رئیس مجلس: سامانه بریکس پی جایگزین سوئیفت است / مصوبه نمایندگان برای خرید و فروش غیرقانونی ارز در فضای مجازی

هفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی  نوبت عصر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

قالیباف: مطالبات گندم‌کاران تا ۱۰ روز آینده پرداخت می‌شود / ممنوعیت اعطای اعتبار جدید به بانک‌ها و موسسات اعتباری بدون دریافت وثیقه

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس تا بررسی ماده ۱۱ لایحه برنامه هفتم توسعه که به سیاست های ارزی بازمی‌گردد، پیش رفتند. 

بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان در دو شیفت صبح و بعدازظهر به بررسی  لایحه برنامه هفتم می پردازند.

کلاس‌های درس در مناطق محروم از نبود معلم رنج می‌برند

حبیب‌اله دهمرده در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه ۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید عنوان کرد: در برخی از مناطق کشور به ویژه مناطق محروم با مشکل کمبود معلم مواجه هستیم و کلاس‌های درس بدون معلم کار خود را آغاز کرده‌اند.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس بر ضرورت ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: نیروهای خرید خدمات آموزشی، طرح مهرآفرین و بازنشستگان باید در کنار پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان ساماندهی شود و ما در این موارد مشکل داریم.

وی ادامه داد: مناطق محروم در تمامی ابعاد مشکل دارد و باید از نبود معلم هم رنج ببرد، خواهش من این است که رئیس مجلس دستور دهد به این موارد رسیدگی شود.

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

سیدمحسن دهنوی در نشست علنی امروز (شنبه، ۸ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

تذکر علی حدادی و جمعی از نمایندگان به وزیر راه و شهرسازی: لزوم افزایش نظارت و کنترل بازار بلیت هواپیما و برخورد جدی با متخلفان.

تذکر فریدون عباسی به وزیر نفت: لزوم تسریع در تکمیل طرح پتروشیمی کازرون.

تذکر جبار کوچکی نژاد و جمعی از نمایندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: لزوم در اولویت قرار دادن مسئله حجاب و عفاف و ضرورت افزایش نظارت بر مراسم‌ هنری. همچنین تذکر به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ضرورت توجه به زیرساخت ارتباطات در روستاهای شهرستان رشت و خمام.

تذکر حسن نوروزی و جمعی از نمایندگان به رئیس جمهور: لزوم تسریع در اجرای مصوبات سفر دولت در خصوص ارتقاء پرند به شهرستان.

تذکر محمدحسن آصفری و جمعی از نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی: لزوم تأمین نهاده‌ها به خصوص سویا برای مرغداری‌ها جهت جلوگیری از افزایش قیمت مرغ.

تذکر رسول فرخی میکال و جمعی از نمایندگان به وزیر امور اقتصاد و دارایی: لزوم بازنگری در خصوص عدم پذیرش ضمانت وام بانکی افراد بالای ۶۰ سال در بانک‌ها.

تذکر مهدی عسگری و جمعی از نمایندگان به وزیر امور اقتصاد و دارایی: لزوم افزایش نسبت تسهیلات به سپرده بانک‌های خصوصی استان البرز به حداقل ۵۰ درصد.

تذکر کمال حسین‌پور به وزیر راه و شهرسازی: ضرورت تسریع در تکمیل طرح‌های راهسازی شهرستان سردشت، پیرانشهر و میرآباد. همچنین تذکر به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ضرورت رسیدگی به وضعیت نامناسب اینترنت و آنتن‌دهی تلفن همراه در ۳ شهر سردشت، میرآباد و پیرانشهر. همچنین تذکر به وزیر امور اقتصاد و دارایی: ضرورت بازنگری در اخذ مالیات از تراکنش حساب‌های بانکی و دستگاه‌های کارتخوان.

تذکر محمدعلی محسنی بندپی و جمعی از نمایندگان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: لزوم رسیدگی به لغو پروازهای نوشهر به مشهد شرکت هواپیمایی آسمان.

تذکر روح الله حضرت‌پور به وزیر امور اقتصاد و دارایی: لزوم رسیدگی به وضعیت نابسامان بورس. همچنین تذکر به وزیر جهاد کشاورزی: لزوم رسیدگی به افزایش بی‌رویه قیمت گوشت و مرغ. همچنین تذکر به وزیر بهداشت: لزوم رفع کمبود داروی بیماران خاص در استان آذربایجان غربی.

تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی و جمعی از نمایندگان به وزیر کشور: لزوم جلوگیری از اقدام غیرقانونی ادارات خدمات‌رسان از جمله شهرداری‌ها در اخذ عوارض حفاری از مردم قبل از اجرای عملیات.

- تذکر محمدرضا دشتی اردکانی به وزیر بهداشت درخصوص ضرورت تسریع در تکمیل بیمارستان شهرستان اردکان

- تذکر رسول فرخی میکال و ۱۶ نفر از نمایندگان به وزرای امور اقتصادی و جهاد کشاورزی درخصوص لزوم تسریع در واگذاری زمین از سوی منابع طبیعی استان گیلان برای منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لاهیجان، تذکر وی به به همراه ۱۴ نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت و درمان درخصوص لزوم تعیین تکلیف بیمارستان ۲۲ آبان شهرستان لاهیجان و لزوم تامین پزشکان متخصص و تجهیز این بیمارستان

- تذکر سید محمدرضا میرتاج الدینی به همراه ۴۵ نفر از نمایندگان به وزیر صمت درخصوص لزوم افزایش نظارت بر کیفیت خودروهای تولید داخل

- تذکر بهروز محبی نجم آبادی به همراه ۳۷ نفر از نمایندگان به وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص لزوم تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات به مردمی که کارکرد حساب دارند.

- تذکر ولی الله بیاتی به وزیر آموزش و پرورش درخصوص ضرورت تعیین تکلیف تعاونی فرهنگیان شهرستان فراهان در استان مرکزی

- تذکر رجب رحمانی به وزیر کشور درخصوص لزوم رسیدگی به سوءمدیریت و ناکارآمدی استاندار قزوین و معاونان ایشان در شهرستان تاکستان

- تذکر علی اکبر علیزاده برمی به همراه ۳۸ نفر از نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش درخصوص لزوم تخصیص اعتبار به طرح های عمرانی و تکمیل مدارس نیمه تمام

- تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی به وزیر علوم درخصوص تسریع در تکمیل و بهره برداری از طرح های ساختمان های نیمه کاره آموزشکده فنی و حرفه ای شاهین شهر و دانشگاه کشاورزی این حوزه انتخابیه، تذکر وی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص لزوم تامین کادر پزشکان متخصص در حوزه های مختلف درمانی در درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان برخوار یا دولت آباد

- تذکر علی حدادی به همراه ۳۳ نفر از نمایندگان به وزیر صمت درخصوص افزایش عرضه لاستیک دولتی، تذکر وی به همراه ۳۵ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص لزوم تسهیل شرایط بانک ها در اعطای تسهیلات به ویژه وام ازدواج، تذکر وی به همراه ۳۱ نفر از نمایندگان به وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص لزوم مناسب سازی نحوه محاسبه میزان مالیات مشاغل و کسب و کارها

- تذکر جبار کوچکی نژاد به همراه ۱۵ نفر از نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی درخصوص لزوم جلوگیری از توزیع غیرقانونی برنج وارداتی در استان های شمالی با توجه به آغاز فصل برداشت برنج، تذکر وی به همراه ۳۴ نفر از نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی درخصوص لزوم رسیدگی به بی ثباتی بازار و افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز، تذکر وی به همراه ۲۷ نفر از نمایندگان به وزیر کشور درخصوص لزوم اقدام درخصوص حل مشکلات ناشی از ورود غیرقانونی اتباع به کشور

- تذکر روح الله حضرت پور نماینده ارومیه به وزیر کار درخصوص ضرورت رسیدگی به وضعیت نابسامان کودکان کار و کودکان خیابانی

- تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به رئیس جمهور درخصوص لزوم اقدام در جهت کاهش جمعیت اتباع بیگانه در حوزه انتخابیه و رفع مشکلات پیش آمده، تذکر وی به وزیر کار درخصوص لزوم تسریع در اجرای تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در شرکت فولاد مبارکه و ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت نیروهای متخصص و متعهد، تذکر وی به همراه ۲۴ نفر از نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش درخصوص لزوم تسریع در تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل که تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ در وزارت آموزش و پرورش به عنوان نیروهای خرید خدمات مشغول به کار بوده اند، تذکر همین نماینده به همراه ۲۷ نفر از نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی درخصوص لزوم لغو بخشنامه ها، آیین نامه ها و موانع تمدید پروانه بهره برداران واحدهای دامداری سنتی، تذکر وی به همراه ۲۸ نفر از نمایندگان درباره لزوم اصلاح رفع مشکلات موجود در سامانه رهتاب مختص به زنجیره فروش گوشت مرغ.

قالیباف: سامانه «بریکس پی» جایگزین سوئیفت است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموعه بریکس سامانه «بریکس پی» دقیقا جایگزین سوئیفت است و کشورهای عضو بریکس و بقیه کشورهایی که تمایل دارند می‌توانند از این سیستم الکترونیکی بین بانکی استفاده کنند.

 محمدباقر قالیباف  در جریان جلسه بررسی بند الحاقی به ماده ۱۱ لایحه برنامه هفتم توسعه که بستری مناسب برای استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده به دنبال عضویت ایران در پیمان‌های بین‌المللی باز می‌گشت، گفت: یکی از کارهای مهمی که در بریکس انجام شده این است که سیستم ارتباط بانکی الکترونیکی جایگزین سوئیفت پیشنهاد دادند که اکنون فعال شده و افرادی که عضو بریکس می‌شوند و ما نیز از ابتدای ژانویه عضو بریکس شده‌ایم یک فرصت بزرگ داریم که می‌توانیم با آن با کشورهای بزرگ کار کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من فکر می‌کنم شرایط برای ما تا پیش از این فراهم نبوده و اخیراً فراهم شده است.

وی یادآور شد: در مصاحبه‌ای نیز به این موضوع اشاره کردم؛ 30 درصد از کل حجم معاملات ما با کشورهایی مانند چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی است و این ظرفیت برای این کار وجود دارد. ما باید از این فرصت استفاده کنیم. این یک فرصت بزرگی برای ما که عضو شده‌ایم، است.

قالیباف با یادآوری اینکه یکی از بحث‌های مذاکرات جدی در این نشست‌ها موضوع مذکور بود، تصریح کرد: در مجموعه بریکس سامانه «بریکس پی» دقیقاً جایگزین سوئیفت است و کشورهای عضو بریکس و بقیه کشورهایی که تمایل دارند می‌توانند از این سیستم الکترونیکی بین بانکی استفاده کنند.

چرا مسئولان در حق برنجکاران و باغداران استان مازندران اجحاف می‌کنند

مهدی سعادتی بیشه سری در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه ۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: برنج و مرکبات کشور از طریق استان‌ مازندران تأمین می‌شود و این در حالی است که محصول برنج باز هم از بین رفته است و ۱۵ روز دیگر نیز مجدد زمان کشت دوم برنج در استان مازندران فرا می‌رسد.

نماینده مردم بابل در مجلس تصریح کرد: هم اکنون قیمت نارنگی روی درخت هر کیلو ۳ هزار تومان و پرتقال ۴ هزار تومان است، از سوی دیگر پول گندمکاران هنوز پرداخت نشده است.

وی در پایان از عدم توجه مسئولان به برنجکاران و کشاورزان استان مازندران انتقاد کرد.

طبق مصوبه مجلس لایحه و قانون بودجه نباید منجر به اصلاح قوانین دائمی شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که لایحه و قانون بودجه کل کشور نباید واجد احکام غیربودجه ای باشد و نیز نباید منجر به اصلاح قوانین دائمی یا برنامه های توسعه شود. نمایندگان در جلسه علنی عصر  بند (ب) ماده 13 لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی  مصوب کردند که لایحه و قانون بودجه کل کشور نباید واجد احکام غیربودجه ای باشد و نیز نباید منجر به اصلاح قوانین دائمی یا برنامه های توسعه شود. 

 بر اساس بند(ب)  لایحه و قانون بودجه کل کشور نباید واجد احکام غیربودجه ای باشد و نیز نباید منجر به اصلاح قوانین دائمی یا برنامه های توسعه شود. 

همچنین ماده 12 و بند الف ماده 13 به کمیسیون تلفیق برای رفع ابهام ارجاع شدند.

مجلس هیات عالی نظارت بر منابع نفتی را مسئول ارزیابی قرادادهای نفتی و گازی کرد

نمایندگان مجلس شورای در بخش مولدسازی تکلیف جدیدی برای وزارت نفت در خصوص میادین در حال بهره برداری و یا دارای قرارداد توسعه فعلی تعیین کردند. همچنین هیات عالی نظارت بر منابع نفتی مسئول ارزیابی قرادادهای نفتی و گازی می‌شود.

 بند (الف) و تبصره (1) بند (ب) ماده 15 لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای در بخش مولدسازی تکلیف جدیدی برای وزارت نفت در خصوص میادین در حال بهره برداری و یا دارای قرارداد توسعه فعلی تعیین کردند. همچنین هیات عالی نظارت بر منابع نفتی مسئول ارزیابی قرادادهای نفتی و گازی می‌شود.

ماده ۱۵- به‌منظور مولدسازی ذخایر نفت و گاز کشور، سرعت بخشی به توسعه میادین نفت و گاز و اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت اقدامات زیر انجام می‌گیرد:

الف- وزارت نفت مکلف است در خصوص میادین در حال بهره برداری و یا دارای قرارداد توسعه فعلی، نسبت به عقد قرارداد مجزا با شرکت ملی نفت و سایر شرکت‌های اکتشاف، تولید و بهره برداری نفت و گاز در قالب قرارداد بلندمدت به تفکیک میدان/مخزن نفت و گاز و در چهارچوب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفتی و گازی با تصویب شورای اقتصاد اقدام نماید.

تبصره (1) بند (ب) - بر این اساس، در اجرای ماده (۷) قانون نفت اصلاحی ۱۳۹۰/۳/۲۲ بررسی و ارزیابی متن، حجم مالی، تعهدات، مقدار محصول و زمان اجرای کلیه قراردادهای موضوع این ماده برعهده «هیأت عالی نظارت بر منابع نفتی» است و رئیس سازمان به عنوان دبیر این هیأت تعیین می‌شود. 

بند( ب ) و تبصره (2)و(3) ماده 15 برای رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

ایجاد نظام یکپارچه و هوشمند مدیریت مالی دولت به تصویب مجلس رسید

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که در بخش کلیات بودجه سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی نسبت به ایجاد نظام یکپارچه و هوشمند مدیریت مالی دولت اقدام کند. همچنین دولت مکلف به ارائه لایحه بودجه به صورت برنامه محور شد. بندهای (پ) و (ت)ماده 13 لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که در بخش کلیات بودجه سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی نسبت به ایجاد نظام یکپارچه و هوشمند مدیریت مالی دولت اقدام کند. همچنین دولت مکلف به ارائه لایحه بودجه به صورت برنامه محور شد.

بند(پ)- سازمان مکلف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی نسبت به ایجاد نظام یکپارچه و هوشمند مدیریت مالی دولت با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ۱۳۵۱/۱۲/۱۰ بر اساس ضوابط ذیل اقدام نماید:

۱- کلیه اعتبارات از محل منابع عمومی و اختصاصی در قالب اعتبار الکترونیکی به دستگاه اجرائی تخصیص می‌یابد. تضمین نقدشوندگی اعتبار توسط خزانه داری کل کشور در سقف تخصیص‌های ابلاغی انجام و تمام پرداخت‌های دولت از محل حساب پشتیبان حساب‌های اعتباری توسط خزانه‌داری کل کشور در وجه ذی‌نفع نهائی واریز می‌شود.

۲- تمامی حساب‌های بانکی فرعی دستگاه‌های اجرائی اعم از حساب‌های عاملین ذی‌حساب و تنخواه‌گردان پرداخت در قالب حساب اعتباری ذیل حساب اعتباری اصلی دستگاه اجرائی تعریف و پرداخت آنها از محل حساب پشتیبان حساب اعتباری اصلی به ذی‌نفع نهائی انجام می‌شود.

۳- باقیمانده موجودی حساب اعتباری تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرائی در پایان سال مالی که تأمین آن توسط خزانه‌داری کل کشور انجام شده است، به سال بعد منتقل می‌شود و خزانه‌داری کل کشور و دستگاه‌های اجرائی ذیربط حداکثر تا شش ماه بعد اجازه پرداخت و مصرف آن را دارد.

آیین‌نامه اجرائی این بند ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، توسط سازمان و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

براساس بند (ت) ماده 13 این لایحه؛ دستگاه های اجرائی که از منابع بودجه کل کشور استفاده می کنند، مکلفند برنامه عملیاتی خود را هرساله بر اساس تکالیف برنامه شامل اهداف سال مورد نظر، شاخص های عملکرد، مخاطرات رسیدن به اهداف، منابع لازم، نحوه تأمین مالی، طرح های توسعه ای مرتبط و گزارش عملکرد سال گذشته در چارچوبی که توسط سازمان اعلام می شود، حداکثر تا پایان مرداد هرسال برای استفاده در تهیه لایحه بودجه سال بعد به سازمان ارائه نمایند.

سازمان مکلف است با استفاده از کلیه ابزارها و ظرفیت های قانونی خود، نسبت به راهبری، ارزیابی و هماهنگی اجرای برنامه و نظارت بر حسن اجرای آن اقدام نماید. سازمان مکلف است لایحه بودجه سالانه را به صورت برنامه محور که حاوی برنامه های اجرائی و اهداف کمّی باشد به منظور تحقق اهداف این قانون و اهداف قانونی دستگاه های اصلی تهیه و توسط دولت به مجلس تقدیم کند. این برنامه ها مبنای صدور تخصیص پرداخت و نظارت دیوان محاسبات می باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =