آخرین تحولات اوکراین| پیشنهاد استعفای زلنسکی/ چالش واشنگتن برای تامین بودجه کمک به کی‌یف

اعتراف به توان دفاعی ارتش روسیه، افزایش تقاضای مذاکره با مسکو برای حل مناقشه، مشارکت ایتالیا در درگیری اوکراین، تبعیت قزاقستان از تحریم‌های ضدروسی و اعزام دو هواپیمای آواکس به لیتوانی و توصیه به استعفای زلنسکی، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،  مجلس نمایندگان کنگره آمریکا بامداد امروز، جمعه، از پیشنهادی حمایت کرد که از پیش‌نویس بودجه دفاعی این کشور برای سال مالی آینده ( که از اول اکتبر آغاز می‌شود) 300 میلیون دلار برای اوکراین حذف می‌شود. 217 نماینده کنگره از این پیشنهاد حمایت کرده و 211 رای مخالف دادند.

بیشتر بخوانید: 

آخرین تحولات اوکراین| چین خواستار ایجاد شرایط برای حل بحران اوکراین شد/ شروط زلنسکی برای مذاکره با مسکو

انتظار می‌رود در مورد تخصیص این 300 میلیون دلار کمک به اوکراین به عنوان بخشی از ابتکار کمک امنیتی رای گیری شود. این برنامه شامل انعقاد قراردادهای وزارت دفاع ایالات متحده با تولیدکنندگان می‌شود، نه اینکه تجهیزات نظامی مستقیماً از ذخایر پنتاگون تهیه شود.

به گزارش روزنامه پولیتیکو، کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتظار دارد که چنین اقدامی حمایت بیشتر جمهوری خواهان را هنگام رای دادن به پیش نویس بودجه دفاعی کشور تضمین کند.

علاوه بر این، نمایندگان کنگره با پیشنهاد مارجوری تیلور گرین (نماینده جمهوری خواه از ایالت جورجیا) در خصوص حذف بودجه برای کمک به اوکراین از بودجه وزارت خارجه موافقت نکردند. 342 قانونگذار با آن مخالفت کردند. این ابتکار مورد حمایت 90 نماینده کنگره قرار گرفت.

تیلور گرین قبل از رای گیری گفت که زمان حذف "چک‌های باز" برای کی‌یف از لایحه بودجه دولت آمریکا فرا رسیده است. در این اصلاحیه پیشنهاد شده بود که کمک مالی به اوکراین در تخصیص بودجه برای فعالیت های وزارت امور خارجه و کمک های خارجی در سال آینده ممنوع شود.

علاوه بر این، شب گذشته گزارش شد که نمایندگان حزب جمهوری خواه در سنای آمریکا پیشنهاد رای گیری درباره موضوع اختصاص 60 تا 80 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین در سال 2024 را دادند. به عقیده جمهوری خواهان سنا، تخصیص بسته کمکی یک ساله به کی‌یف می تواند تأییدی بر ادامه حمایت از اوکراین، حتی پس از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال 2024 باشد.

چنین اقدامی می‌تواند از تعلیق فعالیت دولت فدرال از اول اکتبر سال جاری جلوگیری کند. سنای آمریکا پیش از این با اختصاص حدود 6 میلیارد دلار برای کمک به اوکراین موافقت کرده بود. این ابتکار باید تا پایان ماه تصویب شود. در غیر این صورت دولت ایالات متحده کار خود را متوقف خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و هشتاد و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

بدهی دولتی روسیه طی شش ماه به 25 تریلیون رسید

در گزارش اتاق حسابرسی بودجه فدرال روسیه مشخص شده که بدهی دولتی طی شش ماه 10 درصد افزایش یافته و به 25 تریلیون روبل رسید. در اعداد مطلق، از 2.5 تریلیون برنامه ریزی شده برای کل سال 2023، 2.3 تریلیون رشد داشته است.

این حجم استقراض‌های داخلی طی شش ماه 1.4 تریلیون (+7.4 درصد) افزایش یافته است. بدین ترتیب، به 20.2 تریلیون رسید - این 97.4 درصد از حد بالای تعیین شده برای امسال (20.7 تریلیون) است.

در عین حال، بدهی خارجی فدراسیون روسیه از ابتدای سال تاکنون 1.2 میلیارد دلار (-2.1 درصد) کاهش یافته و به 56.2 میلیارد دلار - 84.4 درصد از حد بالایی (66.6 میلیارد دلار) رسیده است.

رئیس ستاد کل انگلیس: خط دفاعی روسیه قوی‌تر از آن چیزی است که غرب تصور می‌کرد

به گزارش نشریه تایم، آدمیرال تونی راداکین، رئیس ستاد کل ارتش انگلیس اعتراف کرده که عملیات ضد حمله ارتش اوکراین بسیار کند پیش می رود، به این دلیل که کشورهای غربی قدرت خط دفاعی نیروهای مسلح روسیه را دست کم گرفته بودند. وی افزود، در واقع، ساختارهای دفاعی روسیه قدرتمندتر از آن چیزی هستند که در ابتدا تصور می‌شد.

این مقام نظامی استدلال کرد که در  عرصه درگیری نظامی، لازم است انتظارات از نتایج پیشروی ارتش اوکراین در کوتاه مدت کاهش یابد. وی از جمله کاستی‌های نیروهای  اوکراینی که مانع از دستیابی آنها به موفقیت چشمگیر در میدان جنگ می‌شود، عدم آموزش نظامی لازم در میان سربازان بسیج شده را نام برد. به عقیده وی، وضعیت سخت ارتش اوکراین به دلیل عدم توانایی برای استفاده درست از تسلیحات پیچیده غربی است و نظامیان اوکراینی به سلاح‌های شوروی عادت دارند.

سفیر سابق فرانسه در آمریکا: تقاضا برای گفتگو با روسیه در مورد اوکراین افزایش یافته است

ژرار آرود، سفیر سابق فرانسه در ایالات متحده، فاش کرد که مقامات کشورهای غربی به طور فعال در حاشیه رایزنی‌های خود در مورد لزوم حل و فصل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، که نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه به آن اشاره کرده، صحبت می‌کنند.

این دیپلمات در مصاحبه با فیگارو، گفت: اظهارات سارکوزی، علیرغم ناشیانه بودن، اساساً منعکس کننده چیزی است که ما در حاشیه گفتگوهای سیاسی در مورد آن صحبت می‌کنیم که ضروری است درباره درگیری اوکراین مذاکره شود.

پیش از این، در اواسط سپتامبر، سارکوزی گفت که امتناع اوکراین از گفتگوهای دیپلماتیک سازنده که می تواند درگیری مسلحانه با روسیه را حل کند، در غیر این صورت، نابودی کامل اوکراین را تهدید می‌کند. به عقیده وی، امکان ایجاد گفتگوی سازنده با ولادیمیر پوتین وجود دارد.

سفیر روسیه: ایتالیا یکی از طرفین درگیری در اوکراین شده است

آلکسی پارامونوف، سفیر روسیه در رم، ابراز عقیده کرد که ایتالیا به طور غیرمستقیم به یکی از شرکت کنندگان در مناقشه نظامی در اوکراین تبدیل شده، البته نقطه بی بازگشت در روابط با روسیه هنوز پشت سر گذاشته نشده است. 

وی در مصاحبه با خبرگزاری نووستی گفت: روابط روسیه با ایتالیا، به نظر من، اکنون لحظه‌ای دراماتیک را تجربه می‌کند. ما می بینیم که چطور یک سال و نیم است که ایتالیا تحت تأثیر وابستگی به ناتو، فشار و احساسات خارجی بطور یک جانبه از روسیه جدا شده است.

به گفته پارامونوف، مقامات ایتالیایی شروع به انجام  اقداماتی علیه روسیه، از جمله ارائه تسلیحات و اطلاعات اطلاعاتی به کی‌یف، انتشار تبلیغات ضد روسی و غیره کردند. در رم، از جمله در بالاترین سطح می گویند که روابط با روسیه اهمیت گذشته را ندارد.

سفیر روسیه یادآور شد که اکثریت ایتالیایی‌ها خواهان پایان سریع درگیری اوکراین و لغو تحریم‌های ضد روسی هستند و از حفظ روابط دوستانه با مسکو حمایت می‌کنند.

پنتاگون از آغاز آموزش زبان خلبانان اوکراینی خبر داد

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع  آمریکا شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده آموزش زبان تخصصی برای خلبانان نیروهای مسلح اوکراین  که قرار است در آینده برای پرواز با جنگنده‌های آمریکایی F-16 آموزش ببینند را آغاز کرده است. او در پاسخ به سئوال خبرنگاری گفت: بله، دوره‌های زبان انگلیسی شروع شده است.

سینگ اطلاعات دقیق تری در این باره ارائه نداد. بنابراین دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد خلبان اوکراینی برنامه آموزش زبان را آغاز کرده و چه بازه زمانی برای این دوره در نظر گرفته شده است.

دیدگاه بلینکن درباره امکان ملاقات روسای جمهوری آمریکا و روسیه 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحد شب گذشته در یک جمله به سئوالی درباره احیای احتمالی روابط آمریکا و روسیه و دیدار روسای جمهور دو کشور جو بایدن و ولادیمیر پوتین پاسخ داد.

وی گفت: «هرگز نگو هرگز. در نهایت، همه، از جمله خود اوکراینی‌ها خواهان صلح عادلانه و پایدار هستند. ما خواهیم دید که آیا هرگز به نقطه‌ای می رسیم که این امکان وجود داشته باشد یا خیر."

روز گذشته روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که دونالد ترامپ، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، ممکن است دامنه تحریم ها علیه روسیه را کاهش داده و ارسال تسلیحات به اوکراین را متوقف و یا بسیار کم کند.

دیگر نامزدهای پست ریاست جمهوری آمریکا نیز به لزوم برقراری گفتگو با روسیه در سطح بالا اشاره کرده‌اند.

بررسی امکان احیای توافق غلات در شورای امنیت ترکیه 

اعضای شورای امنیت ترکیه اقدامات احتمالی برای از سر گیری اجرای توافق غلات و پایان دادن به درگیری در اوکراین را مورد بررسی قرار دادند. 

این نشست به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برگزار شد. به گزارش رسانه‌ها، در این دیدار موضوعات سوریه، عراق، لیبی،  وضعیت در قفقاز جنوبی و همچنین آخرین رویدادهای پیرامون درگیری نظامی در اوکراین و اقداماتی که می‌توان در این راستا انجام داد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مجارستان تهدید کرد: بودجه اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین را مسدود خواهد کرد

رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان، گرگلی گویاش، تاکید کرد که این کشور تا زمانی که اوکراین شروط در نظر گرفته شده را برآورده نکرده باشد، به کی‌یف اجازه دریافت بودجه از بودجه اتحادیه اروپا را نخواهد داد. 

وی در یک نشست خبری گفت: «از آنجا که تغییر بودجه اتحادیه اروپا مستلزم حمایت متفق القول همه اعضا است، یک کشور غیر اتحادیه اروپا یک پنی از بودجه اتحادیه اروپا دریافت نخواهد کرد تا زمانی که همه اعضای اتحادیه اروپا آنچه را که از نظر قانونی مستحق آن است، دریافت کند.»

گویاش یادآور شد که مجارستان نمی تواند و نمی خواهد دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از کمک به اوکراین منع کند. به گفته وی، خود بوداپست انواع مختلف حمایت  بشردوستانه را به کی‌یف ارائه کرده است.

پوتین با خلیفه حفتر در کرملین دیدار کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تایید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه روز پنج‌شنبه در کرملین با مارشال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی دیدار کرد.

پیش از این گزارش شده بود که حفتر در جریان سفرش به مسکو با پوتین و همچنین سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه دیدار کرده است.

پسکوف گفت: "بله، ما این دیدار را تایید می‌کنیم. در واقع، امروز در کرملین برگزار شد و طی آن وضعیت لیبی و در کل منطقه مورد بحث قرار گرفت."

وعده قزاقستان به پایبندی به  رژیم تحریم‌ها علیه روسیه

قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان درجریان مذاکرات خود با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان اعلام کرد که کشورش به تبعیت از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه ادامه می دهد. وی گفت: «ما به صراحت اعلام کردیم که از رژیم تحریم‌ها پیروی خواهیم کرد و با سازمان های ذیربط برای رعایت آنها تماس داریم.»

توکایف تاکید کرد که طرف آلمانی نباید هراسی از دور زدن رژیم تحریم‌ها توسط آستانه داشته باشد.

شولتز از اینکه قزاقستان از تلاش غرب برای تبعیت از محدودیت‌های روسیه حمایت می‌کند ابراز خرسندی کرد.

ناتو دو هواپیمای شناسایی به لیتوانی می‌فرستد تا روسیه را رصد کنند

بر اساس گزارش منتشر شده در بروکسل، ائتلاف آتلانتیک شمالی بطور موقت دو هواپیمای آواکس (AWACS) را به جمهوری لیتوانی خواهد فرستاد تا بر فعالیت نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای ناتو نظارت داشته باشد.

ماموریت شناسایی طی چند هفته انجام خواهد شد و 150 نیروی اضافی برای پشتیبانی از آن اعزام خواهند شد.

پیش از این، مشخص شد که از ابتدای سال 2023، ایالات متحده به همراه متحدانش در ناتو، تعداد پروازهای شناسایی در نزدیکی منطقه کریمه را سه برابر افزایش دادند. از 18 تا 24 سپتامبر، پهپادها و هواپیماهای شناسایی متحدان اتحاد 21 پرواز در مجاورت شبه جزیره کریمه انجام دادند.

واکنش زاخارووا به ارسال دو هواپیمای آواکس ناتو به لیتوانی 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در مورد اطلاعات مربوط به اعزام دو هواپیمای شناسایی آواکس ناتو به لیتوانی، یادآور شد که ائتلاف آتلانتیک شمالی به تلاش‌های تهاجمی خود برای افزایش حضور نظامی خود در نزدیکی مرزهای روسیه ادامه می‌دهد. به گفته وی، متأسفانه، فعالیت تهاجمی ناتو برای افزایش حضور خود در امتداد مرزهای روسیه سابقه بسیار طولانی دارد و موضوع جدیدی نیست.

وی گفت: ما به خوبی درک می‌کنیم که آنها واقعا مشغول چه کارهایی هستند و بار دیگر با تکرار می‌کنم که طرف روسی اقدامات ناتو در امتداد مرزهای کشورمان را با دقت زیر نظر دارد.

مقام وزارت دفاع اوکراین: نیروهای مسلح ما با پای پیاده عملیات انجام می‌دهند

کریل بودانوف، رئیس اداره اطلاعات اصلی وزارت دفاع اوکراین در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال به این مسئله اشاره کرد که نیروهای نظامی اوکراینی بیشتر حملات را با پای پیاده انجام می‌دهند.

وی گفت: «متاسفانه اکثر حملات ما اکنون با پای پیاده است.»

روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز نتایج تهاجم چهار ماهه نیروهای اوکراینی را تحلیل کرده و نوشت: «اوکراین در ضد حمله خود به حداقل موفقیت دست یافته است. وجود میادین مین و استحکامات دفاعی خوب روسیه هر اقدامی از سوی ارتش اوکراین را بسیار دشوار کرده است.»

در اوایل ماه سپتامبر، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعتراف کرد که ضد حمله ارتش اوکراین یک فیلم نیست و پایان خوشی برای کی‌یف نخواهد داشت. وی اعتراف کرد که نیروهای مسلح اوکراین متحمل خسارات و تلفات سنگینی شده‌اند.

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین توصیه کرده تا زمانی که هنوز می‌تواند این کشور را ترک کند.

وی در مصاحبه‌ای گفت: «سوال این است که زلنسکی چگونه اوکراین را ترک خواهد کرد. به خاطر همسر و فرزندانش به او توصیه می‌کنم که داوطلبانه استعفا داده و از کشور خارج شود. اگر تأخیر کند، ممکن است مورد خشم افسرانی قرار گیرد که او را به بی‌کفایتی و خیانت متهم می‌کنند.»

ریتر در استدلال خود برای وضعیت فاجعه بار اوکراین به آشکار شدن هر چه بیشتر ابعاد فساد در کی‌یف، عدم رسیدگی به نیروهای نظامی و افزایش روز افزودن نارضایتی در میان مردم اوکراین اشاره کرد. 

به گفته این کارشناس نظامی آمریکایی، کشورهای غربی شروع به روی برگرداندن از زلنسکی کرده‌اند که این امر در بدتر شدن روابط اخیر با ورشو مشخص است. علاوه بر این، متحدان کی‌یف در حال حاضر منابع خود برای ادامه کمک به کی‌یف را تمام می‌کنند و خود زلنسکی به مانعی برای حل بحران تبدیل شده است. ریتر زلنسکی را "سیاستمداری شکست خورده" نامید که روزهایش به شماره افتاده است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1199954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =