نگارش پایان‌نامه‌ها در دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان با رویکرد تقریب مذاهب/ رسالت دانشگاه در خنثی‌سازی تفرقه‌افکنی‌ها آموزشی و پژوهشی است   

مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: دانشگاه آزاد سعی کرده است تا با یک رویکرد علمی و پژوهشی وارد موضوع تقریب مذاهب شود به عنوان مثال، سعی بر این است که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مقاطع ارشد و دکتری با یک رویکرد بومی دنبال شوند.

احمدرضا طاهری؛ مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز ضمن تبریک هفته وحدت، اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در زاهدان اهل تسنن هستند. البته هر چه به طرف جنوب استان پیش برویم این تعداد بیشتر می‌شود مثلاً در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراوان، خاش و نیکشهر تقریبا بالای ۹۵ درصد دانشجویان اهل سنت هستند و در شهرهای دیگر مثل ایرانشهر و چابهار شاید بالای ۹۰ درصد دانشجویان از اهل سنت باشند.    

بیشتر بخوانید:

تقریب مذاهب و امامت و مهدویت شاکله‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است

وی ادامه داد: تعداد اعضای هیئت علمی اهل سنت در واحد زاهدان انگشت شمار است، اما در جنوب استان این تعداد بیشتر از مرکز استان است. تعدادی از استادان اهل سنت به عنوان عضو هیئت علمی فعالیت می‌کنند و تعدادی هم به عنوان استاد حق التدریس مشغول هستند. تقریبا اکثریت اهل سنت حنفی مذهب و اقلیت شیعه مذهب هستند.

رویکرد علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد در تقریب مذاهب اسلامی/بالای ۹۵ درصد دانشجویان اهل سنت هستند

طاهری خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد سعی کرده است تا با یک رویکرد علمی و پژوهشی وارد موضوع تقریب مذاهب شود. به عنوان مثال، سعی بر این است که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارشد و دکتری با یک رویکرد بومی دنبال شوند. یعنی به جای پرداختن به موضوعاتی که قبلاً کار شده، عملا بر مسایلی تمرکز شود که از مشکلات استان بکاهد. دانشگاه آزاد می خواهد سهمی در این راستا داشته باشد و یک دانشگاه حل مشکل باشد.

وی افزود: ممکن است سال‌ها زمان ببرد تا بازتاب و تاثیر فعالیت‌های علمی را در دانشگاه ببینیم، با این حال وجود نهادهایی چون «تقریب مذاهب» و «تشکل‌های دانشجویی» در دانشگاه آزاد استان سیستان و بلوچستان سهم مهمی در کاهش یا رفع برخی از چالش‌ها داشته است که البته نوع مدیریت این نهادها خیلی مهم است.

مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: هر سال چندین کارگاه فرهنگی علمی با حضور استادان مطرح کشوری در واحدهای دانشگاه آزاد استان برگزار شده که این کارگاه ها بی تاثیر نبوده است. ضمن رعایت فرهنگ نقد از جانب استادان و دانشجویان، بحث و گفتگوی سازنده در این کارگاه ها صورت می گیرد در واقع سعی شده این کارگاه جنبه فرمایشی نداشته باشند.

فعالیت‌های دفاتر تقریب دانشگاه آزاد محدود به هفته وحدت نیست

وی ادامه داد: امسال هم طبق معمول تمرکز بر برگزاری چنین کارگاه‌هایی است البته این کارگاه ها صرفا در هفته وحدت برگزار نمی شود، لااقل دانشگاه آزاد اسلامی فعالیتهای تقریبی خود را محدود به هفته وحدت نکرده و در طول سال کارگاه های علمی فرهنگی برگزار می کند.

طاهری تصریح کرد: اغلب دانشجویان و اساتید در کارگاه‌های علمی و فرهنگی شرکت می کنند البته این کارگاه ها صرفا برای اهل سنت نیست بلکه برادران و خواهران اهل تشیع نیز در این کارگاه ها شرکت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بازتاب این کارگاه ها بیشتر برای قشر دانشگاهی بوده و کمتر برای اقشار دیگر، علت این است که دفاتر تقریب دانشگاه آزاد در استان تقریبا تازه تاسیس به حساب می آیند و قدری زمان می برد تا بازتاب و تاثیر آنها فراگیر باشد.

مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه رسالت دانشگاه آموزشی و پژوهشی است، افزود: تاثیر آموزش و پژوهش هم زمان بر است. از طریق آموزش صحیح و فرهنگ‌سازی در خصوص تقریب مذاهب است که دانشگاه می تواند نقش آفرینی کند. اگر دفاتر و اساتید نقش خود را به خوبی ایفا کنند سهم دانشگاه را در خنثی‌سازی تفرقه‌ها نمی‌توان نادیده گرفت.

وی ادامه داد: چند سال قبل موضوعی در دانشگاه آزاد زاهدان اتفاق افتاد که با همفکری، مشورت و راهنمایی برخی از مسئولین دانشگاه، اساتید اهل سنت، دانشجویان اهل سنت، و بزرگان، به موقع رفع گردید. موضوع مربوط به یکی از اساتید بود که به باورهای اهل سنت توهین کرده بود. البته خیلی سریع مدیریت و آن استاد از دانشگاه اخراج شد.

طاهری یادآور شد: نهادها و سازمان‌های مختلفی، مستقیم یا غیرمستقیم، در در موضوع وحدت نقش دارند هر سازمانی یک مسئولیتی دارد. ارائه نظریات تقریبی فقط بخشی از رسالت سازمانهاست. بخش دیگر رسالت سازمان‌ها عمل‌گرایی می باشد. یعنی نظریه و عمل باید با هم پیش بروند. رسالت دانشگاه می بایست متفاوت از رسالت بقیه نهادها باشد. نقش دانشگاه آموزش محور و پژوهش محور است. دانشگاه باید بتواند در حوزه وحدت کارهای علمی و پژوهشی انجام دهد.

وی تصریح کرد: گلایه‌های زیادی از طرف اساتید اهل سنت و دانشجویان مخصوصا در محافل خصوصی یا غیر رسمی مطرح میشود. در جلسات رسمی نیز برخی گلایه ها و انتظارات عنوان می گردد اما رفع بسیاری از گلایه ها یا انتظارات در حدود اختیارات دانشگاه آزاد نیست. بعضی موارد کلی هستند و مشارکت چندین سازمان را می طلبد. 

نهادهای مسوول انتظارات و گلایه‌های اهل سنت را بشنوند

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه مهم است اینکه عالی ترین نهادهای سیاسی در هر شهرستان می بایست جلساتی برگزار کنند و گلایه ها و انتظارات را شناسایی، ریشه یابی و دسته بندی کنند. آن مواردی که از اختیار مثلاً عالی ترین نهاد سیاسی شهرستان خارج است را به استان ارجاع بدهند. آن مواردی که از اختیار استان خارج است را به پایتخت انتقال دهند. اگر این فرایند به صورت روشمند و هدفمند از ابتدا تا انتها طی شود بسیاری از مشکلات کاهش می یابد.   
انتهای پیام/

کد خبر: 1200079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =