سازوکار مجلس برای ارتقای تولیدات فرهنگی و پویانمایی / انتقاد از متصل نبودن سامانه‌های وزارت کار و اداره ثبت اسناد

سی‌امین جلسه صحن مجلس برای رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران پایان یافت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نمایندگان در جلسه علنی امروز(شنبه،29مهر) مجلس شورای اسلامی،  بندالحاقی(2)و (3) ماده 76 لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که  یک‌ درصد از هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی اختصاص پیدا کند. همچنین  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاه های ذیربط مکلف شدند جهت افزایش میزان تولید پویانمایی  به میزان هفت هزار و سیصد ساعت تا پایان برنامه، اقدامات و حمایت هایی را از بخش غیردولتی به عمل آورند.

بیشتر بخوانید:

لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / وزارت فرهنگ مکلف به حمایت و پشتیبانی از حلقه‌های میانی گفتمان انقلاب اسلامی شد

بندالحاقی(2)-در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره ۳ قانون بودجه سنواتی مکلفند یک درصد از هزینه‌های جاری خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، جوانی جمعیت، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی و گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای اختصاص دهند.

آیین‌نامه اجرائی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بندالحاقی(3) - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاه های ذیربط مکلف است جهت افزایش میزان تولید پویانمایی (انیمیشن) به میزان هفت هزار و سیصد ساعت تا پایان برنامه، اقدامات و حمایت های ذیل را از بخش غیردولتی به عمل آورد:

  1 -وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است حمایت گمرکی و ارائه تسهیلات برای ورود تجهیزات و فناوری های سخت و نرم مربوط به تولید پویانمایی را به عمل آورد.

 2- معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری مکلف به حمایت از توسعه شرکت های بزرگ تولید پویانمایی از طریق ارائه تسهیلات بلندمدت صندوق نوآوری و شکوفایی می باشد به طوری که حداقل سهم آن سالانه از سه درصد (%3) کمتر نباشد.

3- معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به منظور توسعه و تجهیز زیرساخت های فنی مورد نیاز برای افزایش میزان تولید پویانمایی داخلی مکلف است حداقل دو پارک علم و فناوری ویژه تولید پویانمایی ایجاد نماید و مجاز است با توجه به استعداد و نیاز هر استان یک کارخانه نوآوری تولید پویانمایی در هر استان ایجاد نماید. پارکها و کارخانههای مذکور مشمول معافیتهای مالیاتی و تسهیلات موضوع قانون جهش دانش- بنیان مصوب 1401/2/11 می باشند.

آیین نامه اجرائی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه های آموزش و پرورش (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) و ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، سازمان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

همچنین بندالحاقی(۵) ماده ۷۶ نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

انتقاد نقدعلی از متصل نبودن سامانه‌های وزارت کار و اداره ثبت اسناد

محمد تقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ صحن مجلس در تذکری از متصل نبودن سامانه رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سامانه اداره ثبت اسناد انتقاد کرد و گفت: الان یارانه بسیاری از افرادی که منزل یا خودرو به نامشان بوده اما الان آن را فروختند و منتقل کرده‌اند و به دلیل برخط نبودن سامانه رفاهی وزارت تعاون، مدت‌ها است قطع شده است و علت آن نیز این است که این وزارتخانه نامه راهور و مدارک لازم را قبول نمی‌کند بنابراین یارانه آنها قطع شده است.

وی تاکید کرد: به روز نبودن سامانه وزارت رفاه مشکل‌ساز شده و تعداد مراجعات به دفاتر نمایندگان افزایش پیدا کرده است. بسیاری از اشخاص مستعد دریافت یارانه هستند اما به دلیل برخط نبودن سامانه رفاه با مشکل مواجه شده‌اند و نمی‌توانند یارانه قطع شده خود را مجدد متصل کنند.

این نماینده مجلس خواستار رسیدگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این موضوع شد.

پایان جلسه سی‌ام مجلس برای بررسی لایحه برنامه هفتم

زنگ پایان جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ صحن مجلس شورای اسلامی نواخته شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه ادامه رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود داشتند.

در این جلسه موادی از فصل ۱۵ این لایحه با عنوان ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه توسط نمایندگان مورد رسیدگی قرار گرفت.

بر اساس اعلام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس جلسه نوبت سوم (شب) صحن مجلس برای رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه از ساعت ۱۸:۳۰ امروز آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =