چرا باید دانشگاه آزاد اسلامی را برای تحصیل انتخاب کنیم؟/ ۱۰ مزیت تحصیل در بزرگترین دانشگاه حضوری جهان

دانشگاه آزاد اسلامی طی دوسال گذشته با اجرای طرح تحول و تعالی، مسیر سبز و روشنی را در پیش گرفته که نه تنها گوی سبقت را از بسیاری از مراکز آموزش عالی ربوده است بلکه به الگویی برای بسیاری از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌های مطرح دولتی نیز بدل شده است.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به آغاز ثبت‌نام‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی بسیاری از داوطلبان دچار تردید و سردرگمی می‌شوند که چرا باید دانشگاه آزاد اسلامی را انتخاب کنیم؟ یا اینکه نگرانی‌هایی در مورد فرآیند آموزشی و مهارتی و در نهایت بازار کار رشته و دانشگاه انتخابی خود دارند و از مزیت‌های تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با سایر مراکز شهریه‌ای و حتی بسیاری از دانشگاه‌های دولتی شناخت و اطلاعات کافی ندارند.   

بیشتر بخوانید: 

خیز دانشگاه آزاد برای تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای/ چرخش تحول‌آفرین با اتکا به اقتصاد دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه

اگر در این زمینه دچار سردرگمی و یا تردید شده‌اید، اگر مهارت‌آموزی برایتان اهمیت دارد و اگر به یک آینده شغلی مطمئن می‌اندیشید ما در این گزارش به شما کمک خواهیم کرد تا با اطمینان خاطر و آرامش خیال دانشگاه آزاد اسلامی را برای ادامه مسیر سبز تحصیلی و مهارتی خود انتخاب کنید و با انگیزه‌ای دوچندان از این انتخاب خود لذت ببرید: 

نگران شهریه خود نباشید/ امکان اقساطی کردن کل یک دوره تحصیلی

اگر دانشگاه آزاد اسلامی را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید؛ نگران پرداخت شهریه خود نباشید، زیرا این دانشگاه به دنبال انتفاع از شهریه دانشجویان نیست و برای اثبات این هدف نیز نهایت همکاری‌های لازم را در تقسیط و ارائه وام‌های صندوق رفاه برای دانشجویان و همچنین وام‌های بانکی بدون سود و قرض‌الحسنه انجام می‌دهد و تمامی طرح‌ها و تسهیلات این دانشگاه صرفاً در راستای کاهش فشار بار مالی به دانشجویان و خانواده‌های آنها است.

مدیرکل امور مالی و مدیر صندوق رفاه و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی اخیرا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به انجام رایزنی‌هایی با بانک‌های مهر ایران و رسالت جهت افزایش سقف اعطای وام در دانشگاه آزاد،   گفت: طی توافقاتی که با بانک ملی ایران صورت داده‌ایم بناست تا مدل جدیدی از اعطای وام در دانشگاه آزاد را با همکاری این بانک پیاده‌سازی کنیم و بر اساس آن بتوانیم بخش اعظمی از شهریه دانشجویان را پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه اعطای وام‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی از محل‌های مختلفی صورت می‌گیرد به وام‌های بانکی در این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: این وام از طریق بانک‌های ملی، رسالت و مهرایران به دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا دکتری اعطا می‌شود. وی به نوع دیگری از وام‌ها از محل منابع داخلی صندوق رفاه دانشجویان واحدها و مراکز آموزشی اشاره کرد و افزود: این نوع وام هم بر اساس تقسیط، کوتاه مدت و میان مدت پرداخت می‌گردد که میزان آن با توجه به مقطع و رشته متفاوت است.

گیوکی به اعطای وام از محل تخصیصی وزارت علوم و وزارت بهداشت هم اشاره و خاطرنشان کرد: در این نوع وام از محل بودجه عمومی دولت و بخشی هم از طریق صندوق‌های دانشجویی وزارتین به دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه شرایط اقساطی کردن کل یک دوره تحصیلی برای دانشجویان فراهم است، اضافه کرد: وام‌های بانکی دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر فعال است و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می توانند با مراجعه به سامانه ساجد قسمت صندوق رفاه دانشجویان نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

امکان تجارت علمی دانشجویان با راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی/ حمایت مالی از پژوهشگران و فناوران 

نظام مالی دانشگاه به آموزش و پژوهش تعلق دارد و نظام مالی فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، باید منحصر به این حوزه باشد. از این رو صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی با فرهنگ و نظامات خود راه‌اندازی شد تا در این مسیر رشددهنده باشد.  

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دست‌رنج خود را برای تحصیل تقدیم دانشگاه می‌کنند و این موضوع بسیار ارزشمندی است که باید مورد تکریم قرار گیرد. باید برای دانشجویانی که حاصل دست‌رنج خود را می‌دهند تا علم بیاموزند، فضایی فراهم شود تا در مجرای علم هم بتوانند سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین باید شرایطی ایجاد کرد تا تجارت دانشجو تعریف شود و بتواند از این طریق کسب درآمد داشته باشد و هزینه تحصیل خود را تأمین کند.

ارائه انواع خدمات مالی، مشارکت مدنی، تسهیلات، ضمانت نامه، ارائه خدمات حمایتی به پژوهشگران و فناوران، ایفای نقش نهاد پیوند دهنده بین پژوهشگران و کاربران نتایج پژوهشی، حمایت از پژوهش‌های خوش آتیه، حمایت از فعالیت های پژوهشی منجر به نوآوری و تقویت شبکه زیرساخت پژوهشی از جمله خدمات صندوق پژوهش است. این صندوق تنها با گذشت کمتر از ۶ ماه از زمان استقرار، با ارائه خدماتی خاص، موفق به اخذ مجوز دانش بنیانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز شد.  

با توجه به گستردگی جغرافیایی فناوران، نوآوران و کارآفرینان خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در اقصی نقاط کشور و با هدف تعمیق ارتباطات، اطلاع‌رسانی و ترویج خدمات مالی و فراخوان‌های حمایتی صندوق در سطح فعالان زیست‌بوم نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین کمک به فناوران جهت دریافت و تکمیل اطلاعات طرح‌ها، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری روسای استان‌ها و واحدها اقدام به تعیین نماینده صندوق در واحدها نیز کرده است. فراموش نکنیم دانشگاه نمی‌تواند در تولید دانش بنیان وارد شود، مگر اینکه صندوق داشته باشد. هر چقدر نهاد مالی دانشگاه قوی‌تر باشد، پشتوانه دانشگاه برای انجام پژوهش های جدی نیز قوی‌تر می‌شود.  

صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نخستین صندوق غیردولتی کشور به لحاظ قدرت سرمایه است که به گفته دکتر طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه ثبتی این صندوق در حال حاضر بیش از ۳۷۴ میلیارد تومان است.  

تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات کارگاهی پیشرفته دانشگاه آزاد در اختیار شماست 

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه ایران هم به لحاظ مساحت و هم به لحاظ جمعیت و نیز سومین دانشگاه پرجمعیت جهان از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی بی‌نظیری برخوردار است که حتی دانشگاه‌های دولتی با برندهای بالا نیز توان رقابت با این امکانات را ندارند.

بر اساس گزارش سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد (ساها) ۷۴۰۲ مورد آزمایشگاه در زمینه‌های مختلف ژنتیک، گیاه شناسی، میکروبیولوژی، بیوشیمی، برق صنعتی، سیستم‌های کنترل دیجیتال، جانورشناسی، ماشین‌های الکتریکی، فیزیک، قارچ شناسی، تراشکاری و ماشین ابزار، کشت بافت گیاهی، اتومکانیک، لابراتور زبان، جغرافیا، آتلیه معماری، آیرودینامیک، نانوسیال، طراحی و نقاشی، پراتیک و...در شبکه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی به ثبت رسیده و فعال است.

همچنین بر اساس این گزارش دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۸۲۲۳۲ دستگاه و تجهیزات مختلف از جمله میکروسکوپ دوچشمی، ویدئو میکروسکوپ دوربین‌دار، ترازو بیمارستانی، یخچال آزمایشگاهی، شیکر پیپت ملانژور، پرینتر سه بعدی، اسپکتروفتومتر دو پرتویی مرئی – فرابنفش، سانتریفیوژ میکروهماتوکریت و... است که ۱۱۹۰۰ مورد خدمات آزمایشگاهی نیز صورت گرفته است.

گفتنی است با توجه به امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی گسترده دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور این دانشگاه اقدام به برگزاری ۴۸ دوره آموزشی و عملی توان افزایی کارگاهی و آزمایشگاهی در زمینه‌هایی چون آشنایی با ساخت زیورآلات دستی با نقره، طلا و سنگ، آشنایی با اصول و مبانی الکترفورز و PCR، خون شناسی (هماتولوژی)، آموزش محاسبه ظرفیت برودت ساختمان، تکثیر و پرورش جلبک، تربیت نیروی پذیرش و جوابدهی در آزمایشگاه های تشخیص طبی، آشنایی با نرم افزار جامع حسابداری و...می‌کند.

لذت تحصیل را در کنار خانواده خودتان تجربه کنید

دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد تسهیلات رفاهی و مالی مناسب شرایط ادامه تحصیل دانشجویان در کنار خانواده را فراهم کرده است. در انتخاب رشته توجه به علاقمندی داوطلب و همچنین شرایط اقلیمی، جغرافیایی و خانوادگی بسیار حائز اهمیت است و داوطلبان باید متناسب با شرایط فردی و اجتماعی اقدام به انتخاب صحیح رشته کنند.

به نظر می‌رسد انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اینکه واحدها و مراکز این شبکه بزرگ دانشگاهی در سراسر کشور گسترده است؛  به دلیل نزدیکی به خانواده و همین‌طور کاهش آسیب‌ها و تحمیل هزینه گزاف به دانشجویان، بسیار هوشمندانه تر از انتخاب دانشگاه روزانه دور از محل سکونت و یا موسسات آموزش عالی باشد. با این وجود اگر تمایل به ادامه تحصیل در واحدهایی دور از محل سکونت خود را دارید خوابگاه و تسهیلات رفاهی در اغلب واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است.

ارتقای سطح علمی دانشجویان با درگیر کردن آنها در پروژه های صنعتی

ارتباط دانشگاه باصنعت، جایی است که درآن صورت مسئله و راه حل به اشتراک نهاده می شود. بازاری است که در آن صورت مسئله ازسوی صنعت عرضه می شود و راه حل ازسوی دانشگاه: دانشگاه تقاضای صورت مسئله دارد و صنعت تقاضای حل مسئله. ساخت یک سیستم یا تجهیز، توسعه یک نرم افزار، بهینه سازی یک روش اجرایی و رفع یا کاهش اشکالات یا تلفات یک سیستم موجود، همه انواعی از این دست مسایل هستند که حل آنها در یک ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت قابل تصور است. علاوه بر اینها بررسی سیستم‌ها و روشهای اجرایی برای شناسائی و تعریف مسایل و مشکلات مزمن دستگاه‌های اجرایی و گام برداشتن به سوی حل گام به گام آنان نیز از موارد خدماتی است که دانشگاه می تواند در ارتباطش با صنعت ارایه کند.  

 با توجه به اهمیت انجام فعالیت های مشترک و همکاری دانشگاه ها با بخش های خصوصی و صنایع به منظور رفع نیازهای جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی با نگاهی مسئله محور در راستای بهبود موثر و کارآمد رابطه این دانشگاه با صنعت، خدماتی همچون انجام امور اجرایی طرح‌های پژوهشی برون دانشگاهی، انجام امور ثبت اختراعات داخلی، انجام مکاتبات و تشکیل جلسات با صنایع و مراکز تحقیقاتی و صنعتی و شرکت در جلسات متقابل، کلیه امور کار آموزی و کارورزی دانشجویان، انجام امور مربوط به قراردادها، تدوین دستورالعمل‌ها، و ارائه راهنمایی‌های لازم به دانشجویان دکتری پژوهش محور، برگزاری مسابقات علمی در واحد، انعقاد قراردادهای حمایت از پایان نامه‌ها توسط سازمانها و نهادهای مختلف، انعقاد قراردادهای آموزشی برای استفاده دانشجویان از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خارج از واحد و سرویس دهی به دانشجویان سایر واحدها از امکانات و تجهیزات واحد، جذب پژوهانه و تسهیلات کسر از خدمت وظیفه عمومی از سازمانهای حمایت کننده نظیر بنیاد ملی نخبگان و تخصیص به دانشجویان واجد شرایط، اطلاع رسانی اولویت‌های پژوهشی مراکز صنعتی و تحقیقاتی به اساتید و دانشجویان جهت انعقاد قراردادهای پژوهشی و... و. را ارائه می‌دهد.  

طرح پویش؛ فرصتی جدید برای تحصیل مهارت محور و اشتغال همزمان با تحصیل 

طرح پویش امکان اشتغال همزمان با تحصیل را فراهم کرده است. هدف از اجرای این طرح فراهم کردن شرایط اشتغال و ارتقای کار آمادگی دانشجویان از طریق توأم‌کردن آموزش تخصصی و مهارت حرفه‌ای و ایجاد ارتباط و پیوند نظام‌مند میان دانشگاه، صنعت و جامعه است.

در این طرح دانشکده مهارت و کارآفرینی با مراکز صنعتی، اداری و تولیدی تفاهم‌نامه امضا خواهد کرد و دانشجویان متقاضی پس از کسب حداقل مهارت ها و توانایی هایی لازم برای کارآموزی جهت معرفی به ارگان یا نهاد مورد نظر گزینش می شوند و می توانند تا ۸ واحد (هر واحد حداقل ۱۲۰ ساعت) تحت عنوان کارآموزی پویشی در صنعت بگذرانند که بسته به قرارداد دانشکده یا دانشگاه با ارگان و نهاد مورد نظر می تواند همراه با پرداخت کمک هزینه تحصیلی از سمت ارگان یا نهاد مربوطه به دانشجو باشد که به حساب شهریه دانشجو واریز می شود. به عبارتی در این طرح فرصتی بی‌نظیر برای اشتغال و تحصیل همزمان دانشجو فراهم می شود و در نتیجه دانشجو در محل کار با تعامل اجتماعی آشنا شده و اعتماد به نفس کافی را برای ورود به بازار کار و حتی کارآفرینی پیدا می‌کند. ضمن اینکه گواهی دوره های گذرانده شده را نیز دریافت می کند که به عنوان سابقه کار برای شخص مطرح می باشد.

کمک هزینه تحصیلی، توانمندسازی و ارتقای مهارت کاری، آشنایی با محیط کار همزمان با تحصیل، قرار گرفتن در اولویت استخدام، مواجهه با مسائل واقعی جامعه و صنعت، ظهور ایده های جدید کارآفرینی و دانش بنیان و کشف استعدادها و ظرفیت های شغلی از جمله مزایای طرح پویش برای دانشجویان است.

تخفیف شهریه برای «همیاران دانشجو» در دانشگاه آزاد اسلامی/ اشتغال پاره‌وقت در کنار تحصیل  

فراهم‌سازی بستری جدید تحت عنوان پویش داخلی برای ارائه تخفیف شهریه برای آن دسته از دانشجویانی بود که می‌خواهند در کنار تحصیل، فعالیت یا اشتغال پاره‌وقت داشته باشند. این طرح قرار است از ابتدای سال تحصیلی جدید در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اجرایی شود.

در حقیقت طرح پویش اشتغال داخلی با هدف اجرای بسته‌های کاری و با موضوع ارتقا و کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی در دانشگاه آزاد راه‌اندازی شد. این طرح که نام دیگر آن را می‌توان "همیار دانشجو" گذاشت، به‌منظور مشارکت هدفمند دانشجویان در ساختار اجرایی دانشگاه و افزایش حسن تعلق خاطر دانشجویان است. از دیگر اهداف این طرح، می‌توان به بهره‌گیری دانشجویان از منابع بی‌نظیر کار و تجربه و دانش و پژوهش اشاره کرد.

براساس این دستورالعمل؛ مقرر شده تخفیف شهریه دانشجویی به مدت یک سال متوقف شود و تنها مواردی ازجمله ازدواج دانشجویی در حین تحصیل، هزینه انصراف، تخفیف شهریه به کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و افراد تحت پوشش بهزیستی (معلولین) کمافی‌السابق می توانند از تخفیف شهریه بهره‌مند شوند. همچنین کسانی که در قالب طرح پویش به عنوان همیار دانشجو در دانشگاه فعال می کنند نیز از تخفیف شهریه بهره مند خواهند شد. همچنین مدت زمان همکاری برای هر دانشجو حداقل ۴۰ ساعت و حداکثر ۷۰ ساعت در ماه و حداکثر تا سقف سه ماه است. حق الزحمه دانشجو  به صورت بخشودگی (تخفیف) در شهریه تحصیلی وی منظور می شود  و مشمول بیمه و مالیات نیست.

ساختار مدیریت دانشی جدید با ایجاد دانشکده‌های موضوعی/تخصصی درس بخوانید 

دانشکده‌های موضوعی دانشکده‌هایی مأموریت گرا هستند که به این دغدغه‌های مهم دانشجویان که هدفشان از تحصیل چیست؟ دقیقا چه چیزی را یاد میگیرند؟ و کدام مشکل جامعه را می‌توانند حل کنند؟ پاسخ می‌دهد و ایجاد این نوع دانشکده ها در ساختار مدیریت دانشی جدید دانشگاه آزاد اسلامی تعریف شده است.  

بر این اساس دانشکدگان فرهنگ و تمدن، هنر و رسانه، جامعه و حکمرانی ذیل معاونت علوم انسانی و هنر، دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و مهارت و کارآفرینی ذیل معاونت علوم تربیتی و مهارتی، دانشکدگان کشاورزی، غذا و فراسودمندها، معدن، نفت و انرژی، مهندسی ساخت و فناوری‌های صنعتی، صنعت ساختمان و محیط زیست، ارتباطات حمل و نقل و لجستیک و فضای مجازی، هوش مصنوعی و فناوری پیشرفته ذیل معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی و علوم پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، دامپزشکی، فناوری‌های نوین پزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت و سلامت و علوم پایه پزشکی ذیل معاونت علوم پزشکی ایجاد شده است.  

ورزش مورد علاقه خود را دنبال کنید

دانشگاه آزاد اسلامی با راه‌اندازی رشته‌های ورزشی از کاردانی تا دکتری نقش بی‌بدیلی در تربیت نیروی متخصص و توسعه ورزش در ابعاد مختلف در استان‌ها و شهرستان‌ها دارد. دانشگاه آزاد اسلامی بهترین الگو برای استفاده بهینه از امکانات بوده و این دانشگاه بدون وابستگی به دولت و بودجه عمومی بهترین عملکرد در حوزه‌های مختلف و به ویژه ورزش توسعه حرفه‌ای و همگانی داشته است.

نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت قهرمانان و ورزش حرفه‌ای بی‌بدیل است و این روند با جدیت بیشتر ادامه دارد. دانشگاه آزاد با زیرساخت‌های بسیار خوب و در حد بین‌المللی در بین سایر دانشگاه‌های کشور سرآمد است و بسیاری از فدراسیون‌ها، هیات‌ها و حتی وزارت ورزش و جوانان، برای حضور تیم‌های ملی در اماکن ورزشی این دانشگاه اقبال نشان داده‌اند. از این گذشته، تمام واحدهای این دانشگاه حداقل از یک مجموعه ورزشی ساده و واحدهای بزرگ سالن چندمنظوره، سالن‌های چندهزار نفری و... برخوردارند. دانشگاه و امکانات آن مأوایی برای بروز و شکوفایی استعدادهای دانشجویان در حوزه ورزش است.

واحدهای ویژه دانشگاه آزاد را از دست ندهید!

دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد واحدهای ویژه برای برخی اقشار خاص از جمله هنرمندان، مادران و بانوان و همچنین ناشنوایان و کم‌شنوایان شرایطی را فراهم ساخته تا این اقشار به صورت تخصصی، با بهره‌مندی از امکانات ویژه و با اطمینان و آرامش خاطر بتوانند به رشد و توسعه توانایی‌هایشان بپردازند.

اگر یک مادر دغدغه‌مند هستید که به دنبال ادامه تحصیل با آرامش خاطر و در کنار فرزند خود می‌باشید؛ مجتمع ابوالفتوح رازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) و واحد ویژه مادران برای شما راه‌اندازی شده است. اولین و تنها دانشکده ویژه مادران در سطح استان تهران به منظورتبیین جایگاه شایسته زن در مجموعه حیات اجتماعی و ارج نهادن به کانون خانواده و تکریم مقام رفیع مادران و پرورش زنان بزرگ در دامن نظام اسلامی و ایجاد فرصت برای حضور بانوان نخبه در صحنه های علمی پژوهشی و اجتماعی کشور؛ در منطقه صفاییه شهرری به عنوان تنها واحد مختص بانوان و دانشگاه حامی مادران در استان تهران با تسهیلات ویژه برای بانوان و مادران گرانقدر میهن اسلامی علاقمند به تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی تاسیس شده است.

دسترسی نزدیک و آسان به مترو با ایجاد سرویس ایاب و ذهاب مستقیم به مترو خط یک (ایستگاه جوانمردقصاب)، برگزاری دوره‌های کاربردی، مهارتی و کارآفرینی ویژه بانوان و مادران، کتابخانه مجهز، اتاق مطالعه نشریات، احداث ایستگاه تاکسی در داخل دانشکده، استراحتگاه فضای باز ویژه خواهران، سایت های مجهز کامپیوتر و اینترنت و اتاق نمایش فیلم های آموزشی و مهارتی، پزشک کلینیک سلامت، اتاق های مشاوره فرهنگی و خانواده، سالن اجتماعات و اتاق نگهداری کودک و مهدکودک (در حال احداث) از جمله امکانات و تسهیلات ویژه این واحد اختصاصی است. علاوه بر این راه‌اندازی کودکستانهای تاک(تربیت اسلامی کودک) نیز به صورت جدی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان: همچنین با توجه به ظرفیت‌های عظیم و بنیادین جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگ و هنر و ضرورت حفظ و اشاعه آن، هدف غایی دانشگاه استاد فرشچیان تبدیل شدن به قطب علمی-آموزشی هنرهای سنتی و اصیل ایرانی-اسلامی جهان اسلام عنوان شده است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد استاد فرشچیان بر مبنای نظام استاد- شاگردی فعالیت می‌کند که در این شیوه آنچه محور قرار می‌گیرد «خلاقیت» است و در این نظام با شیوه اقتباس‌گری در هنر باید خداحافظی کرد.  

واحد بین‌الملل فرشتگان: ناشنوایان و کم‌شنوایان قشر قابل‌توجهی از جامعه ایرانی را تشکیل می‌دهند. افرادی که به‌رغم برخورداری از استعدادهای نهفته امکان آموزش مناسب برای آنها در کشور فراهم نشده است. سال ۹۸ بود که واحد بین‌الملل فرشتگان تاسیس شد تا فرآیند تحصیل دانشجویان کم‌شنوا و ناشنوا تسهیل شود.

واحد الکترونیکی: واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز تنها مرکز مستقل غیرحضوری کشور است که به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه واحد الکترونیکی کشور در سال ۱۳۸۴ آغاز به‌کار کرد و امکان تحصیل دانشجویانی را که شرایط حضور در کلاس‌ها ندارند، فراهم کرده است.

فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه را با طرح‌های ابتکاری تجربه کنید/ دانشگاه آزاد اسلامی پیشتاز دانشگاه‌های کشور در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی

فعالیت های  علمی و فرهنگی یکی از مشخصه های بارز دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تأسیس بوده که در طول زمان گسترده تر و متنوع تر نیز شده است. معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه بر اساس سیاست های کلان فرهنگی دانشگاه و بهره گیری از نیروهای مستعد دانشگاهی متولی مدیریت فعالیت های فرهنگی در سطح اساتید، کارکنان و دانشجویان و اعمال نظارت و حمایت های لازم است. از جمله فعالیت های زیر مجموعه این معاونت می توان به کانون های فرهنگی، هنری، انجمن های علمی دانشجویی، تشکل های اسلامی، نشریات دانشجویی، دفتر پژوهش های اجتماعی، آموزش های فوق برنامه، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و هنری، مسابقات و جشنواره های فرهنگی، هنری و اجتماعی و اردوها و بازدید های علمی اشاره کرد.

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای عمل به منویات و دغدغه‌های رهبر انقلاب در سالهای گذشته اقدام به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی به عنوان یکی از برنامه‌های فرهنگی ویژه این دانشگاه در قالب مسابقات و مناظرات دانشجویی کردند و تاکنون ۳ دوره از این رقابت‌ها با مشارکت دانشجویانی از سراسر کشور انجام شده است.

برگزاری این رویدادها به عنوان نخستین اقدام عملی در راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی مولود دانشگاه آزاد اسلامی است و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در پیامی به نخستین دوره این رویداد تأکید فرمودند: «اقدام عملی در راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و رقابت گسترده گروه‌های دانشجویی، بی‌گمان در شمار افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی ثبت خواهد شد. از مدیریت دانشگاه و دانشجویان عزیز شرکت‌کننده متشکرم. این سنت حسنه باید در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های کشور ادامه یابد ان‌شاءالله». از این رو اگر اهل منطق و گفت‌وگو هستید دانشگاه آزاد اسلامی فرصت بسیار خوبی را برای رشد و فعالیت شما در این زمینه فراهم کرده است. پس تردید را کنار بگذارید و سریع دست به کار شوید.   

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1201616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =