پیش‌بینی بورس یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲

بورس در شروع هفته دوم مهر ماه هم نتوانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و با کاهش نماگرهای اصلی خود همراه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بورس تهران در اولین روز از دومین هفته مهرماه روزی کاهشی را سپری کرد و به جز برخی تک‌سهم‌ها شاهد روندی نزولی در قیمت نمادها بودیم و مسیر خروج پول از سمت اشخاص حقیقی ادامه یافت. به طور کلی به نظر می‌رسد که برآیند متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام فعلا اجازه ایجاد یک روند صعودی را به بورس تهران نمی‌دهد. شاخص کل طی معاملات روز شنبه کار خود را با یک کاهش ۰.۶۴ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۲.۰۸۴ میلیون واحدی ایستاد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن شرایط اندک بهتری داشت و کاهش ۰.۴۶ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام در پنجمین روز کاری پاییز روندی افزایشی داشت و عدد ۵۳۲۳ میلیارد تومان را به ثبت رساند و با خروج پول ۳۲۲ میلیارد تومانی همراه بود.

بیشتر بخوانید:

زمان فروش متری مسکن در بورس مشخص شد

بسیاری از کارشناسان در شرایط کنونی اعتقاد دارند که اتفاقات رخ داده در سطح داخلی بازار سرمایه همچون بی‌اعتمادی‌هایی که از اردیبهشت ماه شروع شد و در ماه‌های بعد از آن نیز گاها اتفاق افتاد در کنار سیاست‌های اخذ شده در سطح سیاسی و اقتصادی کلان باعث شده که بازار سهام همچون دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری با روندی خنثی و رکودی همراه شود اما با این حال می‌توان انتظار داشت که به دلیل ارزندگی قیمت سهام نسبت به دیگر کلاس‌های دارایی، حضور برخی محرک‌ها بتواند به ایجاد روندهای مقطعی منجر شود. در ادامه با نگاهی به این موضوعات و مسیر تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

نگاه بورس به سیاستگذاری‌های اقتصادی و سیاسی

فارغ از بازار سهام اما اگر به روند بازارهای دیگر نیز توجهی داشته باشیم، اغلب کلاس‌های دارایی روزهای کم‌نوسانی را تجربه می‌کنند و اگر کاهش یا افزایش خاصی نیز در کوتاه‌مدت اتفاق بیافتد، قیمت‌ها خیلی سریع به محدوده‌های پایدار خود باز می‌گردند. نرخ دلار بازار آزاد نیز به عنوان یکی از نماگرهای روندساز در بسیاری از بازارها، چنین مسیری را در روزهای گذشته طی کرده و شاهد نوسان بزرگی در قیمت‌ آن نیستیم. حتی در صورت کاهش‌های مقطعی در نرخ دلار هم شاهد برگشت دوباره آن به نیمه بالایی کانال ۴۹ هزار تومان هستیم و این موضوع نشان می‌دهد که بازارساز (بانک مرکزی) فعلا کنترل خوبی بر این بازار دارد.

هفته گذشته همچنین نرخ تورم شهریور ماه از سمت مرکز آمار منتشر شد و طبق آن،  تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در شهریورماه ١۴٠٢ با ۰.۳ واحد درصد کاهش به ۳۹.۵ درصد رسید. از طرف دیگر تورم ماهانه ۲ درصد بوده که ۰.۴ واحد کاهش را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد. از طرفی نرخ بهره بین‌بانکی نیز در هفته‌ای که گذشت با ۰.۱۱ واحد درصد افزایش نسبت به هفته قبل‌تر، به عدد ۲۳.۸ درصد رسید که بیشترین میزان آن از آذر ماه سال ۹۴ تاکنون بوده است. این اتفاق نیز به خوبی نشان می‌دهد که تقاضای بانک‌ها در عملیات بازار باز افزایش داشته و از طرفی نیز بانک مرکزی تزریق منابع را به بانک‌ها کاهش داده است. از این رو می‌توان اینگونه برداشت کرد که سیاستگذار در حال حاضر سیاست‌های انقباضی را برای کنترل تورم به کار گرفته است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند به دلیل دخالت بازارساز در بازار ارز که این روزها دسترسی بهتری به منابع ارزی دارد، نوسان شدیدی را در قیمت دلار شاهد نیستیم که این موضوع یکی از دلایل عدم ایجاد روندهای پرقدرت در بورس تهران به شمار می‌رود. به طور کلی سیاست‌های دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز و تورم باعث شده است که بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف، روزهای کم‌رمقی را تجربه کنند و به نوعی با یک رکود همراه باشند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که برای ایجاد یک روند صعودی در بازار سهام، محرکی به جز متغیرهای تورمی نیاز است تا بتواند با نمایان کردن ارزندگی این کلاس دارایی در قیمت‌های کنونی، خریداران را برای خرید سهام قانع کند.

انتظار بورسی‌ها برای گزارش‌های ۶ ماهه

در شرایط کنونی بازار و از آنجا که ارزش معاملات به عنوان نماگری برای سنجیدن میزان رونق و رکود وضعیت مناسبی را طی نمی‌کند، اینگونه می‌توان برداشت کرد که بورسی‌ها در انتظار سیگنال مهمی برای تداوم روند صعودی و کسب قدرت بیشتر در این مسیر هستند. زمانی که در کلیه بازارها رکود حاکم شده و سیاست‌های کنترلی در اقتصاد حاکم شده است، صعود یک بازار نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های ۶ ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌تواند این محرک مهم برای بازار سهام باشد. بنابراین انتظار می‌رود در صورت عدم وقوع رخدادی مهم و قدرتمند طی روزهای آینده، بورس تهران با شروع فصل پاییز و به مرور با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه در صورت بهبود چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها، روند صعودی شهریور ماه که در واپسین روزهای خود با چالش مواجه شده بود، با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد و بهانه‌های مناسبی را برای خرید سهام ایجاد کند.

در این میان در هفته گذشته خبر آمد که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، طی بخشنامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر صادرات، دستور اخذ مالیات از صادرات مواد خام و نیمه خام به میزان ۲ درصد از ابتدای مهر ماه را صادر کرد. این اتفاق می‌تواند بر روند درآمدزایی شرکت‌هایی که صادرات قابل توجهی در محصولات خود دارند اثرگذار باشد و سودآوری آن‌ها را با کاهش همراه کند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص کل بورس پس از برگشتی که از میانه کانال ۱.۹ میلیون واحدی داشت، توانست رشد قابل قبولی را در کوتاه مدت تجربه کند. همانطور که در نمودار پیداست، شاخص کل بورس توانست پس از رشدهای پی‌درپی که طی روزهای ابتدایی شهریور ماه داشت، خود را به محدوده مهم ۲.۱۴ تا ۲.۲ میلیون واحد رساند که در گذشته با نوسانات زیادی در آن مواجه شده بود و اکنون مدتی است که در این محدوده نوسانات کوچکی دارد. کندل‌های شاخص کل اگر بتوانند طی همین مسیر و در روزهای آینده از ابر کومو عبور کنند، مسیر برای تداوم روند صعودی مهیاتر از قبل خواهد شد اگرچه همچنان ایجاد روند صعودی قدرتمند در گرو عبور از محدوده ذکر شده خواهد بود.

پیش‌ بینی بورس فردا ۹ مهر ۱۴۰۲

با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و شرایطی که درباره آن‌ها صحبت شد، پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز مسیری متعادل و منفی داشته باشد که در صورت انتشار گزارش‌های ماهانه و ۶ ماهه، مسیر می‌تواند برای شرکت‌هایی که شرایط مناسبی را مخابره کرده‌اند، تغییر کند.

منبع: فردای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر: 1200161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =