تکلیف مجلس به دولت برای قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی / پوشش بیمه برای ۵ دهک پایین رایگان شد

شانزدهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

منطقی‌سازی‌ تعرفه‌های پزشکی به منظور کاهش پرداخت از جیب مردم / ساز وکار ذخیره دارو و تجهیزات پزشکی برای مدت ۶ ماه تعیین شد

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

این بیست و هشتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه است.

نمایندگان مجلس بررسی لایحه برنامه هفتم را از روز دوشنبه (سوم مهرماه) در صحن مجلس آغاز کرده و تاکنون تا ماده ۷۱ لایحه پیش رفته اند.

تا پایان بررسی لایحه برنامه هفتم، جلسات علنی مجلس روزانه در دو شیفت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

پوشش بیمه برای ۵ دهک پایین رایگان شد/ افراد فاقد بیمه پایه سلامت بیمه شده محسوب می‌شوند

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۲۵ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (الف) ماده ۷۳ این لایحه با ۱۵۳ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند (الف) ماده ۷۳ لایحه مذکور؛ به منظور تأمین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت، توسعه کمی و کیفی بیمه‌های سلامت و مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات زیر انجام می‌گیرد:

الف- پوشش بیمه پایه برای تمامی جمعیت کشور اجباری بوده و برخورداری از یارانه دولت جهت حق بیمه سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل وی از طریق ارزیابی وسع برای حداقل پنج دهک پایین درآمدی به صورت رایگان و برای سایر دهک‌ها با اخذ سرانه بر اساس ضوابط ذیل و آیین‌نامه‌ای است که به پیشنهاد شورایعالی بیمه سلامت تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره- کلیه ایرانیان فاقد بیمه پایه سلامت، بیمه شده سازمان بیمه سلامت ایران محسوب می‌شوند. مطالبات سازمان بابت حقبیمه و خسارات تأخیر تأدیه (به نرخ اوراق مشارکت) در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم‌الاجرا است و با اعلام سازمان بیمه سلامت ایران از محل مطالبات فرد از دستگاه‌های اجرائی از جمله یارانه نقدی به موجب آیین‌نامه اجرائی که به پیشنهاد مشترک سازمان‌های هدفمندی یارانه‌ها و بیمه سلامت ایران تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، دریافت می‌شود.

هدف گذاری مجلس برای تبدیل شدن ایران به قطب سلامت منطقه جنوب غرب آسیا

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۲۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (الف) ماده ۷۲  این لایحه با ۱۴۵ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند (الف) ماده ۷۲ این لایحه؛ به منظور تبدیل جمهوری اسلامی ایران به قطب تأمین سلامت منطقه جنوب غرب آسیا، دستیابی به صادرات سالانه بیش از یک میلیارد (۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) یورو دارو و ایمن ساز (واکسن) و بیش از یک میلیارد (۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) یورو تجهیزات پزشکی، افزایش درآمد سالانه کشور از گردشگری سلامت به شش میلیارد (۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) یورو و افزایش درآمد سالانه حاصل از جذب دانشجویان خارجی در رشته های علوم پزشکی به بیش از هفتصد میلیون (۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰) یورو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به انجام اقدامات زیر است:

الف- جهت افزایش ضریب خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارو، فراوردههای دارویی و محصولات کشاورزی، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی تا پایان سال اول اجرای برنامه، با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به راهاندازی سازوکار ثبت قراردادهای صادراتی و تضمین حقوق و امنیت این قراردادها اقدام نماید. وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو مکلفند جز در موارد ضرورت نسبت به اعلام ممنوعیت های صادراتی حداقل یکسال پیش از اعمال آنها اقدام نمایند. در صورت اتخاذ ممنوعیت های صادراتی، قراردادهایی که در چارچوب سازوکارهای مذکور انجام شده باشد، مشمول این ممنوعیت ها نیستند. موارد ضرورت در هر مورد با تشخیص وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی تعیین می گردد.

همچنین نمایندگان بند (ب) این ماده را نیز با ۱۶۰ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۳ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس بند (ب) ماده ۷۲ لایحه مذکور؛ تا پایان سال دوم اجرای برنامه، با انجام مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با اولویت کشورهای منطقه، حوزه تمدنی و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اقدامات لازم را جهت پذیرش مواد اولیه دارو و فراوردههای دارویی، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی ثبت شده در ایران توسط این کشورها و همچنین صدور گواهی ثبت و مجوز ورود به بازار و گواهینامه های مشترک کیفیت تولید انجام دهد.

توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی دولتی الزامی شد

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۲۵ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (۵) و اصلاحات این بند از ماده ۷۱ این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی (۵) ماده ۷۱ لایحه مذکور؛ دولت مکلف است طرح تغذیه با شیر رایگان را در مدارس ابتدائی دولتی اجرائی نماید.

در ادامه نمایندگان با بند الحاقی (۶) ماده ۷۱ این لایحه نیز موافقت کردند.

در بند الحاقی (۶) ماده ۷۱ آمده است؛ دولت مکلف است اساسنامه موضوع این ماده سازمان غذا و دارو را ظرف مدت ۶ ماه با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند، چنانچه ظرف مدت مذکور اساسنامه به تصویب هیأت وزیران نرسد پس از انقضاء مدت مذکور هرگونه اقدام سازمان غذا و دارو به منزله دخل و تصرف در وجوه اموال عمومی دولت است.

موضوع کمبود معلم یکشنبه هفته آینده در نشست ویژه ای با حضور وزیر آموزش بررسی می شود

حبیب الله دهمرده در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۲۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه از نمایندگان مجلس برای راهپیمایی و حمایت از مردم مظلوم غزه تشکر کرد و خطاب به رئیس مجلس گفت: بسیاری از مدارس به ویژه در استان سیستان و بلوچستان با کمبود معلم مواجهند، بنابراین ضروری است در این رابطه تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی ادامه داد: همچنین نیاز است قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان هر چه سریعتر اجرایی شود.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: در مورد موضوع کمبود معلم، یکشنبه هفته آینده ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نشستی در مجلس برگزار خواهد شد.

تکلیف مجلس به دولت برای قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی/ فهرست رسمی دارویی ایران هر سه ماه یک بار منتشر می‌شود

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۲۵ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (۱) ماده ۷۱ این لایحه با ۱۲۶ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی (۱) ماده ۷۱ لایحه مذکور، دولت مکلف است نسبت به قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی و مکمل‌های دارویی، رژیم غذایی، تغذیه‌ای و مواد اولیه دارویی و فراورده‌های دارویی و ایمن‌ساز (واکسن) بجز در مورد محصولات با فناوری بالا و زیست فناوری، با لحاظ هزینه تمام شده محصول و سود متعارف با اعلام قواعد و به صورت سامانه‌ای اقدام نماید. نماینده شورایعالی بیمه سلامت با حق رأی به اعضای کمیسیون‌های قیمت‌گذاری دارو و تجهیزات پزشکی اضافه می‌شود.

با بند الحاقی (۲) ماده ۷۱ این لایحه با ۱۶۹ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی (۲) ماده ۷۱ لایحه مذکور، فهرست رسمی دارویی ایران براساس نظام دارویی ملی کشور (طرح ژنریک) توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداکثر هر سه ماه یکبار تدوین و منتشر می‌گردد. تجویز داروهای خارج از فهرست یادشده، تخلف محسوب می‌شود و متخلف با توجه به شدت عمل ارتکابی و تعدد و تکرار آن، حسب مورد به مجازات‌های مندرج در تبصره (۱) ماده (۲۸) قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۳/۱/۲۵ محکوم می‌گردد. آیین‌نامه اجرائی این بند ظرف شش ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (سازمان غذا و دارو) تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در ادامه بررسی ماده ۷۱ لایحه برنامه هفتم، نمایندگان بند الحاقی (۳) این ماده را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

بر اساس بند الحاقی (۳) ارجاع شده؛ به منظور تحقق سیاست‌های کلی سلامت و ایمنی محصولات سلامت‌محور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط، نظارت بر فراورده‌های غذایی تراریخته را در چهارچوب قوانین و مقررات داخلی و با رعایت مقررات بین‌المللی انجام دهد.

کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان که از مواد اولیه تراریخته استفاده می‌کنند، مکلف به درج برچسب تراریخته بر روی محصول هستند.

 نمایندگان بند الحاقی (۴) ماده ۷۱ این لایحه را به دلیل تشابه با بند الحاقی (۱) ماده(۳۴) حذف کردند.

در بند الحاقی (۴) حذف آمده است؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، پس از ایجاد نظام رهگیری، ردیابی، بسته‌بندی و شناسنامه‌دارکردن و نشان(برند)سازی برای محصولات خام کشاورزی، دامی، طیور و آبزی از سطح مزرعه و دامداری، این محصولات را از نظر باقیمانده سموم کشاورزی، نیترات، فلزات سنگین و باقیمانده داروهای دامی در زنجیره تأمین، ارزیابی نماید و نتیجه را جهت هرگونه اقدام قانونی به وزارت جهاد کشاورزی اعلام نماید.

وزارت جهاد کشاورزی مکلف است موارد اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را جهت ارتقای ایمنی غذا رعایت نماید و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری و وزارت نیرو از آبیاری محصولات کشاورزی با آبهای غیربهداشتی، جلوگیری و کشت محصولات کشاورزی را در اطراف بزرگراه‌ها محدود به کشت محصولات غیرخوراکی نماید.

امت اسلامی گام عملی برای مبارزه با رژیم صهیونیستی را بردارند

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۲۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی پس از راهپیمایی نمایندگان علیه جنایات رژیم صهیونیستی و به صدا درآوردن زنگ پایان تنفس گفت: در یک ساعت گذشته همکاران من در مجلس شورای اسلامی و بخش اداری برای محکومیت جنایات هولناک رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند که از همه آنها تقدیر و تشکر می کنم.

رئیس قوه مقننه کشورمان اضافه کرد: امیدوارم دنیای اسلام، امت اسلامی و دولت های اسلامی گام عملی برای مبارزه با ظلم رژیم شیطانی که خوی حیوان صفتی و جنایت پیشه دارد، بردارند و با اقدامات خود مانع از جنایات آنها شوند و همه ما مسلمین و آزادگان جهان بتوانیم از حقوق ملت فلسطین دفاع کنیم.

بیانیه نمایندگان در محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن بیمارستان المعمدانی غزه

علی کریمی فیروزجائی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۲۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی بیانیه نمایندگان مردم در محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن بیمارستان المعمدانی غزه و کشتار کودکان بی‌گناه را قرائت کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

جنایت رژیم کودک‌کش صهیونیستی در حمله عامدانه به بیمارستان المعمدانی غزه و کشتار بیش از هزار شهروند غیرنظامی به ویژه زنان و کودکان بی‌پناه فلسطینی لکه ننگ دیگری در کارنامه جامعه جهانی و سازمان ملل و مدعیان دروغین صلح گذاشت. این جنایت با حمایت مستقیم تسلیحاتی رژیم جنایتکار آمریکا صورت گرفت. حمایت و همراهی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با این رژیم سکوت مرگبار جامعه جهانی و مجامع بین‌المللی مفتحضانه و ننگین است.

این جنایت به سرکردگی نخست‌وزیر مجرم و جنایتکار رژیم صهیونیستی پاسخی جز نابودی و یکسره کردن کار این غده سرطانی ندارد. به سازمان‌های بین‌المللی امیدی نیست، جهان باید به پا خیزد، ملت‌های آزاده در سراسر دنیا باید در کنار ملت مظلوم و بی‌پناه فلسطین قرار گیرند و فلسطینیان در محاصره و در بند را از وحوش صهیونیست نجات دهند. تنها طوفان خشم ملت‌ها است که می‌تواند بنیان این رژیم فاسد را برکند.

مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت شدید این جنایت بشری و انتقاد از بی‌عملی دبیرکل سازمان ملل و مجامع بین‌المللی از پارلمان‌های کشورهای مستقل و آزادی‌خواه دنیا به ویژه پارلمان‌های اسلامی می‌خواهد:

۱- از هیچ اقدامی در محکومیت و مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت مظلوم فلسطین فروگذار نکند.

۲- جنایت‌های رژیم‌های صهیونیستی را در مجامع بین‌المللی پیگیری نماید.

۳- با توجه به وضعیت وخیم انسانی در غزه و قطع کامل مسیرهای امدادرسانی ضمن ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان‌های مدعی بشردوستانه را برای ارسال کمک‌های انسانی تحت فشار قرار دهند.

۴- حکومت‌های خود را به قطع کامل ارتباط دیپلماتیک تجاری و اقتصادی با رژیم صهیونیستی ترغیب نمایند.

۵- شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی را تحریم کرده و قوانین تحریمی علیه این رژیم در مجالس خود وضع نمایند.

۶- کمک‌های تسلیحاتی و نظامی آمریکای جنایتکار را به رژیم صهیونیستی محکوم کرده و سفارتخانه‌های آمریکا را تحت فشار قرار دهند. (نابود باد اسرائیل، زنده باد فلسطین، زنده باد ملت مظلوم و مقاوم فلسطین)./

کد خبر: 1202592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =