مجلس با افزایش حقوق باباهای مدرسه موافقت کرد

ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست علنی مجلس شورای اسلامی عصر امروز (یک‌شنبه، ۳۰ مهر) به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت ۱۴ و ۲۰دقیقه و با حضور دو سوم از نمایندگان آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۱۵ تا ۵۰ درصدی مالیات بر سیگار / سهم فرانشیز بستری مددجویان، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار رایگان شد

روح اله متفکرآزاد عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار نشست امروز عصر را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران

بر اساس بند (س) ماده ۸۵ لایحه برنامه؛ به منظور پیشگیری از وقوع جرائم مرتبط با سیم کارت های تلفن همراه یا شناسه های مخابراتی معادل آن، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است رأساً یا حسب اعلام قوه قضائیه سیم کارت‌های متوفیان، اشخاص حقوقی انحلال یافته یا تعطیل شده، اتباع غیرایرانی دارای اقامت موقت از کشور خارج شده، زندانیان در طول مدت حضور در زندان را جز در موارد دستور داده شده توسط مقام قضائی، تا زمان تعیین تکلیف توسط مالک قانونی حسب مورد یک طرفه یا مسدود نماید.

گفتنی است، مراجع دارنده اطلاعات موضوع این بند مکلفند اطلاعات لازم را در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دهند.


دولت مکلف به پرداخت مطالبات صندوق ذخیره فرهنگیان تا پایان برنامه توسعه شد

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق،گفت: مبلغ و درصدی از حقوق فرهنگیان به حساب صندوق ذخیره واریز می شود و معادل آن را دولت پرداخت می کند، در بند اول آموزش و پرورش را مکلف به تجدید ارزیابی دارایی صندوق می کنیم، تجدید ارزیابی پشتوانه ای برای سرمایه گذاری ها و کار اقتصادی صندوق است.

وی ادامه داد: با تجدید ارزیابی دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان این امکان فراهم می شود که سهم هر فرهنگی را مشخص کنیم، بسیاری از فرهنگیان سال ها در این صندوق سرمایه گذاری کردند اما هیچ خدمتی دریافت نکردند.

زنگنه عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود در صندوق ها ورود آن ها به تصدی گری و بنگاه داری مستقیم است و همین موضوع باعث شده تا انتظار فرهنگیان محقق نگردد. صندوق را به سمت تبدیل شدن به سمت صندوق سرمایه گذاری هدایت می کنیم.

دکتر محمدباقر قالیباف در جریان بررسی این تبصره ها، عنوان کرد: در خصوص موسسه ای صحبت می کنیم که از نظر حقوقی تکلیف آن مشخص نیست و اساسنامه مصوب ندارد. موسسه ای که اساسنامه مصوب ندارد را چگونه می خواهید در بورس عرضه کنید.

وی با تاکید بر اینکه قاعده عرضه در بورس مشخص است، گفت: تبصره یک و دو بند چ ماده ۸۸ لایحه برنامه هفتم توسعه را به کمیسیون بازمی گردانیم تا با اصلاح آن دولت مکلف شود طی ۶ ماه اساسنامه صندوق را به مجلس ارائه کند.

در تبصره ۱ بند چ ماده ۸۸ لایحه مذکور آمده است: وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان در جهت کاهش تصدی گری و بنگاه داری صندوق ذخیره فرهنگیان، دارایی های صندوق را تجدید ارزیابی کند. دارایی های تجدید ارزیابی شده معاف از پرداخت مالیات می باشند و افزایش هزینه استهلاک ناشی از تجدید ارزیابی موضوع این بند به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می شود. سهم هریک از فرهنگیان پس از تجدید ارزیابی با قابلیت واگذاری در بازار سرمایه مشخص می گردد.

در تبصره -۲ بند چ ماده ۸۸ لایحه مذکور آمده است: وزارت آموزش و پرورش مکلف است شش ماه پس از تصویب این قانون، اساسنامه مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان را در راستای تقویت بنیه مالی فرهنگیان، رفع مشکلات معیشتی آن ها، نقش پذیری فرهنگیان در هیأت امنا و مدیریت صندوق، ایجاد شفافیت مالی و محاسباتی، رفع تعارض منافع و تعیین وضعیت حقوقی آن مورد بازنگری قرار داده به طوری که در پایان برنامه هشتاد درصد (%۸۰) از بنگاه های صندوق، واگذار و صندوق از طریق سهام غیر مدیریتی دارایی های افراد را مدیریت نماید و به تصویب هیأت وزیران برساند.

چراغ سبز مجلس به افزایش حقوق باباهای مدرسه

در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند ب ماده ۸۸ لایحه مذکور با ۱۷۵ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند ب ماده ۸۸ لایحه مذکور؛ سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان موظفند در طول اجرای برنامه، تا زمان تصویب و اجرای سند موضوع بند «الف» این ماده، ردیف های استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی برای جذب دانشجو معلمان را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند. جذب و تربیت نیروهای مورد نیاز در مشاغل آموزشی و پرورشی منحصراً از طریق دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با تقویت زیرساخت ها و ظرفیت ها و توسعه ّکمی و کیفی آن ها و با همکاری حوزه های علمیه (برای تربیت و توانمندسازی معلمان گروه معارف اسلامی، قرآن و مربی امور تربیتی) و سایر دانشگاه های دولتی و غیردولتی صورت گیرد. وزارت آموزش و پرورش مجاز است نسبت به تأمین نیروی مورد نیاز خود از بین دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد واجد صلاحیت های عمومی و تخصصی سایر دانشگاه های دولتی و غیردولتی یا حوزه های علمیه با طی دوره مهارت آموزی و یا دانشجومعلمی در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، همزمان با تحصیل در دانشگاه دولتی و غیردولتی یا حوزه های علمیه با امکان دریافت کمک هزینه به میزان پنجاه درصد (%۵۰) حداقل حقوق از زمان تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اقدام نماید. آیین نامه نحوه جذب این دانشجویان، ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش تهیه می شود و به تصویب شورایعالی آموزش و پرورش می رسد. دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در طول مدت تحصیل به صورت سالانه مورد ارزشیابی قرار گرفته و در صورت عدم صلاحیت، ارتباط استخدامی آنان قطع خواهد شد.

دکترمحمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جریان رأی گیری این بند، تاکید کرد: حتما در جذب دانشجو خارج از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باید ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را رعایت کنیم.

در ادامه علی علیزاده نماینده مراغه و عجب شیر در اخطاری اجرای این بند را خلاف اصل سوم قانون اساسی خواند و گفت: در برخی شهرها مدارس اجاره و به نام دانشگاه فرهنگیان فعالیت می کنند و امکانات درست تربیتی و آموزشی ندارند. در واقع امکانات برای همه یکسان اجرا نمی شود.

وی در ادامه خواستار این شد که به جای جذب معلم از دانشگاه های دیگر از نخبگان دانشجو استفاده شود.

رئیس مجلس این اخطار را خارج از موضوع خواند و گفت: قبول داریم که دانشگاه فرهنگیان امکانات کامل ندارد اما آنچنان که برخی از دوستان اشاره می کنند هم نیست.

در ادامه تبصره این بند از ماده ۸۸ به رأی گذاشته شد.

نماینده دولت با اشاره به بار مالی مستقیم و غیرمستقیم بالایی که این تبصره دارد آن را مغایر اصل ۷۵ خواند و با آن مخالفت کرد.

محسن زنگنه نماینده کمیسیون تلفیق هم با اشاره به اینکه خدمتگزاران سرایدار یا باباهای مدرسه وضعیت خوبی ندارند و سطح حقوقی آن ها پایین است، عنوان کرد: هرچند اجرای این تبصره بار مالی دارد اما به دلیل ارتباط مستقیم باباهای مدرسه و تاثیر آن ها بر تربیت دانش آموزان این هزینه سرمایه گذاری در حوزه تربیتی است.

در پایان نمایندگان با ۱۷۵ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه با تصویب این تبصره موافقت کردند.

تبصره- خدمتگزاران و خدمتگزاران سرایدار بعد ازگذراندن دوره های کارآموزی ویژه که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود، به عنوان فوق العاده خدمتگزاری و فوق العاده سرایداری به ترتیب معادل سی و پنج درصد (%۳۵) و پنجاه درصد (%۵۰) از حداقل حقوق مندرج در قوانین بودجه سالانه علاوه بر حقوق و مزایای دریافتی خود برخوردار می شوند./

کد خبر: 1203185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =