آخرین تحولات اوکراین| آمریکا با تهدید قصد دارد ضد حمله کی‌یف را پیش ببرد

پیشنهاد ترامپ درباره واگذاری مناطق روس زبان اوکراین به روسیه، برنامه کمک ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا به کی‌یف، اتهام زنی جدید زلنسکی به مسکو، مبادله اجساد نظامیان روسی و اوکراینی و اخراج دو دیپلمات روس از آمریکا، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه "واشنگتن پست" در تحلیلی نوشت که در اوکراین، خستگی ناشی از درگیری با روسیه شروع شده و اکثر اوکراینی‌ها اکنون بسیار مایل به صحبت در مورد پایان دادن هرچه سریعتر به درگیری نظامی در کشورشان هستند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| پنتاگون: به ارائه کمک نظامی برای کی‌یف ادامه می‌دهیم

این نشریه به نقل از پاول کلیمکین، وزیر امور خارجه سابق اوکراین نوشت: "مردم ما دیگر از جنگ خسته شده‌اند. سال گذشته آنها اعتماد به نفس زیادی داشتند. ولی اکنون دقیقا درک  می‌کنند که یک جنگ فرسایشی چگونه است."

این مقاله همچنین به وجود اختلاف نظراتی در پارلمان اعلای اوکراین اشاره کرده و یادآور شده که برخی از نمایندگان از موضوع صرف نظر کردن از ادعای حاکمیت بر کریمه و داشتن دیدگاهی واقع بینانه از وضعیت دشوار در جبهه نبرد حمایت می‌کنند. 

 آلکسی گانچارینکو، یکی از نمایندگان رادا به این روزنامه گفت: "باید قبول کرد که ارتش اوکراین نمی‌تواند «به اندازه کافی» بجنگد و این وضعیت یک فاجعه است." او معتقد است که اگر اوکراین به توانایی خود برای مقاومت در برابر یک درگیری طولانی مدت اطمینان ندارد، باید تلاش کند تا آن را با دریافت تضمین امنیتی از سوی ایالات متحده "پایان" دهد.

پیش از این، اشتفن شوارتسکوف، روزنامه‌نگار آلمانی گفته بود که نیروهای مسلح اوکراین در جریان ضدحمله‌ای که سه ماه پیش آغاز شد، متحمل خسارات و تلفات بسیار سنگینی شدند. وی در عین حال اعتراف کرد که ارتش روسیه با موفقیت در حال نابودی تمام نمونه‌های تجهیزات پرافتخار غربی است.

پیش از این، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که طبق ارزیابی کارشناسان غربی، اوکراین از زمان آغاز درگیری نظامی تاکنون متحمل بیش از ۱۵۰ هزار سرباز کشته یا زخمی شده است. علاوه بر این، روزانه به طور متوسط ​​۲۰ نفر در مرزهای اوکراین در تلاش برای خروج غیرقانونی از کشور به دلیل خودداری از بسیج اجباری مردان بین ۱۸ تا ۶۰ سال دستگیر می‌شوند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و نود و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آنتونوف اخراج دیپلمات‌های روسی از ایالات متحده را انتقام واشنگتن خواند

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در  واشنگتن صبح امروز، شنبه اعلام کرد که ایالات متحده تصمیم خود برای اخراج دو تن از کارکنان نمایندگی دیپلماتیک روسیه در واشنگتن را توضیح نداده است.

وی با اشاره به اینکه ایالات متحده به طرف روسی اطمینان داد که قصد ندارد ماجرای اعلام دو کارمند وزارت خارجه روسیه در واشنگتن بعنوان " عناصر نامطلوب" را در رسانه‌ها تبلیغ کند، افزود: ولی همانطور که معلوم شد، این هم فریب دیگری از جانب مقامات آمریکایی بود.

آنتونوف توضیح داد: «برای دولت ایالات متحده مهم است نشان دهد که اخراج اخیر دیپلمات‌های آمریکایی از روسیه به دلیل فعالیت‌های خرابکارانه بدون پاسخ نمانده است، هرچند وقتی وی خواستار دلایل اخراج همکارانش از واشنگتن شد، وزارت امور خارجه نتوانست استدلالی ارائه دهد.مگر اینکه این کار اشاره به این واقعیت باشد که به عقیده آنها، مقامات کشور میزبان موظف به توضیح چیزی نیستند. بنابراین، ما با انتقام‌جویی پیش پا افتاده‌ای روبرو هستیم که برای دیپلماسی آمریکا احترام به همراه نخواهد آورد.»

این دیپلمات یادآور شد که تصمیم برای اخراج دو دیپلمات سفارت آمریکا در مسکو کاملاً موجه بود، زیرا آنها درگیر فعالیت غیرقانونی بودند که با کار دیپلماتیک مرتبط نبود. آمریکایی‌های اخراج شده در واقع در امور داخلی دخالت می‌کردند و سعی داشتند به امنیت ملی روسیه آسیب برسانند.

ترامپ: اوکراین می‌تواند مناطق دارای جمعیت روس زبان را به روسیه واگذار کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا معتقد است که برای حفظ حاکمیت اوکراین، این کشور باید مناطقی که دارای جمعیت روس زبان هستند، را به روسیه واگذار کند.

وی صبح امروز در مصاحبه‌ ای گفت: "من می‌توانم برای دست یابی به توافق مذاکره کنم. می‌توان مناطقی که به روسیه تمایل داشته و مردم آن روسی صحبت می‌کنند، را واگذار کرد. در این صورت امکان نجات حاکمیت کشور اوکراین وجود خواهد داشت."

ترامپ یادآور شد که موضع دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، این است که واشنگتن تا پایان نباید دست از حمایت از کی‌یف بردارد، ولی این کار «به جنگ جهانی سوم می‌انجامد». وی همچنین مدعی شد که اگر او پست ریاست دولت را حفظ کرده بود، تشدید بحران اوکراین اصلاً رخ نداده بود.

رویترز: آمریکا قصد دارد بسته کمکی ۲۰۰ میلیون دلاری دیگری به اوکراین اختصاص دهد

خبرگزاری رویترز بامداد امروز، شنبه گزارش داد که ایالات متحده قصد دارد در تاریخ ۱۱ اکتبر یک بسته کمکی جدید ۲۰۰ میلیون دلاری به اوکراین اختصاص دهد. انتظار می‌رود بسته کمکی جدید روز چهارشنبه در نشست گروه تماس در مورد ارسال تسلیحات به اوکراین در بروکسل، اعلام شود.

این نشریه مشخص نکرده که چه تسلیحاتی در بسته جدید کمک نظامی به اوکراین گنجانده خواهد شد، ولی حدس می‌زند که صحبت احتمالاً بر سر انواع مهمات و خودروهای زرهی است که قبلاً هم به کی‌یف منتقل شده‌اند.

پیشنهاد آمریکا به لهستان: در ازای دریافت سامانه گنبد آهنین پاتریوت‌های خود را به اوکراین بدهد

روزنامه پولیتیکو شب گذشته، جمعه، گزارش داد که سناتور آمریکایی "کریس ون هولن"، پیشنهاد ارسال سامانه‌های دفاع موشکی و هوایی گنبد آهنین را به لهستان داد تا در ازای آن، ورشو نیز سامانه‌های موشکی ضد هوایی پاتریوت خود را به اوکراین منتقل کند. 

طبق این اطلاعات، «کریس ون هولن در حال بررسی یک تبادل سه جانبه است که در آن لهستان، متحد آمریکا در ناتو، سامانه‌های گنبد آهنین آمریکایی را دریافت می‌کند و در ازای آن برخی از سامانه‌های دفاع هوایی خود را به اوکراین می‌فرستد».

این سناتور نظریه خود را در یک نشست غیرعلنی در مجلس اعلای کنگره بیان کرد. 

به نوشته این نشریه، واکنش مقامات پنتاگون هنوز مشخص نیست. این پیشنهاد در ارتباط با جستجو برای یافتن راهی جایگزین برای حمایت نظامی از اوکراین در حالی که یک بحران سیاسی در کنگره وجود دارد، مطرح شد. به عنوان مثال، راه دیگر می‌تواند تخصیص کمک‌های بلاعوض و وام به کی‌یف باشد. تیم بایدن در حال بررسی استفاده از تأمین مالی دفاع خارجی برای اوکراین است، برنامه‌ای که توسط وزارت امور خارجه اجرا شده و کمک مالی یا پرداخت وام  را برای کمک به کشورهای شریک در خرید تسلیحات و تجهیزات دفاعی ارائه می دهد. این وجوه را می‌توان مستقیماً به کی‌یف ارسال کرد.

لوکاشنکو: زلنسکی حق دارد با التماس از غرب برای سلاح درخواست کند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس معتقد است که ولادیمیر زلنسکی، با درخواست مصرانه برای دریافت کمک نظامی از شرکای غربی «کاملاً درست» رفتار می‌کند. 

لوکاشنکو در جریان یک سفر کاری به منطقه برست، در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «ما، روس‌ها و حتی روزنامه‌نگاران خارجی، مدام از این حرف می‌زنیم که "زلنسکی با گدایی از غرب، رفتاری غیرشأن و وقار و غیرصادقانه دارد و غیره …". ولی من باید به شما بگویم که زلنسکی در این رابطه کاملاً هم درست رفتار می‌کند.»

رهبر بلاروس یادآور شد که اوکراین حتی قبل از شروع درگیری در حال آماده سازی خود برای چنین جنگی بود. ایالات متحده «نقش قربانی» را برای طرف اوکراینی تعیین کرد و کی‌یف هم با آن موافقت کرد. علاوه بر این، واشنگتن قول سلاح و بودجه برای این منظور را داد و کی‌یف هم پدیرفت تا آخرین فرد اوکراینی با استفاده از آنها بجنگد.

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد که اکنون کشورهای غربی بعد از آنکه دیدند ارتش روسیه را به این آسانی نمی توان شکست داد، در نهایت به بخشی از توافقات خود عمل نمی‌کنند، بنابراین زلنسکی همان چیزی را که قبلا به او وعده داده شده بود را از آنها می‌خواهد. به گفته لوکاشنکو، زلنسکی به خوبی می‌داند که با قطع این کمک‌ها  «کار او تمام شده است».

آمریکا با تهدید قصد دارد ضد حمله کی‌یف را پیش ببرد

رئیس جمهور بلاروس همچنین اعلام کرد که اوکراین در اجرای ضد حمله خود گرفتار شده است، و ایالات متحده با تهدید به قطع حمایت تسلیحاتی قصد دارد آن را پیش ببرد. 

الکساندر لوکاشنکو گفت: «محتوای سیگنال ارسالی واشنگتن این است که بچه‌ها سریع‌تر، در مقیاس بزرگ‌تر حمله کنید و جوانان بیشتری را به جبهه بفرستید. این دیگر حتی یک سیگنال نیست، درخواست یک اقدام خاص است: اوکراینی‌های بیشتری را بکشید.»

وی تاکید کرد که واشنگتن به یک پیروزی نیاز دارد، بنابراین آنها به دنبال گزینه‌های جدید برای این رسیدن به این هدف هستند و حتی حاضرند به حمایت از ولادیمیر زلنسکی پایان  دهند.

رهبر بلاروس توضیح داد: ایالات متحده برای این منظور سیگنال‌های قاطعی به کی‌یف می‌فرستد. به عنوان مثال، هفته گذشته مقامات آمریکایی یک بودجه موقت را تصویب کردند که از آن بند مربوط به ارائه کمک مالی به اوکراین مستثنی شد. چرا؟ برای اینکه نیروهای مسلح اوکراین در ضد حمله خود گرفتار شده‌اند و وضعیت جبهه و خط تماس درگیری ساکن مانده و این مسئله مورد رضایت آمریکا نیست.

مبادله اجساد کشته شدگان در جنگ بین روسیه و اوکراین 

یک مقام دومای دولتی روسیه روز جمعه فاش کرد که طرف روسی اجساد ۶۰ نظامی کشته شده خود در منطقه درگیری نظامی در اوکراین را دریافت کرده است. 

وی در کانال تلگرام خود نوشت: «امروز اجساد ۶۰ تن از سربازان کشته شده روسی تحویل گرفته شد و ۶۴ جسد هم به طرف اوکراینی منتقل شد.»

زلنسکی روسیه را به دروغگویی درباره فساد اوکراین متهم کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، پس از نشست جامعه سیاسی اروپا در اسپانیا، در مصاحبه‌ای روسیه را به انتشار اطلاعات نادرست درباره فساد مالی جدی در اوکراین متهم کرد.

زلنسکی مطمئن است که "روایت روسیه در خصوص فساد اوکراین" با هدف ایجاد شکاف" در وحدت کلی اروپا و حمایت از اوکراین" است. وی مدعی شد که "حتی یک دلار از شرکای کی‌یف به سرقت نرفته"، ولی در عین حال اذعان کرد که "افراد و موارد مختلفی" وجود دارد.

زلنسکی سپس ژان کلود یونکر، رئیس سابق کمیسیون اروپا، را نیز به "گسترش روایت روسی" در این باره متهم کرد که  گفته است: «اوکراین به دلیل فساد گسترده، معیارهای عضویت در اتحادیه اروپا را برآورده نمی‌کند.»

پیش از این، در اوایل اکتبر، نشریه پولیتیکو اعتراف کرد که حمایت غرب ممکن است به دلیل فساد مالی گسترده در اوکراین پایان یابد. به نوشته این نشریه، مقامات ایالات متحده می‌خواهند به اوکراین در مبارزه با فساد فشار بیاورند، از جمله به این دلیل که دلارهای ارسالی آمریکا به کی‌یف در خطر است.

اوکراین به دلیل مهاجرت و بسیج با کمبود کارگر روبرو شده است

نشریه اوکراینی "استرانا" با اشاره به بررسی اقتصاد کلان و پولی بانک مرکزی اوکراین گزارش داد که کمبود قابل توجه نیروی کار لازم در این کشور ناشی از مهاجرت مردم به خارج از کشور و بسیج مردان اوکراینی است. 

این گزارش نشان داده که جنگ همچنان باعث بدتر شدن وضعیت بازار کار شده است: بدین ترتیب، وضعیت مالی خانوارهای اوکراینی همچنان دشوار است: ۶۰ درصد از اوکراینی‌های مورد بررسی گزارش وخامت وضعیت رفاهی خود را در سال گذشته نشان می‌دهند و تنها وضعیت ۴ درصد آنها بهبود یافته است.

در این بررسی همچنین یادآوری شده که کاهش قیمت گندم به دلیل وخامت کیفیت آن و افزایش نرخ حمل و نقل در بنادر دانوب در پس زمینه حملات مداوم روسیه، مانع از افزایش صادرات مواد غذایی اوکراین شده و بر مشکلات اقتصادی آن افزوده است. 

زلنسکی به رومانی سفر می‌کند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین این هفته برای نخستین بار به رومانی سفر خواهد کرد.

طبق گزارش رسانه‌ها، این اولین سفر زلنسکی به رومانی از زمان آغاز درگیری نظامی است و به دلایل امنیتی تاریخ دقیق این بازدید در سطح بالا اعلام نخواهد شد. در عین حال، به گفته برخی منابع آگاه در بخارست، رئیس جمهور اوکراین ممکن است ۱۰ اکتبر به این کشور سفر کند.

پیش بینی می شود زلنسکی در بخارست با مقامات دولت رومانی دیدار و با آنها  در مورد همکاری در زمینه‌های امنیتی، انرژی و کشاورزی و همچنین مسائل مربوط به تامین غلات اوکراین گفتگو کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =