طرح «فرصت مطالعاتی صنعتی» برای اساتید دانشگاه آزاد اجرا می‌شود/ پیش‌بینی بورسیه ۲ هزار دانشجو در طرح پویش استان آذربایجان شرقی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز با تاکید بر اینکه علت بیشتر چالش‌های بین صنعت و دانشگاه این است که ارتباط صحیحی بین این دو شکل نگرفته است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای حل این موضوع طرح‌های مختلفی را درنظر گرفته که یکی از این طرح‌ها «فرصت مطالعاتی صنعتی» است.

آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی بیش از ۵۰۰ دانشجو وارد طرح پویش شده اند و پیش بینی ما بر این است که این تعداد، امسال به ۲ هزار نفر افزایش پیدا کند.  

بیشتر بخوانید: 

قرارداد ۸۰ میلیاردی برای طراحی و ساخت خط تمام رباتیک مونتاژ تراکتور

وی ادامه داد: در اجرای طرح پویش با صنایعی چون تراکتورسازی، خودروسازی سایپا و تعدادی از شرکت‌های خصوصی وارد قرارداد شده‌ایم که این قراردادها از نظر زمانی نامحدود هستند.   

رنجبران با اشاره به بی‌اعتمادی شکل گرفته بین دو مجموعه صنعت و دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشگاه معتقد است صنایع ما اغلب وارداتی هستند و نگاه توسعه‌ای ندارند و از طرفی صنعت هم معتقد است دانشجویان در دانشگاه وارد فاز عملی و صنعتی نمی‌شوند و صرفا به موضوعات تئوریک می‌پردازند.  

وی با اشاره به اینکه تمایل به همکاری و ارتباط بین صنعت و دانشگاه وجود دارد، بیان کرد: با توجه با اینکه تجهیزات صنایع ما اغلب وارداتی است بخش صنعت بیشتر انتظار تأمین نیروی کار متخصص را از دانشگاه دارد و احتیاج به ایجاد یا توسعه یک صنعت جدید کمتر دیده می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی با تاکید بر اینکه علت بیشتر چالش های بین صنعت و دانشگاه این است که ارتباط صحیحی بین اینها شکل نگرفته است، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی برای حل این موضوع طرح‌های مختلفی را درنظر گرفته که یکی از این طرح‌ها «فرصت مطالعاتی صنعتی» است که دانشگاه به طور جدی آن را آغاز کرده و این طرح در وزارت علوم هم پیگیری می‌شود.  

وی اضافه کرد: بر اساس طرح‌ها «فرصت مطالعاتی صنعتی» اساتید دانشگاه یک یا دو ترم را در بخش صنعت به عنوان طرح مطالعاتی می‌گذرانند که هم مشکلات صنعت را از نزدیک شناسایی می‌کنند و هم توانمندی‌های خوبی را از خود بروز می‌دهند و زمینه ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه فراهم می‌شود.  

رنجبران افزود: این طرح یکی از پارامترهایی است که میتواند اعتماد صنعت به دانشگاه را جلب کند و یکی از طرح هایی است که به تازگی ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: دومین راهکار دانشگاه آزاد اسلامی طرح پویش است که بر اساس آن دانشجویان ما در فضای صنعت قرار میگیرند و  هم بخشی از شهریه آنها و هم بخشی از نیاز صنایع تامین می‌شود.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی گفت: توسعه طرح های پژوهشی برون دانشگاهی یکی دیگر از راهکارهای تقویت ارتباط با بخش صنعت است که به توسعه درآمدهای غیرشهریه ای نیز کمک خواهد کرد البته نگاه دانشگاه بیش از آنکه اقتصادی باشد تقویت ارتباط صحیح با بخش صنعت است.  

وی با تاکید بر اینکه صنایع در موضوع جذب در طرح پویش به دانشجویان پسر تمایل بیشتری نشان می‌دهند، خاطرنشان کرد: بیمه دانشجویان شرکت کننده در طرح پویش به دلیل اینکه در قالب یک کمک شهریه و نه دستمزد پرداخت می‌شود مشکلی ندارد و در قالب یک توافقنامه با صنایع این مشکل را حل کرده‌ایم.   

رنجبران یادآور شد: دانشجویانی که در طرح همیار دانشجو شرکت می‌کنند نیز از مزایای طرح پویش استفاده خواهند کرد و این طرح به نوعی امتداد و توسعه طرح پویش است

انتهای پیام/   

کد خبر: 1203129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =