از یاهوی مشهور تا آلتابای بی‌نام‌ و نشان

یاهو در زمان خودش پیشگام بود؛ در ارائه ابزار ارتباطی مثل یاهو مسنجر، ایمیل و صفحه اخبار جدید. ولی این شرکت در تاریخ وجودی‌اش از سال ۱۹۹۴ دستخوش تغییرات و بدبیاری‌هایی شد که به شدت آن را زمین زد. 

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ واژه «یاهو» برای اولین بار در کتاب «سفرهای گالیور» مورد استفاده قرار گرفته و به معنی شخصی است که دارای ظاهر و رفتاری زننده است. «جری یانگ» و «دیوید فیلو»، نام سایت‌شان را یاهو گذاشتند، چون فکر می‌کردند خودشان هم اینطوری هستند. 

هم‌اکنون فقط نامی آشنا از یاهو باقی مانده است و بقایای آن «آلتابا» نام گرفته که شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت غیرمتنوع و بسته مستقر در شهر نیویورک است. 

یاهو در عرض چند دهه به دلایل مختلفی بازار را به شرکت‌های متا و گوگل باخت. اما دلیل این باخت چیست؟ در بخش نخست این گزارش به مسائلی چون رد پیشنهاد گوگل و ارائه خدماتی پرداختیم که خیلی زود از صحنه روزگار محو شدند. در این بخش دلایل دیگر زمین خوردن یاهو را معرفی می‌کنیم:

پیشنهادی که نباید رد می‌شد

در اوائل سال ۲۰۰۸، یاهو اعلام کرد که می‌خواهد هزار نفر را -که در آن زمان هفت درصد از نیروی کاری‌اش می‌شد- اخراج کند. همین زمان بود که مایکروسافت پیشنهاد خرید یاهو را داد؛ آن هم به ازای ۴۴/۶ میلیارد دلار پول نقد که ۶۲ درصد بیشتر از ارزش بازار یاهو بود. سرمایه‌گذاران تقریبا مطمئن بودند که معامله سر می‌گیرد، چون سهام یاهو بلافاصله افزایش پیدا کرد و به همان میزانی رسید که مایکروسافت دوست داشت.

جالب اینجاست که بعد از این پیشنهاد، سهام خود مایکروسافت حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و یاهو این موضوع را بهانه‌ کرد و در نامه‌ای پیشنهاد غول نرم‌افزاری را رد کرد.

بیشتر بخوانید:

یاهو چطور زمین خورد؟

مایکروسافت در پاسخ به این نامه، پیشنهادش را بالا برد و قیمت ۴۷/۵ میلیارد دلار را به یاهو داد. این مبلغ معادل ۳۳ دلار به ازای هر سهم یاهو بود. در حالی که قیمت اصلی هر سهم یاهو ۳۱ دلار بود. یاهو باز هم بهانه آورد و قیمت ۳۷ دلار به ازای هر سهم را تقاضا کرد، اما دیگر مایکروسافت زیر بار نرفت و کلا از مذاکرات خارج شد.

یاهو سال ۲۰۰۸ را در حالی به پایان رساند که رکود جهانی باعث شد قیمت هر سهمش به ۱۲ دلار برسد و هزار و ۵۰۰ نفر از نیروی کاری‌اش را اخراج کند. بعد از این به فکر عوض کردن مدیرعاملش افتاد و کارول بارتز را که ۱۴ سال مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری Autodesk بود، جایگزین یانگ کرد. کارول بارتز خیلی سعی کرد که روابط یاهو و مایکروسافت را اصلاح کند و در نهایت توانست قراردادی را برای استفاده از موتور جست‌وجوی جدید بینگ در یاهو به ازای مدیریت فروش تبلیغات امضا کند.

از یاهوی مشهور تا آلتابامای بی‌نام‌ و نشان

کارول بارتز با استیو بالمر، مدیرعامل مایکروسافت

اخراج کارمندان و تعویض مدیرعامل باعث شد که یاهو در سال ۲۰۰۹ کمی توسعه یابد و بتواند اپلیکیشن‌های آیفون را راه‌اندازی کند. این در حالی بود که برنامه‌های یاهو از جمله فلیکر به خواری بیفتند. برخی از بهترین ویژگی‌های نسخه وب فلیکر حذف شد و این برنامه دیگر هیچ مزیتی نسبت به فیس‌بوک که بعد از یک سال از آمدنش حسابی باب شده بود، نداشت. بعد از اینکه کاربری گوشی‌های هوشمند از لپ‌تاپ‌ها پیشی گرفت، فلیکر کلا به باد فراموشی سپرده شد.

اپلیکیشن یاهو مسنجر در گوشی‌های هوشمند بسیار مورد استقبال قرار گرفت، زیرا رقبای یاهو زمان زیادی نیاز داشتند تا بتوانند چنین اپلیکیشنی را بسازند. اما باز دیگر مشکلات فنی گریبان یاهو را گرفت و همه چیز را خراب کرد. SPIM‌ها (هرزنامه + پیام فوری) به این برنامه لطمه زدند. و در نهایت زمانی که واتس‌اپ به یک پیام‌رسان تبدیل شد، یاهو مسنجر از رده خارج شد.

کارول بارتز در اواخر سال ۲۰۱۱ در بحبوحه کاهش درآمد یاهو از این شرکت اخراج شد و اسکات تامپسون، رئیس پی‌پال، به عنوان مدیرعامل جدید استخدام شد و طرحش را برای سازماندهی مجدد شرکت با اخراج ۲ هزار کارمند (۱۴ درصد از کل کارمندان) شروع کرد. اما ماه‌ها بعد مشخص شد که او در مورد مدرک علوم کامپیوترش دروغ گفته است و این شد که چند روز بعد شرکت را ترک کرد.

خریدهای پی در پی اشتباه

یاهو پس از رفتن تامپسون موافقت کرد که نیمی از سهام علی بابا را به قیمت ۸۰۰ میلیون دلار سهم و ۶/۳ میلیارد دلار پول نقد بفروشد. مریسا مایر در این زمان به جای تامپسون وارد شرکت یاهو شده بود. او با وجودی که هرگز ریاست شرکتی را برعهده نداشت، ولی از سال ۱۹۹۹ که وارد شرکت گوگل شده بود، پست‌های مختلفی را پر کرده بود.

از یاهوی مشهور تا آلتابامای بی‌نام‌ و نشان

مریسا مایر

یکی از اولین چیزهایی که مایر روی آن دست گذاشت، راه‌اندازی برنامه جدید فیلکر بود. بهترین ویژگی‌های تحت وب فلیکر را ارتقا داد و از کنترل‌های صفحه لمسی برای پیمایش افقی استفاده کرد. به غیر از این، یک برنامه ذخیره‌سازی رایگان یک ترابایتی را در اوائل سال ۲۰۱۳ برای فلیکر راه‌اندازی کرد که خیلی مورد استقبال قرار نگرفت. چون در این بازه زمانی اینستاگرام راه افتاده بود و کاربران داشتند از فضای جالب آن لذت می‌بردند.

سایت دسکتاپ یاهو نیز در همان سال با رنگ‌بندی جدید و پیمایش بی‌نهایت برای اخبار بازطراحی شد. آمار نشان می‌دهد که در ژوئیه همان سال، سایت‌های دسکتاپ یاهو برای اولین بار در بیش از ۲ سال، بازدیدکنندگان بیشتری را در آمریکا نسبت به سایت‌های دسکتاپ گوگل داشتند.

مایر را به خاطر اینکه آخرین فرصت یاهو را برای تبدیل شدن به پیشگام بازار ویدئو از دست داد، به یاد می‌آورند. ۱۴ سال بعد از شکست Broadcast.com یاهو، باز هم سعی نکرد که برای بازیابی این بخش کاری کند و با خرید نتفلیکس به قیمت ۴ میلیارد دلار موافقت نکرد و در واقع کاربران ویدیوی باکیفیت در سرتاسر جهان را نادیده گرفت. امروز نتفلیکس حدود ۱۷۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

یاهو در عوض ۱/۱ میلیارد دلار هزینه کرد تا «تامبلر» (Tumblr) را بخرد که اساساً همان چیزی بود که جئوسیتیز یک دهه قبل باید به آن تبدیل می شد: یک شبکه اجتماعی با ویژگی های شخصی‌سازی پروفایل مانند وبلاگ. تامبلر هم دوره‌اش تا ۲۰۱۶ تمام شد، زیرا اهداف تبلیغاتی‌اش برآورده نشد.

بحث دیگری که در دوره مایر مطرح شد، مدیریت منابع انسانی او بود؛ اول اینکه او کار در خانه را به طور کامل ممنوع کرد. سپس باعث شد که صدها کارمند از کار بیکار شوند.

در سال ۲۰۱۴، یاهو بخش دیگری از سهام علی بابا را به قیمت ۹/۴ میلیارد دلار یا ۶/۳ میلیارد دلار پس از کسر مالیات فروخت. در آن زمان مشخص شد که ارزش کسب‌وکار واقعی یاهو کمتر از مالیاتی است که برای فروش آن سهام باقیمانده علی بابا باید بپردازد.

در سال ۲۰۱۶، یاهو هزار و ۷۰۰ کارمندش را اخراج کرد. باز هم همه متوجه شدند که این شرکت قصد خرید شرکت دیگری را دارد. درست بود! یاهو این بار بخش تجارت وب شرکت «ورایزون» را به مبلغ ۴/۸۳ میلیارد دلار خرید. مدتی بعد فاش شد که یاهو در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ قربانی دو مورد نشت داده شده که حداقل یک میلیارد حساب کاربری‌اش را تحت تاثیر قرار داده بود.

سال بعد، ورایزون موافقت کرد که خدمات وب یاهو را به قیمت ۴/۴۸ میلیارد دلار بخرد و بدهی های ناشی از تخلفات را تقسیم کند. بعداً مشخص شد که تمام سه میلیارد حساب کاربری یاهو که در طول سال‌ها ایجاد شده بود، تحت تاثیر نقص داده یا نشت داده قرار گرفته‌اند. یاهو نام خود را به «آلتابا» تغییر داد و تا سال ۲۰۱۹ باقیمانده سهام خود را در علی بابا، یاهوی ژاپن و شرکت اسنپ را هم فروخت.

این داستان یاهو است؛ شرکتی که در استخدام کارمندان مناسب ناموفق عمل کرده و قراردادهایی را که باید امضا می‌کرده را رد کرده است. امروزه فقط یک سایت خبری و ایمیل از یاهو باقی مانده است، اما دیگر نشانی از خود شرکت که روزی سردمدار دنیای اینترنت بود، نیست.

یاهوی جدید؟

در سال ۲۰۲۱، پس از فروش فلیکر و تامبلر، ورایزون دارایی خود در یاهو (که ۹۰ درصد بود) و AOL، یکی از غول‌های سقوط کرده در دوران وب 1.0 را که قبلا خریده بود، را به مبلغ پنج میلیارد دلار به شرکت «مدیریت جهانی آپولو» واگذار کرد. آپولو بعدا نامش را به یاهو تغییر داد.

در سال‌های اخیر شرکت متا، مالک فیس‌بوک نیز به دلیل شکست‌هایش پیاپی‌اش در نوآوری مورد انتقاد قرار گرفته است. با وجودی که این شرکت بسیار بزرگ‌تر از یاهو است، با خرید شرکت‌هایی مانند واتس‌اپ، «اوکیولس وی‌آر» و اینستاگرام خیلی شبیه به یاهو عمل کرده است.

متا بسیاری از شرط‌بندی‌های خود را روی مفاهیم اثبات نشده قرار داده است؛ مثل متاورس. و از سوی دیگر سعی کرد که با شبکه اجتماعی «تردز» با توئیتر رقابت کند. از این رو، خیلی از کارشناسان آینده متا را چیزی شبیه به یاهو پیش‌بینی می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =