‌هایی که پشتیبانی فکری و علمی را در تاک انجام می‌دهند هم کم و بیش شکل گرفته‌اند. 

سرپرست مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) ادامه داد: بنا داریم تا در راه‌اندازی کودکستان های تاک با آموزش و پرورش، سازمان ملی تعلیم و تربیت و سازمانهای مردم نهاد همکاری داشته باشیم چراکه معتقدیم ورود به حوزه کودکستان ها و پیش از مدارس یک کار جدی روی زمین مانده است که همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم فضای تعلیم و تربیت پیش از مدرسه را از آشفتگی نجات دهیم و دانشگاه آزاد هم بخشی از این کار را به عهده گرفته است.

تربیت مربیان کودک متعهد، متخصص و انقلابی در چهارچوب مدل‌های تربیتی مصوب شده

وی زمینه‌سازی برای تکوین و تعالی هویت اسلامی-ایرانی و رشد همه جانبه کودک در ابعاد فردی و اجتماعی، برنامه ریزی، نظارت و راهبری تربیت مربیان کودک متعهد متخصص و انقلابی جهت اشتغال در کودکستانها در چهارچوب مدل‌های تربیتی مصوب شده ، استخراج الگوی تعلیم و تربیت مناسب (بر اساس مدل تربیتی علمی-حکمی) ایجاد زمینه‌های همکاری با دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه برای پیوند اعضای هیات علمی عرصه دانشکده ها با کودکستانها را بخشی از اهداف و وظایف شورای تاک برشمرد.

قاسمی با اشاره به تدوین شیوه‌نامه راه اندازی کودکستان ها توسط دفتر امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در این شیوه‌نامه نحوه اداره کودکستان ها و حتی بعد مالی و تاکید بر اهمیت تعلیم و تربیت و نه انتفاع و سود مطرح شده است.

وی گفت: با شکل گیری شورای تاک امکان اصلاحات و اعمال تغییرات در این شیوه نامه وجود دارد و شورای تاک هم در حوزه محتوایی و هم در حوزه اجرایی دخالت خواهد داشت.

گستره فعالیت تاک/از۴ماهگی بارداری مادر تا پیش‌دبستانی 

مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: گستره فعالیت تاک در دو بازه سنی از ۴ماهگی بارداری مادر تا دو سال تمام کودک و از شروع سه سالگی تا ۵ سال تمام کودک است.

وی در خصوص نحوه پذیرش و رده سنی کودکستان های تاک بیان کرد: در کودکستان های تاک از ۴ ماهگی مادر تا پیش از دبستان پذیرش انجام میشود و علت آن این است که معتقدیم دوران بارداری مادر دوران بسیار اثرگذاری است و میتوانیم برای مادران در این دوره هم ارائه خدمات داشته باشیم.

قاسمی با تاکید بر اینکه در راه اندازی کودکستان های تاک مادری را بخش مهمی از فرآیند تعلیم و تربیت تعریف کرده ایم، ادامه داد: در حال حاضر هم کودکستان‌هایی تحت نظر دانشگاه آزاد اسلامی فعال و موفق هستند به طور مثال در یزد و قزوین با الگوهای موفق تربیتی عمل می‌کنند.

کودکستان‌های فعلی دانشگاه آزاد تعطیل نمی‌شوند 

وی یادآور شد: بنای ما این نیست که کودکستان‌های فعلی دانشگاه آزاد تعطیل شوند بلکه در وهله اول کودکستان‌های دانشگاه از جمله کودکستان‌های قرآنی که در حال حاضر فعال هستند؛ به فعالیت خود ادامه می‌دهند تا تاک به نتیجه نهایی برسد و تصمیم گیری شود که این کودکستان‌ها هم باید به مدل و شیوه تاک ادامه دهند یا خیر.

سرپرست مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) در خصوص راه اندازی اولین کودکستان تاک در کشور گفت: برخی استان‌ها از جمله مشهد، جایابی خود را انجام داده اند و اگر کار به همین شیوه پیش برود اولین کودکستان تاک را با مشهد آغاز خواهیم کرد. 

وی با تاکید بر اینکه برنامه دانشگاه آزاد بر این است که در تمام شهرهای کشور کودکستان داشته باشیم، تصریح کرد: در مرحله اول کار را از مراکز استان‌ها آغاز خواهیم کرد.  

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1199493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =