نشست ترویجی «امام رضا(ع)؛ امام وحدت و گفت‌وگو» در واحد مشهد برگزار می‌شود/ روایتی از ارادت اهل سنت به امام رضا(ع)

مسوول دفتر مطالعات تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به آغاز سال تحصیلی و هفته وحدت، در هفته سوم مهرماه نشست ترویجی امام رضا(ع)؛ امام وحدت و گفت‌وگو در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار می‌شود.   

سید مجتبی منتظری؛ مسوول دفتر مطالعات تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تبریک هفته وحدت اظهار کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی دفتر مطالعات تقریب مذاهب اسلامی در واحد مشهد و دفتر کانون تقریب مذاهب در واحدهای تایباد، تربت جام و خواف راه‌اندازی شده است.  

بیشتر بخوانید:

نگارش پایان‌نامه‌ها در دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان با رویکرد تقریب مذاهب/ رسالت دانشگاه در خنثی‌سازی تفرقه‌افکنی‌ها آموزشی و پژوهشی است  

وی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این دفاتر نشر اندیشه وحدت اسلامی و تقریب مذاهب است تا در واحدهایی که اشاره شد و بیشترین دانشجویان شیعه و سنی در آنجا کنار هم تحصیل می‌کنند؛ زیست علمی و آگاهانه تقریب عملی را هم تجربه کنند.

منتظری با اشاره به اینکه تا کنون همایش ها و نشست های متعددی برگزار شده است، اضافه کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی و هفته وحدت، در هفته سوم مهرماه نشست ترویجی امام رضا(ع)؛ امام وحدت و گفت‌وگو در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شناخت و تاکید بر مبانی مشترک شیعه و سنی بهترین زمینه وحدت بین امت اسلامی است. وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست. وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات و شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست؛ مقصود از وحدت اسلامی همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است.

مسوول دفتر مطالعات تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: معنای صحیح وحدت شیعه و اهل سنت این است که با توجه به این که بین دو مذهب مشترکات بسیاری است، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند؛ برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند؛ چرا که هر دو دشمن واحدی دارند. دشمنان اسلام، دشمنان هر دو مذهب هستند. 

وی یادآور شد: با حفظ وحدت و یکپارچگی نیز می‌توان در محیط‌های علمی مناظرات علمی برقرار کرد؛ به گونه ای که دشمنان نیز نتوانند سوء استفاده کنند.

منتظری گفت: روشن است که برای رسیدن به اتحاد، نخست باید عوامل تفرقه و موانع اتحاد را از سر راه برداشت، و به طرفین شناختی صحیح از عقاید و افکارِ یکدیگر بخشید، و این، جز با بحث و مذاکره علمی بین دانشمندان ممکن نیست. "اتحاد" به معنای نفی آزادی اندیشه و تحقیق، حقیقت جویی و عدالت خواهی نیست در واقع اتحادی مطلوب است که در کنار این ارزش ها مطرح گردد.

وی خاطرنشان کرد: در همایش گرامیداشت آیت الله واعظ زاده خراسانی که توسط دانشگاه برگزار شد میهمانان زیادی از برادران اهل سنت شرکت کردند که یکی از برنامه های جانبی آن حضور در حرم مطهر رضوی بود و میهمانان به صورت دسته جمعی در حرم مطهر رضوی حضور پیدا کردند و زیارت و انجام فرائض شان در حرم مطهر رضوی برای میزبانان و زائران حضرت رضا (ع) خیلی جذاب بود و زائران و مجاوران به طور ملموسی از این حضور در حرم مطهر استقبال می‌کردند و خوشحال بودند. برادارن اهل سنت هم نسبت به امام رضا(ع) احترام بسیار زیادی قائل بودند.

مسوول دفتر مطالعات تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: هموطنان اهل سنت بعد از انقلاب اسلامی از همه حقوق شیعیان اعم از حقوق طبیعی، مدنی، اقتصادی و سیاسی آنها برخوردارند، چراکه با وقوع انقلاب اسلامی گام‌های مهمی در جهت احقاق حقوق گوناگون ملت، اعم از زن و مرد و شیعه و سنی برداشته شد و نگاهی متوازن و متعادل به حقوق آحاد ملت حاکم شد.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت، آنچه در اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درباره‌ اهل سنت آمده، به‌خوبی بیان‌کننده نگاه منطقی و دقیق جمهوری اسلامی به اهل سنت است، در این اصل تصریح شده: «دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری اثنی‌عشری است و این اصل الی‌الابد غیرقابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام می‌باشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند».

منتظری در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویان اهل سنت زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان از جمله واحدهای تایباد، خواف و تربت جام در حال تحصیل هستند و دانشگاه آزاد اسلامی را خانه خودشان می دانند اساتید زیادی از برادران اهل سنت در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می کنند و الگوی تعامل دانشگاهیان شیعه و سنی در دانشگاه آزاد اسلامی، نمونه وحدت عملی در جهان اسلامی است. 

انتهای پیام/   

کد خبر: 1200337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =