آخرین تحولات اوکراین| قصد آمریکا برای حمایت همزمان از اوکراین و اسرائیل

قصد آمریکا برای حمایت همزمان از اوکراین و اسرائیل، مخالفت جمهوری‌خواهان با این نظریه، نشست وزرای دفاع ناتو با حضور اوکراین، توافق زلنسکی با رومانی برای مشارکت راهبردی و اعتراف سرهنگ آمریکایی به قدرت ارتش روسیه، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

 به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ابراز نگرانی کرده که توجه غرب به درگیری نظامی در اوکراین به دلیل وخامت اوضاع در اسرائیل تضعیف شود. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسه ۲ گفت: «توجه جامعه جهانی به اوکراین در سایه وخامت اوضاع در اسرائیل ممکن است کاهش یابد. اگر کمک به کی‌یف قطع شود، زمان به نفع روسیه خواهد بود». 

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| امکان حملات سایبری آمریکا به روسیه به دلیل شکست ارتش اوکراین

زلنسکی یادآور شد که این وضعیت عواقبی خواهد داشت، ولی توضیحی در این باره نداد. وی در عین حال برای ادامه حمایت ایالات متحده از کشورش ابراز امیدواری کرد.

روز گذشته شبکه ان.بی.سی آمریکا گزارش داد که واشنگتن در حال بررسی کمک همزمان به اسرائیل و اوکراین در یک لایحه است. تصمیم برای ارائه  این کمک توسط کنگره اتخاذ خواهد شد.

این شبکه همچنین به نقل از یک مقام دولت بایدن گفت که برخی از قانونگذاران مخالف تخصیص بودجه اضافی برای کی‌یف هستند.

پیش از این لری جانسون، مأمور سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفته بود که ولادیمیر زلنسکی بشدت نگران از دست دادن حمایت نظامی غرب به دلیل درگیری بین فلسطین و اسرائیل است.وی یادآور شد که  طی چند روز اخیر هم کشورهای غربی توجه خود را از اوکراین به سمت اسرائیل معطوف کرده و این مسئله در اخبار رسانه‌ها کاملاً مشخص است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و نود و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

درخواست بایدن از کنگره برای حمایت مالی از اسرائیل و اوکراین  

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در جریان نشست خبری در کاخ سفید اعلام کرد که دولت ایالات متحده از کنگره درخواست کمک اضطراری برای اسرائیل و همچنین تاکید مجدد بر لزوم ارائه کمک مالی به اوکراین خواهد کرد. 

وی گفت: دولت من در جریان این بحران با کنگره مشورت می‌کند. زمانی که کنگره بازگردد، از آن می‌خواهیم که برای تأمین بودجه برای نیازهای شرکای مهم امنیت ملی ما اقدام فوری انجام دهد. 

در این نشست، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رهبر آمریکا نیز گفت که بایدن قصد دارد از کنگره بخواهد تا در کنار درخواست مجدد برای تصویب کمک مالی به اوکراین، به اسرائیل هم کمک کند.

انتقاد جمهوری خواهان آمریکا از پیشنهاد ترکیب کمک به اوکراین و اسرائیل 

نمایندگان جمهوری خواه در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به نظریه ترکیب کمک‌های نظامی برای اوکراین با حمایت از اسرائیل واکنش منفی نشان دادند. 

طبق گزارش صبح امروز شبکه NBC News ، قانونگذاران جمهوری خواه نسبت به چنین ابتکاری تردید دارند. مایکل برگس، نماینده جمهوری خواه از ایالت تگزاس، بر اولویت کمک به دولت اسرائیل تاکید کرد. با این حال، وی افزود لازم است تا در مورد ضرورت ادامه حمایت از کی‌یف بحث شود.

مارجوری تیلور گرین، جمهوری خواه از ایالت جورجیا نیز تاکید کرد که این دو مسئله را نمی‌توان با هم گره زد. وی گفت: «اینها دو موضوع مجزا هستند. حتی اصلاً یکسان نیست. دولت ما کل اوکراین را تامین مالی می‌کند، در حالی که اسرائیل دولت خودش را داشته و قدرت دفاع از خود را دارد.»

برایان ماست، جمهوری خواه از ایالت فلوریدا نیز نظریه قاطعی درباره ادغام این دو بودجه دارد و تاکید کرد که او تنها طرفدار کمک به اسرائیل است. این نماینده کنگره افزود که کمک به اسرائیل با «اهداف بسیار خاصی» مرتبط و در اولویت قرار دارد.

آمریکا هیچ مشکلی در حمایت از کی‌یف به دلیل کمک به اسرائیل نمی‌بیند

جولیان اسمیت، نماینده دائم آمریکا در ناتو شب گذشته، سه‌شنبه در یک نشست خبری تاکید کرد که واشنگتن انتظار ندارد که اقدامات حمایتی در نظر گرفته شده از اسرائیل، باعث ایجاد هرگونه مشکلی در ارسال کمک به اوکراین شود. 

روزنامه نگاران از او پرسیدند که آیا وضعیت خاورمیانه می‌تواند بر میزان حمایت ارائه شده به کی‌یف تأثیر منفی بگذارد. اسمیت پاسخ داد: «ما انتظار نداریم با هیچ مشکلی در این زمینه مواجه شویم.»

این دیپلمات آمریکایی معتقد است که ایالات متحده می‌تواند بر نقش خود به عنوان یک شریک قابل اطمینان و اجرای تعهدات خود در قبال امنیت اسرائیل تمرکز کند و در عین حال به دیگر تعهداتش، به ویژه تعهد در قبال ادامه حمایت از اوکراین، پایبند باشد.

نشست وزرای دفاع ناتو با حضور نماینده اوکراین 

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ( ۱۱ تا ۱۲ اکتبر) نشستی را در مقر این سازمان در بروکسل برگزار می‌کنند که در ابتدا قرار بود در جریان آن به مسائل مربوط به تضمین تدارکات نظامی به اوکراین رسیدگی شود، ولی اکنون تمرکزش تا حد زیادی به درگیری نظامی در اسرائیل معطوف خواهد شد.

بر اساس برنامه منتشره از سوی ناتو، اولین روز این نشست به برگزاری نشست گروه تماس در زمینه ارسال تسلیحات به اوکراین اختصاص دارد. به ویژه، آموزش خلبانان اوکراینی با پیش بینی انتقال احتمالی هواپیماهای F-۱۶ به کی‌یف مورد بحث قرار می گیرد. همچنین روز چهارشنبه، نشست شورای اوکراین و ناتو برگزار خواهد شد که در آن رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین باید همتایان خود از کشورهای ناتو را در جریان "موفقیت‌های ضد حمله" قرار دهد.

در روز پنجشنبه، وزرای دفاع ناتو قرار است نشستی بدون مشارکت اوکراین برگزار کنند، که در آن مشکلات امنیتی در اروپا، به‌ویژه بازدارندگی روسیه، مورد بحث قرار خواهد گرفت. طرح‌های دفاعی منطقه‌ای ناتو، که از جمله، استقرار نیروها و امکانات نظامی مضاعف در مرزهای روسیه را در نظر می‌گیرد، بررسی خواهد شد.

مذاکرات اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد بازسازی اوکراین 

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مورد امکانات برای بازسازی مشترک اوکراین گفتگو کردند. این مسئله در بیانیه منتشره پس از بیست و هفتمین نشست شورای اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس که در عمان برگزار شد، مشخص شده است.

شرکت کنندگان در این نشست "نگرانی عمیق خود را در مورد ادامه درگیری نظامی در اوکراین ابراز کرده" و بر اهمیت حمایت از "هر تلاشی که اجازه صادرات غلات و کالاهای بشردوستانه را می دهد و همچنین بر دستیابی به امنیت غذایی در آسیب پذیرترین کشورها" تاکید کردند.

توافق اوکراین و رومانی در خصوص مشارکت استراتژیکی 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شب گذشته اعلام کرد که با رومانی به توافق رسیده است تا سطح همکاری‌ها بین دو کشور به مشارکت استراتژیک ارتقا یابد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از مذاکراتش با کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی گفت: ما مذاکرات اصولی خوبی داشتیم. مایلم اعلام کنم که ما به توافقی در مورد مشارکت استراتژیکی بین اوکراین و رومانی رسیده‌ایم.

زلنسکی افزود که دو کشور آماده توسعه سطح روابط دوجانبه هستند و ابراز اطمینان کرد که این امر محقق خواهد شد.

ضمن اینکه دیروز گزارش شد که نشست پارلمان رومانی که قرار بود رئیس جمهور اوکراین در آن سخنرانی کند لغو شد. به گفته منابع خبری، احتمالاً این نشست به دلایل امنیتی به تعویق افتاد.

صدراعظم اتریش: مذاکرات استانبول امیدواری به حل بحران اوکراین را حفظ می‌کند

کارل نهامر، صدراعظم اتریش روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه یادآور شد که تجربه مذاکرات استانبول درباره بحران اوکراین، امیدواری برای حل و فصل این مناقشه در آینده را نیز حفظ کرده است.

نهامر گفت: "رئیس جمهور ترکیه همیشه برای پایان دادن به جنگ تلاش کرده. به نظر من مذاکرات صلح در استانبول نمادی از این امید است که اگر این یا قالب مشابهی در آینده اجرا شود که بتواند به جنگ پایان دهد." 

پیش از این بلومبرگ به نقل از منابع خود گزارش داده بود که آنکارا در حال تدارک یک نشست بین المللی برای حل مناقشه در اوکراین است. گفته شده که مشاوران امنیت ملی از کشورهای مختلف از جمله جیک سالیوان، دستیار رئیس جمهور آمریکا برای رایزنی در این باره به استانبول خواهند رفت.

سرهنگ اتریشی: غرب به اعتراف به شکست ضد حمله اوکراین نزدیک است

مارکوس رایسنر، سرهنگ ارتش اتریش و کارشناس نظامی معتقد است که کشورهای غربی به اعتراف کردن به شکست ضد حمله ارتش اوکراین نزدیک شده‌اند. وی گفت: «ما باید با ناامیدی فراوان این واقعیت را بپذیریم که غرب باید به شکست ضد حمله اوکراین اعتراف کند.»

مقامات روسیه بارها تاکید کرده است که "ضد حمله" اوکراین نتایج قابل توجهی به همراه نداشته است.

مشاور سابق پنتاگون: روسیه به دلیل حماقت آمریکا ارتش خود را قدرتمندتر کرده است

سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق وزیر دفاع آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ابراز عقیده کرد که روسیه در جریان درگیری نظامی در اوکراین توانسته ارتش بزرگ و قدرتمندی بسازد.

وی در مصاحبه‌ای گفت: «آنها (روس‌ها) در این جنگ نیروهای نظامی خود را بسیار افزایش دادند، آنها را مدرن کرده و سازماندهی مجدد کردند. شاید از اوایل دهه ۱۹۸۰ به اینطرف چنین ارتش مرگباری را در قاره اروپا ندیده باشیم.» 

مک گرگور معتقد است که این امر تا حدی به دلیل سیاست کوته بینانه دولت آمریکا در قبال روسیه محقق شده است. وی تاکید کرد که واشنگتن تلاش کرد مسکو را از ایجاد پتانسیل نظامی قدرتمند باز دارد، اما نتیجه کاملاً معکوس گرفت و در این رابطه ایالات متحده «بسیار احمقانه عمل کرد».

انتهای پیام/

کد خبر: 1201646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =