خدابخش: وضعیت فعلی بازار سرمایه قابل قیاس با سال ۹۹ نیست

نایب رییس سابق هیات مدیره سازمان بورس گفت: ریسک، با سرمایه‌گذاری عجین است اما به صورت کلی وضعیت فعلی بازار سرمایه قابل قیاس با بازار سال ۹۹ نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محسن خدابخش، نایب رییس سابق هیات مدیره سازمان بورس از تجربیات خود درخصوص بازار سال ۹۹ سخن گفت و اعلام کرد: نگاه حاکم به بازار سرمایه نباید مختص به بازار ثانویه باشد و بازار اولیه با تمام منفعت‌های خود برای اقتصاد کشور نادیده گرفته شود.

شاهد رشد بورس در ماه آینده خواهیم بود

وی افزود: بحث سرمایه اجتماعی جزو مقولات مهم در بازار سرمایه تلقی می‌شود، این موضوع باید مدنظر باشد که بازار سرمایه دارای ظرفیت خوبی برای تشکیل سرمایه بلندمدت است، زیرا بازار پول به دنبال تامین مالی کوتاه‌مدت است و بازار سرمایه محل تشکیل سرمایه‌های بلندمدت است.

خدابخش با اشاره به اینکه بازار سرمایه نیازمند ایجاد اعتماد قوی است، تصریح کرد: در کنار آن نیاز است افرادی که وارد این بازار می‌شوند به صورت عقلایی و با تحلیل تصمیم‌گیری کنند تا زمینه کسب بازدهی معقول را برای خود فراهم کنند.

نایب رییس سابق هیات مدیره سازمان بورس گفت: گاهی شاهد هستیم که برخی افراد غیرمتخصص خود را ذی صلاح این بازار می‌دانند و با اظهارنظرهای غیرتخصصی خود باعث سلب اعتماد سهامداران از این بازار می‌شوند، در صورتی که هر اظهار نظری می‌تواند تبعاتی را با خود برای بازار به همراه داشته باشد.

وی افزود: افراد برای کسب بازدهی بدون ریسک می‌توانند اقدام به ورود سرمایه‌های خود در سپرده‌های بانکی کنند و سود بانکی را از این بازار دریافت کنند که این تنها پاداش سرمایه‌گذاری بدون ریسک خواهد بود.

خدابخش عنوان کرد: بازار سرمایه دارای کارکردهایی است که توجه چندانی به آن نمی‌شود، یکی از این کارکردها حفظ ارزش دارایی‌ها است، آیا ابزار شفاف و مفیدی به غیر از بازار سرمایه وجود دارد که بتواند منجر به شفافیت اقتصادی و نیز حفظ ارزش دارایی‌ها شود؟

نایب رییس سابق هیات مدیره سازمان بورس مطرح کرد: از طریق بازار سرمایه می‌توان شاهد شکل‌گیری یک بازار اولیه قوی باشیم اما همه کارکردهای بازار سرمایه به دلیل وجود نوسان در بازار ثانویه مورد غفلت قرار گرفته است.

خدابخش بیان کرد: برای ایجاد ثبات در بازار سرمایه نیازمند حمایت‌ و سیاستگذاری‌های همه جانبه‌نگر هستیم تا بتوانند کمک کننده به سازمان بورس و شورای عالی بورس باشند و یک نقشه راهی برای بازار سرمایه ارائه شود، زیرا این بازار سرمایه است که می‌تواند ضمن جذب نقدینگی و ورود آن به تولید، کمک کننده در بحث تورم باشد.

وی ادامه داد: اکنون بازار سرمایه بهترین یاری‌رسان برای کمک به وضعیت اقتصادی کشور و نیز تولید است که باید از طریق تصمیمات اتخاذ شده نقشه راه درستی را برای آن در نظر گرفت، افرادی که به دنبال تصمیم‌گیری بازار سرمایه هستند باید به این موضوع توجه کنند که بازار سرمایه می‌تواند کمک کننده برای وضعیت اقتصادی کشور باشد.

خدابخش با اشاره به اینکه دیدگاه‌های حاکم برای بازار سرمایه باید بلندمدت باشد، گفت: به دلیل وجود بازارهای موازی که نمی‌توانند کمک‌کننده به اقتصاد کشور باشند نباید سرمایه اجتماعی بازار سرمایه کشور دچار خدشه شود.

نایب رییس سابق هیات مدیره سازمان بورس گفت: با توجه به وضعیت فروش شرکت‌ها و تغییر ارزش دارایی در کل اقتصاد کشور که شرکت‌های بورسی هم از آن مستثنی نیستند اما در چند روز اخیر شاهد نوسانات شدید معاملات بودیم، ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سهام در موقعیت مناسبی قرار دارند و نمی‌توانند با تاثیر منفی بر معاملات بورس همراه شوند.

خدابخش تصریح کرد: همیشه برای سرمایه‌گذاری باید این موضوع مورد توجه باشد که هر دارایی دارای یک ارزش ذاتی است، در همه دوران شاهد وجود سهام شرکت‌هایی در بازار بودیم که قیمت آن بالاتر از ارزش ذاتی آنها بود یا برعکس سهامی هم بوده که پایین تر از ارزش ذاتی قیمت خورده اند، بنابراین سهامداران باید معاملات خود را براساس ارزش ذاتی و تحلیل انجام دهند و سیاستگذاران نیز برای بهبود سرمایه اجتماعی بازار سرمایه تلاش کنند.

وی افزود: ریسک، با سرمایه‌گذاری عجین است اما به صورت کلی وضعیت فعلی بازار سرمایه قابل قیاس با بازار سال ۹۹ نیست و اکنون با همه فاکتورهایی که در آن زمان باعث ایجاد نوسان شدید در بازار شده بودند فاصله داریم اما باتوجه به تفاوت دیدگاه‌ها مانند ارزیابی قیمت جهانی نمی‌توان وضعیت سهام همه شرکت‌ها را به صورت یکسان ارزیابی کرد.

کد خبر: 1181369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =