ورود به جنگل‌های استان مازندران تا ۱۵ مهر ممنوع شد

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران از ممنوعیت ورود تورهای گردشگری به جنگل‌های استان در فصل گاو بانگی گوزن های قرمز تا ۱۵ مهرماه خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عطاالله کاویان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تبلیغات غیرقانونی برخی تورهای گردشگری در فضای مجازی با عنوان «برگزاری تورهای گاوبانگی» در استان گفت: ورود هرگونه تور گردشگری با عنوان «تور گاوبانگی» در مناطق جنگلی استان اعم از مناطق آزاد و تحت مدیریت این اداره کل در ایام گاوبانگی تا ۱۵ مهرماه ممنوع است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران ادامه داد: از همه دوستداران و علاقمندان به حیات وحش و مردم نواحی جنگلی و کوهستانی درخواست می‌شود تا هرگونه فعالیت و رفت وآمد غیرعادی را به ادارات حفاظت محیط‌زیست در سراسر استان گزارش دهند تا به این وسیله بتوان حمایت همه جانبه‌ای جهت حفظ و حراست این گونه زیبا و با ازرش به عمل آورده و با حفظ داشته هایمان آن‌ها را برای نسل‌های بعد محافظت کنیم.

بیشتر بخوانید

چرا سازمان امور اراضی در بازپس‌گیری زمین پتروشیمی میانکاله تعلل می‌کند؟

کاویان، همچنین بر ساماندهی گردش اطلاعات در مجموعه حفاظت محیط‌زیست استان، آموزش رابطین خبری شهرستان‌ها برای تهیه و انتشار اخبار زیست محیطی و اطلاع رسانی درست، شفاف و به هنگام اخبار و حوادث زیست محیطی استان تاکید کرد.

 فصل گاوبانگی به دوره جفت‌گیری مرال ها گفته می شود که از نیمه شهریور تا نیمه مهرماه به مدت یک ماه ادامه دارد. دوره مذکور مقطع حساسی برای این گونه در معرض انقراض به شمار می‌رود.

گوزن قرمز یا همان مرال، یکی از گونه‌های زیبا، در خطر قرمز و البته خجالتی حیات‌وحش ایران بوده که اگر حضور انسان را در زیستگاهش حس کند حتی ممکن است زیستگاهش را به طور کامل ترک کند. به همین دلیل مرال‌های نر را جز در فصل جفت‌گیری نمی‌توان دید.

نعره‌های سرخوشانه مرال‌ها یا همان گوزن های قرمز که نمادی از تنوع زیستی در جنگل‌های هیرکانی است، اکنون و در فصل گاوبانگی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد و کمین شکارچیان نیز در طی این ایام، تهدید بزرگی برای این گونه جانوری ارزشمند محسوب می شود.
گاوبانگی که در اصطلاح محلی به آن "ورزا چمر" نیز می‌گویند، به فعالیت پر سر و صدای گوزن های نر همزمان با فصل جفت گیری برای تعیین قلمرو گفته می شود.
گوزن های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها می روند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی، گوزن های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می کنند. در فصل گاوبانگی اگر گوزن نر صدای گوزن نر دیگری را در محدوده قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدا حرکت می کند تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج کند و همین بانگ پی درپی مرال های نر، ردیابی آنها را برای شکار آسانتر می کند.

شکارچیان فرصت طلب اما به همین میزان قانع نمی شوند بلکه با تقلید بانگ گوزن های نر به وسیله دمیدن در شاخ گوزن یا کدو، گوزن های نری را که به دنبال فراری دادن رقبا از قلمروشان هستند به طرف خودشان می کشانند و بانگشان را همراه با نطفه زادآوری با شکلیک گلوله خفه می کنند.
مرال های ماده در فصل گاوبانگی پس از آن که مرال نر با قرار گرفتن در بلندی بانگ سر می دهد تا قلمروش را تعیین کند، در فضای باز جنگل جمع می شوند تا وارد حرمسرای حریفی شوند که بقیه رقبا را از قلمروش خارج می کند و این زمان یکی از فرصت طلبانه ترین موقعیت برای برخی از شکارچیان است تا عیششان را با گرفتن قربانی از حرمسرای تشکیل نشده، کامل کنند.

انتهای پیام

کد خبر: 1199975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =