نبود تناسب بین پایان‌نامه‌ها با نیازهای صنعت و جامعه /  ۱۰ درصد پژوهش‌های دانشگاهی منجر به حل مسائل صنعت می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر بیان کرد: بر اساس آمارها حدود ۱۰ درصد پایان‌نامه‌های موجود، نیازهای صنعت را برطرف می‌کنند و سایر پایان‌نامه‌ها فقط روش پژوهش مناسبی دارند. 

محمد حسین بازیار عضو هیئت علمی دانشگاه‌ علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره هدفمند نبودن پایان‌نامه‌ها در دانشگاه اظهار کرد: این چالش باعث شده ارتباط دانشگاه با صنعت به خوبی شکل نگیرد.

بیشتر بخوانید: 

حمایت مالی بسیج اساتید از رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی

وی با بیان اینکه ایجاد دوره‌های تحصیلات تکمیلی در غرب با هدف حل مشکلات صنعتی بود، گفت: به این معنا که پژوهش‌های دانشگاهی که در قالب پایان‌نامه، رساله و طرح پژوهشی بتوانند صنعت را مدرن کنند. متاسفانه در ایران شاهد این هماهنگی بین موضوعات پایان‌نامه‌ها و نیازهای صنعت و در نتیجه هدفمند بودن پایان‌نامه‌ها نبودیم. ایجاد دوره‌های تحصیلات تکمیلی در ایران با انگیزه توسعه صنعت و حل مشکلات این حوزه نبود. 

بازیار گفت: در نتیجه بخش قابل توجهی از وقت، هزینه و بودجه و امکانات برای پایان‌نامه‌ها صرف می‌شود، در راستای اینکه نتیجه آنها در صنعت و جامعه و زندگی نمایان نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم‌وصنت افزود: بر اساس آمارهای موجود زیر ۱۰ درصد پایان‌نامه‌های موجود، نیازهای صنعت را برطرف می‌کنند و سایر پایان‌نامه در صورت اینکه استاد و دانشجو وقت و تخصص کافی داشته باشند، فقط روش پژوهش خوبی دارند. 

وی ادامه داد: شاید در انتقال علم موفق باشیم اما چالش‌هایی در حوزه تعلیم علم از مدرسه تا دانشگاه‌ها وجود دارد که نیازمند برطرف کردن آنها هستیم. 

بازیار با ذکر مثالی بیان کرد: مثلا دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد که از سطح و سواد علم مناسبی برخوردار است را در نظر بگیریم. زمانیکه می‌خواهد موضوعی را برای پایان نامه یا تحقیق کلاسی انتخاب کند یا مقاله‌ای را ارائه یا طرح پژوهشی انجام دهد، در حد دانش آموز کلاس دهم و یازدهم کشورهای آمریکای شمالی یا اروپایی است. علت آن است که دانش آموزان یا دانشجویان کشورهای پیشرفته از کلاس دوم دبستان پژوه انجام می‌دهند. در نتیجه زمانیکه وارد دانشگاه می‌شوند؛ به راحتی می‌توانند تحقیق انجام دهند. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ما در دانشگاه‌ها با دانشجویانی برخورد می‌کنیم که از دوره کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصیل می‌شوند؛ اما نمی‌توانند تحقیق و پژوهش با کیفیت برای تکالیف کلاسی یا پایان‌نامه و رساله انجام دهند یا ارائه شفاهی مناسبی داشته باشند. 

وی با نقد از نبود ایده و ایده پردازی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: ما در این حوزه ضعف عمده داریم. متاسفانه هیچ کاری درباره شکوفایی ایده برای انجام تحقیق و نوشتن پایان‌نامه در دانشگاه‌ها انجام نشده است. شکوفایی ایده با امتحان گرفتن از دانشجویان به دست نمی‌آید. 

بازیار با بیان اینکه آموزش در دانشگاه‌های ایران سنتی و برای پنجاه سال پیش است، گفت: مباحث علمی در آموزش و تحقیق مدرن بین دانشجو و استاد رد و بدل می‌شود. موضوعی که در دانشگاه‌های ایران وجود ندارد. 

عضو هئیت علمی دانشگاه علم‌وصنعت گفت: اگر یک فرد ایرانی که مدرک لیسانس دارد را با یک فرد آمریکایی که همین مدرک را دارد، مقایسم کنیم، علم فرد ایرانی بیشتر است. بنابراین این سوال پیش می‌آید که علاوه برعلم چه شاخص‌های دیگر نیاز است تا آنان بتوانند مثلا حوزه صنعت را رونق ببخشند. پاسخ آن انجام پایان‌نامه‌های نیاز محور است. یعنی پژوهش‌ها با نیازهای صنایع هم راستا باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ نوآوری در پایان‌نامه نویسی باید بین دانشجویان نهادیه شود. علم باید به حل شدن یک مشکل و زدن یک حرف جدید ختم شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1202023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =