دانش‌های نوین نرم‌افزار محور هستند / حمایت از پژوهش‌های دانشجویی توسط صندوق نوآوری

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: صندوق‌های پولی و فناوری از طرح دانشحویان حمایت می‌کنند تا وارد بازار کسب و کار و تولید شده و برای آنان آورده مالی داشته باشد.

افشین زرقی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وضعیت زیرساخت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها برای دانش‌های نوین اظهار کرد: این زیرساخت‌ها باید با توجه به نوع علوم، رشته تحصیلی و نوع پژوهش بررسی شود، سپس بگویم که کافی است یا خیر.

بیشتر بخوانید:

دانشجویان به بیشتر مقالات علمی به‌روز دسترسی ندارند

وی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال علوم نوینی مانند هوش مصنوعی به زیرساخت‌های پیچیده‌ای مانند اتاق تمیز و سخت افزارهای قدرتمند نیاز ندارد. به این معنا که بدون استفاده از ابر کامیپیوترها، کامپیورترهای پیشرفته و دیتا سنترهای قوی می توانیم به راحتی از خروجی‌های هوش مصنوعی استفاده کنیم.

زرقی با بیان اینکه هوش مصنوعی و برخی دانش‌های نوین دیگر نرم افزار محور هستند؛ گفت: بنابراین با ایجاد یک زیرساخت ثابت سخت افزاری که هزینه‌ گزافی ندارد به سادگی می‌توانیم؛ داده‌ها را پردازش کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: خروجی‌های حاصل از هوش مصنوعی دست یافتنی هستند چراکه مبتنی بر نرم افزار است.

وی درباره وضعیت سایر پژوهش‌ها و دانش‌های نوین در دانشگاه‌ها بیان کرد: سایر پژوهش‌ها مانند پژوهش‌های علوم دارویی، زیرساخت‌هایی مانند آزمایشگاه‌های جامع و پیشرفته نیاز دارد تا خدماتی را به شرکت‌ها و دستگاه‌های پیشرفته ارائه کنند.

زرقی با تصریح بر اینکه زیرساخت‌های پژوهشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی با دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تفاوت دارد، گفت: به عنوان مثال اتاق های تمیز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سطوح مختلف تحصیلی وجود دارد؛ اما هیچ دانشگاهی در جهان نیست که تعداد اتاق‌های تمیز بالا و به اندازه‌ داشته باشد. البته باید در نظر داشت که ما در دانشگاه‌ها به دنبال تولید دارو یا تجهیز داروها نیستم بلکه قصد انجام پژوهش و مطالعات اولیه و بالینی داریم. زمانیکه نتایج این پژوهش‌ها به نتیجه رسید، در نهایت به شرکت‌های تولید کنندگان دارو عرضه می‌شود. بنابراین زیرساخت‌های دانشگاه‌ها را با توجه به رسالت و وظیفه دانشگاهها باید بررسی کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تصریح بر اینکه دانشگاه‌ها محل تولید نبوده بلکه محل توسعه دانش هستند. گفت: تولید کنندگان نیز پس از دریافت نتایج تحقیقات، دانشگاه‌ها را در مسیر تحقیق و پژوهش خودکفا می‌کنند.

وی درباره نحوه حمایت دانشگاه از پژوهش‌های دانشجویی عنوان کرد: کمیته فناوری دانشجویی با هدف حمایت از پژوهش‌های دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شده است. علاوه بر آن؛ فضای بسیار مناسبی در پارک علم و فناوری به نام مرکز نوآوری برای دانشجویان فراهم کرده‌ایم.

زرقی ادامه داد: دانشجویان در مرکز نوآوری، ایده‌های خود را پردازش می‌کنند و این نتایج توسط شتاب دهنده‌ها پردازش می‌شود. در نهایت اگر ایده‌ای مد نظرصاحبان بازار بود، سرمایه گذاری روی آن انجام خواهد شد. اگر ایده به مرحله تجاری سازی برسد، دانشجویان که صاحب ایده هستند از این طرح بهره مالی خواهند برد. همچنین صندوق‌های پولی و فناوری از طرح دانشحویان حمایت می‌کنند تا وارد بازار کسب و کار و تولید شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =