کدام بازار برای سرمایه‌گذاران سوددهی بیشتری داشته است؟

آمارها نشان می‌دهد بازار مسکن با وجود رکود در معاملات در ۷‌ماه امسال پربازده‌ترین بازار در میان بازارهای دارایی بوده است و قیمت ها در این بازار بیش از همه بازارها رشد کرده است این در حالی است که سایر بازار ها در رکود هستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، اجرای سیاست‌های پولی انقباضی از اواخر سال گذشته در حال نشان دادن آثار خود است. یکی از این اثرات رکود در بازارهای دارایی است. داده‌های آماری نشان می‌دهد اجرای این سیاست جلوی رشد قیمت در بازارهای دارایی را گرفته است.

بیشتر بخوانید:

قیمت دلار در بلندمدت صعودی خواهد بود / تاثیر تحولات خاورمیانه بر بازار سرمایه

این سیاست از این جهت که به مانعی بازدارنده برای رشد قیمت در بازارهای تورم زا تبدیل شده مثبت ارزیابی می‌شود اما در مورد بازار سرمایه شرایط متفاوت است. چرا که این بازار از نظر ماهیت تفاوت‌های زیادی با سایر بازارها دارد و رکود در این بازار برای کلیت بازار خبر خوبی محسوب می‌شود. ضمن اینکه اجرای این سیاست تاکنون نتوانسته مانعی در برابر قیمت مسکن که بدون شک مهم‌ترین بازار دارایی در اقتصاد ایران است، باشد.

مسکن در صدر

به‌دنبال انتشار آمار بخش مسکن از سوی مرکز آمار بعد از ماه‌ها مشخص شده که میزان رشد قیمت مسکن بیشتر از سایر بازارها بوده است.

آنطور که داده‌های آماری نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع مسکن که شاخصی برای قیمت مسکن در کشور است در ۷ماهه سال‌جاری ۳۴.۷درصد رشد کرده و از ۶۰میلیون تومان در ابتدای سال به مرز ۸۱میلیون تومان رسیده است.

این بیشترین رشد در میان همه بازارهاست و نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند بیشترین بازده را به‌دست آورده‌اند و توانسته‌اند از این بازار به‌عنوان ابزار پوشش تورم استفاده کنند.

بعد از بازار مسکن شاخص کل هم وزن بورس با ۱۷.۹درصد رشد در رتبه دوم قرار گرفته است. البته در همین مدت شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است فقط ۳.۷درصد رشد کرده است که با احتساب نرخ تورم می‌توان گفت سهامداران از ابتدای سال تاکنون نه فقط سودی نکرده‌اند بلکه با زیان هم مواجه شده‌اند. ضمن اینکه باید دقت کرد با وجود رشد اندک شاخص، نزول‌های دوره‌ای از ابتدای سال تاکنون منجر به زیان‌های سنگین بسیاری از سهامداران خرد شده و همین عامل منجر به خروج گسترده سهامداران و کاهش شدید ارزش معاملات شده است. به زعم بسیاری از کارشناسان، بازار سهام در شرایط فعلی وارد یک دوره رکود فراگیر شده که به نفع تولید و اقتصاد نیست.

نوسان قیمت دلار

بعد از بازار مسکن و بورس رتبه بیشترین بازده در ۷‌ماه سال‌جاری به بازار ارز اختصاص یافته است. آنطور که آمارها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای سال تاکنون ۴.۴درصد و یورو ۳.۹درصد افزایش یافته است. قیمت هر دلار آمریکا در ابتدای سال ۴۸هزارو ۷۰۰تومان بود که در پایان مهرماه به ۵۰هزارو ۸۰۰تومان رسیده است.

تحلیلگران بر این باورند که تداوم سیاست‌های انقباضی در بازار پول مانع بزرگی در برابر رشد قیمت ارز است. با توجه به اثرگذاری نرخ ارز در تورم تولیدکننده و افزایش هزینه‌های تولید به‌نظر می‌رسد دولت در تلاش است تا از هر طریق مانع از رشد قیمت ارز شود چرا که افزایش هزینه‌های تولید بعد از یک تأخیر چندماهه منجر به رشد تورم مصرف‌کننده می‌شود و این موضوعی است که سیاستگذاران از آن پرهیز می‌کنند.

رکود در بازار طلا

با وجود رشد بازار مسکن و ارز آنطور که داده‌های آماری نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که در ابتدای سال در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری کرده‌اند با زیان مواجه شده‌اند. طبق این اطلاعات قیمت هر سکه طرح جدید که در ابتدای سال ۳۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان بود در آخر مهرماه به ۲۸هزارو ۹۵۰هزار تومان رسید و این نشان می‌دهد که قیمت هر سکه طرح جدید در طول ۷‌ماه گذشته نه تنها رشد نکرده، بلکه با ۶درصد کاهش نیز مواجه شده است. در این دوره بیشترین میزان افت مربوط به نیم سکه بوده که با ۱۶.۸درصد کاهش مواجه شده است. قیمت هر سکه گرمی و سکه طرح قدیم هم به‌ترتیب ۱۴.۷و ۹درصد کاهش یافته است.

افت قیمت در بازار خودرو

یکی از بازارهایی که در چند سال گذشته با رشد زیادی مواجه شده، بازار خودرو بود اما آمارهای جدید نشان می‌دهد که میانگین قیمت خودروهای داخلی به‌طور میانگین از ابتدای سال تاکنون ۹درصد کاهش یافته است.

به زعم برخی کارشناسان افزایش تیراژ تولید، تصویب طرح واردات خودرو و ثبت‌نام فراگیر از متقاضیان از اواخر سال گذشته ازجمله دلایل نزول قیمت خودرو بوده است با این حال کارشناسان مالی این موضوع را از جنبه سیاست‌های پولی بررسی می‌کنند و اعتقاد دارند اجرای سیاست‌های انقباضی عامل اصلی این نزول بوده است. ضمن اینکه قیمت دلار نیز که اثر زیادی بر قیمت خودرو دارد مهار شده است.

مقایسه بازده بازار دارایی ها در ۷ ماهه سال جاری

بازار

ابتدای سال

آخر مهر

مقدار تغییر

درصد تغییر

مسکن- تومان

۶۰۰۰۰۰۰۰

۸۰۸۰۰۰۰۰

۲۰۸۰۰۰۰۰

۳۴.۷

شاخص کل هم وزن بورس- واحد

۵۸۵۲۵۰

۶۹۰۱۵۲

۱۰۴۹۰۲

۱۷.۹

دلار- تومان

۴۸۷۰۰

۵۰۸۵۰

۲۱۵۰

۴.۴

یورو- تومان

۵۱۹۰۰

۵۳۹۰۰

۲۰۰۰

۳.۹

شاخص کل بورس- واحد

۱۹۶۰۴۵۷

۲۰۳۲۲۱۲

۷۱۷۵۵

۳.۷

اونس طلا - دلار

۲۰۰۲

۱۹۸۱

-۲۱

-۱.۰

سکه طرح جدید- تومان

۳۰۸۰۰۰۰۰

۲۸۹۵۰۰۰۰

-۱۸۵۰۰۰۰

-۶.۰

ربع سکه- تومان

۱۱۲۰۰۰۰۰

۱۰۴۰۰۰۰۰

-۸۰۰۰۰۰

-۷.۱

هر گرم طلای ۱۸عیار- تومان

۲۶۴۰۷۰۲

۲۴۵۰۴۸۲

-۱۹۰۲۲۰

-۷.۲

مثقال طلا- تومان

۱۱۴۳۹۰۰۰

۱۰۶۱۵۰۰۰

-۸۲۴۰۰۰

-۷.۲

سکه طرح قدیم- تومان

۲۸۲۰۰۰۰۰

۲۵۷۰۰۰۰۰

-۲۵۰۰۰۰۰

-۸.۹

میانگین قیمت خودرو- تومان

۷۰۶,۰۰۰,۰۰۰

۶۴۱,۷۰۰,۰۰۰

-۶۴۳۰۰۰۰۰

-۹.۱

سکه گرمی- تومان

۶۸۰۰۰۰۰

۵۸۰۰۰۰۰

-۱۰۰۰۰۰۰

-۱۴.۷

نیم سکه- تومان

۱۸۵۰۰۰۰۰

۱۵۴۰۰۰۰۰

-۳۱۰۰۰۰۰

-۱۶.۸

منبع: روزنامه همشهری
کد خبر: 1203403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =