زنگ هشدار در قشم به صدا درآمد / مشاهده پشه مهاجم و خطرناک آئدس در جزیره

طبق اعلام مسوولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم، پشه مهاجم و خطرناک آئدس که ناقل بیماری‌های کشنده‌ای از جمله تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا است، در یکی از مناطق مسکونی این جزیره مشاهده شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مشاهده این پشه خطرناک و کشنده که تهدیدی جدی برای سلامت مردم جزیره می‌باشد، موجب نگرانی مسوولان بهداشت و درمان و جزیره‌نشینان شده و زنگ هشدا به صدا درآمده است.

بیشتر بخوانید:

چه کسانی بیشتر در معرض نیش پشه‌ها قرار دارند؟

تب، استخوان درد شدید، سردرد، حساسیت‌های پوستی و درد در ماهیچه و مفاصل و در نهایت خونریزی چشم، ناخن‌ها و دست‌ها از نشانه‌های بیماری پشه آئدس است که به علت درد شدید به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم با اعلام خبر مشاهده و صید زنده پشه مهاجم آئدس در سطح یکی از شهرک‌های مسکونی این جزیره، گفت: برای مقابله با پشه آئدس نیازمند همکاری تمام ارگان‌های دولتی و خصوصی هستیم.

یاسر مرادی ضمن ابراز نگرانی در خصوص مشاهده این پشه مهاجم و تاکید بر رعایت نکات مهم جهت مقابله با آن، ابراز داشت: کلید طلایی مبارزه با پشه آئدس از بین بردن زیستگاه این حشره است.

 وی با اشاره به حساسیت موضوع، همکاری و همیاری تمامی ارگانهای دولتی و خصوصی، ائمه جمعه، سازمانهای مردم نهاد، شوراها، دهیاران و معتمدین سطح شهرستان مرزی قشم و عموم مردم را در کنترل پشه آئدس و پیشگیری از بیماری‌های منتقله از گزش آن را مهم و حیاتی عنوان کرد.

به دنبال مشاهده و صید زنده این پشه خطرناک، شورای سلامت قشم با فوریت در محل فرمانداری این شهرستان به منظور بررسی راه‌های مقابله با آن و اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص برگزار شد.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم در این نشست، گفت: موثرترین راه پیشگیری از رشد و تکثیر پشه آئدس از بین بردن آب‌های راکد و بهسازی محیط است.

جابر زرنگ با اشاره به اینکه باید تمامی وسایلی که احتمال دارد آب باران در آن باقی بماند جمع‌آوری و بهسازی شوند، بیان کرد: مقابله با پشه آئدس و بیماری‌های ناشی از آن نیازمند عزم جدی و همکاری بین بخشی دستگاه‌هاست و هراقدامی که لازم است باید در راستای مقابله با این پشه مهاجم انجام شود.

وی تاکید کرد: از بین بردن آب‌های راکد مانند آب زیر کولر، ظرف آب زیر گلدان، ذخایر آب در منازل، باغ‌ها و طرح ساختمانی، چاله‌های آسانسور در ساختمان‌های درحال ساخت، زباله‌های خانگی و ضایعات، برکه‌های آب، پساب‌های خانگی که در سطح محلات رها شده است، جمع آوری لاستیک‌های فرسوده و وارنه کردن قایق های بلااستفاده از اقدامات ضروری و حیاتی است.

به اعتقاد مسوولان بهداشت و درمان خطر پشه آئدس حتی از مالاریا و ویروس کرونا نیز بیشتر و کشنده‌تر است و واکسن و درمان قطعی نیز ندارد.ورود لاستیک‌های مستعمل و بلااستفاده درسطح شهر، قایق‌های فرسوده، آب‌های راکد، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده از طریق کشتی و هواپیما از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به منطقه مرزی همچون قشم است.

با توجه به اینکه یکی از محل‌های زندگی این پشه در میان لاستیک‌های بلااستفاده، لنج‌های فرسوده و آب‌های راکد است می‌طلبد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با همکاری شبکه بهداشت و درمان تمهیدهای لازم در این زمینه را انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =