تحول در نظام استادپروری دانشگاه آزاد اسلامی/ اجرای طرح‌های «دستیار آموزشی» و «هیئت علمی وابسته» صیانت از سرمایه‌های انسانی است

دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح‌های دستیار آموزشی و جذب هیئت علمی وابسته چرخشی تحول‌آفرین در نظام آموزشی و استادی دانشگاه را رقم زده که علاوه بر جوان‌گرایی بدنه علمی، حفظ و تکریم سرمایه‌های انسانی دانشگاه و نیز جذب فرهیختگان علمی کشور را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی امسال در راستای اجرای سند تحول و تعالی و نیز تحول در نظام آموزشی و استادی این دانشگاه اقدام به جذب دستیاران آموزشی و اعضای هیئت علمی وابسته در این شبکه بزرگ دانشگاهی کرد. طرح‌هایی که با واکنش‌های بسیاری از سوی رسانه‌ها و نیز برخی شخصیت‌های دانشگاهی روبه رو شد و عده‌ای طرح های دانشگاه آزاد اسلامی را الگویی برای سایر دانشگاه های کشور دانستند و به تمجید این تحولات پرداختند اما در مقابل عده ای هم این چرخش های تحول آفرین را برنتابیدند و شاید به جهت اینکه منافع عده‌ای که نه تنها هیچ آورده‌ای در طول این سال‌ها برای دانشگاه آزاد نداشتند؛ بلکه به بدنه نظام آموزشی این دانشگاه هم صدماتی وارد ساختند به خطر می‌افتاد اقدام به انتقاد و یا بعضا سیاه نمایی و تخریب این تحولات کردند.    

بیشتر بخوانید:  

سند آمایش دانشگاه آزاد اسلامی باعث افتخار است/ دانشگاه آزاد اسلامی در حال جوان‌گرایی در بدنه هیأت علمی است

بی‌شک مهمترین سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی آن مجموعه است و دانشگاه آزاد اسلامی هم به عنوان بزرگترین شبکه دانشگاهی در خاورمیانه و جهان اسلام در راستای تکریم و ارج نهادن به سرمایه های انسانی خود و نیز حفظ این سرمایه‌ها و ایجاد انگیزه در آنها اقدام به پیاده‌سازی طرح‌های تحولی در بدنه علمی خود کرده که تمامی این طرح‌ها با هدف حفظ سرمایه‌های انسانی، تقویت مهارت‌ها و تعمیق دانش تخصصی نیروهایی که متعلق به دانشگاه هستند در حال اجرایی شدن است.   

تبدیل ۳۲هزار استاد حق التدریس به عضو هیئت علمی وابسته و دستیار آموزشی به این جهت صورت گرفت که اولا سرمایه های دانشگاه آزاد اسلامی که یا بالای ۶۰ سال دارند و یا افراد نخبه و شاخص در حوزه‌های مختلف هستند ارتباط سازمانی خود را با دانشگاه آزاد اسلامی همچنان حفظ کنند و ثانیا اساتید جوان و با انگیزه و دانشجویانی که خود را متعلق به دانشگاه می‌دانند و نسبت به این دانشگاه عرق دارند، جذب دانشگاه خودشان شوند.

اجرای طرح جذب دستیاران آموزشی علاوه بر ارتقای مهارتی دانشجویان دکتری و تمرین مشی استادی، تقویت روحیه مسوولیت پذیری و فرصت شناسایی استادان آینده را به همراه دارد و بی‌شک با اساتیدی که متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی نیستند نمی‌توان از تحول سخن گفت و گواه این ادعا نیز اساتیدی هستند که به رغم برخورداری از توانمندی‌های علمی برای دانشگاه آزاد کم گذاشتند و به نوعی این دانشگاه را به عنوان حیاط خلوت علمی خود برگزیدند که البته این تفکر آسیب جدی هم به دانشگاه آزاد وارد ساخت و باعث شکل‌گیری دیدگاهی منفی در اذهان عمومی شد. دقیقا به همین دلیل هم دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به اجرای طرح‌های تحولی در نظام استادی و آموزشی خود کرد چرا که دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی امروز با انگیزه دوچندان وارد محیط دانشگاه میشود و حلقه مفقوده زنجیره استادپروری با این طرح تکامل پیدا خواهد کرد.  

از طرف دیگر تحولات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی صرفا به طرح دستیار آموزشی محدود نمی‌شود و این دانشگاه در چرخشی دیگر از طرح جذب هیئت علمی وابسته رونمایی کرد تا علاوه بر جذب اساتید جوان، نخبه، شاخص، انقلابی و با انگیزه؛ اساتید نخبه و البته با تجربه دانشگاه آزاد اسلامی که به افتخار بازنشستگی نائل آمده‌اند نیز رابطه سازمانی خود با دانشگاه را حفظ کنند. البته طرح هیئت علمی وابسته طرحی بسیار جامع و گسترده است که از ۵ گروه از جمله صنعتگران(اساتید عرصه) نخبگان دانشگاه‌های آزاد و دولتی و نیز پژوهشگران و نخبگان موسسات تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها عضو هیئت علمی می‌پذیرد.

دانشگاه آزاد اسلامی با عنایت به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر بکارگیری اساتید مومن، انقلابی و نخبه در دانشگاه‌ها و براساس اهداف عالیه مندرج در سند تحول و تعالی، راه‌کنش اصلاح و کارآمدسازی نظام جذب، ارزیابی و جبران خدمات اعضای هیات علمی با بهره‌گیری از ظرفیت الگوی شبکه‌ای دانشگاه، تصمیم گرفت در کنار اعضای هیات علمی تمام‌وقت و پیوسته، اقدام به جلب همکاری فرهیختگان علمی کشور در چارچوب "اعضای هیات علمی وابسته" کند.

دانشگاه آزاد اسلامی برای تقویت بنیان علمی و ارتقا خود و نیز برای اینکه کیان دانشگاه توسط کسانی که وابستگی سازمانی به آن دارند حفظ شود و همچنین برای جذب نیروهای ارزشی و انقلابی به این نتیجه رسید که تمام کسانی که به عنوان مدرس با دانشگاه همکاری می‌کنند، وابستگی سازمانی هم به دانشگاه آزاد داشته باشند. بنابراین هجمه‌هایی که اخیرا توسط برخی رسانه‌ها علیه دانشگاه آزاد صورت گرفت از اساس نادرست است چرا که هیچ‌گونه قطع همکاری با اساتید حق‌التدریس انجام نشده بلکه از میان این اساتید افراد شاخص، نخبه و با تجربه علی رغم تمام بار مالی که به دانشگاه تحمیل می‌شود، جذب دانشگاه می‌شوند و صرفا افرادی که هیچ آورده‌ای برای دانشگاه نداشتند و احساس مسوولیتی در قبال دانشگاه آزاد نداشتند از چرخه آموزشی حذف شدند. در این گزارش تلاش کردیم تا در گفت‌وگو با تعدادی از روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی مزایا و چالش‌های این طرح‌های تحول آفرین در نظام استادی دانشگاه بپردازیم که در ادامه می‌خوانید: 

افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان مقطع دکتری با اجرای طرح دستیار آموزشی 

محسن مرادی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و واحد مشهد با بیان اینکه امسال ۹۸۰ دستیار آموزشی در استان خراسان رضوی بر سر کلاس های درس حاضر شده اند از جذب ۱۱۵ عضو هیئت علمی وابسته نیز در این استان خبر داد.  

وی دو طرح دستیار آموزشی و هیئت علمی وابسته را از جمله طرح‌های تحولی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و گفت: این طرح ها باعث شده است که نگاه دانشجویان ما به دانشگاه به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی تا حدود زیادی تغییر کند.

مرادی افزود: دانشجوی دکتری ما زمانی که متوجه میشود دانشگاه به او بها داده است و میتواند پس از گذراندن یک ترم آموخته های خود را به مقاطع پایین تر انتقال دهد هم حس مفید بودن و اینکه در آموزش کشور و توسعه دانشگاه سهیم است به او دست می‌دهد و دقیقا به همین دلیل تعداد دانشجویان مقطع دکتری ما در دو سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. 

وی با اشاره به افزایش ۴۰درصدی ثبت‌نام دانشجویان دکتری در واحد مشهد خاطرنشان کرد: یک اتفاق مثبت دیگر در طرح دستیار آموزشی این است که دانشجویان دکتری که پیش تر صرفا برای کلاسهای خود در دانشگاه حاضر میشدند امروز در بیشتر زمانها در دانشگاه حضور دارند و در دسترس هستند ضمن اینکه دسترسی به استاد برای دانشجوی کارشناسی هم بسیار بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و واحد مشهد اضافه کرد: طرح دستیار آموزشی از نظر مالی هم بسیار مقرون به صرفه است چرا که از یک طرف هزینه حق التدریس کاهش پیدا کرده است و از طرف دیگر به شهریه دانشجو دکتری کمک شایانی خواهد شد چرا که بخش عمده ای از شهریه ای که نمیتوانستیم وصول کنیم شهریه دانشجویان دکتری است که با اجرایی شدن طرح دستیار آموزشی این دانشجویان برای دانشگاه کار میکنند و بخشی از مطالبات دانشگاه از این طریق وصول میشود.  

تعدیل نسبت استاد به دانشجو با جذب هیئت علمی وابسته 

وی با اشاره به طرح هیئت علمی وابسته هم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طی چهارسال گذشته بخش اعظمی از اعضای هیئت علمی ما بازنشسته شده اند و نسبت استاد به دانشجو ما اندکی کاهش یافته است با اجرایی شدن طرح هیئت علمی وابسته باعث میشود که از طرفی اولا این کمبود جبران شود و از طرف دیگر در رشته‌هایی که کمبود استاد هم داریم از این مسیر مشکلات مرتفع می‌شود. 

مرادی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح هیئت علمی وابسته پایان‌نامه ها و رساله های دانشجویی نیز دیگر به دلیل خالی نبودن ظرفیت مدت زمان زیادی معطل نمی مانند،گفت: در مجموع با اجرای این طرح ها حس دیگری از همدلی اتحاد در دانشگاه شکل خواهد گرفت. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۳۲ هزار استاد حق التدریس در دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم ادامه داد: اغلب این اساتید هیچ گونه تعلق خاطری به دانشگاه نداشتند و آن طور که باید و شاید دغدغه های فرهنگی دانشگاه هم در آنها دیده نمیشد. 

در ایام اغتشاشات اغلب کلاس‌های تشکیل نشده در واحد مشهد از جانب اساتید حق التدریس بود

مرادی تصریح کرد: در ایام اغتشاشات و در واحد مشهد اغلب کلاس‌های تشکیل نشده ما از جانب اساتید حق التدریس بود که تعلق خاطری به دانشگاه نداشتند در حالی که امروز دانشجوی دکتری خود ما در دانشگاه حضور دارد و هیئت علمی وابسته ما هم ماهانه از دانشگاه حقوق دریافت میکند.

وی افزود: در همه دنیا این نسبت، نسبت متعارفی است و ما در اندازه متناسب باز هم استاد حق التدریس داریم اما قصد ما این بود که موازنه را از سمت استاد حق التدریس به سمت استاد تمام وقت و وابسته دانشگاه پیش ببریم و اینها قطعا دغدغه های دانشگاه را بر سر کلاس درس رعایت خواهند کرد و زبان گویا و بیان رسا اهداف دانشگاه هستند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: با اجرای این طرح ها از نظر من فضای دانشگاه فضای آرامی خواهد بود و حق یادگیری از کسی سلب نخواهد شد در صورتی که پیشتر برخی اساتید حق التدریس دو واحد در دانشگاه آزاد تدریس داشتند اما به اندازه ۲۰ واحد اقدام به تخریب دانشگاه میکردند بنابراین این طرح های آموزشی باعث تحول در بنیه علمی و حفظ کیان دانشگاه خواهد شد. 

وی با تاکید بر اینکه چالش‌های اجرای طرح های دستیار آموزشی و هیئت علمی وابسته به اندازه حق التدریسی ها نیست، ادامه داد: فکر میکنم تا دو ترم آینده به کمترین میزان چالش در این حوزه برسیم. بدنه دانشگاه آشنایی دقیقی با این طرح ها ندارد به همین دلیل مقاومت های پنهانی وجود دارد که با گذشت زمان قابل حل است.

قوام یک دانشگاه به اساتید پایدار و ثابت است

حجت‌الاسلام حسن خیری؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز با اشاره به اینکه امسال در استان قم بیش از ۲۰۰ دانشجو به عنوان دستیار آموزشی و ۳۰ نفر هم به عنوان عضو هیئت علمی وابسته جذب شده‌اند، اظهار کرد: با اجرای این دو طرح هم زمینه تعلق خاطر افرادی که جذب میشوند و هم تعمیق دانش تخصصی آنها فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: در طرح دستیار آموزشی با توجه به اینکه از دانشجویان دکتری خود دانشگاه استفاده میشود به نوعی به رسمیت شناختن و اعتبار بخشیدن به دانشجو نیز هست ضمن اینکه کمک هزینه شهریه دانشجو پوشش داده میشود. 

خیری با بیان اینکه با اجرای این طرح ها کمبود هیئت علمی در دانشگاه آزاد نیز تا حد قابل توجهی جبران شده است، تصریح کرد: قوام یک دانشگاه به اساتید پایدار و ثابت خودش است و اجرای این طرح های تحول آفرین در دانشگاه آزاد همراهی کادر ثابت و پایدار را به دنبال دارد ضمن اینکه سیاستهای دانشگاه نیز توسط همین اعضا دنبال میشود. 

وی با اشاره به برخی سیاه نمایی ها در رابطه با حذف حق التدیسی‌ها گفت: بی شک هر طرحی مزایا و معایبی را با خود به همراه دارد بنابراین در مجموع و در بلندمدت باید خروجی طرح را قضاوت کرد هرچند که در این بین ممکن است تعدادی حق التدریس با تجربه هم حذف شوند.

خیری اضافه کرد: اجرای این طرح ها در افزایش کیفیت دانشگاه هم به لحاظ دانشجو و هم اقبال دانشجو به دانشگاه بسیار کمک کننده است ضمن اینکه مشکل پرداخت شهریه دانشجویان دکتری نیز حل میشود و دستیار آموزشی هم دانشجو و هم استاد است.  

جذب 1350 دستیار آموزشی در استان البرز/ حق‌التدریسی‌های با تجربه را از دست نمی‌دهیم 

حسین کلانتری خلیل‌آباد؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز نیز با اشاره به اینکه امسال در ادامه طرح های تحول آفرین دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۵۰ دانشجو به عنوان دستیار آموزشی و ۴۵ نفر هم عضو هیئت علمی وابسته جذب شده است، اظهار کرد: احتمالا ۵ عضو دیگر هم به این تعداد اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از بهترین طرح هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی و توسط دکتر طهرانچی اجرایی شد همین طرح های دستیار آموزشی و هیئت علمی وابسته است که از بدنه دانشگاه و دانشجویان دکتری که صلاحیت عمومی و علمی آنها تایید شده باشد استفاده میشود ضمن اینکه ۴۵ نفر اعضای هیئت علمی وابسته هم که امسال جذب شدند در واقع همان اساتید خودمان هستند به طور مثال همان حق التدریسی های سابقه دار هستند.

کلانتری افزود: سعی کردیم که در جذب اعضای هیئت علمی وابسته از اساتید حق التدریس سابقه دار استفاده کنیم و آنها را از دست ندهیم که قطعا با آغاز این تحولات در دانشگاه مسیر روشنی پیش روی این دانشگاه قرار گرفته است. از مدرک هیئت علمی اعضای وابسته در طرح ها و پژوهش ها هم میتوان بهره گرفت و به طور کلی می‌تواند تحولی در نظام دانشگاه به وجود بیاورد. 

توسعه مهارت‌های دانشجویان با جذب هیئت علمی وابسته 

فرید نعیمی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مستقل نجف‌آباد نیز با بیان اینکه امسال حدود ۱۲۰ نفر را برای جذب به عنوان هیئت علمی وابسته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد درخواست داده‌ایم، خاطرنشان کرد: حدود ۱۸۰ دانشجوی مقطع دکتری نیز امسال به عنوان دستیار آموزشی بر سر کلاس‌های درس حاضر شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از چالش هایی که ما در دانشگاه آزاد اسلامی در جذب اساتید به عنوان حق التدریس داشتیم این بود که اساتید ارتباط عاطفی و سازمانی و سازمان یافته با دانشگاه برقرار نمی‌کردند که با اجرای این طرح‌ها یعنی دستیار آموزشی و هیئت علمی وابسته این ارتباط سازمانی مشخص شکل می‌گیرد و مسوولیت فردی و اجتماعی ایجاد می‌کند. 

نعیمی اضافه کرد: یک نکته دیگر اینکه در یک بررسی کلی متوجه خواهید شد کسانی که امروز به عنوان هیئت علمی وابسته جذب می‌شوند در واقع همان حق التدریسی‌های سابق هستند و دانشگاه آزاد اساتید نخبه باتجربه و مسوولیت پذیر را از دست نمی‌دهد و به عبارتی میتوان گفت دانشگاه با اجرای این طرح قدم بسیار موثرتری برداشت و خود را نسبت به این اساتید متعهدتر کرد بنابراین ما با حق‌التدریسی ها قطع همکاری نکردیم بلکه با وجود بار مالی بسیار زیادی که برای دانشگاه آزاد به همراه دارد وضعیت همکاری آنها را پایدارتر کردیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مزیت های بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی چابکی این دانشگاه است، ادامه داد: هیچ طرح نو و تازه ای در روند اجرا بدون چالش نخواهد بود بنابراین اجرای طرح هایی چون دستیار آموزشی و هیئت علمی وابسته هم با چالش هایی به ویژه در شناسایی افراد، ارزیابی آنها و فرصت کوتاه برای جذب افراد همراه است بنابراین مزیت‌های این طرح های تحول آفرین بسیار بیشتر از آن چیزی است که اصطلاحا به آن چالش می‌گوییم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مستقل نجف‌آباد خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مزیت‌هایی که در جذب هیئت علمی وابسته داریم این است که افراد موثر و شاخصی که در حوزه‌های مختلف سرآمد هستند همچون صنعتگری که توانسته مدیرعامل یک شرکت و یا هلدینگ بزرگ شود و یا توانسته علمی را تبدیل به ثروت بکند را بتوانیم جذب بکنیم که جذب اینها در دانشگاه علاوه بر بعد آموزشی انتقال مهارت های خاص و ناب به دانشجو را هم به همراه دارد. 

انتهای پیام/    

کد خبر: 1203638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =