افزایش آمار عمل‌های زیبایی در مردان / جامعه به دختران حس کالا بودن القا می‌کند

روانشناس گفت: ما به دختران اجازه رشد کافی و حضور در اجتماع را نمی‌دهیم که این باعث شده به دختران حس کالا بودن القا شود و کالا هرچه شیک تر هرچه دسته بندی‌اش جذابتر، قیمتش گران‌تر است و هواخواه بیشتری دارد.

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص علل افزایش عمل‌های زیبایی، گفت: عمل‌های زیبایی ریشه در خود زشت‌پنداری دارند؛ وقتی بیش از حد به جسم خودمان توجه می‌کنیم و تصورمان این است که زیبا نیستیم، این خود زشت پنداری و یکی از دلایلی است که افراد را به سوی انواع عمل‌های زیبایی می‌کشاند.

بیشتر بخوانید:

پای دلالان به جراحی‌های زیبایی باز شد / هشدار موج عمل‌های زیبایی

وی افزود: دلیل روانشناختی آن، پایین بودن اعتماد به نفس است. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، سعی می‌کنند با عمل‌های جراحی ریز و درشت اعتماد به نفسشان را بازگردانند که در آخر هم موفق به این کار نمی‌شوند.

روانشناس شرح داد: مسئله دیگر مد است. گاه برخی عمل‌های زیبایی مد می‌شوند مثلا عمل بینی مد می‌شود که باعث می‌شود بسیاری از افراد به عمل بینی روی بیاورند. این مسئله یک دلیل اقتصادی هم دارد و عمل‌های زیبایی یکی از پرسودترین و پردرآمدترین حوزه‌ها در پزشکی است. معمولا این جراحی‌ها را  کسانی که اختلال شخصیت نمایشی دارند، بیشتر از دیگر افراد انجام می‌دهند.

شریفی‌یزدی عنوان کرد: از بعد اجتماعی، جامعه‌ای که اعضای آن زیاد به جراحی زیبایی و پلاستیک می‌پردازند، تهی است و معیارهای اساسی‌ خود را گم کرده است. چنین جامعه‌ای به سوی یکسان شدن می‌رود و همه سعی می‌کنند شبیه هم باشند و تصور می‌کنند برای زیبا بودن، باید مثل هم بود که این باعث از بین رفتن تفاوت‌ها می‌شود. 

روانشناس افزود: طبق آمارها، عمل‌های جراحی در پسران نیز رو به افزایش است اما باز هم به اندازه دختران نیست. دلیل اعتماد به نفس پایین در دختران، برخوردی است که جامعه با آن‌ها می‌کند. ما به دختران اجازه رشد کافی و حضور در اجتماع را نمی‌دهیم که این باعث شده به دختران حس کالا بودن القا شود و کالا هرچه شیک‌تر و دسته بندی‌اش جذابتر، قیمتش گران‌تر است و هواخواه بیشتری دارد.

وی افزود: به عنوان مثال، زمانی که می‌خواهیم از یک دختر تعریف کنیم؛ به جای اینکه بگوییم چقدر راستگو، درستکار، یا پرشور و هیجان هستی، می‌گوییم چقدر زیبایی چه چشمان قشنگی داری و تنها از ظاهر او تعریف می‌کنیم و این موضوع باعث می‌شود. دختران ما به جای این که به رشد و توسعه فردی بپردزاند تنها بر زیبایی ظاهرشان تمرکز کنند.

شریفی‌یزدی گفت: میدان ندادن به کودکان و تفاوت قائل شدن بین دختر و پسر، باعث این مشکلات می‌شود. متاسفانه ما همیشه پسرانمان را به دخترهایمان ترجیح می‌دهیم و این‌ رفتار اشتباهی است که در آینده باعث کم شدن اعتماد به نفس و گرایش به عمل‌های زیبایی می‌شود.

روانشناس عنوان کرد: باید به بچه‌ها یاد داد که نگاه انسانی، هنر و هوش مهم است چراکه این‌ها مسائل اکتسابی هستند در حالی که ظاهر ما انتسابی است و ما نقشی در آن نداریم از طرفی باید به کودکان یاد داد که برای زیبایی الزاما نباید مانند دیگران بود.

وی افزود:‌ رسانه‌های نو پدید مانند شبکه‌های اجتماعی و سوشال مدیاها، در افزایش عمل‌های زیبایی بیشترین نقش را داشته‌اند و دلیلش هم درآمد زیاد این حوزه است.

روانشناس اظهار کرد: باید در مدارس آموزش داد و عواملی که افراد را به سوی این عمل‌ها سوق می‌دهند را ریشه کن کنیم. مهارت‌های زندگی، مهارت گفت‌وگو، حل مسئله و سایر مهارت‌ها را به کودکان آموزش دهیم تا اعتماد به نفس آن‌ها تقویت شود. با شرکت دادن بچه‌ها در بحث‌ها و توجه و تشویق آن‌ها تنها بر ظاهر تمرکز نکند و فقط برای ظاهر آن‌ها خرج نکنیم مثلا به جای خرید لباس‌های مختلف آن‌ها را به کلاس‌های مختلف بفرستیم که این کار به آن‌ها در افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =