دولت قانون معلولان را اجرا کند / مخالفت مجلس با افزایش گستره و شمولیت عوارض جاده ای از خودروها

بیست‌وسومین جلسه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

وزارت راه متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه ترانزیت شد / ارجاع تأمین منابع مالی طرح‌های حمایتی مسکن به کمیسیون تلفیق

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز ضمن اتمام فصل مسکن وارد بررسی فصل گذر (ترانزیت و اقتصاد دریامحور) شدند.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور/تذکر بیش از ۵۰ نماینده به وزرای اقتصاد و کشور درباره پرداخت سهم شهرداری‌ها از مالیات

احمد نادری در نشست علنی نوبت عصر امروز(یکشنبه، ۲۳ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

-تذکر جبار کوچکی نژاد نماینده رشت و ۱۷ نماینده دیگر به وزیر راه درباره ضرورت تسریع در تکمیل راه آهن رشت-آستارا، کمربندی رشت و ۳ کیلومتر جاده سیاهکل-رشت و تذکر دیگری به همراه ۳۴ نماینده دیگر به وزیر اقتصاد درباره لزوم اجرای تبصره ۱۶ و ۱۸ بودجه ۱۴۰۲ در حمایت از تولید.

-تذکر حسن نوروزی نماینده رباط کریم به وزیر فرهنگ درباره لزوم رسیدگی به استیجاری بودن ساختمان اداری ادارات شهرستان های رباط کریم و بهارستان و تذکر دیگری به همراه ۱۵ نماینده دیگر به وزیر نیرو درباره لزوم رسیدگی به قطعی مکرر برق ناشی از کمبود فیدر و پست های ۶۳ کیلووات در کارخانجات و منازل مسکونی رباط کریم و بهارستان.

-تذکر کمال حسین پور نماینده پیرانشهر به رئیس جمهور و وزیر نفت درباره ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین و توزیع به موقع بنزین مورد نیاز مردم سردشت و تذکر دیگری به وزیر جهاد کشاورزی درباره ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای تخصیص و افزایش یارانه لبنیات.

-تذکر محمدحسن آصفری نماینده اراک به وزیر اقتصاد درباره ضرورت الزام بانک ها به پرداخت وام مسکن و برخورد با بانک های متخلف و تذکر دیگری به همراه علی آذری به وزیر جهاد کشاورزی درباره لزوم چاره اندیشی برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ و اقدام برای کاهش قیمت ها.

-تذکر صمدالله محمدی نماینده بافت به همراه ۳۷ نماینده دیگر به وزیر راه درباره ضرورت مدیریت بازار اجاره مسکن.

-تذکر بهروز محبی نجم آبادی نماینده سبزوار و ۱۶ نماینده دیگر به وزیر نیرو درباره لزوم جبران خسارت عدم پیش بینی عدم قطع برق چاه های کشاورزی ناشی از سنگ رو نکردن نیروگاه داورزن.

-تذکر علی اکبر علیزاده برمی نماینده دامغان و ۳۵ نماینده دیگر به وزیر نفت درباره لزوم افزایش سهمیه کارت بزنین جایگاه های سوخت بین راهی در جاده های پر تردد و تذکر دیگری به همراه ۳۸ نماینده دیگر به وزیر جهاد کشاورزی درباره لزوم افزایش توجه به چرخه تولید گوشت با حمایت های جدی از دامداران، مرغداران و بخش تولید عشایری و روستایی.

-تذکر مرتضی محمودوند نماینده خرم آباد به همراه ۲۸ نماینده دیگر به وزیر جهاد کشاورزی درباره لزوم رسیدگی به شکایت کشاورزان از منابع طبیعی جهت ممانعت زراعت در زمین های ثبت شده با مالکیت کشاورزان.

-تذکر جعفر قادری نماینده شیراز به همراه ۵۱ نماینده دیگر به وزیر اقتصاد و وزیر کشور درباره ضرورت تسریع در پرداخت سهم شهرداری ها و دهیاری ها از مالیات و ارزش افزوده.

-تذکر حبیب آغاجری نماینده بندر ماهشهر به همراه ۲۶ نماینده دیگر به وزیر راه درباره رسیدگی به جاده های حادثه خیز امیدیه-اهواز و بندرماهشهر-رامشیر.

- تذکر محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز به همراه ۳۰ نفر از نمایندگان به وزرای نیرو، کشور و جهاد کشاورزی لزوم انجام اقدامات جدی در مورد وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه. همچنین تذکر به همراه ۳۱ نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت لزوم اجرای افزایش ۲۰ درصدی سالانه ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی

- تذکر علی اکبر علیزاده برمی نماینده دامغان به همراه ۴۲ نفر از نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش لزوم توزیع شیر رایگان بین دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم.

- تذکر حسن نوروزی نماینده رباط کریم به همراه ۱۷ نفر از نمایندگان به وزیر صنعت، معدن و تجارت ضرورت واگذاری مدیریت ایران خودرو و سایپا به سهامداران.

- تذکر مجتبی بخشی‌پور نماینده اسلام آباد غرب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضرورت توجه به تأمین مسکن و بیمه و رفاه خبرنگاران و برخورداری این قشر از مزایای قانون مشاغل سخت.

- تذکر علی جدی نماینده شیروان به وزیر جهاد کشاورزی لزوم تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان.

- تذکر حسن محمدیاری نماینده طوالش به همراه ۳۶ نفر از نمایندگان به وزیر نیرو لزوم تسریع در پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل آبفا.

- تذکر محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز به همراه ۳۰ نفر از نمایندگان به وزرای نیرو، کشور و جهاد کشاورزی: لزوم انجام اقدامات جدی در مورد وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه. همچنین تذکر به همراه ۳۱ نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت: لزوم اجرای افزایش ۲۰ درصدی سالانه ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی

- تذکر علی اکبر علیزاده برمی نماینده دامغان به همراه ۴۲ نفر از نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش: لزوم توزیع شیر رایگان بین دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم.

- تذکر حسن نوروزی نماینده رباط کریم به همراه ۱۷ نفر از نمایندگان به وزیر صنعت، معدن و تجارت: ضرورت واگذاری مدیریت ایران خودرو و سایپا به سهامداران.

- تذکر مجتبی بخشی‌پور نماینده اسلام آباد غرب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ضرورت توجه به تأمین مسکن و بیمه و رفاه خبرنگاران و برخورداری این قشر از مزایای قانون مشاغل سخت.

- تذکر علی جدی نماینده شیروان به وزیر جهاد کشاورزی: لزوم تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان.

- تذکر حسن محمدیاری نماینده طوالش به همراه ۳۶ نفر از نمایندگان به وزیر نیرو: لزوم تسریع در پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل آبفا.

آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز تدوین نشده است

جلال رشیدی کوچی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۲۳ مهر) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: اینکه از سوی عوامل خارجی تحریم شویم حسابش مشخص است اما عده‌ای در داخل و به بهانه‌های مختلف که کسی هم نتواند اظهارنظر کند، ما را تحریم کرده‌اند.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس اظهار کرد: چه اشکالی دارد شرکت هواپیمایی خارج از کشور تحت مدیریت و قوانین کشورمان به صورت اجاره‌ای خدمات پروازی ارائه دهد؛ چرا همه چیز را در این مملکت امنیتی می‌کنید، آقایان تصور می‌کنند فقط خودشان از امنیت سر درمی‌آورند و نمایندگان این موضوع را نمی دانند.

وی با یادآوری اینکه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو کار کرده و قانون تصویب کرده است،  ادامه داد: سه ماه منتظر هستیم تا برای مسئله واردات خودروهای کارکرده آیین‌نامه تدوین شود؛ چرا ساده‌ترین مشکلات این مملکت را پیچیده می‌کنید.

رشیدی کوچی افزود: اکنون ۴ – ۵ هزار خودروی نو وارد کشور شده اما این حق مردم است که خودروی ۵۰۰ میلیونی ۱۰ هزار دلاری را دو میلیارد تومان خریداری کنند، با چنین شرایطی می‌گوییم می‌خواهیم خودروی اقتصادی وارد کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: نمی‌توان دو هزار کیلومتر جاده در کشور افتتاح شود ولی وقتی ملت ماشین خوب سوار نیستند و اینترنتشان نیز فیلتر بوده و قطع است، باز هم ناسزا می‌گویند که این امر سبب ناامیدی و یأس می‌شود، بر این اساس درخواست می‌شود مجلس موضوع را پیگیری کند تا به بهانه‌های مختلف مردم را از خدماتی که حقشان است محروم نکنیم. در واقع موضوعات ساده‌ را به لوکس و لاکچری، تجملاتی و یا ضد امنیتی تبدیل می‌کنیم در حالی که اینها مسائل ساده‌ای هستند لذا باید تلاش کنیم در جامعه امیدآفرینی صورت گیرد.

فرودگاه امام خمینی به قطب حمل و نقل هوایی منطقه تبدیل می شود/ موضوع اعطای مجوز پرواز ایرلاین های خارجی در مسیرهای داخلی به کمیسیون ارجاع شد

نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۲۳ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ۱ ماده ۵۷ این لایحه با ۱۶۶ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی ۱ ماده ۵۷ این لایحه؛ به منظور افزایش ظرفیت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تبدیل شدن این فرودگاه به یکی از قطب های منطقه در حمل و نقل و گذر (ترانزیت) مسافر و بار هوایی بین المللی، دولت مکلف است اقدامات تسهیل گرانه نظیر اعطای آزادی پرواز را به شرکت های هواپیمایی خارجی در مسیرهای خارجی همراه با تعیین نرخ رقابتی خدمات فرودگاهی و ناوبری به عمل آورد.

در ادامه و در جریان بررسی بند الحاقی ۲، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بررسی این بند الحاقی ضمن مخالفت با آن گفت: وقتی به شرکت های خارجی پروانه می دهیم به این معنی است که می پذیریم واردات خدمات انجام دهیم و در مقابل آن ارز پرداخت کنیم، لذا با هزینه کرد بخشی از منابع ارزی برای خرید خدمات موافقت می کنیم. منابع ارزی که باید برای کالاهای اساسی و ماشین آلات و... اختصاص یابد، به پرواز که کالای لوکس بوده و برای گروه خاصی از جامعه است، اختصاص می دهیم.

وی تصریح کرد: هیچ کشوری هوای خود را همانند زمین در اختیار دیگران قرار نمی دهد، ضمن اینکه در پرداخت یارانه سوخت نیز با مشکل مواجه می شویم و همچنین خود را به شرکت های هواپیمایی خارجی وابسته می کنیم، از این رو این بند برای کشور پرهزینه است.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم در دفاع از این بند الحاقی گفت: ما هرگاه به بحث تکریم مردم می رسیم یادمان می افتد در کشور انحصار ایجاد کنیم، نماینده دولت هواپیما سوار شدن را لوکس می داند، یعنی تصور می کند فقط باید دهک های بالای جامعه سوار هواپیما شوند، این تفکر خطرناک است. اگر بخواهیم با این دیدگاه پیش برویم، بخشی از دهک های مردم نباید از وسایل شخصی با امکانات رفاهی استفاده کنند و همه باید با اتوبوس تردد کنند.

وی با تاکید بر اینکه هواپیما برای همه مردم بوده و نباید کالای لوکس باشد، افزود: اولین وظیفه دولت تکریم مردم است، آن هم مردمی که ۴۰ سال با تمام سختی ها پای انقلاب ایستاده اند، اما هرگاه می خواهیم به آنها خدمات بدهیم، یاد خروج ارز از کشور می افتیم، مانند خودرو و مسائل دیگر. مسئولان نگاه نکنند هر گاه هواپیما و بلیط می خواهند در اختیارشان است، ما امروز تنها ۱۸۰ هواپیما داریم، با اینکه طبق گفته رئیس سازمان هواپیمایی حداقل ۵۵۰ هواپیما نیاز داریم، بنابراین با یک سوم نیاز کشور، سیستم هوایی کشور را اداره می کنیم. این تجربه بسیاری از کشورهای دنیاست و بسیاری از نمایندگان سال ها در خارج از کشور زندگی کرده اند، دیده ایم در آنجا که به راحتی شرکت های هواپیمایی، هواپیماهای سایر شرکت ها را اجاره کرده و استفاده می کنند. در زمان های پیک اجازه حضور در ناوگان را می دهند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص پرداخت ارز عنوان کرد: پرداخت در همه کشورها با پول رسمی انجام می شود، از طرفی ما قرار نیست از آمریکا و اروپا هواپیما بیاوریم، منظور ما از کشورهای شرق و عضو بریکس است. دولت پیمان پولی منعقد کند و به جای اینکه ریال را در داخل به دلار تبدیل کند، به وظایف پیمان پولی عمل کند، بنابراین این روش یک روش متداول در کشورهای دنیا بوده و نه تنها دولت پول برای واردات هواپیما دارد و نه بخش خصوصی کشورمان به حدی قدرتمند است که بتواند هواپیما وارد کند، فلذا ما خدمات را از کشورهای دیگر به خدمت می گیریم و به مردم خدمات می دهیم و رفاه برای مردم ایجاد می کنیم و در زمان های پیک مانند عید نوروز و ایام حج و یا تابستان از آن بهره مند می شویم.

در همین راستا عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در توضیح این بند الحاقی گفت: این بند دو ملاحظه امنیتی دارد که باید در کمیسیون تلفیق با حضور دستگاه های امنیتی کشور مورد بررسی قرار گرفته و سپس به صحن علنی باز گردد. بنابراین این بند را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع می دهیم.

براساس بند الحاقی ۲ به منظور کمک به توسعه و فراهم نمودن دسترسی بهتر مردم به حمل و نقل هوایی، به دولت اجازه داده می شود نسبت به اعطای اجازه پرواز به شرکت های هواپیمایی خارجی در مسیرهای داخلی اقدام نماید.  آیین نامه اجرائی این بند ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

عزیزی: حضور معاونان پارلمانی در جریان بررسی برنامه هفتم در رأی نمایندگان تاثیرگذار است

ابراهیم عزیزی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 23 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: از ابتدای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه قرار شد از ورود معاونین پارلمانی و برخی مدیران دولت به صحن و محوطه بیرون جهت پیشگیری از انجام برخی اقدامات که در رأی نمایندگان اثرگذار است، جلوگیری شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم ادامه داد: این مهم در حالی است که متاسفانه مشاهده می شود در برخی موارد خود اعضای هیات رئیسه به دلیل سوگیری که در برخی موضوعات دارند، این تصمیم و مصوبه هیات رئیسه را زیر پا می گذارند، به عنوان مثال امروز معاون پارلمانی وزارت راه و شهرسازی در صحن حضور یافته و با یک یک نمایندگان صحبت کرد که این امر اشکال دارد، یا باید همه بیایند یا این رویه درست نیست.

وی تصریح کرد: ما به هیات رئیسه رأی داده ایم تا امانتدار باشد و نظم امور را اجرایی کند، بنابراین باید این موضوع به اعضای هیات رئیسه تذکر داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: با توجه به اینکه بنده اکنون مدیریت جلسه را به دست گرفته ام، باید بگویم من بیگناهم و این امر با بنده ارتباطی ندارد. در این میان باید یادآور شد مصوبه هیات رئیسه یک توافق است نه مُرّ قانون، لذا آیین نامه اجازه می دهد افراد وارد شوند؛ در این راستا هیات رئیسه تصمیم گرفته مدیریت کند.

وی ادامه داد: باید اذعان کرد خود وزرا می توانند حضور داشته باشند، اما معاونان پارلمانی ورودشان ممنوع شده است، همچنین دکتر قالیباف با رئیس جمهور توافق کرده اند برای اینکه تاثیرگذاری روی رأی نمایندگان صورت نگیرد، خود دولت به وزرا بگوید که در مجلس حضور نیابند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان با برخی از بدنه دولت کار دارند و با توجه به شرایط اگر دسترسی به معاونان پارلمانی وجود نداشته باشد، امور مختل می شود، لذا ورود آنها از ساعت 12 الی 14 ظهر مجاز شده است. اگر خارج از ساعت یاد شده حضور داشته باشند، این ایراد وارد است./


ارجاع بند مربوط به تصویب برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌های کشور به کمیسیون تلفیق

در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران با تصمیم مجتبی ذوالنور نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت بند الحاقی ۳ ماده ۵۸ این لایحه به شرح زیر جهت رسیدگی بیشتر و رفع ایرادات وارده به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع داده شد.

بند الحاقی ۳- شورای‌عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی کشور مصوب شورایعالی اداری کشور باید برای کاهش سالانه ده درصد (%۱۰) از تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور موضوع جزء (۳) بند «ج» ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌های کشور را حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب برساند. تمامی برنامه‌ها و اقدامات در حوزه ایمنی راه‌های کشور و بودجه مورد نیاز برای آنها باید در قالب این برنامه پیش‌بینی گردد و شورای‌عالی حمل و نقل و ایمنی کشور متولی راهبری آن خواهد بود.

علی خضریان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۲۳ مهر) ماه مجلس ضمن گرامیداشت روز جهانی عصای سفید، گفت: دولت باید قانون معلولان را در جذب و به کارگیری آنها اجرا کند و این قانون برای تسهیل زندگی معلولان اهمیت زیادی دارد.

وی بیان کرد: کافی است یک روز خودمان را جای نابینایان قرار دهیم. نباید درباره وضعیت معلولان بی تفاوت باشیم و باید به وظایف خود و قانون عمل کنیم.

در حال تکمیل...

کد خبر: 1202199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =