پیچیدن نسخه فرهنگی با سیاست‌های گذشته اشتباه است / افزایش مشارکت دانشجویان در صورت اصلاح هدف‌گذاری حوزه فرهنگی

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی اعتقاد دارد که پیچیدن نسخه فرهنگی با سیاست‌های گذشته اشتباه است و باید به سلیقه دانشجویان در این حوزه توجه کرد.

محمد رضا مریمی عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بی‌ثمر بودن فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: این موضوع حاصل سیاست‌های کلان نادرست در حوزه فرهنگی است. 

بیشتر بخوانید:

فعالیت‌های فرهنگی هدف ندارند / استفاده از ظرفیت آموزشی برای انتقال مفاهیم فرهنگی

وی با اشاره به ابر پدیده ناامیدی در جامعه عنوان کرد: اتحادیه عدالتخواه سال گذشته در  محضر مقام معظم رهبری به موضوع ناامیدی بین مردم اشاره کرد. به عقیده بنده، دانشجویان هم از این موضوع مستثنی نبوده و جزو قشری از جامعه محسوب می‌شوند. زمانیکه نا امیدی وجود داشته باشد، دانشجویان نیز از این موضوع متاثر شده و نسبت به مشارکت در برنامه‌ها بی‌انگیزه می‌شوند. بنابراین ناامیدی عامل مهمی در عدم استقبال دانشجویان است. 

مریمی ادامه داد: البته من عقیده ندارم که استقبال دانشجویان از برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها کم شده است؛ بلکه سیاست گذاری نادرست بر میزان استقبال دانشجویان از برنامه‌های فرهنگی اثر گذاشته است.

این فعال دانشجویی مطرح کرد: بی‌انگیزگی بین دانشجویان بیشتر ناشی از ناامیدی بین این قشر است. به عنوان مثال اگر مسئولی در دانشگاه بیاید، آنها رغبتی برای حضور ندارد؛ چرا که نسبت به آنان ناامید هستند.

وی گفت: وقتی‌که سیاست گذاری فرهنگی نادرست باشد، دانشجویان می‌گویند که بارها در حلقه مطالعاتی و برنامه‌های فرهنگی شرکت کرده‌اند؛ همین حرف‌های تکراری را شنیده‌اند؛ پس چرا باید دوباره در این برنامه‌ها شرکت کنند. بنابراین نهادهای بالا دستی باید نسبت به تشکل‌های دانشجویی رغبت نشان دهند تا آنان نیز نسبت به مشارکت در فعالیت‌های فوق برنامه ترغیب شوند.

مریمی تصریح کرد: اگر هدف گذاری و سیاستگذاری در حوزه فرهنگی اصلاح شود، مشارکت دانشجویان نیز بیشتر خواهد شد. همچنین فعالیت‌های درون دانشگاهی خروجی مناسب‌تری خواهند داشت.  

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با ذکر مثالی یادآور شد: اگر اتفاقات پاییز سال ۱۴۰۱ را مرور کنیم، در می‌یابیم که دو دستگی بین دانشجویان و جامعه دانشگاهی وجود داشت. این دو دستگی حاصل شکاف فرهنگی بین نسل جوان است. برای ترمیم این موضوع  هم آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها وظیفه دارند. البته تا کنون تغییر برای این ترمیم شاهد نبودیم. بنابراین انگار رغبتی برای جلوگیری از شکاف فرهنگی وجود ندارد. 

وی گفت: پیشنهاد من برای کاهش شکاف فرهنگی و اثر بخشی فعالیت‌های فرهنگی این است که به برخی تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان تریبون برای صحبت داده شود و به برخی دیگر توبیون داده نشود. اگر به برخی دانشجویان تریبون داده شود، آنان به سراغ جریان‌های زیر زمینی نمی‌روند. 

مریمی با اشاره به هجمه‌های فرهنگی عنوان کرد: ما باید برای کاهش این هجمه‌ها چاره‌اندیشی کنیم. سلیقه دانشجویان تحت عوامل مختلف فرق کرده است و باید به آن توجه کرد. بنابراین در حال حاضر نمی‌توان با سیاست‌های گذشته، نسخه فرهنگی پیچید. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1202445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =