اسماعیلی: محدودیتی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: ایرانیان خارج از کشور محوریت اصلی رایزن‌های فرهنگی هستند. هیچ محدودیتی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران وجود ندارد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، جلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با محوریت «دیپلماسی فرهنگی، فرصت‌های منطقه‌ای و ظرفیت‌های استانی» امروز در حسینه الزهرا سلام‌الله علیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

اسماعیلی: در همۀ استان‌ها مراکز عرضۀ پوشاک عفیفانه راه‌اندازی می‌شود

محمد مخبر معاون اول رئیس‌ جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمله حاضران این نشست بودند.

اسماعیلی در ابتدای سخنان خود سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را قرارگاه رسمی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در کشورهای خارجی دانست و گفت: با اینکه ۳۰ سال از تأسیس سازمان می‌گذرد، هیچ الگو و جایگزینی دیگری برای آن وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افرود: نظام و رهبر معظم انقلاب تصمیم گرفتند مجموعه‌ای فرهنگی و ممتاز به وجود آید تا مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور مدیریت شده و با نهادهای دیگر بین‌المللی، اقتصاد، سیاست خارجی و ... به همکاری روشن برسد.

وی با اشاره به نواقص موجود در این حوزه، اذعان کرد: با وجود گذشت ۳۰ سال از به وجود آمدن این سازمان هنوز شرایط به وضع مطلوب نرسیده و نواقص و کمبودهایی در سازمان فرهنگ و ارتباطات وجود دارد. برای مثال مشکلاتی در حوزه‌ هماهنگی‌ها که اقدامات تکراری و کم‌اثر انجام شده و حتی بعضاً کارهای مهم و ضروری انجام نمی‌شوند، روبرو هستیم.

اسماعیلی درباره سازمان فرهنگ و ارتباطات در دولت سیزدهم توضیح داد: از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم آسیب‌های بسیاری در این سازمان شناسایی شد. برای برطرف کردن آن جلسات متعددی با منتقدین سازمان فرهنگ و ارتباطات، برخی مجموعه‌ها و رایزنان فرهنگی برگزار کردیم. به دلیل تغییر دولت جهت‌گیری‌ها با دولت قبل متفاوت بود. این موضوع را نه انکار می‌کنیم و نه درگوشی می‌گوییم. از ۲ نقطه نظر متفاوت برخورداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ماحصل جلسات و گفت‌وگوها را بنای تحولی جدی در سازمان دانست و گفت: در دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور با رویکردی روشن به دنبال ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور است. به اعتقاد من سازمان دوره بسیار خوبی را شروع کرده است.

وی تصریح کرد: دیپلماسی فرهنگی یکی از ابزارهای اصلی و کارساز در خارج از کشور است و باید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مبنی بر نگاهی که بر دولت حاکم است، به تغییرات مثبت دست بزنیم. ایرانیان خارج از کشور محوریت اصلی رایزن‌های فرهنگی هستند.

اسماعیلی در پایان تأکید کرد: هیچ محدودیتی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران وجود ندارد.

اسماعیلی در حاشیه این مراسم گفت: رایزن‌های فرهنگی جدیدی قرار است به کشورهای اروپایی و آمریکایی اعزام کنیم و رایزنی‌ها در برزیل، ونزوئلا و ...  در حال افتتاح است. این اتفاق در ماه‌های آینده رخ می‌دهد.

وی در ادامه  توضیح داد: اولین بار است که اجلاسی منطقه‌ای با حضور رایزن‌ها صورت می‌گیرد تا کارهای عملیاتی اتفاق بی‌افتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =