خیز دانشگاه آزاد برای تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای/ چرخش تحول‌آفرین با اتکا به اقتصاد دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه

در دوسال اخیر با ابلاغ سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی قواعد بودجه نویسی نیز در شبکه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی به روزرسانی شده و توجه به درآمدهای غیرشهریه‌ای و کاهش اتکا دانشگاه به شهریه دانشجویان بیش از هر زمان دیگری در دستور کار قرار دارد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در سبد درآمدی دانشگاه باید سهم درآمدهای غیرشهریه‌ای افزایش پیدا کرده و درآمدهای شهریه‌ای کاهش پیدا کند. البته در بسیاری از مواقع در تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای باید عوامل دیگری نیز دست به دست یکدیگر دهند و همه عوامل، درونی و مختص دانشگاه نیست. به‌طور مثال باید نهادهای اجرایی نیز با دانشگاه همکاری کنند که طرح یا حوزه پژوهشی خود را با دانشگاه آزاد مرتبط کرده و سفارش پژوهشی خود را به نحو مطلوبی ارائه دهند.  

بیشتر بخوانید: 

طهرانچی: نگاه دانشگاه آزاد بر کاهش اتکا به شهریه دانشجو است

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این نیست که از حول محور اصلی فعالیت خود خارج شود؛ یعنی در حوزه «درآمدهای غیرشهریه‌ای»، نمی‌خواهد به سمت فعالیت‌های اقتصادی که با محور اصلی فعالیت دانشگاه یعنی «آموزش و پژوهش» همخوانی نداشته باشد، حرکت کند. بنابراین نوعی محدودیت در اینجا وجود دارد و دانشگاه تلاش می‌کند هر نوع فعالیت غیرشهریه‌ای به نوعی دانشی، پژوهشی، تحقیقاتی و سایر موارد مرتبط باشد. 

با آزاد سازی ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور و سرمایه و ثروت بزرگ انسانی و کشوری که در اختیار دارد و همچنین با رویکرد حل مسائل کشور با استفاده از ظرفیت های علمی و فناورانه، در چند سال آینده درآمدهای غیرشهریه ای دانشگاه آزاد از درآمدهای شهریه ای فراتر خواهد رفت. از این رو طرح‌های تحول آفرین و راهگشای بسیار خوبی در سراسر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پیاده و یا در حال پیاده‌سازی است که علاوه بر ایجاد تحول در مسیر دانشگاه برای شهر یا استان موردنظر نیز تحول آفرین و گشایش های بسیاری به همراه خواهد داشت. 

با وجود اینکه پیش از تدوین و ابلاغ سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد، حدود ۴۰ درصد از واحدها در سراسر کشور با چالش‌های مالی مواجه بودند. ولی امروز در لوای مدیریت دقیق و انضباط مالی، آمار واحدهای زیان‌ده نصف شده و روند اقتصادی دانشگاه -خصوصاً از محل درآمدهای دانش‌بنیان و غیرشهریه‌ای- رو به رشد است. در این راستا گفتگو خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز را با تعدادی از روسای واحدها و مسوولین دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون طرح ها و برنامه های این واحدها برای تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای می‌خوانید:  

دانشگاه آزاد اسلامی «شهرک حمل‌ونقل» راه‌اندازی می‌کند/ تحقق ۸۵ درصدی درآمدهای غیرشهریه‌ای در استان گیلان 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان راه‌اندازی شهرک حمل و نقل را یکی از ضرورت‌های شهرستان آستارا عنوان کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به زمین‌های بسیاری که در اختیار دارد بانی انجام این پروژه ضروری در شهر آستارا شد و با وزارت راه و شهرسازی نیز وارد مذاکره شد و خوشبختانه این شهرک در کنار خدماتی چون اقامت رانندگان و ارائه تمامی خدمات مکانیکی  راه‌اندازی می‌شود.

محمد دوستار ادامه داد: در زمینه درآمدهای غیرشهریه‌ای نیز باید از محل فناوری‌ها و ارائه خدمات در زمینه آموزش‌های مهارتی ظرفیت را افزایش دهیم. وی با بیان اینکه سال گذشته ۸۵ درصد درآمدهای غیرشهریه‌ای استان گیلان محقق شده است، تصریح کرد: تهاتر با بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیز بخش های فناوری و فروش خدمات و نیز بخش‌های اجاره‌ اماکن موجب تحقق درآمدها در این بخش شد.

آزمایشگاه استاندارد غذا و دارو در واحد کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به راه‌اندازی آزمایشگاه استاندارد غذا و دارو در واحد کرمانشاه به عنوان یکی از طرح های این استان در راستای تحقق درآمدهای غیرشهریه ای اشاره و اظهار کرد: آزمایشگاه استاندارد بتن نیز از جمله طرح‌هایی است که برای واحد کرمانشاه در دست اقدام است. 

مرتضی کهراریان وی با بیان اینکه طرح کشت گیاهان دارویی در واحدهای کنگاور و صحنه نیز اجرایی می‌شود، ادامه داد:در قدم اول کشت این گیاهان صورت می‌گیرد و در گام بعدی بنا داریم تا به سمت فرآوری این گیاهان حرکت کنیم و در صنعت اسانس، دارو و ...استفاده شود. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و چندفصل بودن کرمانشاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در واحدهای کرمانشاه، کنگاور و سنقر در حوزه زنبورداری هم ورود کنیم که در حال حاضر با 10 کندو به صورت پایلوت آغاز به کار کرده‌ایم و در حال انجام یکسری آزمایشات نیز هستیم که به محض ثبت و حصول نتیجه رسانه‌ای خواهیم کرد.معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با اشاره به وجود 2 شرکت دانش بنیان در واحد کرمانشاه، اضافه کرد: این دو شرکت امسال باید قراردادهای تجاری منعقد کنند که یکی از این شرکت ها در زمینه کشت گل محمدی و دیگری هم در زمینه الکترونیک فعالیت دارد و امسال باید به درآمدزایی برسند. 

تحقق ۸۰ درصدی درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد یزد/ واحد تفت مجتمع آموزشی گردشگری می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه واحد تفت به یک مجتمع آموزشی گردشگری تبدیل خواهد شد، گفت: تهعد درآمدهای شهریه ای ما در سال گذشته بالای ۱۱۰ درصد و درآمدهای غیرشهریه‌ای ما نیز حدود ۸۰ درصد محقق شده است.

محمدرضا دهقانی اشکذری با بیان اینکه واحد تفت به یک مجتمع آموزشی گردشگری تبدیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: رصدخانه واحد تفت بزرگترین رصدخانه ملی ایران است که ظرفیت گردشگری دارد و از طرف دیگر یک مرکز تحقیقات زلزله در تفت وجود دارد که مقرر شد بودجه حدود ۵ میلیارد تومانی به این واحد از محل مولدسازی تزریق شود تا هم درحوزه رصد خانه و هم مرکز تحقیقات و هم تبدیل خوابگاه این واحد به یک مجموعه هتلینگ این تغییر اتفاق بیفتد و پروژه مجتمع آموزشی گردشگری عملیاتی شود.   

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت و تولید بیشترین کاشی کشور در شهرستان میبد واحد ما در این شهرستان هم بخشی از زمین‌های خود را به نمایشگاه های کاشی و انبارهای این حوزه تبدیل خواهد کرد. 

زیرساخت‌های فناوری تا سال آینده در واحد نجف‌آباد فراهم می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد با اشاره به افتتاح پردیس پارک علم و فناوری واحد نجف آباد به عنوان اولین پردیس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد در کشور خاطرنشان کرد: دکتر طهرانچی تاکید کردند در بحث درآمدهای غیرشهریه‌ای از محل درآمدهای حاصل از فناوری واحد نجف آباد باید یگ گام اساسی بردارد ضمن اینکه آموزش مبتنی بر مهارت همواره در دستور کار واحد ما قرار دارد. 

فرید نعیمی بیان کرد: سال گذشته برای تمامی المان‌های دانشگاه برش بودجه درنظر گرفتیم یعنی همه المان‌های دانشگاه مکلف شدند بخشی از درآمدی که طبق سند باید کسب می‌شد را استخراج کنند. نعیمی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان درآمدهای غیرشهریه‌ای داشتیم، افزود: این میزان درآمد از محل آموزش‌های کوتاه مدت و اکوسیستم فناوری و...اخذ شد که انتظار ما بر این است تا این میزان را امسال افزایش دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی پردیس پارک علم و فناوری واحد نجف آباد می‌تواند نقطه آغازی برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها و شناسایی نوآوران در این پردیس باشد ضمن اینکه این مزیت در کنار سایر ظرفیت‌ها از جمله بهره‌مندی از هیأت علمی جوان، زیرساخت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی، فضای کاری و... باعث می‌شود سال آینده واحد ما زیرساخت‌های فناوری را فراهم کند که لازمه آن شناسایی استارتاپ ها و تیم های کاری است تا آنان مولد ثروت برای دانشگاه شوند.   

نظرآباد با طرح‌های درآمدزا به جمع واحدهای سودده استان البرز اضافه می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته واحد نظرآباد از زیان‌دهی خارج می‌شود، گفت: در خصوص آموزش‌های کوتاه مدت با توجه به ایراداتی که وارد شده ما بودجه را از ۷ به ۶۰ میلیارد تومان و مدارس را نیز از ۳۶ به ۵۱ میلیارد تومان رساندیم.

کلانتری خلیل آباد میزان کل بودجه استان البرز را ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: از این میزان حدود ۴۵۰ میلیارد تومان برای درآمدهای شهریه‌ای دیده شده و ۲۸۰ ملیارد تومان نیز برای درآمدهای غیرشهریه‌ای درنظر گرفته شده است و مابقی هم مربوط به تبدیل به احسن اموال می‌شود.   

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج با اشاره به واحدهای فردیس، نظرآباد، هشتگرد و کرج، تصریح کرد: در بین این واحدها تنها نظرآباد زیان‌ده معرفی شده که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از زیان‌دهی خارج می‌شود و امسال بناست تا از طریق درآمد شهریه‌ای و غیرشهریه‌ای خود واحد، مجموعه اداره شود.وی افزود: بودجه درآمد غیرشهریه‌ای سال گذشته استان البرز ۱۰۴ میلیارد تومان بود که خوشبختانه ۱۰۱ میلیارد تومان آن محقق شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی در گناباد نیروگاه خورشیدی راه‌اندازی می‌کند/ تحقق ۵۴ درصدی درآمدهای غیرشهریه‌ای در سال گذشته

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد با بیان اینکه سال گذشته ۵۴ درصد درآمدهای غیرشهریه‌ای ما محقق شد، گفت: دو رویکرد توجه به مدارس سما و پروژه راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی را برای خروج از زیان‌دهی واحد گناباد درنظر گرفته‌ایم. 

مرادی خاطرنشان کرد: در حوزه درآمدهای غیرشهریه‌ای نیز از سال گذشته یک سری اقدامات زیربنایی را انجام داده‌ایم که سال آینده این طرح ها به درآمدزایی خواهند رسید و همگی این اقدامات سبب شده که واحدهای ما از سودآوری معقول و منطقی برخوردار شوند.وی ادامه داد: پروژه راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در گناباد با همکاری فرمانداری آغاز شده و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و با این افتتاح، واحد گناباد به طور کلی از زیان دهی خارج می‌شود و هیچ واحد زیان‌دهی در استان خراسان رضوی نخواهیم داشت.

وی افزود: سی و دو نیم درصد درآمدهای دانشگاه در کل استان خراسان رضوی درآمدهای غیرشهریه‌ای است یعنی ۶۷درصد درآمدهای مبتنی بر شهریه و مابقی براساس درآمدهای غیرشهریه‌ای است که در بودجه امسال پیش‌بینی شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی بیجار قطب کشاورزی کشور می‌شود/ تحقق نیمی از درآمدهای غیرشهریه‌ای استان کردستان

مدیر برنامه‌ریزی و اقتصاد منابع و مصارف دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه ۵۶ درصد درآمدهای غیرشهریه ای ما در سال گذشته محقق شده است، گفت: سال آینده منابع بسیار خوبی برای افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای در اختیار داریم.  

یزدان‌پرست با اشاره به جلسه ای که پیرامون بودجه در تهران برگزار شد، گفت: در حال حاضر دو واحد مریوان و بیجار ما در شرایط قرمز قرار دارند که برای واحد بیجار طرح قطب کشاورزی و تغییر مأموریت را پیشنهاد داده‌ایم تا بتوانیم طی سال آینده این واحد را از وضعیت بحرانی نجات دهیم.برای واحد مریوان نیز دو طرح عمده داریم که در صورت اجرایی سازی نه تنها از زیان دهی خارج می‌شود بلکه به جمع واحدهای سودده نیز اضافه می‌شود.   

مدیر برنامه‌ریزی و اقتصاد منابع و مصارف دانشگاه آزاد استان کردستان تصریح کرد: یکی از طرح ها به این صورت است که زمینی را که اداره کل منابع طبیعی در اختیار واحد مریوان قرار داده است مورد بهره برداری قرار دهیم چرا که این زمین خود یک معدن است و خاک باارزشی دارد که قابل فروش است.  وی با اشاره به اینکه مساحت این زمین ۱۰ هزار متر مربع است، افزود: با پیمانکاران مختلف رایزنی کرده ایم تا عملیات خاکبرداری با ارتفاع ۲۰ متر انجام شود که پیش‌بینی شده تنها از طریق همین عملیات مبلغی بالغ بر ۶ تا ۱۰ میلیارد تومان به دانشگاه پرداخت شود.  

یزدان‌پرست در خصوص طرح دوم نیز با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شهر مریوان، اضافه کرد: این شهرستان در تمام فصول سال پذیرای گردشگران است و همواره با معضل کمبود فضای اسکان روبه‌رو است.وی ادامه داد: واحد مریوان یک ساختمان مجلل و مجهز دارد که در حال حاضر بدون استفاده باقی مانده است و تا به حال چند سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده اند تا این ساختمان را تبدیل به هتل بکنند که در صورت تحقق از جمله طرح های پرسود و نجات بخش خواهد بود.  

آزمایشگاه تحقیقاتی غذا و دارو ماکو به زودی راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه گفت: آزمایشگاه تحقیقاتی غذا و دارو شهرستان ماکو با همکاری سازمان منطقه آزاد به زودی آغاز به کار خواهد کرد که مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو اخذ شده است و تمام محصولات غذایی پیش از صادرات در این مکان تست‌های آزمایشگاهی‌شان انجام می‌شود.

محمدرضا ولیلو افزود: در مرز تمرچین و شهرستان پیرانشهر هم دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری استانداری و فرمانداری یک تیرپارک به جهت رفاه منطقه درنظر گرفته‌ است ضمن اینکه به دنبال احداث یک زائرسرا در این منطقه جهت بهره برداری در ایام اربعین هم هستیم.وی همچنین از پیش بینی افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای این دانشگاه به ۲۲ درصد برای سال مالی آینده خبر داد. 

واحدهای پارس‌آباد؛ خلخال و مشکین‌شهر تا ۳سال آینده سودده می‌شوند/ تحقق ۳۷ درصد درآمدهای غیرشهریه‌ای 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: برای خروج از زیان‌دهی واحدهای پارس آباد؛ خلخال و مشکین شهر برنامه سه ساله‌ای تدوین شده است که اگر طبق برنامه حرکت کنیم نه تنها این واحدها از زیان‌دهی خارج بلکه به جمع واحدهای سودده افزوده می‌شوند. 

فرشید سلیمی وی با بیان اینکه در جلسه ای که در تهران برگزار شد دکتر طهرانچی به طور ویژه بر روی درآمدزایی غیرشهریه ای واحدها و در حوزه هایی همچون پژوهشی،دانش بنیان و فناوری تاکید داشتند، ادامه داد: در این جلسه همچنین مطرح شد با توجه به اینکه صنعت غالب استان اردبیل عسل است سهم دانشگاه آزاد در این صنعت مشخص شود.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل بودجه امسال استان اردبیل را ۳۲۰میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: از این میزان ۶۰میلیارد تومان آن برای درآمدهای غیرشهریه ای است.

جهش درآمدهای غیرشهریه‌ای به ۳۳ درصد/ دانشگاه آزاد اصفهان، سرآمدِ درآمدزایی فناورانه است 

همچنین در بیست و سومین نشست سالانه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، کاهش چشم‌گیر وابستگی این دانشگاه به درآمدهای شهریه‌ای با تحقق درآمدهای ناشی از طرح‌های کلان دانش‌بنیان و فناورانه در راستای «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» اعلام شد. 

علی‌اکبری؛معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست اظهار کرد: اگر بخواهیم یکی از استان‌های الگو و بسیارخوب دانشگاه آزاد در کشور را که کارنامه درخشانی در پیش‌برد اهداف علمی، فرهنگی و فناورانه داشته است مثال بزنیم، قطعاً دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان از سردمداران و برترین‌ها خواهد بود. دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با هدف‌گیری تأمین ۳۰ درصد از درآمدهای خود از حوزه فناوری و درآمدهای غیرشهریه‌ای، امروز در میان تمامی دانشگاه‌های کشور سرآمد است و اولین دانشگاه آزاد اسلامی کشور می‌باشد که توانسته چنین عملکردی را محقق کند. بر همین اساس جا دارد به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد در اصفهان تبریک و خسته نباشید بگوییم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان هم گفت: سبد متنوع درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد استان اصفهان شامل قراردادها و طرح‌های بُرون‌دانشگاهی با همراهی شرکت‌ها و صنایع بزرگ، درآمدهای مهارتی کارآفرینی و کاربنیان، مدارس سما، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، درآمدهای بین‌المللی، درآمدزایی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و هم‌چنین اعتبارات و کمک‌های مردمی‌ست. با اعتماد به نفس اعلام می‌کنیم که زین‌پس اتکای اصلی دانشگاه به شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه خود می‌باشد که ماحصل سال‌ها تلاش پژوهش‌گران، کارآفرینان و فناورانِ دانشگاه آزاد اصفهان است. امروزه، محصولات استراتژیک مجموعه‌هایی چون شرکت دانش‌بنیان «نگین بذر دانش» با بازگشت سرمایه بسیار سریع و سود عملیاتی قابل توجه، مایه افتخار خانواده دانشگاه آزاد و موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان است. 

 سرای نوآوری ماشین‌آلات کشاورزی در واحد تاکستان راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد قزوین گفت: با راه‌اندازی سرای نوآوری ماشین‌آلات کشاورزی در واحد تاکستان و سرای نوآوری در حوزه کودهای شیمیایی در واحد بویین‌زهرا این واحدها امسال از زیان‌دهی خارج می‌شوند.  

زینالی با اشاره به استقرار دو سرای نوآوری جدید در حوزه حمل و نقل و صنایع غذایی در واحد قزوین تصریح کرد: واحد قزوین پیشتر یک سرای نوآوری در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را هم راه‌اندازی کرده بود. وی با بیان اینکه دو سرای نوآوری واحد قزوین در سه ماهه ابتدایی سال تحصیلی جدید افتتاح خواهند شد، ادامه داد: جانمایی و بودجه سراهای نوآوری در تاکستان و بویین زهرا هم انجام شده و تا پایان سال به نتیجه خواهند رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد قزوین با اشاره به اینکه همه ساله تلاش ما بر این است که از درآمدهای شهریه‌ای فاصله بگیریم و به سمت تحقق درآمدهای غیرشهریه ای حرکت کنیم، گفت: در حوزه درآمدهای غیرشهریه ای با چالش هایی مواجه هستیم از جمله اینکه دانشگاه در حوزه مارکتینگ و بازاریابی در گذشته تجربه‌ای نداشته است و در یکی دو سال اخیر در حال تجربه اندوزی هستیم تا بتوانیم بازار، مسائل و نیازهای آن را بشناسیم و متناسب با آن نیازها طرح و برنامه ارائه بدهیم.  

باری علی رغم همه اقدامات انجام شده در حوزه تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای و کاهش وابستگی به شهریه، دانشگاه آزاد اسلامی هنوز به نیمه‌های این مسیر تحول‌آفرین هم نرسیده و بی‌شک با به ثمر رسیدن طرح‌ها و پروژه‌هایی که نوپا هستند و به تازگی کلید خورده‌اند؛ طعم شیرین این تحول را دانشجویان، کارکنان ، اساتید و خانواده شبکه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش احساس خواهند کرد.   

انتهای پیام/

کد خبر: 1199385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =