جزئیات آزمون جامع فرهنگیان اعلام شد

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان جزئیات جزئیات آزمون جامع فرهنگیان را اعلام کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه فرهنگیان به تازگی اعلام کرده است که آزمون جامع (اصلح) برای متقاضیان (اعم از مشمولان ماده ۲۸ و قانون تعیین تکلیف) ورودی قبل از سال ۱۴۰۲، نیمه اول آبان ماه ۱۴۰۲ در پردیس‌ها و مراکز استانی این دانشگاه برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

اما این آزمون جامع چرا از معلمانی که سال‌ها قبل با آزمون استخدامی عضو نظام تعلیم و تربیت شده‌اند؛ گرفته می‌شود؟

تحول در نظام آموزشی با معلمانی کارآمد

ایوب ابراهیمی سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در خصوص این آزمون گفت: برای اطمینان از کیفیت کار ورودی‌های وزارت آموزش و پرورش نیازمند ارزیابی کیفیت عملکرد آنان هستیم. بدون معلمانی که کارآمد و توانمند باشند؛ هیچ تحول و اصلاحی در فرآیند تعلیم و تربیت اتفاق نمی‌افتد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه بین توسعه یافتگی و کارآمدی نظام‌های آموزشی رابطه مستقیم وجود دارد؛ گفت: از ابتدای ورود مهارت آموزان مشمول ماده ۲۸ که از طریق آزمون‌های استخدامی سازمان اداری استخدامی وارد نظام تعلیم و تربیت می‌شوند؛ این افراد مشمول آزمون‌های جامع یا به عبارتی آزمون صلاحیت حرفه‌ای خواهند شد که ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمی آنان به عهده دانشگاه فرهنگیان است.

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: افراد شرکت کننده در آزمون ممکن است در تمام بخش‌های تحصیلی شامل آموزش ابتدایی، استثنایی، رشته‌های دبیری و سایر رشته‌هایی باشند که از طریق آزمون استخدامی وارد نظام تعلیم و تربیت شدند و عده‌ای هم علاوه بر آزمون مشمولان، از قانون تعیین تکلیف وارد نظام تعلیم و تربیت شدند.

معلمان استخدام شده از سال ۹۵ مشمول این آزمون‌ها هستند

ابراهیمی خاطر نشان کرد: شرکت کنندگان در این آزمون صرفاً برگزیدگان آزمون‌های استخدامی سال‌های اخیر نیستند و تمام پذیرفته شدگان و نیروهای جدید الورود از سال ۹۵ را در بر می‌گیرند. آنان دوره‌های کوتاه مدتی را در دانشگاه فرهنگیان می‌گذرانند و پس از احراز برخی شرایط در برخی از آیتم‌ها که برای ما حائز اهمیت است به مرحله پایانی که ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای است ورود پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این آزمون‌ها ما شایستگی‌های حرفه معلمی را اندازه‌گیری می‌کنیم؛ گفت: اینکه فرد توانسته باشد به موقعیت و مقامی برسد که بتواند کار معلمی را به نحو مؤثری به انجام رساند برای ما حائز اهمیت است.

ابراهیمی در تشریح این آزمون‌ها گفت: برای این ارزشیابی چند دسته از آزمون‌ها از آنها گرفته خواهد شد که در قالب یک دفترچه وجود دارد. برخی از سوالات چند گزینه‌ای است که عمدتاً سطوح بالای شناختی را برای آنان اندازه‌گیری می‌کند. برخی دیگر از سوالات ناظر به جنبه‌های عملکردی معلمان است که سناریو محور بوده و تجمیع آموخته‌های معلمان را به چالش می‌کشد.

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: این ارزشیابی‌ها در دفترچه‌هایی برای هر یک از رشته‌هایی که می‌بایست در این آزمون‌ها شرکت کنند تدارک دیده شده است و در یک موقعیت آزمونی از آنها آزمون به عمل گرفته خواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه از دوره‌های مختلف استخدامی تا به امروز حدود ۱۰۷ هزار نفر دوره‌های مهارت آموزی را پشت سر گذراندند؛ گفت: از این افراد حدود ۵ هزار نفر هم در این آزمون‌های دو مرحله پایانی شرکت نکردند و یا در این آزمون‌ها قبولی لازم را کسب نکردند.

ابراهیمی تاکید کرد: با توجه به نیاز وزارت آموزش و پرورش قرار بر این است که چهارم آبان تمام افرادی که به هر نحوی مکلف به پشت سر گذاردن این آزمون هستند و یا در گذشته نتوانستند در این آزمون شرکت کنند مجدداً از آنان آزمون گرفته شود. چنانچه این افراد نمره لازم را کسب کنند گواهی صلاحیت حرفه‌ای اخذ می‌کنند و می‌توانند در کلاس‌های خود فعالیت خود را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه موضوع ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمین ناظر به چند بعد است؛ در تشریح این ابعاد گفت: یکی از ابعاد آن اولویت‌های چندگانه‌ای است که در حوزه فرهنگی و اجتماعی مد نظر ماست که بخشی از این نمرات را تشکیل می‌دهد. نکته بعدی احراز شرایط حد نصاب قبولی در درس‌هایی است که در حوزه معاونت آموزش مربوطه نیاز دارند.

بررسی صلاحیت حرفه‌ای با تمرین شیوه‌های آموزش / کسب ۶۵۰ امتیاز ضروری است

ابراهیمی نکته سوم را هم بحث کارآموزی دانست و گفت: در دوره کارآموزی معلمان باید بتوانند صلاحیت آموزش دادن خود را تمرین کنند و پس از بروز و ظهور این صلاحیت هم باید بتوانند یک آموزش خرد انجام دهند. این آموزش خرد حتماً باید مورد بررسی اساتید دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد و به عملکرد آنان نمره دهند.

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: همه این موارد هزار نمره دارد و همه داوطلبان می‌بایست حداقل ۶۵۰ نمره را کسب کنند تا بتوانند به گواهی صلاحیت حرفه‌ای دست یابند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1200898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =