سردار جعفرآبادی: مأموریت ماهواره نور۳ سنجشی و شناسایی است

سردار جعفرآبادی گفت: این سومین پرتاب موفق ماهواره‌بر قاصد بود و نشان داد که صلاحیتهای لازم را دارد تا در پروسه تولید قرار بگیرد، بعد از این قادر خواهیم بود پرتاب ماهواره‌های دولت و دانشگاهی و چند ماهواره کوچک در یک پرتاب را داشته باشیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سردار جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص آخرین وضعیت ماهواره نور۳ گفت: این ماهواره امروز ساعت نه‌ونیم پرتاب شد و یک ساعت و نیم بعد که دوباره روی کشور ما بود شاهد بودیم ماهواره در عرض این یک ساعت و نیم به‌صورت کاملاً خودکار پایدار شده است.

بیشتر بخوانید:

سردار سلامی: اطلاعات ماهواره نور۳ برای تکمیل نیازمندی‌های اطلاعاتی سپاه استفاده می‌شود

وی افزود: فرآیندی که در ماهواره نور۱ داشتیم در این ماهواره به‌صورت خودکار در یک ساعت انجام شده است.

جعفرآبادی تصریح کرد: مأموریت ماهواره نور۳ سنجشی و شناسایی است و دوربینی که در آن استفاده شده است نسبت به دوربین نور۲ تا دو و نیم برابر دقت عکس بالاتری دارد.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه همچنین اظهار داشت: یک سری سنسورهای سیگنالی هم در نور۳ نصب شده که متفاوت از نور ۱ و ۲ است.

وی خاطرنشان کرد: این سومین پرتاب موفق ماهواره‌بر قاصد بود و نشان داد که صلاحیتهای لازم را دارد تا در پروسه تولید قرار بگیرد.

جعفرآبادی تأکید کرد: بعد از این قادر خواهیم بود پرتاب ماهواره‌های دولت و دانشگاهی و چند ماهواره کوچک در یک پرتاب را داشته باشیم و دیگر ماهواره‌های زیر ۵۰ کیلوگرم را به تثبیت رسانده‌ایم و از این به بعد روی ماهواره‌بر قائم کار می‌کنیم که ماهواره‌های سنگین‌تر هم پرتاب کنیم.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد که ما بعد از این با نرخ بالاتری شروع به پرتاب ماهواره می‌کنیم و منظومه‌ای از ماهواره‌های ایرانی را در مدار قرار بدهیم که کاربردهای مختلفی دارند.

با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه، صبح امروز ماهواره تصویربرداری نور۳ با ماهواره‌بر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار ۴۵۰کیلومتری زمین قرار گرفت.

پیش از این، نیروی هوافضای سپاه، ماهواره نور۱ را در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در مدار ۴۲۵کیلومتری و ماهواره نور۲ را در تاریخ ۸ اسفند ۱۴۰۰ در مدار ۵۰۰کیلومتری قرار داده بود.

هر سه این پرتاب‌ها توسط ماهواره‌بر قاصد که توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه ساخته شده است، به فضا پرتاب شدند.

نیازهای یک نیروی نظامی به فضا امروزه بسیار گسترده است و به‌گفته سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گذشته، سایر کارها بدون دستیابی به فضا ناقص می‌ماند. به‌طور خلاصه تصویربرداری در طیفهای مختلف نوری با کیفیت و تفکیک بالا، خدمات رله مخابرات، ارسال فرامین و دریافت داده در مسافتهای بسیار دور به‌صورت بی‌درنگ (Real time) مثلاً برای پهپادها و شناورهای دریایی و در نهایت خدمات مکان‌یابی جهانی برای سامانه‌های هدایت و ناوبری موشکها و ادوات نظامی و نفرات از جمله مهمترین نیازهای یک نیروی نظامی به خدمات ماهواره‌ای است.

در نتیجه سپاه با محوریت فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه نقشه راهی برای رسیدن به ماهواره‌های نظامی لازم را بر اساس تمامی تجربیات کسب‌شده در بخش‌های مختلف کشور در عرصه طراحی و ساخت ماهواره در دستور کار قرار داد که محموله آزمایشی نبأ با پرتاب در فروردین سال ۱۳۹۸، ماهواره سنجشی نور۱ با پرتاب در اردیبهشت ۱۳۹۹ و نور۲ با پرتاب در ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ و امروز ماهواره نور۳ اولین نتایج مسیر فضایی شدن سپاه هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =