تحقیقات دانشگاهی باید با نیازهای کشور مرتبط باشد / جلوگیری از یاس اقتصادی دانشجویان از طریق مهارت‌آموزی

یک استاد دانشگاه اعتقاد با تصریح بر اینکه یافته‌ها و نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها به دست می‌آید باید مرتبط با نیازهای کشور باشد، گفت: در حال حاضر موضوع اقتصاد شاید پررنگ‌تر باشد؛ اما فعالیت‌های این نهاد علمی فقط در بُعد رشد و توسعه اقتصادی خلاصه نمی‌شود.

جواد بخشی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تاثیر دانشگاه بر بهبود شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: دانشجویان به همراه دانشگاهیان باید در ارتقا شرایط اقتصادی نقش قبال توجهی داشته باشد. این موضوع بارها مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بوده است.

بیشتر بخوانید:

ارزیابی‌های غیرمنصفانه از روش‌های درآمدزایی دانشگاه‌ها/ کسب درآمد به معنای راه‌اندازی بنگاه معاملات املاک نیست

وی افزود: دانشگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نهادهای علمی کشور باید برای توسعه کشور گام‌های بلندی را بردارد. البته این توسعه در وجوه و ابعاد مختلف معنا می‌شود.

بخشی با تصریح بر اینکه یافته‌ها و نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها به دست می‌آید باید مرتبط با نیازهای کشور باشد، گفت: در حال حاضر موضوع اقتصاد شاید پررنگ‌تر باشد؛ اما فعالیت‌های این نهاد علمی فقط در بُعد رشد و توسعه اقتصادی خلاصه نمی‌شود. بلکه توسعه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره را هم در بر می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان یا فارغ التحصیلان که دانش آموخته این نهاد علمی هستند باید در روند توسعه کشور موثر باشند و نقش متفاوتی را ایفا کنند، گفت: به نظر من خروجی دانشگاه‌ها باید متناسب با وضعیت اقتصادی و نیازهای کشور در صنایع و سایر حوزه‌های اقتصادی باشد. 

وی افزود: دانشجویان باید مهارت‌هایی را کسب کنند تا پس از تحصیل در دانشگاه بتوانند در فضاهای تخصصی جذب شوند و بر اساس آن گام‌های خوبی در عرصه اقتصادی بردارند. در چنین شرایطی آنان دچار یاس و ناامید ناشی از بیکاری و وضعیت اقتصادی نخواهند شد. همچنین عدم تناسب فضای دانشگاه‌ها با فضای حقیقی حوزه اقتصادی کشور می‌تواند آسیب‌زا باشد؛ اما  با مهارت آموزی می‌توان این مشکل را کم رنگ کرد.

بخشی با اشاره به کمبود بودجه دانشگاه‌ها عنوان کرد: با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور امکان دارد که خلاءهای مالی برای برخی دانشگاه‌ها به وجود آید. با توجه به این تنگناها، دانشگاه‌ها باید تلاش کنند تا با ظرفیت و امکان موجود، به حداکثر رسالتشان جامه عمل بپوشانند.

این استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه اساتید نقش موثری در به روزرسانی یا روزآمد کردن مباحث علمی برعهده دارند، گفت: استادان باید مباحث علمی به روز را به دانشجویان انتقال دهند تا آنان در بازار کار و محیط‌های فرا دانشگاهی آینده بتوانند به خوبی ایفای نقش داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اساتید باید دانشجویانی را تربیت کنند که در فضای غیر از دانشگاهی و بعد از فارغ التحصیلی به عنوان افرادی موثر از آنان یاد شود. همچنین صنایع مختلف از این افراد بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =